Vyrábějí se pláště nebo ráfky s reflexními plochami podél obvodu kola? Nechci mít výplet ověnčený odrazkama.
NEVÍM O TOM. KOLEGA MI NABÍZEL REFLEXNÍ SAMOLEPKY, TY ALE NA PLÁŠT ASI NENALEPÍŠ, ALE KDO VÍ, ZKUSIL BYCH JE NALEPIT NA NEBRZDÍCÍ ČÁST RÁFKU, NEBO DRÁTY. SEŽENEŠ JE ASI V CYKLOOBCHODU.
Asi před týdnem jsem v obchodě v Brně viděl na novém kole nasazené pláště s reflexním pruhem na bocích, takže se vyrábí, ale nevím značku.
U nás jsem na ně ještě nenarazil. Akorát před dvěma lety jsem na cestách mimo ČR kupoval Nokian s reflexním pruhem po obvodu. Na fotce s bleskem pěkně svítil :o)
Na podzim jsem u Praze kupoval pláště značky Nokian s reflexním pruhem po obvodu. Poptej se v obchodech.
Dnes jem viděl na Meridě CROSSWAY 8700 pláště s reflexním proužkem, tak se koukni na http://www.merida-bike.cz/, nebo se poptej v obchodě, kde prodávaj meridy na výrobce těchto plášťů.
Souhlasí, na tomhle kole jsou pláště s reflexním pruhem. Ale vřele je nedoporučuji, po 100 km jsem je vyměnil. Jsou to "sliky" a nesedí pořádně ani na asflatu :-(
Co znamená, kdž jsou pláště "sliky"?
Jestli jsi už nekdy viděl závad silnišních motorek nebo F1 tak tam se na nich za sucha jezdí.
Mají nulový nebo skoro nulový vzorek. Pro adhezi na asfaltu je důležitá směs pláště, mikrozip s asfaltem vytvoří i na pohled hladká guma. Vzorek je potřeba jen na nepevný, sypký nebo blátivý povrch. Na auta a mororky se potřbuje vzorek i pro odvod vody na mokrém asfaltu, ale na kole je to jedno, protože aqaplaning by byl při plošném zatížení pod koly cyklisty možný jen teoreticky při rychlostech nad 200km/h.
Pokud si Peter GARD stěžuje, že mu slik plášťě neseděly ani na asfaltu, tak je měl nesprávně natlakované, nebo je to nějaký asijský levný šmejd. To jsem ale ještě neviděl v reflexním provedení. Taky dost pochybuju, že by se u nás prodávalo trek kolo se slickem. Leda semislick (hladký uprostřed, zuby po krajích), nebo dotyčný nazval slikem něco co nemá vzorek horského kola.
No na aquaplaning mi stačilo ani ne 70 km/h a to i na hrubých pláštích. A zároveň na obou kolech to byl velmi silný zážitek. Clekově k tomu stačila drobná maličkost, nečekaná kaluž za zatáčkou o které vím, že je hodně rychlá. Od té doby více než 50 km/h už raději nejezdím.
Tak aquaplaning to určitě nebyl, zkus si to spočítat, jestli si něco pamatuješ z fyziky. Ale navzdory tomu, co tvrdí web fy Schwallbe, jsem vyzkoušel, že třeba Rubeny mají na vlhkém asfaltu (není třeba rovnou kaluže) menší přilnavost než na suchém. Ty schwallbiny, co na nich jezdím teď, jsou na tom líp, ale ještě jsem to nezjistil úplně. Mám po Brně pár testovacích zatáček a na mokru je zkouším jezdit vždy o malinko rychleji. Už jsem překročil hranici adheze těch ruben, ale ještě jsem to nezkusil tak rychle jako na suchu. Ale spíš to asi nepůjde. Jenom ten rozdíl v adhezi bude menší než u Rubeny. Měl by být, za ty prachy.
Asi přesně nevím, co to teda aquaplaning je, ale musím říct, že výše popsaná příhoda vypadala tak, že obě kola nejednou naprosto vypadly ze stopy, jako bych jel na ledě. Podle mého nešlo o klasický smyk, protože při smyku je kolo aspoň trošku zvládnutelné.
Záleží na tom, jak moc prudký smyk to je. Vem si přeba případ, kdy klopíš ostrou zatáčku po asfaltu vysokou rychlostí a najednou je tam vrstvička písku, o které se dozvíš těsně před tím, než do ní vletíš. To určitě nebude zvládnutelné, prostě to ustřelí a kolo pod tebou jednoduše zmizí.
Aquaplaning je pokud vím jev, kdy díky vysoké rychlosti klouže pneumatika auta po povrchu kaluže a nemá kontakt s jejím dnem, ani pevný ani smykový. Vznik jevu závisí na plošném zatížení a tvaru předmětu, tedy spodku kola. Kola aut jsou válcová a jezdí po poměrně velké rovné plošce. Pneumatika kola má kruhový průřez a tak daleko méně potřebuje vzorek k tomu, aby z pod ní vytekla voda. Pak je tu ještě otázka rychlosti, zkus dosáhnout aquaplaning v autě jedoucím čtyřicet. Budeš potřebovat široké gumy s malým vzorkem a kdoví jestli to vůbec půjde.
Jasně, tak nějak jsem si to představoval. Jenom nevím, jak si to spočítat, jak bylo zmíněno.
S tím pískem to je celkem jasné, ovšem v té kaluži to kolo udělalo, podle mého názoru něco jiného. Na tom písku je kolo nakloněné a podklouzne, kdyžto v té kaluži bylo v podstatě kolmo (nezatáčel jsem ani nebrzdil, stihl jsem to srovnat a myslel jsem, že to bude stačit), nestačilo. Kolo bylo kolmo k cestě, samozřejmě všude gejzíry vody a vjednom okamžiku začalo rotovat kolem svislé osy. V podstatě jsem to málem projel, jenomže jsem se takto dostal až ke kraji kaluže a výjezd na suchý asfalt znamenal plnou přilnavost, kolo, které bylo v tu chvíli natočeno tak 30 stupňů oproti směru svého pohybu se prudce stočilo do ůhlu 90 stupňů a ja jsem postupně kolem a zády několikrát orazítkoval asfalt, po prvních 360 stupních jsem kolo pustil, takže další otočka už nebyla tak razantní. Poté, co jsem se vzpamatoval jsem si říkal, že tohle byla právě skvělá praktická ukázka aquaplaningu, protože obě kola (přestože nebržďěná a srovnaná před kaluží) se pohybovala chvíli jiným směrem, než těžiště kola. Vím, že jde chytit smyk na obě kola, ale ty pak podkluzují sejně, celé kolo se složí a zůstane ležet. V tomto případě jsem začal vytáčet piruetu jako na ledě.
No nechci se nijak přít, asi jsem měl špatnou představu. Každopádně už to nechci ani nikdy zkoušet, proto jsem ubral a při sjezdech už nešlapu, v případě, že jedu přes 50 km/h tak raději brzdím, i když žádné kaluže nejsou. :-)
No jo, to jsou ti, co padaj z výšky:-)))).
Jsem si dost jistej, že ty pláště neplavaly po hladině v tom smyslu, čemu se hlavně u aut říká aquaplaning, tzn že by několik decimetrů cesty urazily bez kontaktu se dnem kaluže. Ale princpielně je možné, že nějakou tu nanosekundu se při nájezdu do vody asfaltu nedotýkají, což stačí k utržšní valení ve smyk. Přední kolo jede do vody první, začne klouzat malinko stranou, na což stačí jen minimální odchylka od přesné rovnováhy, jaká existuje po celou dobu jízdy, nebo třeba malá nerovnost vozovky, její mírný sklon k jedné straně atd. Pak přijede zadní kolo a valí se již malinko jiným směrem, než byl směr jízdy před kaluží, protože přední kolo se odchýlilo z kurzu. Stále ještě jsme v mezích, kdy si tak malých odchylek jezdec nemusí všimnout, zvlášť když trvají tak krátkou dobu. Zadní kolo je tedy setrvačností nuceno jet mírně do strany již v momentě když se dostane na začátek kaluže. To bohatě stačí na zahájení smyku jak říkáš jako na ledě. No a výjezd z kaluže a chycení adheze pak zajistí zbytek. Zažil jsem kdysi na klasickém kole podobné pády, ale myslím, že se mi to nikdy nepovedlo v čisté vodě na čistém asfaltu. Vždy tam bylo nějaké takové to svinstvo jak je na krajích kaluží, vrstvička jemného blatíčka tvořeného hlavně prachem stečeným do kaluže za deště, která zůstává mokrá na krajích když kaluž schne a podobně. Tím jsem si ty pády vždy vysvětloval, ale je fakt, že jsem ho nikdy nezkusil při vysoké rychlosti.
Mám na svém Azubu pár týdnů Schwalbe Marathon s reflexním pruhem a jsou super. Při natlakování na doporučenou horní hranici 100psi (7bar) drží na silnici jako přibité. Podle fotek s bleskem i na pohled v noci je je jednoznačně vidět víc než odrazky ve výpletu a to o dost. Koupil jsem je od výrobce kola, protože už jenom sehnat dva pláště různého průměru a stejného typu je v naší rozvojové zemi problém, natož pak konkrétně trekové pláště 1,5" ve velikosti 20" a 26". Jsou drahé, ale už jenom kvůli té viditelnosti se vyplatí, jízdní vlastnosti taky odpovídají ceně.
Já mám Hutchinsony City. Jsou to trekingové pláště s reflexním pruhem. Jsou dobré, pouze v mazlavém blátě kloužou (mají minimální vzorek). Cenu jsi nepamatuju, asi něco přes 400 Kč. Jejich hlavní nevýhodou je malá životnost (cca 2000 Km). Koupil jsem je u Tyrše v Dejvicích.
Zdravim !
Mám za to, že tyhle pláště se dělají především na treky a crossy... To ale neznamená, že se to nedá dát na MTB...
Viděl jsem to např. na Maxxis Wormdrive (+-400,- Kč), ale to je takový skoro poloslick (taky v je v popisu uvedeno použití jak na MTB tak pro cross...)
A myslím, že jsem někde viděl, že většina plášťů co dělá Rubena, se dají koupit i v provedení s reflexním pruhem.
Jezdím na pláštích Schwalbe Marathon, které se vyrábějí ve 24, slovy dvaceti čtyřech, různých rozměrech, všechny rozměry buď s nebo bez reflexního pruhu. Prošel jsem několik brněnských prodejen a objevil jsem jej v jednom 28" provedení. Já zrovna potřebuju jeden 26 a jeden 20 palců, což je výjimečné, ale i tak je to dobrý příklad toho, jaká je šíře sortimentu českých prodejců. Nejen u plášťů. Že se něco vyrábí nemusí nutně v téhle zemi znamenat, že se to taky dá sehnat. Mě to nakonec sehnal jedině výrobce mého kola a ne úplně levně.