Hele, nebijte mě, vím, že se ptám jak dement. Ale aktuálně už mám doma skladem tři lehokola a v zábradlích jsem už totálně ztratila přehled. O víkendu jsem vytáhla na kolo syna s přítelkyní. Kolo měla na ten půlden z půjčovny, ale rozhodla se, že se jí to líbí a že si tedy koupí vlastní.
Čili v podstatě mi jde o dotaz, nač koukat, aby to nebylo nějaké zásadní šlápnutí vedle. Nějaké ty víkendové vyjížďky po cyklostezkách, nejvýš tu a tam "polňačka". Žádné velké nároky, ale z doby, kdy mi manžel koupil kdysi Olprana, už tuším, že některé stroje stihnou jízdu otrávit už i na cestě "pro rohlíky".
Doby tradičního řazení tři krát osm už jsou tuším taky dávno pryč a vůbec nemám ponětí, co tedy poradit.
Takže mladí jeli, až když jsi je vytáhla. Mladá na tom seděla (první?) půlden. A myslí si, že se jí to snad bude líbit.
Tak z toho bych vycházel.
Koupil bych jí jakékoli dostupné kolo do 3 000 tak, aby:
• Jí seděla velikost, čili musí se sama zúčastnit koupě a kolo vyzkoušet.
• Se jí líbilo, když už se bude účastnit koupě. Aby měla (pravdivý) pocit, že takové sama chtěla.
• Bylo schopné okamžitého provozu pro prvních dejme tomu 200 km tak, aby se nemuselo NIC dokupovat. To vystačí dejme tomu na prvních 5 až 10 výletů.
Počet převodů a způsob odpružení přední vidle je v tu chvíli zcela irelevantní.
Až ujede těch prvních 200 km a jestli ji to bude pořád bavit, nastane správný čas pro uvážlivý výběr hezkého dárku v podobě kola.
A při kupě štěstí si zamiluje a nechá hned to první, což syn ocení novými převody, sedlem a růžovým srdíčkem na řídítka :-)
Případně slušivou cyklosukénkou, jejíž zkoušení s různými tričky může být příjemnou párovou aktivitou pro víkendové večery...
- - -
A vůbec bych začal tím, že ještě tak dvakrát bych zase vzal kolo z té půjčovny. A mají-li tam, tak třeba i různé rámy.
Jela třikrát a chce pořád?
Fajn, první dostupné z druhé ruky.
Už najela celkem 200 a chce pořád?
Fajn, první vlastní kolo.
Neee... jinak. Mladá jezdívala na kole zřejmě kdysi docela dost, ale po přestěhování do Brna převážily jiné aktivity. Ale že by se k ježdění na kole (ve stylu víkendových výletů, ne že by sportovně) chtěla vrátit, klavíruje do syna už asi rok. Takže když jsem se jich zeptala, zda se mnou nechtějí jet, ona zavýskla a syn se přizpůsobil. :-)
Teď se ty debaty holt obnovily a to už cíleně. Ale syn má kolo, které jsem mu koupila, když mu bylo patnáct a jinak tomu totálně nerozumí. Já už dnes taky ne.
Je tu vždy varianta, že si vezme starého authora po mně, ale patnáct let stojí v kůlně, takže uvedení do provozu by taky něco stálo, tedy spíše tíhnou k tomu koupit něco základního nového. A já se ptám, kam asi tak jde v tom "něco základního" jít, aby to nebylo něco jako ten můj dávný Olpran.
Aha, tak to pardon.
A jestli při představě kolovýletu zavýskla, tak by ji měl syn vískat :-)
Ale je fakt, že ta varianta dalších dvou tří výletů na různých kolech z půjčovny, a získat trochu představu, má něco do sebe.
Viď.
Já mám vždycky něco do sebe ;-)
NA MĚ se můžeš spolehnout.
Má-li dostupnou pujčovnu kde se dá různě vybrat (velikost i styl), považoval bych to za řešení takřka perfektní...
Aha... :-) Já jim zatím řekla, že bych určitě nešla do žádné sportovního univerzálu jako Intersport, Hervís či Decathlon... :-/
Může být, že se tam potká slušnější (nikoliv dobré) kolo, ale moc bych na to nespoléhal. Určitě je lepší se podívat do nějaké speciálky, zvlášť pokud má mít člověk radost z jízdy.
Decathlon se s koly snaží a dělají i servis.
Ale jaká to jsou kola, to je otázka.
Aby to nakonec nebyla kola jak z Moutfieldu.
Je to tam tak trochu nevyvážené. Najdou se tam krásné drahé kousky a vedle toho docela obyčejné plečky. Nedávno jsem tam viděl titanového gravela.
takže nabídka je vlastně vyvážená...(-:
Tak záleží kolik do toho chce vrazit a co bylo to půjčené kolo. Ale zas bych na tom extra nešetřil, špatné kolo může odradit.
Pro rozumnou radu je taky fajn znát výšku, hmotnost a věk jezdce.
Jo, s půjčeným kolem je ta sranda, že jsme si ani jeden z nás nevšimli, na čem jela. :-D
Bylo by fajn se vejít do nějakých deseti, dvanácti, dejme tomu i patnácti tisíc. Protože hlavní koníček to kolo stopro nebude (a synáček, má Authora Horizon z roku 2008, takže kolo nějakých srovnatelných kvalit by asi bylo dostačující).
Štíhlá třicítka kolem metru sedmdesáti.
Ale já bych netrvala na konkrétním tipu, spíš tak něco jako čemu se třeba určitě vyhnout a tak.
To ji tak nemáš ráda, že bys ji vnutila takovou obchoďákovou hrůzu? :-)
No, hele, řekla bych, že ty máš měřítka dost jinde. Syn s tím spokojený je a já se svým Authorem byla taky, než jsem přešla na leho.
Já jí nic nutit nebudu, jen jsem slíbila, že se poptám lidí, co o tom vědí víc než my tři dohromady a třeba z toho nakonec něco použitelného vypadne.
Být spokojený neznamená, že by nemohli být spokojenější a jízdu na kole si opravdu užít a netrápit se nějakými gumovými brzdami, ráfky co se kroutí v každé zatáčce a přehazvačkou s řazením u kterých je problém přeřadit na jedno ťuknutí.
Nejsem přehnaně náročný, také nemám žádná extra kola, spíše podprůměrná. Pokud bych šel pro nové, tak bych se držel cenové hladiny 30 tisíc. Tam už jsou celkem slušná rekreační kola se slušným osazením.
Tak pokud by tip na použitelné kolo byl v tomto cenovém rámci, tak to asi vezmou radši do servisu na repasi toho Authora po mně. Prostě v porovnání - repasovat staré za pět nebo koupit nové za deset spíš vyhrává varianta toho nového kola. "Nové za třicet" už nezní jako zajímavá možnost. Přinejmenším ne v tento okamžik. To vyjde levněji si je pokaždé brát z půjčovny.
Jasně, že by mohl být spokojenější s něčím jiným. Člověk jezdící ve škodovce by třeba taky byl v mercedesu spokojenější, ale pak už je to otázka, jestli to pro dotyčného opravdu má ten "vert" a využitelnost.
Pokud na kole chce jet častěji než jen pětkrát za celý rok a ještě jen po asfaltce kolem přehrady, tak "pevnější" kolo se hodně odvděčí a člověk si jízdu víc užije.
A repas starého kola v servisu nebude nic levného, servisy díly neopravují a neseřizují staré, ale vyměňují za nové, jinak by se člověk nedoplatil. Když si to člověk udělá doma sám, tak to vyjde cenově dobře, ale velký problém je na staré kolo (starší než 15 let) seznat nové dobré díly.
Jen tak ze zajímavosti jsem v rychlosti mrkl na to co je v dámském provedení na trhu a přijatelná kola už za 22 až 27 tisíc se dají. Starší kola, ročníky 22 až 24 jim leží ve skladu a rádi by prodali, tak jdou s cenou dolů,. Krapet problém asi může být se správnou velikostí rámu.
Jestli je ten author aspoň trovhu pojízdný (po ometení pavučin, nafoukání kol a tak), začal bych od něj. Získáte tím referenční bod, od kterého se můžete odpíchnout: tenhle rozměr sedí akorát, tenhle je potřeba o tolikhle delší/kratší, támhleten převod je zbytečný a tady mi naopak jeden chybí, takhle silné brzdy mi stačí/nestačí a tak. Podle toho se pak dá koupit lepší kolo víceméně najisto.
Promiň, možná jsem přehlédl- "autor po Tobě" je co zač? Příp. bych ti to dal dohromady.
Bohužel "staré" kolo za např 20 je z mého pohledu lepší než součastné za 20.
Já to asi nepsala. Author Stratos 2006.
To jsem se tak ve čtyřiceti rozhodla, že budu jezdit na kole a vydala se nějaké koupit. Prodejce si vyslechl, jak na tom jsem, začal nějakým asi za šest či kolik tisíc, že mi na ježdění k vodě stačí. Já mu vysvětlila, že se právě plánuji posunout dál, než jen k vodě, tedy šel o třídu vejš a jako třetího mi ukázal toho Stratose a rázně řekl "dražší nekupujte, pro ty účely, co chcete, stejně nepoznáte rozdíl".
A doteď si myslím, že měl pravdu a že tento přístup by odpovídal i té současné situaci skorosnachy.
Kolo je tak "entry level" ale bez problémů
mymi rukami odservisovatelné do módu "jak z fabriky", pokud by byla mrtvá vidlice, lze ve výprodeji koupit novou, stejné kategorie- čti zázrak to není, ale na předpokládané použití stačí.
hodnocení entry level neznamená špatné. Jen teda je méně trvanlivé.
Určitě vyhnout špatným levným brzdám a dnes už určitě ne véčka. Mít dobré řazení a přehazku XT, nebo alespoň deore. Dobré pevné a tuhé ráfky se určitě odvděčí.
Vyhnout se "výhodným levným nákupům"!
Kdysivá se mě jistá ženština ptala co bych jí doporučil za kolo, podobně obecně jako ty tady. Netušil jsem ovšem, že se neptá jen tak nezávazně, ale plánuje druhý den "vyrazit na nákupy".
V tehdejší době byly možnosti jinde než dnes, ale mé rady zjevně sesumírovala na "odpružená vidlice a véčkové brzdy" a pořídila si něco, co jsem před tím ani potom neviděl. Kolo z TESCA nebo tak odněkud, brzdy se kterýma se nedalo přibrzdit, protože se okamžitě kousaly, takže buď nic nebo zablokované kolo, a když člověk kousl to přední, ta "odpružená vidle" se okamžitě potopila, asi aby si člověk byl skutečně jistý že poletí...
už bych se dneska asi vyhnul všemu co nemá hydraulické kotouče a naopak se to prsí ohromnou nálepkou typu "27 speed!". Taky nehodláš utrácet balík, takže "v jednoduchosti je síla" - čím míň cingrlátek na tom bude (nebo se k tomu bude dodávat) tím líp.
Ale co já se tu vlastně rozepisuju, zábradlí nemaje, tomu taky rozumím prdlačky :-D
Jo, přesně takhle mi kdysi koupil manžel v Makru toho Olprana. Prostě zvyklej na doby, kdy kdo měl kolo s přehazovačkou, byl děsnej machr, byl přesvědčený, že koupil něco úplně top a ještě za dobrou cenu.
Je mi jasné, že tenhle přístup je kravina, na druhou stranu zase nemyslím, že by chtěli jít cestou supr čupr namakaného kola na ježdění v létě k rybníku.
sedm let staré video, jestli chroustneš angličtinu, je tam pár jednoduchých tipů k věci, které platí pořád.
https://www.youtube.com/watch?v=K882pvG395w
jestli jsem dobře pochytil cenovou hladinu cca 10k, nic novýho bych kupovat ani nezkoušel. A jelikož se snažíš vyhýbat čemukoliv "pořádnému", asi bych ty prachy spíš vrazil do repase toho starého (pokud to nebyl zastaralý vrak už tehdy).
Bazarový nákup bude potřebovat opravy tak jako tak a tady alespoň tušíš do čeho jdeš.
Každopádně nepodcenit velikost! Mám značné podezření, že chronicky malé rámy co jsem v životě "levně dostával" na svou dvoumetrovou postavu jsou důvodem proč jsem zábradlí jako koncept zavrhl - bolesti zad, krku, zápěstí...
Ale možná bych nechal tu štíhlou třicítku aby si sama řekla jakou úroveň kola si představuje, snažit se jí nacpat něco za každou cenu levného může být dost medvědí služba.
Nene, já se jí vůbec nehodlám snažit něco nacpat. Jen se snažím vysbírat nějaké informace od lidí, co o tom něco vědí, a předat je dál. A otázka je spíš směrem, co určitě ne, než co ano - tohle už bude výlučně na ní. Aktuálně je hlavním cílem vyřešit otázku, zda má či nemá smysl repasovat mého Authora. Původně jsme mysleli, že nemá, tady odpovědi spíš směřují k tomu, že by mohlo.
(Zatím se syn i ona o víkendu svezli na mé tříkolce a tuším, že až se rozhodnou vrážet do kol nějaké větší peníze, mohlo by to být spíš tímto směrem. :-)))
Tohle je rozumně osazené kolo pro někoho, kdo nechce utrácet moc
https://www.amuletbikes.cz/cs/p/amulet-29-rival...
Loňský ročník se dá sehnat i za míň, záleží na velikosti.
Já bych se vyhnul pružinové vidlici, pokud bude kupovat kolo s odpruženou vidlicí, a asi i převodům s přesmykačem, pokud k tomu nemá specifický důvod.
Toho authora bych nezatracovala.
Já teď jezdila 3 roky na authorovi Egoist, co stálo manželovi 20 let v garáži. Ano, udělala se určitá repase, ale jinak skvělé kolo.
Pokud to kolo vezmete do servisu na poradu, určitě nic nezkazíte.
Jinak bych - co se typu kola týká - doporučovala kolo trekové.
No to je volovina. To ji chceš otrávit hned z první jízdy, že ji cpeš nějaký "tupý" šrot za 3 tisíce? Vždyť by to bylo za trest na tom jet a ne pro zábavu.
Velikost kola je daná postavou. Pro takové občasné projížďky bych volil horáka - HT s nějakou 110 vidlicí. Převody jsou už dnes více méně taky jasné, dnes už moc na výběr není, prostě 1 x 12.
Záleží také na tom, kde v Brně bydlí a kam by nejčastěji vyjeli na výlet. Jiné kolo bych si pořídil na cesty po cyklostezce směrem na Rajhrad a úplně jiné na cesty přes Soběšice do Moravského krasu...
Tak určitě by to mělo zvládnout obojí. Nemusí to zvládat "cestou necestou přes kořeny a výmoly", ale že aby měla kolo, co umí jen rovinky, to zas ne. :-)
Osobně bych si dnes nové kolo již nedokázal koupit. Cyklistika se posunula do roviny, která mi silně nevyhovuje a brzo ji pověsím na hřebík.
Snažil bych se koupit jeté horské kolo s vidlicí 27" a hlavně s trojpřevodníkem! Začátkem devadesátek jsem byl chudý chlapec a výlety jsem řešil na jediném horáku, kde jsem přezouval pláště - na převážně pevný povrch jsem vozil 1,75" semislicky Schwalbe, do lesa 2,1" se vzorkem. Vyhovovalo mi to maximálně a přezutí zabralo cca 10 minut. Brzy jsem pořídil další sadu kol, ale to se mi neosvědčilo - kola nejsou 100% stejně vycentrovaná a musel jsem seřizovat brzdové třmeny.
Horák s trojplackou je univerzál jak na cyklostezky (semislicky) tak do přírody (vzorek).
Já se dost divím, že ještě někdo preferuje trojplacku. Furt špekulovat jak řadit, protože se řazení překrývá, kazí to víc řetěz a jde to víc ztuha, takže jsem nakonec měl otočené páčky nahoru a řadil jsem dlaní. Teď mám 1x11 a palečkem/prstíčkem jemně ťukám podle citovky, nemusím řešit složité počty s převodem 3xcosi a pořád se dívat co mám vlastně zařazeno, jestli už přehodit střed, nebo ještě zadek.... hrůza.
Když neřadíš křížem nebo v záběru, tak to řetěz kazí naopak míň: nemusí se šikmit od jednoho talíře uprostřed až ke krajním pastorkům, ale posune se k nim o talíř blíž. Jestli to jde ztuha, je někde závada. Navíc méně pastorků = širší řetěz = delší výdrž za míň peněz, jednodušší spojování a menší nároky na přesnost seřízení.
Ale souhlasím, že to hlídání aktuální kombinace vyžaduje soustředění, které se systémem 1x nemusíš vynakládat a můžeš myslet na jiné věci. Taky to tak mám radši.
A navíc co je pro mě hodně důležité, že s řazením 3 x 9 či 10 dosáhnu lepšího poměru než při řazení 1 x 12 a mnohá stoupání vyjedu snáz a nemusím chodit. Cenový rozdíl je dost výrazný.
Ještě bych bral polemiku, zda jsou potřeba dva nebo tři talíře, ale to, že se cyklistický svět nechal připravit o přesmykač a uvěřil, že je jednoplacka správné řešení u MTB pro běžné lidi, mi stále připadá absurdní... :-)
Závodníci snad vědí, co dělají a třeba se jim to fakt vyplatí, ale argumentovat úsporou váhy, když pak člověk kvůli absenci převodů do kopce kolo tlačí a s kopce dolů nemůže šlapat, to je fakt pokrok... :-D
Mít 4 x věštší výkon a díly placené sponzory jako oni, tak bych taky neřešil přesmykač a malou placku :-)
Pro naprostou většinu lidí není podstatné mít ušetřených pár gramů na převodníku jako převodový poměr, možnost vyjet kopec a nechodit pěšky a mít o dost levnější kolo a díly, jenže zárověň chtějí být in a jako Nino Schurter, ale to prostě nejde dohromady.
přesně.... a neměnit každý měsíc řetěz za ranec. Soused si tuto modernost koupil a po půl roce jsem ho začal zase potkávat na starém kole... když jsem se ptal proč, odvětil že systém 1*12 je úžasný, zejména když se obdivuje v prodejně nebo se kolo koupí pouze na občasné pózování... ale jinak by se měl jmenovat "kasička"
No nevím, tuhle blbost slýchám často, ale mě třeba na treku 1x12 maximálně vyhovuje a žádný problém s řetězem nemám. Asi jezdím jako starý strejda a nijak to nervu. První řetěz jsem měnil preventivně po 3400km, druhý má teprve 1000. Rozsah převodů mi taky docela vyhovuje, nejlehčí převod skoro nepoužívám a a na nejtěžším je kolo trošku rychlejší než předchozí horák. Levý palec si taky lebedí, že nemusí namáhavě vracet řetěz na největší talíř.
Když jsem přešel z 3 x 9 na 3 x 11, tak při naprosto stejném způsobu ježdění, čištění a mazání mám nájezd o víc než 1000 km menší.
A v absolutních číslech ti tedy řetěz vydrží/vydržel kolik kilometrů?
Na 3x6 mi jeden řetěz dá kolem 12 tisíc (točím dva 6,12,6+), potom vyměním i kolečko a nasadím nový řetěz. Používám řetezy HG71. Na 3x8 vypadá řetěz po 6 tisících takto:
Na 3x6 mi jeden řetěz dá kolem 12 tisíc (točím dva 6,12,6+), potom vyměním i kolečko a nasadím nový řetěz. Používám řetezy HG71. Na 3x8 vypadá řetěz po 6 tisících takto:
Na 3x8 jsem ještě řetězy netočila, ten jetý 6 tisíc šel na zimáka, přes zimu zrezaví a jde vyhodit.
Na treku 9 řetěz vydržel zpravidla 7.000 km + - pár stovek. 11 řetěz asi o 1.300 km míň.
Čekal jsem, že najedu míň, ale tohle mě docela překvapilo. Nedovedu si představit na horáku 12 řetěz, tam bych měnil asi každý měsíc a ještě za trojnásobnou cenu.
Lidi co jezdí Sram Eagle tvrdí, že Eagle řetězy (GX a vyšší) vydrží až neuvěřitelně hodně. Ale stojí docela dost
A tyhle hodnoty u tebe platí i pro různé typy/značky řetězu nebo bereš pořád to stejné a s jiným zkušenost nemáš?
Jinými slovy, zda nemáš třeba vypozorováno, zda je ve výdrži rozdíl Shimano/SRAM, případně různé řady?
Dřív jsem na treku i horáku používal řetězy Campagnolo C-9, daly občas pořídit za přijatelný peníz. Byly dražší, ale zase vydržely o poznání víc. Jenže to nějak skončilo a cena byla dost vysoká, takže přechod na Sram. O trochu menší nájezd, ale cenově o dost přiznivější, zvlášť když na horákovi řetězy jen hoří.
A to si představ, že na elektrokole se výměnný interval na řetěz pohybuje někde kolem 1.000km (co jsem tak četl internet a mluvil se známejma co mají dvě kola se střeďáky). To musí bejt teprve lábuž provozovat nějakou highend 12 kazetku :-)
no to nevím jak na elektrokole jezdí, že jim řetěz vydrží jen 1000 km. Mně vydrží na elekrokole řetěz 10 - 15 tisíc km a pak měním řetěz i 9ti kolečkovou kazetu
15 tisíc km?
To máš motor v zadním kole a vůbec nešlapeš, ne? ;-)
ne mám elektrokolo Rockmachine se středovým motorem Shimano a jezdím převážně na první stupeň přípomoci ECO. Takto jsem ji za 8 let najel 86000 km
On bude asi i rozdíl ve stylu jízdy,váze kola+ jezdce, převážném profilu terénu a taky hlavně termínu výměny.
Jezdit na e-kole převážně na ECO jako "starosta" a měnít řetěz spolu s výměnou kazety- pak je možný nájezd okolo 15000km. Jen nechápu používání převážně ECO přípomoci(která vlastně jen "odtáhne" rozdíl hmotnosti) a výměnu řetězu spolu s kazetou... Já mám (do 80kg/180cm) na crossce 3x8(42/34/24- 11/32), jezdím často "natěžko"(do 25kg +) po Balkáně, Rumunsku i Rakousku(tedy v kopcovitém/hornatém terénu) a řetěz(Sram 850) měním při opotřebení 0,70 a přibližně po 3-3500km, kazetu asi po třetím řetězu. Pak vše "otočím" doma "nalehko" na krátkých jednodenních výletech ještě jednou a vyhodím(dalo by se otočit ještě jednou, ale přesnost už je pryč...
no ona přípomoc ECO u motorů Shimano steps není jen o tom, že by kompenzovala zvýšní hmotnosti kola. Přípomoc ECO je při jízdě dostatečně znát, oproti jízdě bez motoru.
Jezdit řetěz že zničíš i zbytek pohonu není něco čím bych se chlubil. Řetěz se má měnit v jakmile dosáhne prodloužení o 0,5 %, u pohonů do 9 rychlostí se někde uvádí 0,75 % a tohle se uvádí jako výdrž řetězu. Pak se ta kazeta nemusí měnit po každém řetězu a vydrží jich třeba pět.
Tak když to spočteš, on vyhodí jeden řetěz a kazetu za 15tis, když vyjdu z intervalu co jsem psal a tvého odhadu, tak "ofiko" v tom budeš za 15 řetězů a 3 kazety.
Pokud budu tvrdit, že jízdní zážitek je srovnatelný...
Zlikviduje kazetu ale i převodník, který by jinak mohl vydržet tak 3 až 5 kazet
Hm, čtu to tady už patnáct let, hodně jsem se přiučila, ale taky už jsem si hodně odzkoušela v praxi.
Vzhledem k tomu, že se hledá kolo pro ženu, tak budou mé zkušenosti relevantní.
Takto vypadá trojtác po 23 tisících s dojížděním druhého řetězu při střídání 6,12,6+ tisíc.
Tuto sadu talířů (hliník a dva menší z oceli) si můžu koupit i s klikama na global sportu za tisícovku: https://www.global-sport.cz/kliky-3-m-wave-3x9... Před pár lety jsem si je nechávala dovézt z UK, už jsou k mání i zde ;-)
Takže nové talíře i s klikama za cenu dva a pul řetězu (HG 71 je za cca 400Kč). Opravdu nevidím důvod měnit řetězy častěji ;-)
Zatím jsem zažila přeskočení řetězu jen jednou, když jsem v začátcích nechala jeden řetěz točit přes deset tisíc. Měla jsem převodník max jen 42 zubů a po výměně kolečka mi to přeskakovalo na nejmenším pastorku. Ale po dvou tisících si to sedlo a přestalo to přeskakovat.
Budu měnit kolečko až na podzim, počítaný nájezd celkem 17 tisíc na dvou řetězech. Zatím nejsou s řazením nejmenší problémy, šestikolečka s megarangem jsou už nedostupná a mám jich v zásobě omezený počet. Těch pět tisíc to ještě dá! :-D
Převodníky měnit nebudu, ty určitě dají ještě jedno šestikolečko. ;-)
Oprava. Počítám s nájezdem 27 tisíc na to kolečko. V textu píšu jen 17, to je překlep, už teď to má najeto 23.
To je nesmysl, pokud by byl řetěz po 1 tis na výměnu, tak by se mu rozpadl dřív než by najel 15 tis.
Čili místo jednoho by spotřeboval spíš tak 2 - 3. Pokud kazeta nebo vícekolečko stojí stejně jako řetěz, tak to stojí za úvahu, ale nesmí se to přehnat, on ten ojetý řetěz má větší stranovou vůli a tím hůř řadí a může časem i selhat. Pokud ale řetěz tři kila a kazeta litr, patnáct set, tak už je lepší měnit řetěz včas. A to se nebavím o kazetách Eagle, kde GX stojí čtyřku a XX i desítku.
no zatím jsem se s řetězem a kazetou vešel do tisícovky
Třeba u lehokola ta ekonomika vychází poněkud jinak.
Tři řetězy mě stojí víc než osmirychlostní kazeta, takže měnit řetěz včas už úsporu nepřináší.
I když jsem řetěz (s kazetou) měnil teprve, až když to začalo špatně řadit, pořád kliky s trojpřevodníkem přežily několik kazet a těžko říct, zda by prostřední převodník byl při včasné výměně řetězu omletý méně... jestli teď budu schopný vyměnit samostatně jenom prostřední převodník, bude to úplně v pohodě...
Jenže ten třikrát dlouhý řetěz má třetinu oběhů, takže by měl vydržet třikrát déle, kazeta většinou umře na nejmenší pastorky, i když ty se u Shimana dají vyměnit samostatně. Převodníky jsou větší a měly by vydržet déle, i když NW převodníky na 1x systémy jsou často z Al slitiny. Samozřejmě pokud 8sp kazeta stojí do pětikila, tak přetáhnout řetěz není žádná škoda a čas ušetřený tím, že to nehlídám to vynahradí
...nejsem "odborník", ale mám zato že u životnosti řetězu nezáleží na délce, ale hlavně na síle na něj působící(tedy na terénu)- nebo souhlasíš s tímto:Řetěz na zábradlí vydrží 5000km a ve stejném terénu na lehokole(3x delší) 15000km? Přitom leho je těžší- berme stejné osazení, kvalitu i převody...
Já odedávna jezdím na treku 3x8 Shimano, řetěz Sram 850 a měním pravidelně při prodloužení 0,70%. Nad převody nemusím přemýšlet- je to za tu dobu vžité. Při placce 42/34/24 a kazetě 11-32 ( na 42-11,13,15,na 34-15,18,21,24 a 24-24,28,32). Osazení Deore, zdvojené nýtování ráfků Remerx Dragon 622x19, V brake Alivio+ špalky FORCE 70 mm.
Ještě se mi nestalo, že bych nějaké stoupání tlačil (a to i "natěžko"), nebo měl problém v klesání s brzdami(Alpy, Fagaraš, hory Bosny, Albánie, Č, Hory). Jde spíše o zvyk než nějaké výhody a ve svém věku už nic předělávat ani měnit nic nebudu- asi si nedokážu "vychutnat" novinky... ;-)
Asi se shodneme, že k největšímu namáhání řetězu dochází v místě, kdy běží přes kazetu a táhne její zuby. Zejména na posledním zubu kazety, když jí opouští. Stejný problém je na převodníku, ale tam jsou jeho rozměry šetřivější. Delší řetěz zajišťuje, že konkreetní článek se dostává do nejnamáhanějšího místa méně často, naředí se to. Z této úvahy vychází, že by delší řetěz měl vydržet delší nájezd. Kvantifikovat si to netroufám.
na Brahmu: Chtělo by to asi vyjádření odborníka- já se možná pletu když si myslím, že právě na zubech řetěz "sedí"(je namáhán spíš třením v otáčejících se článcích a náběhu na zuby,čímž vzniká opotřebení a vůle) a hlavní nápor tahu je mimo zuby(proto se většinou přetrhne tam).
Tady jsou fotky rozebraného opotřebeného řetězu. Prodloužení je způsobeno opotřebením na čepech a plátech řetězu, nikoli plastckou deformací materiálu. A to opotřebení nevzniká jen tím, že na řetěz působí síla v tahu, to vzniká vzájemným otáčením článků v čepu vůči sobě a pokud je řetěz třikrát delší má jen třetinu oběhů a každý spoj článků přes přehazovačku, kazetu a převodník třetinu průchodů, takže by měl vydržet třikrát déle. Samozřejmě to můžou zhoršit nějaké kladky navíc pokud tam v trase řetězu jsou.
https://bike.bikegremlin.com/3306/bicycle-chain...
Kontrolní otázka: Bude počet ohybů řetězu na 1000 km ujeté vzdálenosti vetší nebo menší při používání lehčích převodů?
Právě byl překročen maximální počet vnořených příspěvků.
Re: "Kontrolní otázka: Bude počet ohybů řetězu na 1000 km ujeté vzdálenosti vetší nebo menší při používání lehčích převodů?
[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 27. 4. 2025 21:32
Autor: bara2"
Počet ohybů řetězu nebude větší, čímž netvrdím, že bude menší, zároveň počet ohybů nebude menší, čímž netvrdím, že bude větší.
Když nevíš, napiš nevím, nebo ještě lépe nepiš nic a nezapleveluj celkem zajímavý technický problém svými rádoby vtipnými plky.
Mno...
Brahmo, Brahmo, také "nemůžeš házet kamenem"...
Zajímavý technický problém to sice je, ale také se jím zaplevelilo jiné zajímavé téma.
Re: "Když nevíš, napiš nevím, nebo ještě lépe nepiš nic a nezapleveluj celkem zajímavý technický problém svými rádoby vtipnými plky.
[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: dnes v 11:18
Autor: Brahma"
??
Na svém výroku nic vtipného nevidím, ani to vtipné nemělo být.
Tak pro blbečky:
Výrok "Počet ohybů řetězu nebude větší, čímž netvrdím, že bude menší, zároveň počet ohybů nebude menší, čímž netvrdím, že bude větší" znamená - voilà - že počet ohybů řetězu bude shodný na lehčích i těžších převodech.
Až tak jednoduché to je, představ si to.
Čéče, pravopis - hic sunt leones, výroková logika - těžká nechytačka, snaha dehonestovat, co nejsi schopen pobrat; to JE ale v tom důchodu sešup intelektu, co!?
A hned v tom vidím chybu!
Já zvažoval počet ohybů na jeden oběh řetězu. Což je skutečně stejné, ať jde řetěz přes velké či přes malé pastorky.
Na ja, ale Bara píše na 1 000 km. Tak to je pak jasné i mě :-), že na malých pastorcích bude více oběhů.
Himbajs už s tim!
:-)
To že jsi Favorite mdlého rozumu, to všichni víme, ale nemusel bys to neustále všem znovu a znovu předvádět a ještě být sprostý.
A přitom je to přesně naopak, čím je řetěz na menším pastorku tím na jedno otočení kola projde skrz přehazku menší kus řetězu a na jeden oběh řetězu se ujede větší vzdálenost.
No jasně, že na malých pastorcích bude MÉNĚ oběhů.
To snad musely být nějaké erupce na Slunci, nebo u mě v hlavě, nebo co?!?
Počet průchodů řetězu přes dvě ozubená kola (32z a 22z). Řetěz má 114 článků a zadní kolo obvod 210 cm.
Nahoře je převod dorychla 32 : 22
Dole je převod dopomala 22 : 32
Zadní kolo se otočí 1x, tj. ujede vzdálenost odpovídající jeho obvodu, když se i pastorek otočí jedenkrát, tj. řetěz projede přes všechny zuby pastorku.
Jako normálně, když chce být člověk in, vysolí spoustu peněz a dostane něco předraženého, co vůbec nedokáže využít (obuv, oblečení, sportestery, nářadí, výživa, odpružení) většinou to vadí jenom peněžence, ten výrobek je použitelný a funkční, ničemu to neškodí, jen je to často zbytečné...
Nenapadá mě jiný srovnatelný případ, když tady si lidi připlácí za to, že budou mít menší rozsah převodů, takže se na kole budou trápit do kopce i s kopce... :-)
Hele nevím, mě těch rohlíkových 526% docela stačí. Jako jo, VELMI zřídka bych asi ocenil mít jeden lehký navíc do obzvláště odporného kopce, ale za ten přesmykač by mi to fakt nestálo.
A co si tak pamatuju když jsem ještě jezdil na zábradlí, ty ultralehké převody nebyly žádné terno - jet se na tom stejně nedalo, neb to na jendo šlápnutí prakticky nepopojelo vpřed a v adekvátním kopci jsem měl potíž udržet přední kolo na zemi.
A z kopce to jede samo, na tom lehu zpravidla až moc :-)
Počítat procenta takhle na večer jsem už líný, ale na lehokole s 3x8 převody (26-38-48 / 11-34) bych občas ocenil jak lehčí převod (jsou v okolí kopce, kde je nejlehčí převod na hraně mých sil) a současně běžně řadím nejtěžší převod, přičemž mít ještě těžší, tak občas s kopce by taky ke slovu přišel.
Oproti tomu u MTB s 2x10 mi nejlehčí převod stačí, občas jsem ho využil, ale ano, hlavním limitem je rovnováha, když zastavím, už se nerozjedu, ještě lehčí převod bych nevyužíl... průšvih je opačná strana, tam by se hodily další dva těžší převody... vždycky mě naštve, když mi s kopce ujede silnička... :-)
To se mi vybaví Jindra, vysolil pěknou pálku za grevla a nakonec ho stejně do kopce tlačí.
Jedno řazení je prostě jednodušší a pokud někomu ten rozsah kazety 10-51 stačí, tak není důvod otravovat ho přesmykačem.
Navíc aktuální 3x9 a 3x10 horské sady u Shimana mají kliky 40-30-22 a kazetu 11-36, což dává rozsah 595 %, což by odpovídalo kazetě 10-59 na 1x systému, to je reálně cca jeden převod navíc, takže žádné velké drama.
Já osobně mám na nové kolo vyhlídnutý pohon 2x11 představený cca před dvěma lety v řadě Cues - kliky 36-22 a kazeta 11-45.
Pro převod 3 x 9 či 10 je běžně v rozsahu 11 - 40 a viděl jsem i 42
Nesmysl, 9 a 10 sp kazety větší než 36 pro kombinaci s trojtácem nikdy nebyly určeny a přehazovačky na to nemají kapacitu. Jestli to někdo má na kole, tak je to domácí bastl a funkčnost může být všelijaká.
No jo nesmysl, mám ho na kole, brácha taky.
To, že jste si to takhle nabastlili, neznamená, že je to standardní sada.
Na druhou stranu pro zákazníka je zpravidla zásadní, jestli to všem bez problému funguje...
No to je právě ten problém, ono když se narve kazeta 11-40 do přehazky pro 11-345 nebo 11-36, tak ta funkce je často hodně kompromisní.
To že výrobce uvádí nějaké použití ještě neznamená, že to nejde i v jiné kombinaci.
Funguje to dobře a hodně spolehlivě. Zvažuju přechod na 3 x 10, protože ta kazeta má lepší odstupňování, je ověřeno, že to bez problému a dobře funguje.
https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty/kazety-a...
To je kazeta pro advent 1x9, co tím chceš naznačit?
Ona ta kazeta pozná, jestli je vepředu jednotalíř nebo třítalíř? Respektive kazeta pro třítalíř má jiný tvar zubů?
...jak píše Lelek výše- vše se dá- to je "jen" kazeta 9st. Ve spojení s:
https://www.mtbiker.sk/shop/komponenty...
známému funguje ve vyšším věku v prudkých stoupáních..
No u té přehazovačky píšou "kapacita 47T", takže jestli počítám dobře, když má kazeta 11-46, což je rozdíl 35 zubů, tak na převodník už zbývá jen 12 zubů rozdíl, což na dvoupřevodník pořád smysl dává, na trojpřevodník asi moc ne, leda by si člověk věřil, že se uhlídá a nebude řadit absurdní kombinace převodů, především velký-velký...
... trojtác+ kazeta je na kole pro určitou danou kombinaci převodů, kterou se usnadní jízda po rovině i do kopce(ne jak se dříve mylně uvádělo: trojtác+ 8.st-24převodů). To si většina cyklistů uvědomuje/používá i bez nějakého věření si. Ti co používají kombinace absurdní (velký- velký, malý- malý ap) musí počítat i s absurdním chováním a ne spoléhat na zázraky (tedy neexperimentovat s něčím "co neuhlídají").
Tak jedna věc je smysluplně řadit, jiná splést se v zápalu boje. Kdysi jsem takhle na Ibexu po tisíci kilometrech nedopatřením zjistil, že pro kombinaci velký-velký mám krátký řetěz... :-/
Uvědomil jsem si to skoro okamžitě... no dopadlo to dobře, ale zaseknutému řetězu se zpátky dolů vůbec nechtělo...
Právě proto se délka řetězu nastavuje tak, aby šlo zařadit "velká - velká" bez zničení. Když omylem zařadíš "malá - malá", tak se nic nestane, řetěz se prověsí, v nejhorším spadne. Na tříkolce mám takové osazení, že při nejmenší vepředu a dvou nejmenších vzadu se řetěz prověsí, třeba až na zem, ale jinak se nic nestane, ani nespadne, ani nepřeskakuje.
Ano, ano, bezpečnější je mít delší řetěz než příliš krátký...
Spíš šlo o to, že pro lehokolo ty řetězy musíš spojovat z několika standardních, hromadí se zbytky a ten nedostatečně dlouhý řetěz byl asi výsledkem snahy ty zbytky zužitkovat...
Několik lehokolistů psalo, že jim stačí 2.5 řetězu, tedy 5 řetězů na 2 výměny. U mě zřejmě kvůli dlouhý nohám nikoliv...
Pokud dodržíš specifikace a v tomto případě celkovou napínací kapacitu, tak ani na malá malá se řetěz nemá prověsit
Proto jsem na začátku psal, že 11-46 kazeta s danou přehazkou na trojpřevodník nevýjde, leda by člověk věřil, že se dokáže uhlídat a pitomou kombinaci nezařadí...
Já jsem tenkrát pojem napínací kapacita neznal, ale potřeboval jsem lehčí převod. A jako technikovi mi bylo jasné, že v poloze velká - velká nesmím urvat přehazovačku. Průvěs řetězu není nebezpečný, jen nepříjemný. Kdysi jsem kvůli tomu piloval delší raménko k přehazovačce na Favorita, typ PWB.
A osmičková kazeta existuje 11-48... ;-)
https://www.kupkolo.cz/kazeta-sram-ex1-xg-899-8...
Jo, ale to je pro 1x8 pohon na elektrokola a ta cena je tady úchylná
To je výhoda lehokola - člověk má trojtác před očima, takže pořád ví, co má zařazeno :)
To jo, ale jenom vpředu. :-)
Zkontrolovat pohledem, na kterým pastorku mám řetěz je o to obtížnější...
Na zábradlí máš převodníky také neustále před očima, stačí jen sklonit hlavu. Zadní kazeta je opticky také snadno kontrolovatelná. Jen musí být světlo.
Hlavně můžeš mít řazení s indikátorem, na lehokole se spodním řízením na to předpokládám moc dobře vidět není.
A i s indikátorem občas zapomenu, že mám zařazen malý tác, v klidu řadím na menší na kazetě a probere mě až rachtání při jízdě malá malá.
Na jednom kole mám 1x9 a je to prostě pohoda, cvakám dokud to jde a když už jsem na konci, tak se nedá nic dělat, indikátor netřeba.
Na trojtácu máš rozsah až 22 zubů (22-32-44), to ti s pastorkama 11-34 dá větší rozsah, jak jakýkoliv 1x12. Na silničce mám trojtác, bez lehkých převodů (22:34) se neobejdu ani na asfaltě, ale na asfaltě potřebuji i rychlé převody. Na zimákovi už mi stačí jen dvojtác (38-22), což zhruba dává rozsah 1x12, ale cenově je to mnohonásobně lacinější. Mně nečiní problém hejbnout levou rukou, zatím je pohyblivá a ovladatelná.
Mám jednu kamarádku (s vojenskou hodností) a té před lety řazení na kole činilo problémy zásadní. Několikrát za závod jsme řešili spadlý řetěz, pokaždé měla zařazenou absurdní kombinaci nejmenší-nejmenší... přitom má řidičák i na nákladní auto, ale vysvětlit jí, jak má řadit na kole, bylo nad mé síli... :-)
Takže jo, jsou lidé, pro které je jednoduché řazení mnohem užitečnější, než rozsah převodů. Možná vážně jako lidstvo hloupneme, třeba se časem vrátí i kola bez přehazovačky - úspora hmotnosti bude obrovská a hlavně cyklista bude mít o starost méně... :-)
Jedna věc je běžná jízda a druhá je závod. V noci a pod stresem jsem také schopen zařadit největší kolečko kazety k velkému převodníku aniž bych o tom věděl. Proto dbám, abych měl i na tuto kombinaci dost dlouhý řetěz a nezničilo mi to rovnou přehazovačku.
Tak nějak, na španěla se dá normálně jet. Malý malý většinou rachotí o smyk či škrtá o sousední pastorek/talíř, tak to taky poznáš, hlavně ale zjistíš, že už nejde řadit do rychla :-D
Mít délku řetězu aby šel bez poškození čehokoliv zařadit převod velká velká je samozřejmost a kdo postupuje podle návodu výrobce to tak má.
Chtěl bych takový návod výrobce vidět :) Zatím se mi to nikdy nepodařilo.
další co nečte návody :-)
první co mi vyskočilo na google:
https://si.shimano.com/cs/pdfs/dm/CN0001/DM...
Já jsem kdysi někde viděl obrázek, že když je zařazen největší převodník a NEJMENŠÍ pastorek, tak má být ramínko přehazovačky svisle.
Tím jsem se zatím +/- řídil, s přihlédnutím k faktu, že svisle asi platí pro klasiku, která má střed zadního kola i střed pedálů ve stejné výšce, takže u lehokola pak mám ramínko přehazovačky kolmo na směr, kam vede řetěz.
No a u MTB jsem to odměřil podle starého řetězu. :-)
Ale to platí pro silniční přehazky s kazetou s největším pastorkem max 27z. Pro větší to je omotat velká velká a přidat 2 články, totéž treky a MTB s 2x a 3x pohony. Pro 1x systémy to může být zas jinak, je potřeba si vzít návod k tomu konkrétnímu modelu přhazovačky, Shimano to má perfektně zpracované i v češtině
Třeba tady základní všeobecný návod
https://si.shimano.com/cs/pdfs/dm/GN0001/DM...
A pokud dodržíš specifikace přehazovačky ohledně maximálního rozsahu převodníků, velikosti kazety a celkové napínací kapacity, tak řetěz nabude prověšený ani při zařazení malá malá.
...to je běžný návod na určení délky řetězu (velký/velký+ 2články MIMO přehazku), aby přehazka napínala řetěz dostatečně na všech (čti rozumných- zařazených stupních)- to na tebe nevyskočilo? Do takto upravené délky řetězu přehazku nenacpeš- řetěz by musel být delší a ramínko nesmyslně vodorovně napnuté a zase by nenaplo dostatečně řetěz v opačné poloze(malá malá). Ono "všechno jde když se chce"- ale někdy je to k ničemu...
Pokud máš přehazovačku pro odpovídající počet zubů napínání, musí to jít. Mám vyzkoušeno, že to dá i o jeden dva zuby víc. Délku řetězu nastavuji pro malý-malý (našla jsem na to kdysi návod), tj. aby ramínko bylo maximálně sbalené. Pak to prověřím na velký velký a vždy mi to fungovalo. Ramínko je pak víceméně svisle při běžně zařazených převodech, ale dokáže jít i do obou krajních poloh
A nezlobí to jak se řetěz postupně prodlužuje? (ramínko nemá kam jít dál)
Nevím, zatím jsem se s tím nesetkala a to jezdím řetězy docela dlouho. Ale prodloužení celého řetězu o půl článku nemůže přehazku nijak moc ovlivnit, to není ani jeden zub. A takové prodloužení je stav na výměnu řetězu.
Chyba byla ovšem na tvé straně, pokud má kamarádka vojenskou hodnost, nemůžeš jí vysvětlovat co a jak, ale dát befelem co a kdy zařadit. :-)
Zcela nepochybně hloupneme. Na starých kolách se musela páčkou na rámu najít správná poloha přehazovačky i přesmykače, žádné indexování. Ani náběhy na ozubených kolách, všechno citem. A teď někdo má problém s přesmykačem a raději oslavuje "jednodušší" řazení s postatně menším rozsahem. Vlastně co se divím, teprve nedávno jsem zjistil, že jsou i řidičáky na auto jen s automatem - a já jsem se ještě učil řadit s meziplynem.
Inu, tak zatím jde do užšího výběru ten můj Author...
To mě osobně přijde jako ideální řešení.
Bude-li sedět velikostně, tak asi jo.
Popravdě řečeno, vypadá přinejmenším na té fotce o dost líp, než bych byla čekala. Když se sundá ten humpolácký nosič určený na jízdy na těžko, bude to vlastně krásný kolo. :-)
Párkrát jsem jel s batohem a ten nosič bych tam úplně klidně nechal, na výlety k rybníku, na deku, ručník a plavky bude super.
Osobně bych se spíš těšil na výměnu nábojů (kol) a instalaci kotoučů (už jsem trochu rozmazlený a zvykl jsem si na ně :-) )
Našla se k tomu dokonce i brašna na sedlovku, asi sedmilitrová. Pravda, na deku už by to asi bylo málo, ale běžné věci na výlet se mi tam vešly, než jsem začala jezdit "výlety" například k Baltu. :-)
přesně, nosič se hodí a nakonec slečna určitě zjistí, že brašna na nosiči je lepší než batoh či jakýkoli jiný "cyklo-nesesér". Vše se do ní pohodlně vejde .o)))
Žiš!! Zrovna ten nosič a blatníky jsem chtěl pochválit nejvíc:-) Nosič je parádní, masivní a líbí se mi ty propletené výztuhy z boku, aby případné brašny nelezly směrem k výpletu. Nosič nechat!
Aneb tisíc lidí, tisíc chutí.
Blatníky dělají dojem kovového materiálu..?
Osobně bych se na instalaci nějakých kotoučů z vysoka vykvíkl. Štíhlé třicítce ta véčka stačí víc než dostatečně (když stačí véčka přesmetrákovému Favoritovi). Proč, pánajána, si za drahé peníze na kolo mocí mermo rvát něco, co akorát potřebuje servis a údržbu??
Ten Author je krásný, kruh se uzavřel, neopouštěj staré známé pro nové.
Nosič samozřejmě JE krásnej, ale byl pořizován spíše k těmto účelům:
Však nosič drží na čtyřech šroubech. Sundat a v případě potřeby namontovat. Mám Vistu a přesně tak to dělám, přes zimu funguje jako zimák a v případě potřeby nasadím nosič a odvezu náklad.
Myslím, že ten nosič je úplně ten stejný model nosiče, co máš na Stratosovi. Koneckonců Vista a Stratos byli ze stejné série jako dámská a pánská verze.
Co se týče zápletů, tak přední kolo je původní a má najeto přes 45 tisíc, zadní jsem měnila loni a mělo najeto těsně pod 40 tisíc.
Pokud je toto nastaveno na Tebe a příští uživatelka je od Tebe nižší tak asi ne :-(
Si přidrátuje dřevěný špalky na pedály, v autech to prcci dělaj běžně :-)
Uvidíme. Nižši je asi o tři centimetry a já jsem těžký fobik, tj. vždy jsem jezdila na kole nastaveném o něco níž než "normální" cyklista, až jsem to vyřešila lehokolem.
Pokud si nad to stoupne s lehkou tolerancí od štangle k rozkroku (+5cm), je to dobrý. Když na fotce s brašnama koukám na výšku štangle, tak já bych si nad to už nestoupla.
Tohle přece silnička s rovnou horní štanglí nikdy nesplňovala. K čemu to slouží? Slopping byl vynalezen pro zvýšení tuhosti rámu a ne pro dosáhnutí nohama na zem.
...asi se shodneme na tom, že jsou a byly rámy různých velikostí a byly i "tříčtvrteční? s koly 24"...