Mám uvedený motor BBS02 48V/750W na silničním kole (váha kola 20kg) s 26" ráfky. Zajímalo mně, při jakém šlapání je efektivita pohonu při mém stylu jízdy optimální. Obvykle je moje průměrná rychlost kolem 25-27km/hod, zde jsem ale nastavil v simulátoru 30 km,, aby přípomoc motoru (100W)byla výraznější.
Příklad: Moje nastavení (váha 110 kg=90+20), kontroler 20A, baterie:48V/14Ah, jízda vždy pro 30 km/hod , po rovině s přípomocí 100W, vítr v simulátoru neuveden.
Baterie 48V/13,2 Ah -vybral jsem 14 Ah z nabídky simulátoru, ráfky 26" , celková váha s kolem 110kg , převodník 46 T, kazeta 11-50T 11sp-použito 5 převodů 46/11 až 46/21 níže.
Výsledky 5 vybraných příkladů:
Převod Účinnost RPM Příkon
-46/11: 78,2%, 57,6, 188 W
-46/13: 79,3 %, 68,1 , 185 W
-46/15: 79,4 %, 78,6 , 178 W
-46/18: 78,9, 94,3 , 185 W
-46/21: 77,7%, 110, 188 W
Z výsledků 5 simulací výše plyne, že křivka účinnosti má maximum v cca 80 (79,6 RPM)-převod 46/15. Křivka účinnosti je současně velmi plochá v širokém rozmezí otáček (zde 57,6-110 RPM), což je téměř ideální případ. Plochost této křivky znamená i velmi malý rozdíl v účinnosti motoru-zde je účinnost v rozmezí necelých 2% (77,7-79,4%).
BBS02 s vnitřním převodovým poměrem 1/21,9 a ve specifikacích uváděnými vysokými otáčkami 110-130 se tak asi vyrovná z hlediska účinnosti jiným středovým motorům s podstatně větším vnitřním zpřevodováním a tím i nižšími otáčkami , blízkými již normální kadenci. Dále obavy, že s nížší kadencí (cca 60 RPM ) bude výrazně nižší účinnost, nejsou u BBS02 na místě. Tedy jako u BBSHD neklesá účinnost s poklesem kadence nijak dramaticky.
Oprava: příkon motoru k vlastní přípomoci 100 W byl výraznější
0
Až na to že celé toto prestane byť relevantné pri prvom kopci... Pri tak malých príkonoch všetko ide dobre, rozdiel sa prejaví až pri vyššom príkone. Aj bežné 250W sériovky idú na 600-700W príkonu max. a tam už vyjdú čísla úplne inak.
0
Simulace BBS02 s příkonem 650W
Zjistit závislost účinnosti na otáčkách .
Převodník 46T
Kazeta 11sp Sunrace CSMX80:11-13-15-18-21-24-28-32-35-42-50
Pro simulace níže zvolen stejný případ kola s motorem a jezdcem s vlastní přípomocí 100W, nyní ale bylo vždy nastaveno stoupání 12% a vlastní příkon motoru 650W (střed rozmezí) a za těchto podmínek byly měněny pouze převody-tedy RPM.
Získaná data pro různé převodu jsou níže
Získaná data pro různé převodu jsou níže
Převod RPM Přikon Rychl Účin Tep
46/18 58 648 18,8 68,4 246
46/21 68 650 18,4 72,6 166
46/24 78 648 18,6 75,8 125
46/28 91 652 18,6 78,4 102
46/32 103 649 18,4 80,0 90
46/35 105 593 !! 17,3 80,6 82
46/42 110 498 !! 15,0 81,3 73
Příkon ve watech, rychlost v km/h, účinnost v % a teplota motoru ve oC po 2 hod ustáleného stavu.
Uvedená data pěkně ilustrují citlivost motoru k otáčkám (RPM) při vysokém zatížení-(650W).Pro terénní použití s vysokým výkonem je použití správných převodů zásadní. Při RPM cca pod 70 již poklesne účinnost pod asi 74%, což vede k postupnému přehřátí motoru (převody 46/18 a 46/21). Otáčky 80-90 jsou v pohodě (účinnost kolem 76-78%).
Poslední 2 případy -použití malých převodů s většími pastorky kazety vede k vysokým RPM a nelze již na simulátoru dosáhnout uvedenho příkonu 650W-zde uvedené hodnoty jsou max. dosažitelné.
Nejvyší účinnosti motor dosahuje při právě těchto vysokých RPM (100-110: převody 46/32-46/42), ale zde se zase nedaří dosáhnout stanoveného příkonu motoru 650W. Nevím proč. Poradí někdo?
0
Máš tam chybu, el. příkon motoru je Batt Power ve středním sloupci. Mtr Power v levém sloupci je mechanický výkon motoru.
0
Děkuji za upozornění, tím se i vysvětluje, proč u nejlehčích převodů (46/35 a 46/45) nejde dosáhnout toho cíle 650W mechanického výkonu. Je to již v oblasti klesající výkonové křivky, kdy řidící jednotka omezuje proud od baterie do motoru.Zde je limit 20A.Inflexní bod je pro 46/28 převod , tedy pro kadenci 91 RPM). Od toho bodu výše dochází k omezování proudu (proud z baterie je v tomto bodě 19,7A).
0
RJ prúd neznižuje, prúd klesá pretože sa motor blíži k svojim voľnobežným otáčkam daným napätím batérie. Ak by bolo napätie batérie vyššie, aj otáčky by šli vyššie.
0
Lubo, čemu ještě nerozumím , je to, proč se tam zadává jako Gear ratio 1/1 (4. parametr seshora po zadání motoru BBS02). Jinak ty výpočty nesedí. Podle popisku pole by mělo jít o vnitřní zpřevodování motoru a to je přece 21,9/1(primární a sekundární převod.Při max. otáčkách n0 má motor =n0x21,9 otáček.
0
To je tam všeobecne ak by motor ako cyclone mal prevod medzi motorom a kľukami reťazou aby sa dal aj tento prevodový pomer nastaviť. Prípadne ak sa použije hub motor cez reťaz ako stredový. Pre BBS platí 1:1
0