reklama

Cykloturisté chtějí jezdit po dobře značených trasách, ukázal národní cykloprůzkum

Agentura CzechTourism zveřejnila první výsledky celonárodního cyklo a in-line průzkumu. Odkaz na rozsáhlý dotazník, který mohli cyklisté, bikeři a in-line bruslaři vyplňovat prostřednictvím internetu, visel od poloviny prázdnin také na našem serveru. Jak se chováme a co chceme změnit na českých stezkách a trasách?

Foto: www.ceskojede.cz

Téměř pět tisíc lidí, kteří on-line dotazník vyplnili, se vyslovilo pro lepší značení tras, více stezek s dobrým povrchem pro in-line bruslení a možnost jezdit s terénními koly také po turisticky značených trasách. „Původně jsme se báli, že tak dlouhý dotazník nebude ochotný nikdo vyplnit, cílového počtu tisíce respondentů jsme ale dosáhli už po třech dnech," usmívá se autorka a vedoucí průzkumu Renata Šedová. Podle ní se výstupy použijí především v novém českém projektu Česko jede.

Kolik nás je

Jízdní kolo je u nás nesmírně populární, v České republice je téměř pět milionů cyklistů. Velkou část z nich tvoří sváteční jezdci, aktivních rekreačních cyklistů je přes jeden milion. Právě na tuto skupinu se potom zaměřilo internetové šetření, do kterého byly vybrány čtyři tisíce aktivních cyklistů a in-line bruslařů, kteří jezdí na kole častěji a ve větší míře si hledají informace na Internetu.

Bikeři, tedy ti, co při jízdě na kole vyhledávají terénní stezky, tvoří oproti cykloturistům jen menší část naší cyklistické populace. Celkem čtvrtina českých cykloturistů jezdí také na kolečkových bruslích. To jsou čísla, která ukazují, že cyklistika i in-line bruslení jsou velice oblíbené aktivity rekreace. Česká republika je v této otázce výjimečná mezi ostatními zeměmi EU, kde je podíl rekreačních cyklistů ve vztahu k těm dopravním podstatně nižší.

Chceme lepší značení a kvalitnější dálkové trasy

Z výzkumu vyplynula poměrně jasná poptávka po kvalitním značení v terénu, které bude zahrnovat směrové značení a informační tabule. Za ideální tento nástroj považuje 65 % cykloturistů a 56 % bikerů.  V porovnání s cykloturisty by tak bikeři chtěli používat méně papírové trasy nebo se orientovat podle značení v terénu, ve větší míře ale sází na GPS navigace.

Aktivní cykloturisté by přitom chtěli jezdit ve stejné míře jak po málo frekventovaných komunikacích (44 %), tak po cestách mimo ně (48 %).

V oblíbenosti zahraničních destinací mezi českými aktivními cyklisty převažují destinace v kratší dojezdové vzdálenosti, které u nás mají silnou propagaci a kam jsme se už naučili jezdit. České cykloturisty láká hlavně Dunajská a Labská stezka, nebo cyklistika na Slovensku či v okolí italského jezera Lago di Garda. Zatímco do zahraničí Češi často směřují na dálkové trasy, doma spíše jedou na jedno místo, kde podnikají hvězdicové výlety. V oblíbenosti dominují tradiční a dlouhodobě vyhlášené cykloregiony, jako je Šumava a jižní Čechy. Nejoblíbenějšími značenými trasami jsou v Česku Moravské vinařské stezky a Vltavská stezka. V porovnání se zahraničními dálkovými trasami je navštvila jen menší část aktivních cykloturistů. Z výzkumu tak nepřímo vyplývá také zájem o zajímavé, dobře proznačené dálkové trasy.

Rádi si děláme věci po svém

Kdo jsou…

Aktivní cykloturisté

– jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty)
 – jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – ujedou více než 500 km ročně
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Aktivní bikeři

– jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty)
 – jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – ujedou více než 500 km ročně
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Aktivní in-line bruslaři

– jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1× za 2 týdny
 – vyhledávají často informace na specializovaných serverech

Přestože zástupci všech tří skupin, kterými se výzkum zabýval (tedy cykloturisté, bikeři a in-line bruslaři) vyjíždějí na výlety nejčastěji osamoceně, in-line bruslení a cykloturistika jsou ve velké míře i společenskou záležitostí. Aktivní cykloturisté si rádi plánují své výlety sami, organizované akce vyhledává jen menší část z nich. Zájezd s cestovní kanceláří do zahraničí plánuje v této nebo příští sezóně 16 % respondentů.

I když neochotou k organizovaným akcím se netají většina dotázaných, cykloturisté oceňují pomoc s přípravou výletů a nejrůznější doplňkové služby, především pravidelné cyklobusové linky, servis kol, přepravu zavazadel nebo uvolnění po jízdě formou nejrůznějších wellness aktivit. Zájem o cyklobalíčky, které by zahrnovaly rezervaci, ubytování, stravování, případně přepravu zavazadel, služby průvodce, servisu kol a doprovodný program, vyjádřilo celkem 49 % lidí.  I když si tedy rádi plánujeme věci po svém, oceníme pomoc s přípravou i služby na místě. A mezi českými regiony se už také objevují první vlaštovky, které tyto na míru ušité balíčky nabízejí.

Bikeři chtějí sdílet turistické cesty, in-linisté více stezek v přírodě

Zatímco u aktivních cyklistů, a to jak cykloturistů, tak terénních cyklistů (bikerů), převažují muži, u aktivních in-line bruslařů je rozdělení mezi pohlavími přibližně vyrovnané. In-line bruslaři přitom žijí hlavně ve větších městech, kde mají vhodnou infrastrukturu. Většina z nich (90 %) si jde zajezdit na kolečkových bruslích jen na 1–2 hodiny, což může souviset s tím, že často jezdí jen po oválech, přestože většina z nich (80 %)  by si přála jezdit raději po stezkách v přírodě. V tom jim nejvíce brání nekvalitní povrch (76 %) a neuklizené stezky (53 %). „Jen se nám potvrdilo, jak důležité jsou pro bruslaře kvalitní povrch i čistění stezek," říká vedoucí průzkumu Renata Šedová. 

Bikeři se zase vyslovili pro bezkonfliktní užívání stávajících turistických tras pro pěší. I když to mezi některými může vyvolávat obavy, podle předsedy České Mountainbikové Asociace Václava Volrába k nim není důvod. „Již dnes využívá tyto cesty velká část bikerů a zatím nevím o žádném zranění," řekl Volráb. ČEMBA již také vydala své desatero, ve kterém mimo jiné nabádá cyklisty ke vzájemné toleranci.

 

Další výsledky budou na Bike Brno

Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu BIKE Brno 10. – 11. 11. 2011 a na konferenci Fórum cestovního ruchu pořádané agenturou CzechTourism 22. 11. 2011 v Pardubicích. Vyhodnocení budeme sledovat a o výsledcích se brzy dočtete také NaKole.cz.

Další informace:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 19.10.2011
Blogy

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina a ruská agrese dnes v 15:06
Ukrajina - jak dál? dnes v 14:49
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2025 Beroun dnes v 14:41
NEcyklo Co vás vytočilo 156. včera v 21:35
Rada při výběru kola Jaké kolo koupit? včera v 20:03
NEcyklo Vtipy 55. včera v 15:14
Cestování na kole Černá hora 4/2025 včera v 10:27
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

345 cyklistů (9 přihlášených)

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů.…
Mirila | 21.04.2025