reklama

Vlaky vozí kola po Praze zadarmo

Před novou sezónou dostávají pražští cyklisté milý dárek. Od prvního dubnového víkendu už nemusejí platit za kola, která s sebou chtějí vzít do vlaku. Po metru, tramvajích a lanové dráze na Petřín jsou vlaky další možností, jak bezplatně s kolem překonat nepříjemné úseky cesty.

U některých příměstských vlaků v Praze kapacita háků ve vlacích často nestačí.
U některých příměstských vlaků v Praze kapacita háků ve vlacích často nestačí.
Foto: Jitka Vrtalová

V pražských vlacích cyklisté nejčastěji využívají přepravu jízdních kol formou spoluzavazadla. Do vlaků označených v jízdním řádu piktogramem jízdního kola je možné si takto vzít bicykl k prvním nebo posledním nástupním dveřím soupravy. Až donedávna byla cena přepravy 25 Kč za jednu cestu, i když cyklisté přejížděli pouze jednu nebo dvě zastávky. V případě přesedání (např. při cestě tam a zpět nebo při pokračování jiným spojem) bylo možné zakoupit jízdenku na celý den za 50 Kč.

Mnozí cyklisté si na tuto praxi stěžovali. „Cestou vlakem ze Smíchova do parku Cibulka s dětmi jsme zaplatili za nás 40 Kč, společně se třemi koly to bylo ale už 115 Kč. To mi přišlo nelogické,“ podělil se o svoje názory Karel Picka, který bydlí se svojí rodinou v centru Prahy. Zatímco lidé mohou při cestě vlakem využít svoji časovou legitimaci na pražskou MHD, pro kola žádná taková možnost není a za jejich převoz je nutné vždy platit paušálně, tedy bez ohledu na ujetou vzdálenost.

Od 2. dubna 2011 se podmínky mění k lepšímu. Nově bude možné cestovat po Praze s kolem zdarma. Pokud cyklista nastoupí do vlaku v některé z celkem 44 zastávek, které mají ve svém názvu označení „Praha“ (zde je schematický nákres), nemusí za kola platit nic. To se ovšem vztahuje pouze na cesty na území Prahy. Pokud cestující přejede jen o jednu zastávku za hranici vnitřní Prahy, bude muset za kolo zaplatit plnou cenu (tj. 25 Kč za kolo jako spoluzavazadlo, případně 30 Kč za úschovu během přepravy).  Pro orientaci si lze také říci, že zdarma se cestuje mezi vlakovými stanicemi v tarifním pásmu P, 0 a B (podívejte se na schematický nákres tarifních pásem).

„Přeprava kol zdarma má sloužit především méně zdatným cyklistům a rodinám s dětmi, aby snadno překonali nebezpečná nebo nepříjemná místa na trasách v rámci Prahy. Ať už je to nepříjemná křižovatka, rušná silnice nebo velké převýšení, veřejná doprava může v těchto situacích hodně pomoci,“ vysvětluje novinky tiskový mluvčí pražské organizace ROPID Filip Drápal. „Veřejná doprava na území Prahy by také mohla fungovat jako záchranná síť pro cyklisty v mimořádných situacích, dodává Drápal s tím, že například píchlé kolo nebo průtrž mračen mohou plány na víkendový výlet pěkně zamotat.

Karel Picka netají svoji spokojenost. Pro tři zastávky, během kterých překoná nepříjemné stoupání a vyhne se rušné Plzeňské ulici, mu postačí ukázat ve vlaku legitimaci na MHD. Jak sám říká, na víkendový výlet teď bude vyrážet s dětmi častěji než dřív.

Přečtěte si také:

redakce NaKole.cz, 04.04.2011
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Lehokola LontBent 2025 před minutou
NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 14:49
Technické rady Využití 3D tisku - 2 dnes v 14:08
Cestování na kole Připojení kárky dnes v 14:04
NEcyklo Ukrajina 56 dnes v 11:04
Cestování na kole A znovu na jih včera v 21:21
NEcyklo VOLBY 2025 včera v 04:03
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

269 cyklistů (7 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025