Kam na kole na Brněnsku

Počasí nám dává znát, že začíná hlavní cyklistická sezóna. Lidí na kolech přibývá, a tak je na čase vytáhnout mapu a najít nějaký zajímavý cíl pro výlet na kole. Dnes se podíváme do okolí Brna.

Brněnská přehrada je nejoblíbenějším cílem cykloturistů.
Foto: Lukáš Schwab

V samotném centru Brna nemají cyklisté na růžích právě ustláno, stačí ale vyjet jen o pár kilometrů směrem ven a nebudete vědět, jakou stezkou se dát. Okolí Brna se může chlubit vyjímečně krásnou přírodou, která jej obklopuje ze všech stran. V tomto článku se budeme věnovat spíše severní části Brna, kde je opravdu hodně cyklistických tras. Tři turistické cíle – dvě rozhledny a Brněnskou přehradu – lze spojit jednodenním výletem.

Soběšická rozhledna

Foto: Josef Nekula

Soběšická rozhledna se nachází v městské části Brno-Soběšice a měří 20 metrů. Na její úplný vrchol se bohužel nedostanete – první plošina je v osmi metrech a druhá v šestnácti. Rozhledna je pouze tři roky stará – byla dokončena v červnu roku 2008.
Oproti Babímu lomu se na rozhlednu v Soběšicích dostanete na kole zcela v pohodě.

Časté cesty cyklistů ze Soběšické rozhledny vedou do rodiště spisovatele a novináře Rudolfa Těsnohlídka a básníka S.K.Neumanna. Hovoříme o městečku Bílovice nad Svitavou, které leží severovýchodně od Brna.
Již podle názvu poznáte, že tudy protíká řeka Svitava a podél ní vede cyklistická stezka až do brněnské městské části Obřany. Západně od Bílovic nad Svitavou se nachází další zajímavá přírodní lokalita – lesnická naučná stezka. Severně od Bílovic, na zalesněném ostrohu nad silnicí z Útěchova do Adamova, kdysi stával gotický hrad Ronov; dnes už zbyla jen malá zřícenina.

Babí lom

Foto: Igor Pukl

Babí lom je rozhledna, která se tyčí nad vesničkou Lelekovice, a je vzdálená 7 km od Brna.
Samotný vrch Babí lom je jedním z nejvyšších bodů v širokém okolí. Má 521 m. n. m a na kole se k rozhledně dostanete po značené trase. Červená turistická značka vede z městské části Brno-Řečkovice přímo až k Babímu lomu. Není to žádná procházka růžovou zahradou, cesta je náročná a k rozhledně se dostanete jen s vysokým nasazením. Trasa vede přes Mokrou Horu a dále pokračuje až do Lelekovic, kde následuje přímý výšlap až k Babímu lomu. Je určena pro horská kola, poněvadž cesta je nerovná a kamenitá. Samotná rozhledna je vysoká 15 m a na její vrchol vede 46 schodů. Po cestě na vás čeká spousta míst na oddychnutí a nějaká ta hospůdka na občerstvení.

Okolo Brněnské přehrady (Kolem prýglu)

Brněnská přehrada.
Foto: Lukáš Schwab

Nejzápadnější z dnešních cílů je Brněnská přehrada, kde se každoročně odehrává přehlídka ohňostrojů „Ignis Brunensis“. Brněnská přehrada byla v posledních letech silně znečištěna a od té doby ji sužuje nadměrné množství nebezpečných sinic.
Avšak z hlediska cyklistů je brněnská přehrada nejnavštěvovanějším místem v širokém okolí jihomoravské metropole. Po obou stranách je lemována rozlehlými lesy (Obora na levém břehu, Podkomorské lesy na pravém) a nabízí tak příjemné podmínky pro trávení volného času.
Velice známá stezka vede z obce Veverská Bitýška podél břehu přehrady, okolo hradu Veveří a samotné přírodní rezervace Baba až na hráz.

Brněnská přehrada je nejoblíbenějším cílem cykloturistů. Brněnská přehrada. Babí lom.
Lukáš Schwab, 24.03.2011

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…

Cyklotoulky s dětmi, vozíkem a nočníkem

Markéta Hroudová a Luděk Zigáček
Po cyklostezce ODRA-NISA k moři na Rujanu a Polskem zpět domů
První knižní přiblížení krásné, ale lehce opomíjené dálkové cyklostezky lemující hraniční řeky mezi Německem a Polskem. Tento cestopis i …

Belánské Tatry a okolí – srpen 2021

Už jsem skoro zapomněla balit na dovolenou a psát blog se mi vlastně ani nechtělo, ale pak jsem si uvědomila, že až opravdu nebudu nikam jezdit, tak se popis dovolené bude hodit. V době Covidové jsem prošlapala pohorky, praskla podrážka, tak když bylo jasné, že zase jedeme do Vysokých Tater a budu…
HMS | 10.09.2021

O kouzelné holčičce

Vyrazili jsme k moři, v autě celou cestu překáželo moje kolo. Manželka ho považuje za zbytečnou komplikaci. Jenže v kopcích, co rostou u moře, je to ve vedru na kole sado-maso, to mám rád, chci zase vidět moře z výšky. A chci ho vidět ze sedla, ne z auta. Cestou jsme se zastavili na Mont Ventoux,…
šíravník | 09.09.2021

Vez mě dál, Esko má 02 – Kanál, jezy a potrubí

Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021 Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Favorit1970 | 30.08.2021

Vez mě dál, Esko má 01 – Pískovny u Neratovic

Voda přede mnou, voda nade mnou. 7. 8. 2021 Obsah: KPČ A IVČ.Za Ďáblicemi si držte kšiltovku, jedeme z kopce.Lom Kojetice.Vodojem Kojetice.Neratovice.Pískovna MlékojedyKřenecké jezero - OvčáryPři návratu do kopečka nevržou mi kolečka. Ale řetěz od písku.Miškovice - alea iacta est.Kbely - stehna -…
Favorit1970 | 08.08.2021

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice jsme překročit nechtěly. Po loňské cestě podle Mže jsme opět plánovaly řeku nebo možná i řeky dvě. Ploučnici a kousek Kamenice, jenže Covid zase rozhodoval za nás, dlouho se nevědělo, kdy a za…