reklama

Amsterodam cyklistický

Nizozemí máme zafixováno jako zemi, která je rájem pro cyklisty. „Je to totiž placka…to se jim tam jezdí,“ slýcháváme. Málokdo si již představí, že horší je to s počasím, které umí být proměnlivé tak, že při dvacetiminutové jízdě do práce stihnete třikrát zmoknout a třikrát uschnout. Slunce a déšť se v Nizozemsku na podzim dokáží střídat stejně jako na vrcholcích Alp. Přesto se tam na kole jezdí. Co objeví oko odborníka dopraváka, když sedne na kolo?

Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol.
Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol.
Foto: Květoslav Syrový

Dalším klišé je „tradice". Někdy to vypadá, že v místech bez tradice to nepůjde. Ale každá legenda má někde počátek. Cyklistickou tradici si Nizozemci zaplatili dokonce krví a to překvapivě až v 60. a 70. letech minulého století. Teprve dvacet let po druhé světové válce začali občané Amsterodamu aktivně požadovat stále slibované a nepřicházející změny životní úrovně. Amsterodam zažíval každodenní dopravní kolapsy, politici a další „odborníci na dopravu" se chystali srovnat se zemí polovinu historického města a postavit kapacitní silniční průtahy. Nestalo se. Možná v tom někdo najde paralelu s dnešním stavem České republiky. Máme 20 let po změně politického systému a územní plány stále počítají s koncepty ze 70. let, jen se jinak jmenují a jinak zdůvodňují. Jestli jsme nespokojení, stejně jako byli Nizozemci tehdy, máme vůli s tím něco udělat? Zřejmě ano. Bohužel však zůstáváme stále u těch kapacitních radiál a u nekonečného sanování (tedy bourání) města.

Proč se dnes v Amsterodamu dobře žije, se dozvíte během fotoreportu „z města cyklistům zaslíbeného". Na závěr se centrálním Amsterodamem můžete i na jízdním kole projet.

Průvodce Amsterodamem ve fotografii najdete zde.

Autorem fotografií i textu je Květoslav Syrový – dopravní projektant v kombinaci oborů: doprava / urbanismus / životní prostředí. Absolvent ČVUT – Fakulty stavební, obor životní prostředí v kombinaci oborů uvedených výše. Nyní se již sedmým rokem zabývá integrací cyklistické dopravy od A do Z, tj. od plánování v území, projektovou a inženýrskou přípravu, až k realizaci a vlastním dozoru na stavbách. Dále je členem Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu a členem pracovní skupiny při Ministerstvu dopravy, kde se podílí na přípravě návrhů na doplnění české legislativy a technické literatury o prvky pro cyklisty. Pracuje jako poradce národního cyklokoordinátora. Je posedlý představou narovnaných zad nejen při jízdě na kole, ale i narovnaných zad morálních. „Čech totiž nemusí být cyklistou, jenž se nahoře hrbí a dole šlape“.

Fotogalerie

Amsterodam je město pověstné „grachtovým“ čili „kanálovým“ urbanismem, květinovými trhy a především spoustou jízdních kol. Autor textu i fotografií Květoslav Syrový
Květoslav Syrový, 18.12.2009
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 56 dnes v 13:47
Jaké to bylo 158 dnes v 13:46
Lehokola LontBent 2025 dnes v 13:33
Cestování na kole Připojení kárky dnes v 12:52
A znovu na jih dnes v 12:33
NEcyklo VOLBY 2025 dnes v 11:44
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 22:27
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

205 cyklistů (9 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025