reklama

Bern je/není jako Praha aneb zážitky z Bernu na kole

Švýcarské město Bern vyvrací předsudek většiny pražských radních, že v kopcovitých městech nemá smysl cyklisty podporovat.

V Bernu si můžete půjčit kolo zdarma
V Bernu si můžete půjčit kolo zdarma
Foto: Daniel Mourek

Srovnání cyklistické dopravy v našem hlavním městě s jinými evropskými městy jako je Vídeň, Amsterdam, Kodaň nebo Berlín většinou odpůrci cyklistické dopravy smetou ze stolu s námitkou, že Praha má „velice členitý terén“. Argumentace, že města jako San Francisco či Seattle jsou rovněž kopcovitá a mají podstatně více každodenních cyklistů než naše metropole zase neobstojí, protože tato města neleží na našem kontinentu. A přeci existuje v Evropě hlavní město, které má ještě kopcovitější profil než Praha, je stejně jako naše hlavní město na seznamu památek UNESCO a přesto se v něm pro cyklistickou dopravu dělá nepoměrně více než u nás. Tím městem je švýcarský Bern.

Hned při příjezdu do města se našinec ocitne v jiném světě. Společné pruhy pro cyklisty, autobusy a taxi nebo tramvaje, přednostní pruhy pro cyklisty na většině křižovatek, oddělené pruhy a stezky, hlídané velkoparkoviště pro stovky cyklistů u nádraží, bezplatná půjčovna kol a hlavně stovky cyklistů všech věkových skupin v samém centru této metropole dá člověku pocítit, že se ocitl ve městě zaslíbeném nejen bezmotorové dopravě, ale i zdravému životnímu stylu. Podle statistik jezdí každodenně na kole za prací v Bernu 12–13 % obyvatel (v roce 2010 by to mělo být plných 15 %), přičemž o víkendu je tento počet jen poloviční, což jasně ukazuje, že cyklistická doprava je plnohodnotným ekvivalentem IAD (Individuální Automobilové Dopravě) a veřejné dopravě a nejen jednou z forem rekreace. Na rozdíl od pražské radnice sází bernští zastupitelé na cyklistickou dopravu jako na odlehčení životního prostředí hlavního města od IAD a veřejné dopravy a zlepšení zdravotního stavu obyvatel.

Ve městě dnes existuje hustá siť oddělených stezek. Budování cyklostezek podléhá výběrovým řízením a jejich realizaci se uchází více firem, což tlačí ceny cyklostezek dolů. V Praze je realizací cyklostezek pověřena TSK (Technická Správa Komunikací).

Největší místní organizací zabývající se cyklistickou dopravou v Bernu je zájmové sdružení IG Velo, které sdružuje na 3.000 příznivců. K hlavním úkolům této organizace patří zajištění podpory cyklistické dopravě u místních politiků, pořádání kurzů bezpečné jízdy na kole, podpora budování infrastruktury pro cyklisty včetně pořádání burz s použitými koly, osvětová činnost či pořádání kampaní. Jak říká ředitel této organizace Daniel Bachofner, jejich dlouholetá práce začíná pomalu sklízet úspěchy ve formě zvyšujících se počtů cyklistů. IG Velo je propagováno pod heslem „My jsme doprava“ a pro své členy vydává každé 2 měsíce časopis Velojournal. Pro stále větší počet parkujících kol hlavně před nádražími se vybudovaly v 18ti švýcarských městech tzv. Cykloparkoviště, což jsou hlídaná parkoviště pro kola, kde za 20 Kč na den nebo 2.000 Kč za rok si pendleři nechávají bezstarostně uschované kolo. Kdo si chce kolo vypůjčit bezplatně, zajde do jedné ze dvou půjčoven ve městě, kde mu zdarma zapůjčí městské kolo. V loňském roce této služby využilo na 70.000 zájemců. Na konci sezóny jsou všechna kola vydražena ve dražbě a na novou sezónu pořízena kola nová jako sponzorské příspěvky. Jako zaměstnanci jsou v tomto projektu využívání cizinci, kteří ještě neobdrželi povolení k pobytu a nesmějí tedy legálně ve Švýcarsku pracovat. (více na www.bernrollt­.ch).

V Bernu samozřejmě nezapomínají ani na turisty, z tohoto pohledu vznikl projekt Velostern, který propojuje staré centrum s okrajovými částmi a vytváří jakousi hvězdici, která navazuje na celostátní síť tematických cyklostezek propagovanou pod jednotnou značkou VELOLAND Schweiz, tedy Švýcarsko – země cyklistiky a propojuje tak městské stezky s celostátními tématickými stezkami (celkem 9 prioritních stezek). Na rozdíl od ČR, kde vyznačování cyklotras (budování cyklostezek z celostátního pohledu u nás je jen v úplných začátcích) probíhá více méně živelně, stanovila si stejnojmenná nadace (podléhá vládě) za cíl vybudovat síť tématických cyklotras protínajících celé Švýcarsko. Teprve po vytyčení těchto dálkových tras se nadace začala zabývat řešením regionálních tras. K jejím aktivitám patří i pravidelné pořádání dnů bez automobilové dopravy, tzv. SlowUp dnů v turisticky atraktivních místech kolem jezer (www.slowup.ch). Že se cílevědomá práce a investice do vybudování celostátních a regionálních cyklostezek (v roce 2002 to bylo více než 15 mil. SFR) vyplácí, dokládají některá čísla. V loňském roce přenocovalo ve švýcarských hotelech na 600.000 cyklo­turistů a přitom utratili na 240 mil. SFR. Podobné statistiky však nejsou v ČR k dispozici. Cykloturisté na švýcarských stezkách mohou přenocovat např. ve speciálních hotelích pro cykloturisty (Velotel) nebo ve stodole na slámě. Přitom délkou cyklotras Švýcarsko jasně převyšujeme, zatímco u nás je Klubem českých turistů evidováno na 12.000 km cyklotras, ve Švýcarsku je to jen 3.300 km…

Fotogalerie

V Bernu si můžete půjčit kolo zdarma V ulicích Bernu Úschovna kol Bern Bollwerk Úschovna kol Bern Bollwerk Úschovna kol Bern Bollwerk Úschovna kol Bern Bollwerk
Daniel Mourek, www.nadacepartnerstvi.cz, 29.05.2005
Do vaší knihovny
Blogy

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

Dámská 2022 – Na břehu řeky Svratky kvete... cyklistika 16.7. až 19.7.2022

 ()
Polovina července se již stala tradičním časem Dámské. Tu letošní jsme naplánovaly už v zimě a po jedenácti letech jsme se vrátily na některá místa projetá v roce 2011. Svratecká vrchovina má stále co nabídnout, a proto je pěkné se vracet. Ve škole se zpíval lidový popěvek „na břehu Svratky roste…
HMS | 04.08.2022

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Lááázně - opět Jáchymov dnes v 21:13
Cestování na kole Malaga a jih Španělska dnes v 20:37
NEcyklo Nejlepší vtip 51 dnes v 20:30
Lehokola Zimní pláště na jednostopé leho dnes v 20:15
NEcyklo VOLBA PREZIDENTA REPUBLIKY 2023 dnes v 20:10
Cestování na kole Jaké to bylo - 131 dnes v 20:03
Technické rady Nosič na silničku dnes v 19:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

131 cyklistů (9 přihlášených)

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka…
Guiseppe | 27.08.2022