reklama

Polsko na kole i lodí

Jak se v Polsku nakládají kola do vlaku a jak se jezdí na kole u našich severních sousedů.

Wroclav
Wroclav
Foto: Míra Klas

V červenci 2008 jsem s přáteli podniknul týdenní cestu Polskem prostředky veřejné dopravy. Navštívili jsme především města na severovýchodě a ve středu země. Kromě dopravních a klasických turistických zajímavostí jsem si všímal i podmínek pro cyklodopravu.

Polsko jako převážně rovinatá země s mírným klimatem je předurčena pro úspěšný rozvoj cyklodopravy. V budování potřebné infrastruktury však Polsko v průměru citelně zaostává za Českem. Tak jako u nás jsou města přetížena všudypřítomným automobilovým provozem, který vytlačuje z uličního prostoru tradiční dopravu pěší a cyklistickou. Během své cesty jsme prakticky nespatřili vyznačené či vybudované segregované cyklostezky, cyklisté musí využívat postranní ulice a nebo pěší zóny v centrech měst. Naštěstí polské pěší zóny jsou překvapivě rozsáhlé a na jejich území funguje poměrně intenzivní lokální cykloprovoz.

Doplňková infrastruktura pro cyklisty je tvořena převážně cyklostojany, kterých je relativně dost, ale převážně typu nevhodného pro odstavení kola bez rizika poškození výpletu. Značení cyklotras je zatím v příslovečných plenkách, převážně jsou na území měst vyznačeny pouze ojedinělé sportovně-rekreační trasy.

Podobná situace panuje na venkově, který si však díky kratším dopravním vzdálenostem a méně intenzivnímu automobilovému provozu dosud udržel výrazně vyšší podíl cyklodopravy. I zde však cykloturistické značení převážně chybí a to i v turisty exponovaných místech jako jsou například Mazurská jezera. Ovšem na intenzitu zdejší rekreační cyklistiky to ovšem nemá zásadní vliv, málo frekventovaných lesních cest je v oblasti dostatek.

Příjemným překvapením jsou ovšem pro cykloturisty polské vlaky. Nejen, že jsou v průměru výrazně čistější než české (s klasickými koženkovými sedačkami jsme se již nesetkali), ale každý má také dost místa pro přepravu jízdních kol. U rychlíků bylo možné vidět dvě možnosti přepravy kol. Buď v klasickém kupéčkovém vagónu je jedno kupé „vykucháno“ a upraveno pro přepravu cca 6 jízdních kol, nebo je celý půlvagón vyhrazen pro jedno velké volně přístupné úložiště na kola. U modernizovaných vagónů je s uložením kolo počítáno na rozšířených představcích. Vlak poskytuje v Polsku patrně nejpohodlnější a nejrychlejší způsob cestování. Na rozdíl od Česka je zde specifikem poměrně hustá síť dálkových rychlíkových spojů, které křižují celou zemí. V horším stavu je doprava na vedlejších tratích, kdy je nabídka spojů často omezena pouze na jeden až tři páry denně, na některých tratích je osobní doprava zastavena zcela.

Na závěr bych měl pro přátele cykloturistiky jeden tip. Mazurská jezera v severovýchodním Polsku jsou obrovskou oblastí s desítkami jezer pospojovaných plavebními kanály se zdymadly. Rovinatý terén, nádherné vodní plochy, historické památky a krásná příroda dělají z mazurské oblasti ideální místo pro dovolenou. Díky železničnímu spojení není daleko také obrovský křižácký hrad Malbork nebo pobřeží Baltského moře.

Fotogalerie

Wroclav Citybike v Polsku - fotografie pochází z města Leszno. Na kolech na náměstí v Krakově Mazurská jezera jsou důležitou rekreační oblastí... ...a cyklisté tu rádi využívají lodní dopravu. V polském vlaku... ..je obvyklý vyhrazený prostor pro kola s dostatečnou kapacitou. Informační tabule u cyklotras
Míra Klas, 27.07.2008
Vyzkoušejte
 (CK Cyklotur)

Mazurská jezera na kole

Polsko
05.08.2024 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
11 440 Kč
 (CK Hoška Tour)

Kouzelná Mazurská jezera na kola

Polsko
24.08.2024 - 8 dní
cyklistický
Autobusem
11 250 Kč
 (CK Cyklotur)

Podél Baltu na kole

Polsko
30.08.2024 - 7 dní
cyklistický
Autobusem
11 920 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

 ()
5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku nechali v zádech a najednou to bylo krásné! Zelené kopce, jurty, krávy, koně. Konečně tak, jak jsem si to vysnila. V kamenitém sjezdu, kdy to kluci napálili a my se s Šárkou naopak zpozdily,…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

 ()
4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme peníze na obživu, tak se nedivte, že se nám po jídle nechtělo „civilizaci" hned zase opouštět. Ještě jsme si chtěli někam zajít na kafe (tedy na čaj) a trochu otdychať. Moc možností tu…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

 ()
3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti alespoň malou satisfakci - byl tu jediný McDonald za celou cestu. Tedy - v Almatě jsou celkem asi čtyři a nám stačil jenom jeden, zas takoví fanoušci nejsme :-) ale mám na mysli, že pak nikde…
Peggy | 02.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 2. část

 ()
2. část - Welcome to Kazachstán!   „Tahle země není pro starý!" všimnul si Luděk, když jsme seděli v bufetu v Biškeku, konzumovali večeři, první jídlo v Kyrgyzstánu, a rozhlíželi se u toho kolem sebe. Ne že bychom se v těch asijských obličejích vyznali, ale že se všude pohybovala jenom mládež, a…
Peggy | 28.04.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

 ()
Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly letadlem. Jiní cykloturisté se takto přepravují dávno a běžně, já ale měla z létání strach. Nemám celoživotně ráda výšky a otevřené prostory, ale jednoho dne jsem si řekla: nemládneme, síly a…
Peggy | 24.04.2024

O čem se mluví:

Technické rady Technické dotazy a poznatky II před minutou
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. před 8 minutami
Komentáře k blogu Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část dnes v 19:36
Technické rady Výběr radaru na kolo, značka, mobilní app dnes v 19:36
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 19:32
Trénink a zdraví Co vás zaujalo 278 dnes v 18:46
Ostatní – cyklo Jaké to bylo 146. dnes v 16:33
Technické rady Záměna kazety 12 za 10 nebo 9 dnes v 15:58
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

288 cyklistů (16 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 5. část

5. část - Jezero Yssyk-kul a okolí V sedle se cesta narovnala a pak zlomila. Bylo už jasné, že jsme bouřku…
Peggy | 10.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 4. část

4. část - Chtěla jsem Kyrgyzstán, mám Kyrgyzstán... Podepsaly se na nás únava, hlad a stres, jestli seženeme…
Peggy | 06.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 3. část

3. část - Krát dvě to mělo bejt Čtvrtý den od startu jsme vjeli do velkoměsta, do Almaty. Zde měly děti…
Peggy | 02.05.2024