reklama

České dráhy zvyšují jízdné

Ceník Českých drah dnes připomíná labyrint. Systém tarifů kombinovaný se slevovými kartami (In-karta, Rail plus, In-senior, In-junior) a akčními nabídkami typu eLiška je tak složitý, že si s ním nevědí rady ani někteří průvodčí. Od 9. prosince se podstatným způsobem mění způsob výpočtu jízdného.

Foto: NaKole.cz

Hlavní změny v ceníku ČD

Podle Českých drah je hlavním důvodem změny větší spravedlnost a zjednodušení systému. Největší změnou je zrušení tarifních pásem, zákazníci budou nově platit pouze za ujeté kilometry.
Následující tabulka ukazuje, jak se změní „základní“ obyčejné jízdné (zdroj: ČD):

km původní nové rozdíl
1 10 Kč 6 Kč –4 Kč
2 10 Kč 8 Kč –2 Kč
3 10 Kč 9 Kč –1 Kč
4 10 Kč 10 Kč 0 Kč
5 10 Kč 12 Kč 2 Kč
6 10 Kč 13 Kč 3 Kč
7 16 Kč 14 Kč –2 Kč
8 16 Kč 16 Kč 0 Kč
9 16 Kč 17 Kč 1 Kč
10 16 Kč 18 Kč 2 Kč
11 22 Kč 20 Kč –2 Kč
12 22 Kč 21 Kč –1 Kč
13 22 Kč 22 Kč 0 Kč
14 22 Kč 23 Kč 1 Kč
15 22 Kč 25 Kč 3 Kč
16 28 Kč 26 Kč –2 Kč
17 28 Kč 27 Kč –1 Kč
18 28 Kč 28 Kč 0 Kč
19 28 Kč 30 Kč 2 Kč
20 28 Kč 31 Kč 3 Kč

Tento ceník obyčejného jízdného se stává základem pro výpočet všech slev a dalších nabídek. Ruší se tak několik ceníků pro jízdné obyčejné, zákaznické, zpáteční jízdu, slevu pro skupiny, jízdné pro aplikaci In-junior na In-kartě/Rail plus atd. dále neexistuje. Každá sleva je stanovena přesnou procentní hodnotou z obyčejného jízdného.

Ve výsledku zaplatíme více

Na některých trasách zaplatí cestující méně než doposud, jinde se cena zvedne.
Ke zlevnění dojde hlavně u cestování vlaky EuroCity a InterCity, kde dochází ke zrušení šedesátikorunových příplatků. Například cesta z Prahy do Olomouce přijde držitele In-karty na 231 Kč, tedy o 21 Kč méně než doposud.

Pokud se však zahrne do změny i zákaznické jízdné nebo zdražení kilometrické banky, pak se ceny pro osobní dopravu na drahách zvýší.

Za kilometrickou banku zaplatí cestující o 200 korun více (1 600 Kč), zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Dnes si cestující při nákupu ve vlaku připlácí 20 korun, od 9. prosince to bude 30 korun.

Další velká změna je v systému zpátečních jízdenek. Dnes se při zakoupení zpáteční jízdenky okamžitě zákazník dostane do tarifu zákaznického jízdného, kde jsou ceny zhruba o 30 % nižší. Od prosince zaplatí cestující bez In-Karty za zpáteční jízdenky obyčejné jízdné snížené pouze o 10 % slevu.
Pro držitele In-karty, Rail plus nebo aplikace In-zákazník se u zpátečních jízdenek sčítají slevy, celkově tak získá slevu 32,5 % z obyčejného jízdného.

Také zákaznické jízdné bude dražší. Pro držitele In-karty či slevy Rail plus v současnosti platí zvláštní ceník a jízdenky je vyjdou zhruba o 30 % levněji oproti obyčejnému jízdnému. Podle nových pravidel budou mít tito lidé slevu pouze 25 %.

S kolem do vlaku

Pravidla pro přepravu kol zůstávají velmi podobná. Stejně jako v současnosti, je možné kolo přepravovat jako spoluzavazadlo nebo s využitím služby „úschova během přepravy“. Cena za přepravu spoluzavazadla v jednom spoji je nově 25 Kč (dříve 26 Kč), v případě více přestupů může cestující využít celodenní doklad za 50 Kč.

Cena využití služby „úschova během přepravy“ je stanovena na 30 Kč (dříve 26 Kč) za spoj, v případě přestupů je cestujícím k dispozici celodenní doklad za 60 Kč.

Pokud chtějí České dráhy dostát závazkům EU, měly by pokračovat v rozšiřování přepravního prostoru pro cyklisty. Usnesení „Minimální práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě“, která přijal Evropský parlament v lednu 2007, zaručuje cestujícím přepravu kola ve všech vlacích.

Informace na serveru Českých drah:

http://www.cd­.cz/…

Redakce NaKole.cz, 02.12.2007
Blogy

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

O čem se mluví:

Cestování na kole A znovu na jih před 8 minutami
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? před 12 minutami
Ukrajina 57 dnes v 16:53
NEcyklo Nejlepší vtip 56. včera v 23:33
Lehokola Homebuilders lehokol 16 včera v 20:47
NEcyklo Jaké to bylo 158 včera v 13:39
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

337 cyklistů (11 přihlášených)

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025