reklama

České dráhy zvyšují jízdné

Ceník Českých drah dnes připomíná labyrint. Systém tarifů kombinovaný se slevovými kartami (In-karta, Rail plus, In-senior, In-junior) a akčními nabídkami typu eLiška je tak složitý, že si s ním nevědí rady ani někteří průvodčí. Od 9. prosince se podstatným způsobem mění způsob výpočtu jízdného.

Foto: NaKole.cz

Hlavní změny v ceníku ČD

Podle Českých drah je hlavním důvodem změny větší spravedlnost a zjednodušení systému. Největší změnou je zrušení tarifních pásem, zákazníci budou nově platit pouze za ujeté kilometry.
Následující tabulka ukazuje, jak se změní „základní“ obyčejné jízdné (zdroj: ČD):

km původní nové rozdíl
1 10 Kč 6 Kč –4 Kč
2 10 Kč 8 Kč –2 Kč
3 10 Kč 9 Kč –1 Kč
4 10 Kč 10 Kč 0 Kč
5 10 Kč 12 Kč 2 Kč
6 10 Kč 13 Kč 3 Kč
7 16 Kč 14 Kč –2 Kč
8 16 Kč 16 Kč 0 Kč
9 16 Kč 17 Kč 1 Kč
10 16 Kč 18 Kč 2 Kč
11 22 Kč 20 Kč –2 Kč
12 22 Kč 21 Kč –1 Kč
13 22 Kč 22 Kč 0 Kč
14 22 Kč 23 Kč 1 Kč
15 22 Kč 25 Kč 3 Kč
16 28 Kč 26 Kč –2 Kč
17 28 Kč 27 Kč –1 Kč
18 28 Kč 28 Kč 0 Kč
19 28 Kč 30 Kč 2 Kč
20 28 Kč 31 Kč 3 Kč

Tento ceník obyčejného jízdného se stává základem pro výpočet všech slev a dalších nabídek. Ruší se tak několik ceníků pro jízdné obyčejné, zákaznické, zpáteční jízdu, slevu pro skupiny, jízdné pro aplikaci In-junior na In-kartě/Rail plus atd. dále neexistuje. Každá sleva je stanovena přesnou procentní hodnotou z obyčejného jízdného.

Ve výsledku zaplatíme více

Na některých trasách zaplatí cestující méně než doposud, jinde se cena zvedne.
Ke zlevnění dojde hlavně u cestování vlaky EuroCity a InterCity, kde dochází ke zrušení šedesátikorunových příplatků. Například cesta z Prahy do Olomouce přijde držitele In-karty na 231 Kč, tedy o 21 Kč méně než doposud.

Pokud se však zahrne do změny i zákaznické jízdné nebo zdražení kilometrické banky, pak se ceny pro osobní dopravu na drahách zvýší.

Za kilometrickou banku zaplatí cestující o 200 korun více (1 600 Kč), zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Dnes si cestující při nákupu ve vlaku připlácí 20 korun, od 9. prosince to bude 30 korun.

Další velká změna je v systému zpátečních jízdenek. Dnes se při zakoupení zpáteční jízdenky okamžitě zákazník dostane do tarifu zákaznického jízdného, kde jsou ceny zhruba o 30 % nižší. Od prosince zaplatí cestující bez In-Karty za zpáteční jízdenky obyčejné jízdné snížené pouze o 10 % slevu.
Pro držitele In-karty, Rail plus nebo aplikace In-zákazník se u zpátečních jízdenek sčítají slevy, celkově tak získá slevu 32,5 % z obyčejného jízdného.

Také zákaznické jízdné bude dražší. Pro držitele In-karty či slevy Rail plus v současnosti platí zvláštní ceník a jízdenky je vyjdou zhruba o 30 % levněji oproti obyčejnému jízdnému. Podle nových pravidel budou mít tito lidé slevu pouze 25 %.

S kolem do vlaku

Pravidla pro přepravu kol zůstávají velmi podobná. Stejně jako v současnosti, je možné kolo přepravovat jako spoluzavazadlo nebo s využitím služby „úschova během přepravy“. Cena za přepravu spoluzavazadla v jednom spoji je nově 25 Kč (dříve 26 Kč), v případě více přestupů může cestující využít celodenní doklad za 50 Kč.

Cena využití služby „úschova během přepravy“ je stanovena na 30 Kč (dříve 26 Kč) za spoj, v případě přestupů je cestujícím k dispozici celodenní doklad za 60 Kč.

Pokud chtějí České dráhy dostát závazkům EU, měly by pokračovat v rozšiřování přepravního prostoru pro cyklisty. Usnesení „Minimální práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě“, která přijal Evropský parlament v lednu 2007, zaručuje cestujícím přepravu kola ve všech vlacích.

Informace na serveru Českých drah:

http://www.cd­.cz/…

Redakce NaKole.cz, 02.12.2007
Blogy

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

 ()
Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou cyklostezku. Původní plán byl jet z Českých Budějovic a stihnout to do sedmi dní.Když jsem se však s tímto záměrem zmínil před kamarády-cyklisty, tak mě to rozmluvili s tím že nejhezčí úsek je…
2183798 | včera

TRANSKAVKAZ – nalehko

 ()
Je to více než 40 let co jsem v antikvariátu našel knížku „Kavkazská cesta"od Julia Komárka. Popis cesty kavkazskou Svanetií (v dnešní Gruzii), kterou autor vykonal v roce 1913 se svým spolustudentem zoologie. Popis plný lehkého studentského humoru, dobrodružství, porozumění pro místní reálie.…
mirekbik | 01.08.2018

Valíme na Moravu - poprvé

 ()
Na Moravě, v Třebíči, máme tetičku. Já, bratr, děda a kamarád Slávek za ní a za dalšími příbuznými v okolí jezdíme každý rok, někdy i dvakrát. Cesta autem dlouhá 250 km, skoro tři a půl hodinky jízdy. A tak jsem si řekl, pro cyklistu dobrá výzva! V žádném případě ale nepojedu po hlavní silnici!…
JohnyB | 28.07.2018

Welzlův kvadriatlon 2018 - extrémní závod pohledem programátora

 ()
Varování - následující vyprávění je dlouhé a nezkušený čtenář by se raději neměl do čtení vůbec pouštět. Pokud preferujete pohyblivé obrázky zkuste raději reportáž České televize. Před lety mě zaujal závod Hornettlon, což je inline kvadriatlon, tedy triatlon rozšířený o inline bruslení. Na tomhle…
Jrr | 23.07.2018

Kola v autobuse

Zdravím všechny. No jo, máte recht :-)
Drak007 | 23.07.2018

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

321 cyklistů (18 přihlášených)

Vltavská cyklostezka s desetiletým dítětem

Po více než půlročních přípravách a přemýšlení jsme se rozhodli jet s naším desetiletým synem Vltavskou…
2183798 | včera

TRANSKAVKAZ – nalehko

Je to více než 40 let co jsem v antikvariátu našel knížku „Kavkazská cesta"od Julia Komárka. Popis cesty…
mirekbik | 01.08.2018

Valíme na Moravu - poprvé

Na Moravě, v Třebíči, máme tetičku. Já, bratr, děda a kamarád Slávek za ní a za dalšími příbuznými v okolí…
JohnyB | 28.07.2018