V Praze byli spatřeni andělé

Mnoho lidí mělo tento čtvrtek zvláštní zážitek – na některých pražských křižovatkách a u rušných silnic bylo možné spatřit anděly. Svědkové potvrdili, že anděly viděli jezdit na kole, přecházet přes silnici nebo posedávat na okrajích cest.

Strážní andělé v pražských ulicích
Foto: Václav Vrtal

Jsou tu s námi každý den, s chodci a cyklisty, i když o jejich existenci většinou nemáme tušení. Obvykle jsou plaší, zejména strážní andělé se neradi dávají vidět. Zanechávají ale po sobě viditelné stopy, například jeden z nich je teď už trvale přítomný na křižovatce nábř. Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů. Toto místo se stalo osudným pro Jana Bouchala, koordinátora Auto*Matu a předsedu občanského sdružení Oživení. 6. ledna tohoto roku jej zde srazil a smrtelně zranil automobil.

Není zřejmé, proč se andělé objevili v takovém počtu právě 20. dubna. Na přímý dotaz odpovídali pouze: „Jsem strážný anděl chodců a cyklistů a dnes na Vás výjimečně dávám pozor.“ K vidění byli hlavně v místech, která s chodci a cyklisty příliš nepočítají a také tam, kde v průběhu posledních let zemřeli chodci sražení automobilem.

Jedním z lidí, se kterými andělé hovořili, je Štěpán Hon. „Mnoho lidí přestává věřit tomu, že strážní andělé existují, když na pražských ulicích umírá ročně tolik chodců a cyklistů. V loňském roce to bylo 61 lidí,“ řekl nám k tomu.
„Je potřeba ukázat, že tu jsme, ale je nás málo a nemůžeme být všude. Pořád se ale snažíme držet nad vámi lidmi ochrannou ruku,“ vzkázal nám prostřednictvím Štěpána Hona jeden z andílků.

Praha je jedním z nejautomobi­lovějších měst v Evropě. Počet automobilů v Praze přitom stále roste, dnes je jich cca 800 tisíc. Naprostá většina jízd je do vzdálenosti pěti kilometrů a to s průměrnou obsazeností 1,4 pasažéra na vůz. Za takových podmínek se stává rychlejší jízda na kole, tramvají, metrem, někdy dokonce i pěší chůze.

Několik andělů se připojilo i k jarní cyklojízdě, aby dohlíželi na bezpečnost jednotlivých účastníků.

Strážní andělé v pražských ulicích Andělé doprovázeli chodce při přecházení rušných křižovatek Andělé na nábřeží Kpt. Jaroše Andělé na nábřeží Kpt. Jaroše Andělé v Seifertově ulici Andělé na Palachově náměstí Andělé přišli doprovázet cyklisty i na podvečerní cyklojízdu Andělé přišli doprovázet cyklisty i na podvečerní cyklojízdu Andělé v pražské dopravě Andělé v pražské dopravě Andělé v pražské dopravě Andělé v pražské dopravě Andělé v pražské dopravě Andělé v pražské dopravě Andělé v pražské dopravě
Jitka Vrtalová, 22.04.2006

Cyklotoulky Orlickem 2018

Když jsem přemýšlel, kam vezmu svoji přítelkyni Petru na její první cyklovýlet na těžko, oko na mapě mi padlo na Orlické hory. Naposledy jsem tam byl s rodiči na kole v roce 1996. Tak teď po 22 letech by nebylo špatné vyzkoušet, co se všechno změnilo. Jako referenční zkoušku jsem zkusil čtrnáct dní…
ondrapisklak | 12.10.2018

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes den pročištění hlavy, trochu sportovního výkonu a přes noc pohodlí penzionu. Puťák „každou noc jinde" nepadal v úvahu, protože málokterý penzion poskytne v sezóně…
VLB | 11.09.2018

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 1 – Hraničář, Kameňák

Jsem cyklista spíše závodního ražení a tomu podřizuji prakticky veškerý čas na kole. Vyjížďky pojímám formou tréninků. Stejně tak mám ale rád i cestování na kole - čas od času vyšlápnout na celý den s batůžkem na zádech nebo s brašnami na nosiči na více dní, projíždět krajinou, kochat se,…
JohnyB | 31.08.2018

Na kole ve Vysokých Tatrách

Letošní dovolená nebyla dlouho plánovaná, jen lokalita byla daná, Vysoké Tatry. Vloni jsme byli v Pribylině, letos se posouváme kousek dál na východ. Na poslední chvíli najdu ubytování v Nové Lesné, vesničce přímo pod majestátným Slavkovským štítem, jehož vrchol jsem zdolala před několika lety,…
HMS | 30.08.2018

Cyklistický návod k východní Evropě

Letošní léto jsem strávil krásným výletem kolem východní Evropy: Karpaty - Černé moře - Pobaltí - Petrohrad - Nordkapp a přes Norské hory a fjordy zpět. Tady: http://putovanikolem.cz mám deníček s turistickými fotkami. Ale napadlo mě zde se podělit i o technikálie kolem cestování, protože pro mě…