reklama

Repase baterie do elektrokola

Skončila sezóna a mnoho z vás, kteří vlastní elektrokolo, se rozhodne pro výměnu baterie. Baterie už nemá takový dojezd jako na začátku a zvláště pro starší cyklisty je kratší dojezd elektrokola značně nevyhovující.

Služba repase baterie. Co to obnáší?

Repase baterie spočívá v kompletní výměně všech článků v baterii za nové články. Repase umožňuje navýšení kapacity tím, že se k repasi použijí silnější články. Pokud je to však možné. Někdy jsou v baterii již články s vysokou energetickou hustotou a kapacitu již nelze navýšit. Výhoda repase spočívá také v tom, že jsou vždy použity nové, předem otestované články. Máte tedy jistotu, že baterie dosáhne požadovaný počet cyklů. To neplatí vždy pokud se rozhodnete koupit baterii úplně novou. Může ležet delší dobu ve skladu a pokud není na udržovací kapacitě, může klesnout její napětí a ztratit požadovanou životnost. Pro testování baterie používáme speciální tester, který umí simulovat skutečnou jízdu elektrokola. Po provedení repase od nás dostanete měřící protokol, který je garančním testem baterie.

Baterie Bosch
Rozebraná baterie Bosch

Jaká je životnost baterie, co jí svědčí a co ne?

Je určitě rozdíl, jak kdo na elektrokole jezdí a do jaké míry využívá asistenci elektromotoru. Jestli jede po rovince nebo do kopce, jestli je elektrokolo „odblokované“ a jede víc jak 25 km/h a baterii tím přetěžuje. Někdo rád víc šlape a asistenci elektromotoru využívá jen jako doplněk, někdo však používá asistenci naplno a raději se veze. To vše má samozřejmě vliv na životnost baterie. Otázka je počet nabíjecích cyklů, ale pokud se baterie přetěžuje, počet nabíjecích cyklů se snižuje. Nejvíc tedy baterie dostává zabrat při rozjezdech a jízdě do kopce. Pokud ale přišlápnete, baterii hodně pomůžete a její životnost nebude tak klesat. Některá elektrokola jsou i „odblokovaná“ a není nutné se při rozjezdu rozšlapat. Můžou jet i větší rychlostí než je povolená z vyhlášky. Pokud se rozjíždíte bez rozšlapání, je vybíjecí proud o několik ampér vyšší, než by byl se šlapáním. Neplatí to však u silnějších baterií s vyšším výkonem. Tam se zátěžový proud rozloží do paralelně zapojených článků. Také záleží jak výkonný je motor. Při repasi baterie je to důležitý faktor, aby byla baterie správně dimenzovaná. Totéž platí, pokud máte kolo rychlostně neomezené, může jet i 50 km/h i více. Motor jede tedy na špičkový výkon a z baterie si bere víc než na co je dimenzovaná.

Jak se o baterii starat?

Baterii zbytečně nevystavujte dešti. Je sice vodotěsná, ale záruka na baterii po vniknutí kapaliny většinou zaniká.

Baterii nenechávejte dlouhodobě na mrazu. Li-ion články nemají rády teploty pod bodem mrazu. Pokud však jezdíte v zimě, tak to nevadí. Jízdou se totiž články zahřívají. Pokud však necháte dlouhodobě baterii na mrazu, není to dobře.

Graf
Graf kapacity v závislosti na teplotě

Baterie li-ion by se neměly dlouhodobě (déle jak 6 měsíců) skladovat nabité na 100 procent kapacity. Doporučená skladovací kapacita je přibližně 70 procent. Ale určitě je lepší mít baterii nabitou nežli vybitou.

V každé li-ion baterii je BMS elektronika (Battery management system), která má několik funkcí. Jednak hlídá prahové hodnoty napětí vybití a nabití baterie, řídí nabíjení baterie a dále balancuje napětí na jednotlivých akublocích (tuto funkci ale nemá každá BMS).

Při repasi baterie lze navýšit její výkon. Lze toho dosáhnout použitím článků s vyšší kapacitou nebo pokud je to možné, přidat do baterie články navíc.

Pro každou baterii je vždy lepší, když se používá, než když leží ladem.

Formát baterie

Spočívá v úplném vybití baterie na prahovou hodnotu a opětovném nabití na 100 procent kapacity. Úplného vybití baterie se nemusíte bát, protože je tu BMS, která při požadovaném napětí baterii odstaví. Nedojde tudíž k jejímu podvybití. Nesmíte však zapomenout baterii zpětně nabít. Doporučuje se po 1 hodině po skončení jízdy (články zchladnou). Např. u 36V baterie je plné nabití max. 42 V a úplné vybití okolo 30 V. Pokud dojde k poklesu napětí pod 25 V, začíná se zvyšovat vnitřní odpor baterie a dochází k jejímu trvalému poškození. My tento test doporučujeme zvláště na konci sezóny, kdy baterii změříme, případně na přání zákazníka nabijeme na skladovací kapacitu 70 procent.

Pokud Vás tento článek zaujal a máte zájem o repasi Vaší baterie do elektrokola, neváhejte se na nás obrátit.

Najdete nás na adrese: Zdeněk Brada, Sušilova 1347, 768 24 Hulín
Případně volejte na číslo: +420 777 8­28 360
nebo nás navštivte na našich stránkách: www­.repase-baterie.eu

www.repase-baterie.eu

- inzerce -, 14.01.2020
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 56 před 15 minutami
Jaké to bylo 158 dnes v 16:10
Covid 24 dnes v 14:08
Jaké to bylo 157 dnes v 14:07
Lehokola Pláště na tříkolku dnes v 14:00
Technické rady Navigace Garmin - rady a tipy dnes v 10:17
Lehokola LontBent 2025 dnes v 09:59
Vyjížďky, srazy, akce LontBent 2025 - říjen dnes v 09:49
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

215 cyklistů (15 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025