reklama

Repase baterie do elektrokola

Skončila sezóna a mnoho z vás, kteří vlastní elektrokolo, se rozhodne pro výměnu baterie. Baterie už nemá takový dojezd jako na začátku a zvláště pro starší cyklisty je kratší dojezd elektrokola značně nevyhovující.

Služba repase baterie. Co to obnáší?

Repase baterie spočívá v kompletní výměně všech článků v baterii za nové články. Repase umožňuje navýšení kapacity tím, že se k repasi použijí silnější články. Pokud je to však možné. Někdy jsou v baterii již články s vysokou energetickou hustotou a kapacitu již nelze navýšit. Výhoda repase spočívá také v tom, že jsou vždy použity nové, předem otestované články. Máte tedy jistotu, že baterie dosáhne požadovaný počet cyklů. To neplatí vždy pokud se rozhodnete koupit baterii úplně novou. Může ležet delší dobu ve skladu a pokud není na udržovací kapacitě, může klesnout její napětí a ztratit požadovanou životnost. Pro testování baterie používáme speciální tester, který umí simulovat skutečnou jízdu elektrokola. Po provedení repase od nás dostanete měřící protokol, který je garančním testem baterie.

Baterie Bosch
Rozebraná baterie Bosch

Jaká je životnost baterie, co jí svědčí a co ne?

Je určitě rozdíl, jak kdo na elektrokole jezdí a do jaké míry využívá asistenci elektromotoru. Jestli jede po rovince nebo do kopce, jestli je elektrokolo „odblokované“ a jede víc jak 25 km/h a baterii tím přetěžuje. Někdo rád víc šlape a asistenci elektromotoru využívá jen jako doplněk, někdo však používá asistenci naplno a raději se veze. To vše má samozřejmě vliv na životnost baterie. Otázka je počet nabíjecích cyklů, ale pokud se baterie přetěžuje, počet nabíjecích cyklů se snižuje. Nejvíc tedy baterie dostává zabrat při rozjezdech a jízdě do kopce. Pokud ale přišlápnete, baterii hodně pomůžete a její životnost nebude tak klesat. Některá elektrokola jsou i „odblokovaná“ a není nutné se při rozjezdu rozšlapat. Můžou jet i větší rychlostí než je povolená z vyhlášky. Pokud se rozjíždíte bez rozšlapání, je vybíjecí proud o několik ampér vyšší, než by byl se šlapáním. Neplatí to však u silnějších baterií s vyšším výkonem. Tam se zátěžový proud rozloží do paralelně zapojených článků. Také záleží jak výkonný je motor. Při repasi baterie je to důležitý faktor, aby byla baterie správně dimenzovaná. Totéž platí, pokud máte kolo rychlostně neomezené, může jet i 50 km/h i více. Motor jede tedy na špičkový výkon a z baterie si bere víc než na co je dimenzovaná.

Jak se o baterii starat?

Baterii zbytečně nevystavujte dešti. Je sice vodotěsná, ale záruka na baterii po vniknutí kapaliny většinou zaniká.

Baterii nenechávejte dlouhodobě na mrazu. Li-ion články nemají rády teploty pod bodem mrazu. Pokud však jezdíte v zimě, tak to nevadí. Jízdou se totiž články zahřívají. Pokud však necháte dlouhodobě baterii na mrazu, není to dobře.

Graf
Graf kapacity v závislosti na teplotě

Baterie li-ion by se neměly dlouhodobě (déle jak 6 měsíců) skladovat nabité na 100 procent kapacity. Doporučená skladovací kapacita je přibližně 70 procent. Ale určitě je lepší mít baterii nabitou nežli vybitou.

V každé li-ion baterii je BMS elektronika (Battery management system), která má několik funkcí. Jednak hlídá prahové hodnoty napětí vybití a nabití baterie, řídí nabíjení baterie a dále balancuje napětí na jednotlivých akublocích (tuto funkci ale nemá každá BMS).

Při repasi baterie lze navýšit její výkon. Lze toho dosáhnout použitím článků s vyšší kapacitou nebo pokud je to možné, přidat do baterie články navíc.

Pro každou baterii je vždy lepší, když se používá, než když leží ladem.

Formát baterie

Spočívá v úplném vybití baterie na prahovou hodnotu a opětovném nabití na 100 procent kapacity. Úplného vybití baterie se nemusíte bát, protože je tu BMS, která při požadovaném napětí baterii odstaví. Nedojde tudíž k jejímu podvybití. Nesmíte však zapomenout baterii zpětně nabít. Doporučuje se po 1 hodině po skončení jízdy (články zchladnou). Např. u 36V baterie je plné nabití max. 42 V a úplné vybití okolo 30 V. Pokud dojde k poklesu napětí pod 25 V, začíná se zvyšovat vnitřní odpor baterie a dochází k jejímu trvalému poškození. My tento test doporučujeme zvláště na konci sezóny, kdy baterii změříme, případně na přání zákazníka nabijeme na skladovací kapacitu 70 procent.

Pokud Vás tento článek zaujal a máte zájem o repasi Vaší baterie do elektrokola, neváhejte se na nás obrátit.

Najdete nás na adrese: Zdeněk Brada, Sušilova 1347, 768 24 Hulín
Případně volejte na číslo: +420 777 8­28 360
nebo nás navštivte na našich stránkách: www­.repase-baterie.eu

www.repase-baterie.eu

- inzerce -, 14.01.2020
Blogy

Smutná cesta do Prahy

 ()
Trvalo mně dlouhých půl roku, než jsem sedl ke kompu a rozhodl se podělit s vámi o moji nejhorší cyklistickou příhodu. A předem varuji! Pokud máte rádi příběhy se šťatným koncem, tak raději nečtěte dál. Tohle opravdu šťastný konec nemá. Ale já se z toho pořád ještě potřebuji vymluvit. Druhého…
Stanley58 | 04.01.2021

Jak nabíjet elektroniku na dálkových cestách

 ()
Rád bych se s vámi podělil o mé zkušenosti s dobíjením vybavení, když člověk cestuje tisíce kilometrů napříč světem na kole. Miluji totiž cyklistiku (dálkovou a MTB) i technologie. Založil jsem již v roce 2010 úspěšný eshop s akumulátory, takže o nich vím velice hodně z mé "laboratoře". Závěrem…
failnomore | 10.12.2020

Cesta k pramenům

 ()
Nápadů na různé cyklovýlety, cyklotoulky a jiné cesty v sedle dvoukolého oře nosím v hlavě plný pytel. Každý rok přes jaro a léto z něj něco vyberu, trochu vyprázdním a v zimě zas doplním, takže se nebojím, že by byl někdy prázdný. Nejmíň do smrti mám pořád kam vyrážet - a pak? Nejspíš ten…
JohnyB | 05.11.2020

Přesmykač pro Favorita, třípřevodník a indexové řazení

 ()
Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a…
Brahma | 18.10.2020

Jižní Morava na kole v turistickém duchu

 ()
Na jižní Moravě byl na kole téměř každý z nás – pohodová krajina s novomlýnskými nádržemi, výhledem na vinohrady, mnoha sklípky a Pavlovskými vrchy v pozadí. A mnoho spíše pohodových cyklostezek všude okolo. Ano, na jižní Moravě už jsem na kole byl, ale klasickým způsobem s bývalou přítelkyní,…
Ladulak | 15.10.2020

O čem se mluví:

NEcyklo (Z)hubneme před 3 minutami
Covid-45. dnes v 14:05
NEcyklo Lááázně - tentokrát Jáchymov dnes v 12:37
Rada při výběru kola Pěkné kolo na novou sezónu? dnes v 11:48
NEcyklo Co vás zaujalo 233 dnes v 10:44
Trénink a zdraví Kolik jste vloni najeli dnes v 07:59
Ostatní – cyklo Za kým je mi smutno, kdo mi bude chybět - 1. včera v 22:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

255 cyklistů (16 přihlášených)

Smutná cesta do Prahy

Trvalo mně dlouhých půl roku, než jsem sedl ke kompu a rozhodl se podělit s vámi o moji nejhorší…
Stanley58 | 04.01.2021

Jak nabíjet elektroniku na dálkových cestách

Rád bych se s vámi podělil o mé zkušenosti s dobíjením vybavení, když člověk cestuje tisíce kilometrů napříč…
failnomore | 10.12.2020

Cesta k pramenům

Nápadů na různé cyklovýlety, cyklotoulky a jiné cesty v sedle dvoukolého oře nosím v hlavě plný pytel. Každý…
JohnyB | 05.11.2020