reklama

Od desíti k osmnácti aneb velikonoční novinky v přepravě jízdních kol pražskou MHD

Když se něco nedaří, říká se, že to jde od desíti k pěti. Od letošního pátku 25. března se možná zažije rčení od desíti k osmnácti, což bude znamenat vývoj k lepšímu.

Foto: Jiří Juřík

Od 25. března totiž vstoupí v platnost změny, které se týkají rozšíření možností přepravy jízdních kol v prostředcích pražské hromadné dopravy. Nutno podotknout, že Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s organizací ROPID a s Magistrátem hl. m. Prahy připravily změny pozitivní.

Metro

Doposud se do celé soupravy metra vešlo oficiálně deset jízdních kol, která směla být umístěna maximálně po dvou na poslední plošině každého vagonu ve směru jízdy. Novinka platná od 25. 3. 2016 tuto možnost podstatně rozšiřuje. Napříště se mohou kola přepravovat, kromě prvního vagonu, na první a poslední plošině každého vagonu. V prvním vagonu pak pouze na poslední plošině, a to z bezpečnostních důvodů, aby kola nepřekážela strojvůdci, pokud by potřeboval vstoupit do soupravy mezi cestující. Zůstává zachován počet dvou kol na jedné plošině. V celé soupravě může být nově přepravováno současně osmnáct kol. Nadále platí i další povinnosti a omezení, týkající se například přednosti kočárků a invalidních vozíků nebo odmítnutí přepravy kol při špičkách.

Značení dveří soupravy metra
Foto: Jitka Vrtalová

Změny v přepravě kol v metru lze z pohledu cyklistů samozřejmě vnímat pozitivně, otázkou je, jak se k nim postaví ostatní cestující. Aby nedocházelo k nedorozuměním, budou všechny dveře nově označeny patřičnými piktogramy (samolepkami). Ty budou informovat o možnosti nebo naopak o zákazu nastoupit do soupravy konkrétními dveřmi vagonu. Označení dveří je důležité jak pro běžné cestující, kteří budou vědět o legálnosti umístění kola, tak pro cyklisty, kteří zase poznají, do kterých dveří mohou s kolem nastoupit.

Tramvaje

V přepravě jízdních kol tramvajemi nedochází ke změnám v počtu přepravovaných kol, ale v počtu úseků, kde je kola možno přepravovat. Doposud cyklisté mohli využít deset úseků, které vedly z centra do kopce, čímž se z nich staly jakési tramvajo-cyklo-výtahy. Novinka, platná opět od 25. 3., přináší rozšíření počtu úseků na osmnáct. Tedy opět od desíti k osmnácti.

Další změnou je i profil nových úseků, které již nevedou zásadně do kopce, ale mnohdy i dolů a po rovině. Začátky tramvajových úseků jsou v naprosté většině situovány ke stanicím metra. Zůstává zachováno pravidlo, že úsek s povolenou přepravou kol je využitelný pouze ve směru z centra. Zastávky, kde je povoleno s kolem do tramvaje, jsou označeny piktogramem. Stále platí, že v tramvaji se smí přepravovat dvě kola na plošině určené pro přepravu kočárků. Rovněž je zachováno časové omezení, do tramvaje se nesmí s kolem v pracovní dny od 14:00 do 19:00 hodin. Samozřejmě platí další stávající nařízení, mezi která patří povinnost cyklisty dát znamení řidiči, který může v odůvodněných případech nástup s kolem zakázat.

Značení tramvajových zastávek
Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.

Změna od desíti k osmnácti je od dopravce k cyklistům opravdu vstřícný krok. Další rozšiřování v případě metra asi již nelze očekávat, z důvodů technických i bezpečnostních. Ale vzpomeňte si, jak před pár lety jedna souprava převezla podle předpisu jen dvě kola. Větší skupina cyklistů, třeba v sobotu ráno, neměla šanci společně někam dojet. No ono se na tu poslední plošinu vtěsnalo i osm kol…, ovšem musel být tolerantní personál metra, shovívaví spolucestující a především ohleduplní cyklisté. Takže i nadále bude platit, ať bude počet kol v metru jakýkoliv, že vše je o lidech a jejich slušnosti.

Více informací o možnostech přepravy jízdních kol v prostředcích Pražské integrované dopravy naleznete na dpp.cz/skolem.

Fotogalerie

Označení dveří soupravy metra, kde je povolený vstup s jízdním kolem. Označení dveří soupravy metra, kde není povolený vstup s jízdním kolem. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení na dveřích první a poslední soupravy metra, kde je/není povolený vstup s jízdním kolem podle aktuálního směru jízdy. Označení tramvajových zastávek, kde je povolen nástup s jízdním kolem.
redakce NaKole.cz, 24.03.2016
Do vaší knihovny
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

NEcyklo VOLBY 2025 před 12 minutami
Nejlepší vtip 56. před 14 minutami
Ukrajina 56 dnes v 22:06
Jaké to bylo 158 dnes v 21:41
Covid 24 dnes v 14:08
Jaké to bylo 157 dnes v 14:07
Lehokola Pláště na tříkolku dnes v 14:00
Technické rady Navigace Garmin - rady a tipy dnes v 10:17
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

228 cyklistů (16 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025