Vznášející se kola

Nejde o létací kolo Jana Tleskače, ale o stroje vznášející se jednak v prostoru, ale i na ideách svých tvůrců. Takto lapidárně lze popsat ojedinělou až průkopnickou výstavu nazvanou UM kola.

Kola vznášející se po celém sále
Foto: Jiří Juřík

Pro objasnění poněkud lapidárního úvodu si dovolíme odcitovat z tiskové zprávy, vydané k této akci, kde se praví: „Výstava nabízí první ucelený pohled na české výrobce a designéry kol." Ovšem zapomeňte na velké značky, známé z minulosti či současnosti. Celkem uvidíte pouze devět kousků, ale každý je unikátem, a to provedením, technickým přínosem, neobvyklou konstrukcí nebo stopou v historii naší či světové cyklistiky. A opět zacitujeme, tentokrát kurátory výstavy Kristýnu Zámečníkovou a Adama Šimečka: „Výstava UM kola si klade za cíl představit malý výsek z české výroby, která svým technickým a estetickým zpracováním patří k unikátům v současné lokální produkci."

Expozice UM kola

Jen naznačíme, co konkrétního vás na výstavě čeká: uvidíte, jak kolo skládací, či naopak speciály na sjezd. Můžete se těšit na kousky z titanu, ale i s dřevěnými řídítky, je zde rovněž představeno dětské kolo, či kolo na bike trial.

A proč UM kola? Vysvětlení je prosté: jednak jde o umění lidských rukou a mozků, a navíc se výstava koná na půdě Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Tomuto umístění pak odpovídá i vysoká estetická kvalita samotné expozice, za kterou by se nemuseli stydět ani staří mistři. Kola jako by zde levitovala v prostoru. Zajděte se pokochat sami.

Výstava trvá do 18. 4. 2015 a naleznete ji v budově UMPRUM na náměstí  Jana Palacha 80 v Praze 1. Otevřeno je od pondělí do soboty v čase 10 až 18 hodin. Vstupné je zdarma.

Kola vznášející se po celém sále Poutači na výstavu dominují Hradčany. Ze těmito dveřmi to vše je. Detail unikátní expozice. Detail titanového kola Festka Dřevěná řídítka nezebou a mírně pruží. Jednoduchost, elegance, funkčnost I toto je kole, ale moc si na něm neposedíte. Jednoduchost, preciznost, spolehlivost. Prostě garážovka od Franty Mrázka. Soustrojí orloje - nikoliv, převodovka sjezďáku RB. Tak tochu dost jiná skládačka
redakce NaKole.cz, 21.03.2015

Poutnický deník

Jiří Bouda
Tři velké cesty po Evropě na kole
OD SVATÉHO MATĚJE V PRAZE KE SVATÉMU JAKUBU V SANTIAGU DE COMPOSTELA (2003) CESTA ZPÁTKY - Z LISABONU DO PRAHY (2006) JAK JSEM…

Šťastná to země

Rosťa Gregor
Koloputování okolo Československa a jiné příběhy
„Co je to štěstí? Mít radost na duši a neubližovat tím druhým. Může tak být, milý čtenáři? Moje duše se raduje na cestách. A taky se …

Kolem Jihlavy od pramene k ústí

Na letošní rok jsem měla připravenu nejen trasu kolem řeky Jihlavy, ale i příjemnou společnost po cestě: Janu a Danu z Prahy a Líbu ze Žebráku. Chvíli to sice vypadalo, že kvůli koronavirové krizi vůbec nevyjedeme, ale dopadlo to dobře. Ve středu 22.července jsme vyrazily vlakem do Počátek. I když…
Aar | 30.07.2020

Dámská Mže 2020 „pokud se zadaří i stovka se podaří“16.7. – 19.7. 2020

Vloni se nám kolem Sázavy šlapalo velmi pěkně, a tak i na letošní tradiční Dámskou jsme měly připravenou řeku. Původně to měla být Jihlava, ale covidová epidemie změnila náš směr. V době, kdy jsme všichni byli zavřeni doma a mohli jsme leda do nejbližšího lesa nebo parku, se mi tak nějak zastesklo…
HMS | 22.07.2020

Grónsko – za Inuity, polárními psy a jedovatou kytkou

Arctic Circle Trail Trasa Arctic Circle Trail v Grónsku je považována za jeden z nejlepších výletů na dlouhou vzdálenost. Stezka se táhne téměř 200 kilometrů od okraje ledovce poblíž Kangerlussuaqu k rybářskému městečku Sisimiut na západním pobřeží. V závislosti na kondici a počasí její překonání…
šíp | 17.06.2020

Kolo jako pták Fénix

Někdy těsně po revoluci se v kolokrámu v Praze na Karlově náměstí konečně objevila kola. Do té doby to byla těžká podpultovka a já jsem se najednou, v době rané dospělosti, stal majitelem světle hnědého turistického kola Eska, s vlaštovkovými řídítky, jednotalířem a asi pětikolečkem. Bylo to úplně…
Brahma | 14.06.2020

Na kole na Praděd a zpět

Poměrně velká část naší rodiny jsou sportovci a na kole jezdíme i v pokročilejším věku. A dokud nohy ještě slouží tak, jak mají, vyhýbáme se elektrokolům velkým obloukem. Ke sportu samozřejmě vedeme i naše děti a posledních pár let dokonce vnoučata, která dostala první dětská kola. Při jedné…