reklama

Test sportovní navigace Holux FunTrek 132

Novinka mezi outdoorovými navigacemi s označením Holux FunTrek 132 navazuje na úspěšný předchozí model 130, který se v roce 2012 stal finalistou soutěže Produkt roku v sekci GPS. Před Holuxem se umístily pouze dvě automobilové navigace. Jak si vede novější model 132, naznačí náš test.

Hlavní menu
Hlavní menu
Foto: Jiří Juřík

První setkání

Při prvním pohledu na FunTrek 132 si můžete myslet, že se díváte na menšího bratříčka Garmina Oregon 450. Obdobný design, kombinace oranžová, černá, šedá, stejná velikost dotykového displeje. Oregon je však o poznání macatější kousek. FunTrek má tloušťku pouze 22,5 mm (ostatní rozměry jsou 60 × 105 mm), Oregon pak 33 mm (ostatní rozměry jsou 60 × 113,5 mm). Tomu odpovídá i rozdílná hmotnost: FunTrek 142 g, Oregon: 193 g. Vyšší robustnost Oregonu je však vyvážena jeho masivní konstrukcí, což poznáte, jakmile oba přístroje uchopíte do dlaně. Holux působí poněkud bakelitově a například uzavírání prostoru pro akumulátor a microSD kartu, jakoby bylo vypůjčené z krabičky od bonbónů. Tělo Garminu je z masivního, pogumovaného plastu a uzavírání jeho krytu je zajištěno solidním kovovým zámkem. Nicméně, při opatrném zacházení a pečlivém uschování přístroje třeba v kapse, je pro soužití příjemnější menší a lehčí FunTrek 132.

Ovládací tlačítka na boku navigace
Tlačítko na levém boku přepíná okna hlavního menu a navigace.

Ovládání

Přístroj Holux FunTrek 132 se ovládá jednak dvěma tlačítky z boku přístroje, která jsou vícefunkční. Pravé tlačítko slouží primárně jako hlavní vypínač, levé přepíná okna hlavního menu a navigace. Z čelní strany je umístěna LED kontrolka, která především informuje o stavu nabíjení akumulátoru. Hlavním ovládacím prvkem je však barevný dotykový displej s úhlopříčkou 76 mm, jehož zobrazení si opravdu zaslouží pochvalu. Jeho čitelnost je i na přímém slunci výborná. Podsvícení si můžete zvolit buď automatické, ovládané čidlem nebo ručně nastavitelné.

Co nás však poněkud zarazilo, byla až titěrná velikost některých ikonek, které se mají dotykem ovládat. V určitém módu tak na ploše 30 x 40 mm vyskočí celkem 17 ikonek, případně na 42 mm se vám nabídne celkem 16 řádků výběru map. Toto trefit prstem je opravdu kumšt, ale jde to, případně si lze pomoci stylusem, který však není součástí balení.

Další pomůckou při ovládání navigace FunTrek 132 je podrobný návod, a nutno přiznat, že pomůckou až nezbytnou, i když … Přístroj FunTrek 132 se neovládá intuitivně, plno funkcí je někde skryto či spolu provázáno a k jejich nalezení vám moc nepomůže ani návod, který má celkem 75 stran. I přes tuto úctyhodnou číslici je psán místy poněkud nejasně. Tak např. str. 5 – První určení polohy – zde vám poradí: „Poté otevřte okno se stavem satelitů…", ale kde to okno je se již nepraví. A tak to jde i dále. Prostě, jako většina moderních a tím i různými funkcemi nabitých zařízení to chce trpělivost a duši výzkumníka, který bude zařízení zkoumat, až přijde na to, jak se správně, dle jeho potřeb ovládá.

Jde se ven

Dotyková obrazovka s mapou
Dotyková obrazovka s mapou

Hlavním úkolem navigací je práce s mapami. Zde si FunTrek 132 zaslouží opět pochvalu. V testovaném přístroji bylo nahráno celkem 16 map od automapy Evropy, automapy Česka a Slovenska, až po podrobné mapy Prahy v měřítku 1:10 000. Základní verze obsahuje mapy české značky SmartMaps s mapami ČR a SR s přeshraničním přesahem 20 až 50 km. K dispozici jsou mapy v měřítcích 1:10 000, 1:40 000 a 1:75 000. Navíc jsou v přístroji i automapy Evropy, a to jak orientační, tak i průjezdní (1:800 000). Vůči Garminu opravdu velká esa v rukávě. Navíc mapy ve FunTreku jsou oproti Garminu uživatelsky přívětivější a obsahují mnohem více užitečných detailů, například všechny názvy ulic, orientační čísla domů, autobusové a jiné zastávky, atd. Navíc jsou přehlednější a více se podobají mapám tištěným. Do přístroje lze rovněž nahrát všechny dostupné mapy, případně speciální mapy od SmartMaps, například Běžeckou mapu Jizerských hor.

Porovnávali jsme i rychlost „nastartování" obou přístrojů, zde o něco lépe vyšel Garmin, ale rozdíl byl v řádu několika sekund. Po zapnutí Holuxu FunTrek 132 vás nejprve pozdraví uvítací fotografie s lepou turistkou a odvážným bikerem, která svítí asi 22 vteřin, poté se objeví základní menu, kde musíte zvolit ikonku SmartMaps, které se načítají zhruba 35 vteřin, následuje určení pozice a vše je ukončeno červeným blikajícím terčíkem, který vám ukáže kde jste. Vše je hotové asi za jednu minutu. Samozřejmě záleží na okolních podmínkách, jako je dostupnost satelitů atp.

Přístroj FunTrek 132 samozřejmě umožňuje v terénu využívat všechny obvyklé funkce navigace, počínaje cyklokomputerem, navigace po bodech, geocashing, vytváření tras, trénink, a mnoho jiného. Přístroj má volitelné čtyři druhy pohybu: chůze, běh, jízda na kole a automobil. Na své si tedy přijde opravdu široké spektrum uživatelů.

Připevňovací sada
Sada pro připevnění k řídítkům či představci

A co ještě?

Přístroj Holux FunTrek 132 je dodáván s držákem na řidítka či představec. O spojení se starají dvě zdrhovací „elektrikářské“ pásky, které drží dobře, přístroj je navíc aretován k držáku šroubkem, K napájení FunTreku se stará Li-Ion akumulátor s kapacitou 1150 mAh, což má stačit na až 15 hodin provozu. Tvarově se jedná o článek, který je známý z mobilních telefonů. K nabíjení pak slouží adapter nebo USB rozhraní v PC. Oproti tomuto konkurenční Garmin pracuje na dvě AA baterie, které koupíte v každé trafice, ale zase je o ně tlustší.

O uložení dat se stará vestavěná vnitřní flash 4 GB paměť, případně externí microSD až do velikosti 32 GB.
Konstrukčně, ač se to díky jednoduchému zadnímu krytu nezdá, je FunTrek vyroben s krytím IPX-6, což je jedna z nejvyšších ochran elektrospotřebičů proti vniknutí vody (chráněno proti vlnobití), a nejvyšší ochranu proti vniknutí prachu a cizích předmětů.

Informací o navigaci Holux FunTrek 132 by se dalo uvést ještě plno, například propojení s PC či externích čidel. Všechny tyto detaily a podrobnosti si musí každý osahat sám, především podle způsobu jakým bude s navigací pracovat, co z ní bude a jak využívat. Náš test trval jen několik dní, takže jde jen o letmé postřehy podložené využíváním jiných navigací. Takže na závěr a ještě jedna, asi nejuniverzálnější informace: Holux FunTrek 132 se dá zakoupit od 4 999 Kč, což je vzhledem k nabídce dovedností navigace velmi příjemné zjištění.

  • Malé rozměry
  • Mnoho funkcí
  • Dostatek nahraných map
  • Rozumná cena
  • Jednodušší konstrukce těla přístroje
  • Komplikované ovládání
  • Nejasný návod
  • Malé ikony na displeji

Technická specifikace

Název: Holux FunTrek 132
Baterie: Li-Ion, 1150 mAh
Integrovaná paměť:
4 GB
Slot pro paměťové karty: MicroSD do 32 GB
Voděodolnost: IPX-6
Operační systém: Win CE 6.0
Mapy: SmartMaps
Hmotnost: 142 g
Rozměry (š/v/h): 60 × 105 × 22,5 mm
Orientační cena: od 4 999 Kč

Fotogalerie

Hlavní menu Holux je akorát do dlaně Levý bok Pravý bok Propojovací konektor Záslepka konektoru Obrazovka s mapou Prostor pro akumulátor Sada pro připevnění k řídítkům či představci
redakce NaKole.cz, 07.01.2014
Blogy

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 288 před 4 minutami
Ukrajina 57 včera v 20:33
Cestování na kole Opět přes Aply na kole, tentokrát Bergamo-Innsbruck včera v 16:21
Lehokola Homebuilders lehokol 16 včera v 15:37
NEcyklo Co vás pobavilo /potěšilo/? včera v 13:22
Jaké to bylo 158 včera v 06:11
Lehokola LontBent 2025 05.11.2025
Technické rady Využití 3D tisku - 2 05.11.2025
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

265 cyklistů (3 přihlášení)

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025