reklama

České Budějovice chtějí 16% podíl cyklistů

Rozhovor s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic.

Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Ivana Popelová, náměstkyně primátora Českých Budějovic
Foto: Martin Mach, EkoList

České Budějovice jsou městem, kde má cyklistika dlouholetou tradici. Z 1,2 miliardového rozpočtu dal loni magistrát na cyklistiku 27 milionů korun. O tom, s čím se město v prosazování cyklistiky jako dopravní alternativy potýká, jsme si povídali s Ivanou Popelovou, náměstkyní primátora Českých Budějovic. Rozhovor se konal u příležitosti konference Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v Hluboké nad Vltavou, která se konala v polovině září.

Jaká je situace cyklistické dopravy v Českých Budějovicích?
V současné době se v Českých Budějicích cyklistika podílí 9 % na dělbě dopravní práce. My bychom to rádi budováním cyklostezek, zvyšováním bezpečnosti a zlepšováním podmínek pro cyklisty dotáhli na 16 %. Je to kvůli tomu, že České Budějovice, tak jako jiná města, mají ohromný problém s individuální automobilovou dopravou a to zejména v centru. České Budějovice naštěstí mají naprosto ideální konfiguraci pro cyklistickou dopravu, protože leží v Budějovické pánvi a město je tedy rovinaté. Bohužel je od severu k jihu rozděleno třemi dost podstatnými bariérami: železnicí, kterou se nám daří překonávat asi nejméně, řekou a čtyřproudou silnicí první třídy.

Dá se tedy říci, že Českobudějovický magistrát cyklistickou dopravu podporuje?
V posledních letech tomu tak je, snažíme se každý rok do rozpočtu dávat paušálně deset milionů korun na cyklistickou dopravu. Někdy je to i více, to když máme připraveny větší projekty, kde očekáváme nějaké dotace. V roce 2003 jsme měli deset milionů v rozpočtu poprvé, ale protože nebyly ještě připraveny projekty, proinvestovalo se poměrně málo. Následující rok jsme si to ale vydatně vynahradili, na cyklistiku šlo celkem 27 milionů, letos to bude kolem 26 milionů.

Zmiňovala jste problém s individuální automobilovou dopravou. Jak řešíte problém parkování aut v Českých Budějovicích?
Řešíme to těžko. Nějakým způsobem jsme vyřešili parkování v historickém centru, kde jsme nastavili poměrně striktní režim. Na jeho dodržování dohlíží soukromá firma a systém funguje docela dobře. Ubylo aut v historickém centru, nejsou problémy s parkováním v centru, zůstaly ale problémy mimo centrum. Máme vytipována místa na výstavbu parkovacích domů s tím, že se to snažíme dát do veřejné soutěže investorům.

Jak tato omezení parkování v centru vnímají sami občané Českých Budějovic? A jaký je vztah lidí k cyklistické dopravě?
Co se týče parkování v centru města, zde byla situace už tak hrozná, že zavedené opatření nevyvolalo takovou nevoli, jak by se dalo očekávat. Vztah lidí k cyklistické dopravě je velmi pozitivní, lidé v Budějovicích na kolech jezdí hodně. Kdyby byly cesty pro cyklisty opravdu bezpečné, tak by to byl i nejsnazší dopravní prostředek například pro děti do škol. Abychom co nejvíce zvýšili bezpečnost, převzali jsme například kroměřížský projekt „Na kolo jen s přilbou“. Ve spolupráci s městskou policií odměňujeme děti, které na kole používají přilbu. Nejčastější formou dárku jsou drobné cyklistické potřeby jako blikačky či brašny. Čas od času je však odměnou kolo. Od října 2004 do května 2005 se počet dětí s přilbou zvedl na 40 %, což je téměř 35% nárůst. Vřele doporučuji jako politickou kampaň pro politiky!

Co je v Budějicích největší problém při výstavbě cyklistických stezek?
Jedním velkým problém je místo. Někdy se musíme vměstnat do cyklistické trasy, protože cyklostezka se na dané místo prostě nevejde, i když se snažíme upřednostnit budování bezpečnějších cyklostezek. Druhý velký problém je nedostatečná legislativa. U nás se Policie ČR striktně drží vyhlášky a nepřipouští různé normy a pracovní materiály, které vznikají na ministerstvu dopravy. Například podle normy existuje značka pro přejezd pro cyklisty. Policie ČR však tvrdí, že podle vyhlášky neví, jakým způsobem má zasáhnout v případě, že na takovém přechodu dojde k nehodě. Není totiž jasné, kdo zde má přednost. Stejné problémy jsou se situováním cyklistických tras do jednosměrek v protisměru. To jsou asi největší kameny úrazu. Nicméně nějaké vlaštovky se nám již daří. Domluvili jsme se s policií, že tam, kde budou vhodné podmínky a světelná signalizace, by nám přejezd pro cyklisty pustili. V centru máme už i jednu cyklistickou trasu v jednosměrce v protisměru. Je to takové malé vítězství ducha nad hmotou.

V mnoha městech jsou proti cyklostezkám v centru historických měst památkáři. Jaké je to u vás?
Památkáři jsou samozřejmě problém. Většina komunikací v centru je dlážděna velkými kostkami, což je pro cyklisty velmi nepohodlné. Větší opravy komunikací, v rámci nichž by bylo možné dělat nějaké úpravy, proběhly už v minulosti, ale to se na opravy ještě nepohlíželo koncepčně. Plánujeme opravu jedné ulice v centru a s památkáři jsme se domlouvali, že okraj silnice by byl vydlážděn menšími kostkami. To by památkářům nevadilo a pro cyklisty by to bylo sjízdnější. Loni se nám dokonce povedlo prosadit pruh cyklistické stezky z asfaltu kousek za divadlem, na okraji památkové rezervace.

A vy sama jezdíte do práce na kole?
Když jsem ještě nezastávala svou funkci, tak jsem jezdila běžně na kole, dnes jezdím do práce městskou hromadnou dopravou. Je to kvůli tomu, že musím být při výkonu své funkce za dámu a to na kole ne vždycky jde.

Martin Mach, EkoList, www.ekolist.cz, 10.10.2005
Blogy

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

 ()
Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez cyklostezky. Část pátá. Probudíme se v jedné z více než 2000 obytných jeskyní, které dělají z Guadixu město s jejich největším počtem v Evropě. O Guadixu slyšelo málo lidí, přestože se nachází jen 60…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

 ()
Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil. Tento závod je ale jiný. Není pevně dána žádná trasa, jen průjezdné body, které pořadatelé vybírají dle různé tématiky (letos to byly rozhledny), a je jen na závodnících, jakou trasu si…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

 ()
Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z motelu u cesty v městečku Baza. Stavíme se nakoupit potraviny spolu s kamionisty a kousek cesty jedeme po Vía Verde de Sierra de Baza (bývalá trať železnice) směrem na poušť Gorafe. Na tuto část…
Kristina | 07.09.2022

Po zaniklých tratích kolem Tirschenreuthu

 ()
V bavorském pohraničí je několik zrušených železničních tratí, na nichž se vybudovaly cyklostezky. Záruka mírného sklonu naláká spoustu cyklistů včetně mě a Rendy. My konkrétně vyrazíme na dvě cyklostezky v okrese Tirschenreuth ve vládním obvodu Horní Falc. Zvolili jsme si třetí červnovou sobotu,…
Guiseppe | 27.08.2022

Bikepacking španělsky 3.část: Andalusie – Sierras de Cazorla, Segura y Las Villa

 ()
Z Castilla-La Mancha přejíždíme do Andalusie a pokračujeme přes největší chráněné území ve Španělsku. Část třetí. V Siles do půlnoci doplňujeme tekutiny v místním pohostinství v parku a následující den nás čeká Sierra de Segura a asi 80 km po CM-412. Po snídani na dětském hřišti provedeme menší…
Kristina | 08.08.2022

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip 52 dnes v 00:21
Cestování na kole Jaké to bylo 133 včera v 22:29
NEcyklo Optimální solární systém včera v 22:25
Co vás vytočilo 147 včera v 22:15
Co vás zaujalo 266 včera v 21:08
Elektrokola Výběr el. Kola včera v 20:53
Cestování na kole s kolem do polského vlaku včera v 20:43
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

159 cyklistů (1 přihlášený)

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023

Jak jsem jel okolo Čech

Závod Okolo republiky je další z cyklistických ultra-šíleností, do které jsem se po letošním Toulání pustil.…
JohnyB | 23.10.2022

Bikepacking španělsky 4.část: Andalusie – z pouště Gorafe na pláž v Cabo de Gata

Bláto z lesa vymění naše kola za písek z pouště Gorafe a pobřeží v Cabo de Gata. Část čtvrtá. Vyrážíme z…
Kristina | 07.09.2022