reklama

České dráhy testují nové vagony pro přepravu kol

Na českých nádražích jsou nově k vidění oranžové vagony s modrým symbolem kola. České dráhy testují nový model pro přepravu kol.

Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol
Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol
Foto: Konting

Typ vagonu označený jako Bvt je určený pro přepravu kol pod dohledem cestujícího. V Česku zatím jezdí jen dva prototypy – jeden na trase vlaku mezi Prahou a Sušicí, druhý z Prahy do Tanvaldu.

Cyklovagony vznikly rekonstrukcí modelu BDs (podrobnosti najdete např. zde), který je lidově označován jako „hytlák“. V nové úpravě vznikl úložný prostor pro kola s háky, prostor pro cestující je oddělený sklem tak, aby každý měl své kolo pod dohledem. Vagóny jsou označené jasně oranžovou barvou, na níž je modrý piktogram kola. Modrý pruh zvýrazňuje prosklené posuvné dveře, které slouží k nakládání kol. Po naložení kola nastupují cestující klasickými dveřmi po schůdkách.

Vagon Bvt využívá zkušeností např. z Německa, Rakouska či Jižního Tyrolska (fotografie cyklovlaků najdete ve fotogalerii). Tento model přepravy kol šetří místo a navíc zbavuje provozovatele zodpovědnosti za cizí majetek.

Podle Českých drah má první sezóna odhalit nedostatky tohoto typu řešení, případně rozhodnout o dalším rozšíření provozu. Zatím patrně největším nedostatkem je to, že nakládání kola vyžaduje spolupráci dvou osob. S kolem obtěžkaným bagáží se potom do vlaku bude cyklista probojovávat jen velmi obtížně. „Po mojí zkušenosti s vagonem Bvt bych pro jeho případné další úpravy radil zbudovat širší (např. dvojité) boční nástupní dveře otevírané automaticky po stisku tlačítka. Tyto dveře je navíc nutno vybavit i schůdky.Takto bude mít cyklista zajištěn pohodlný vstup do vagonu, aniž by byl vázán na cizí asistenci,“ radí Jakub Smolík, který si nakládání kola vyzkoušel.

Celkově je však tato úprava přijímána cyklisty velmi dobře. „Doufám, že takových vagonů bude hodně a že budou rychle přibývat,“ vzkazuje Českým drahám jeden z nich. Reakce našeho monopolního přepravce je ale stále zdrženlivá. „Množství a rychlost výroby těchto vozů bude závislá na finančních možnostech Českých drah,“ napsal v odpověď zástupce ČD.

Další odkazy:

Kontig.cz
Popis vozů BDs

Fotogalerie

Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol - detail dveří pro nakládání kol Nové vagony Českých drah pro přepravu jízdních kol - interiér Stejný model nabízejí vagony německých drah Deutsche Bahn... ..nebo železnice v Jižním Tyrolsku Další příklad z rakouských Alp
redakce NaKole.cz, 03.09.2008
Blogy

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

 ()
Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si dopoledne někde na kávu. V poledne si dát oběd. A odpoledne třeba zastavit na pivko nebo si koupit v obchůdku nanuk. Zkrátka nemuset řešit, kolik zásob nakoupit, kde bude další obchod, jestli bude…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

 ()
Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na jeden incident, který se přihodil na úpatí Julských Alp, kam jsme se při našem kolečku opětovně vrátili, bych mohla cestu až do konce popsat v několika větách, vlastně jen sepsat seznam…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 288 dnes v 14:31
Ukrajina 57 dnes v 10:48
NEcyklo Jaké to bylo 158 dnes v 06:11
Lehokola LontBent 2025 včera v 23:30
Homebuilders lehokol 16 včera v 19:33
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 19:17
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

206 cyklistů (8 přihlášených)

Slovinsko na kole - 4. část - Ljubljana a Kamnicko-Savinjské Alpy

Přiznám se, že už jsem se do civilizace docela těšila. Zase na chvíli mít takový ten režim, zajít si…
Peggy | 04.11.2025

Slovinsko na kole - 3. část - moře

Celý zbytek dovolené se již nenesl v žádném dramatickém duchu. Žádné další defekty ani nic jiného. Až na…
Peggy | 21.10.2025

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025