reklama

Pražská cyklojízda měla rekordní účast

Více než 350 účastníků jarní jízdy vyjádřilo své přání, aby se Praha změnila z města aut na město vstřícné vůči cyklistům a chodcům. Cílem cyklojízdy bylo upozornit na nedostatečný rozvoj infrastruktury pro cyklisty a chodce v centrální části města.

Z pražské cyklojízdy 20.4.2006
Z pražské cyklojízdy 20.4.2006
Foto: Jan Wünsch

Na první pohled zaujala pestrost celé skupiny. Cyklojízdy se účastnili lidé nejrůznějšího věku i zaměření. Kromě běžných trekingových a horských kol byla k vidění i kola na freeride, tandemy nebo městská kola z půjčoven. Někteří lidé přijeli na ležatých kolech, koloběžkách či bruslích.
Nejmladšímu účastníkovi jízdy byl jeden rok, nejstaršímu 72 let. Účastníky jízdy po celou dobu provázeli též andělé.
Mezi cyklisty bylo možné rozeznat známé tváře. Kromě redaktorů NaKole.cz a některých kultovních příznivců :o)) se jízdy účastnili zástupci Magistrátu a také předseda Strany zelených Martin Bursík. Podporu cyklojízdě vyjádřil také ministr životního prostředí Libor Ambrozek.

Z náměstí Jiřího z Poděbrad vyjelo 342 cyklistů, během jízdy počet lidí v pelotonu narůstal. Ke skupině se spontánně přidávali lidé na kolech cestou domů z práce, někteří lidé čekali na trase záměrně.

Peloton po celou dobu doprovázeli také policisté na motorkách. Jejich přístup byl velmi nápomocný – starali se především o bezpečnost a o to, aby se skupina neroztrhala na menší kousky.
Jízdy mají svá zvláštní pravidla. Pražské silnice nepočítají ani s jednotlivými cyklisty, natož pak s velikou skupinou lidí na kolech. Proto není možné z důvodu bezpečnosti se vždy chovat podle vyhlášky. Jde především o průjezdy křižovatkami, kdy část skupiny nestačí projet na zelenou. Při respektování semaforu by se mezi cyklisty dostala auta a vznikla by tak velmi nebezpečná situace. Proto se vždy z pelotonu oddělí tzv. špuntaři, kteří zablokují automobily projíždějící křižovatkou napříč. Zbytek skupiny se zároveň snaží co nejrychleji projet křižovatkou.
Dalším pravidlem cyklojízd je maximální ohleduplnost k veřejné dopravě a k pěším. Jízda po kolejích je nepsanými pravidly zakázaná, cyklisté by neměli blokovat ani chodce.

V porovnání s minulými roky podstatně ubylo negativních reakcí řidičů. Mnoho z nich chápe smysl cyklojízd a podporuje je. Kromě toho, dopravní situace v Praze je neúnosná, řidiči jsou už zvyklí na desítky minut strávené čekáním v dopravních zácpách. Kolo je ve městě prokazatelně nejrychlejším prostředkem na vzdálenost do 5 km. Jak ukázal loňský závod, cyklisté zvítězili nad auty a MHD také na delší trase.
Mnoho řidičů zdravilo účastníky cyklojízdy máváním, pokřikem nebo zdravením. Někteří z nich vytáhli své fotoaparáty a čekání na zelenou nebo v koloně si zpestřovali focením cyklojízdy.

Cyklojízdy každým rokem rostou a dávno už nejsou jen okrajovou záležitostí malé skupinky lidí. „Zlepšete podmínky pro cyklisty v Praze,“ vzkazují politikům účastníci, kteří chtějí projíždět městem beze strachu o život. „Myslete na nás, když navrhujete dopravní řešení, jsme také doprava.“

Fotogalerie

Z pražské cyklojízdy 20.4.2006 Sraz cyklistů na nám. Jiřího z Poděbrad Na nám. Jiřího z Poděbrad přiletěli i andělé Mezi účastníky cyklojízdy nechyběly ani děti Jízdy se zúčastnil také předseda Strany zelených Martin Bursík Z nám. Jiřího z Poděbrad míří peleton Slezskou ulicí k magistrále Po magistrále směrem k Nuselskému mostu Nuselský most - cyklisté v peletonu se pohybují konstantní rychlostí 10-15 km/h, druhý směr blokují stojící automobily. Za Nuselským mostem se peleton otočil a mířil po magistrále zpět do centra Legerova ulice „Špuntaři“ spolu s anděly se starali o bezpečí cyklistů v peletonu Kolik by asi peleton zabral na magistrále místa, kdyby všichni jeli v autech? U Florence peleton opouští magistrálu a pokračuje po vltavském nábřeží
Redakce NaKole.cz, 23.04.2006
Blogy

Slovinsko na kole - 2. část

 ()
Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným pevně daným časem. V případě vlaku mívám už tak silný předodjezdový stres ještě silnější. Před odjezdem někam autem jdu klidně spát, protože vlastně o nic nejde, no a co, že vyjedeme o hodinu…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

 ()
Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem zajímavější a divočejší - zkrátka ten pravý - Balkán. Slovinsko byla civilizace už před dvaceti lety, tedy nuda, nejvíc západ ze všech zemí bývalé Jugošky, první v EU, první přijali euro... Přejeli…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

 ()
Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych se postavil na start jednoho z nejtěžších cyklistických závodů na světě – Silk Road Mountain Race. Dohromady 1900 kilometrů v horách tak vysokých, že se mi zastavoval dech. Když se mi poprvé…
Fabulator | 07.10.2025

Pobaltí 2023 - 5. část

 ()
Z Lotyšska zase do Litvy a domů Když se kouknete na mapu pobaltských republik, snadno pochopíte, proč se každá země kromě Estonska, musí navštívit dvakrát, chcete-li udělat nějaké kolečko. Pokaždé si průjezd nějakým významnějším městem naplánujeme tak, abychom toho viděli co nejvíc a nenajeli…
Peggy | 16.09.2025

Pobaltí 2023 - 4. část

 ()
Z Estonska pro změnu zase do Lotyšska Kunda (pardon, ale fakt se tak jmenuje) už leží na pobřeží moře a nedaleko začíná národní park Lahemaa. Ten se vyznačuje ohromnými bludnými kameny ležícími přímo ve vodě. Pro snímky těch největších a nejefektnějších si musíte kousek zajet a potkat se tam s…
Peggy | 13.09.2025

O čem se mluví:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

197 cyklistů (8 přihlášených)

Slovinsko na kole - 2. část

Na cestu jsme se vydali 1. července 2024 autem. Já to tak mám nejradši, protože nejsem limitovaná žádným…
Peggy | 10.10.2025

Slovinsko na kole - 1. část - úvod

Slovinsko pro nás bylo vždycky opomíjenou zemí, sloužilo vlastně jen jako tranzit na (pro nás) mnohem…
Peggy | 08.10.2025

Silk Road Mountain Race – Kyrgyzstán je krásný, ale tvrdý

Tohle se lišilo od všeho, co jsem kdy na kole podnikl. Vydal jsem se do Střední Asie, do Kyrgyzstánu, abych…
Fabulator | 07.10.2025