V Moravském krasu na kole

Poznat Moravský kras na kolech. To byl náš cíl, když jsme vyrazili ve třech – rodiče s desetiletým synem. Přes akční pobyty na internetu jsme si měsíc předem zamluvili hotel Stará škola ve Sloupu. Pokud se budete v této oblasti na kolech pohybovat, snad vám pomohou náledující zkušenosti.

15. 7. 2017, sobota

Sedáme do auta, kola na střeše a vyrážíme. V 17:00 jsme na místě. Hotel Stará škola vypadá zvenku i zevnitř stejně hezky jako na internetu. Ubytovali jsme se v pokoji s přistýlkou a vyrazili na pěší výšlap na kopec nad Sloupem. 1 km a docela jsme se zadýchali.

16. 7. 2017, neděle

Naplánovali jsme 37 km okruh Sloup - Protivanov - Boskovice - Sloup.
Směrem na Protivanov jsme využili trasu souběžnou s turistickou modrou určenou pro inline bruslaře. Pět km bylo po úžasné gumoasfaltové cestě bez aut. Potkali jsme 3 skautské tábory a krásnou přírodu. Dál po modré vedla prašná cesta, která přešla v lesní pěšinu s vyčnívajícími kořeny. Pokud nespěcháte a máte horské kolo, je to romantická drncavá cesta.

Protivanov, kde jsme plánovali oběd, jsme nakonec vynechali a zamířili jsme rovnou do Suchého. 500 m do kopce po frekventované silnici, odbočka doprava za závoru a opět krásná zpevněná cesta. V Suchém u Sušského rybníka je velký kemp s mnoha příležitostmi k občerstvení. Nakonec jsme zvolili jen pití.

Dál vedla pěkná cesta do Velenova a odtud fantastický sjezd po loukách až na asfaltovou silnici směřující do Boskovic. Cestou jsme odbočili do řádného kopce do Arboreta Šmelcovna. Pěkné zahrady, stromky, keříky, ... Trochu mě mrzí, že jsme neodbočili o chvíli dříve. Mohli jsme projet kolem vodní nádrže Boskovice.

Hned na kraji Boskovic jsme v 15:00 dali oběd v hotelu Moravia - Lasákův Mlýn. Parádní hotel s vynikajícím jídlem (svíčková, špagety, steak s grilovanou zeleninou, 3x zákusky, pití) a usměvavou obsluhou v podobě 3 mladých dívek. Cena hlavního jídla kolem 150,- Kč, ale stálo to za to. Navíc příjemné prostředí uvnitř i venku - velká zahrada u rybníka, zeleň,…

Pak jsme zamířili 200 m po frekventované silnici na Valchov a odbočili doprava na cyklistickou směřující zpět do Sloupu. První čtyři km byly výživné. Těžké stoupání po malé asfaltové silničce. Pak ale již dlouhý příjemný sjezd do Žďára, pak po malé silnici do Petrovic a pak po střední asfaltce do Sloupu.

V hotelu Stará škola nás čekala večeře, kterou jsme si ráno přiobjednali z polopenze. K jídlu bylo sice něco jiného než bylo nabízeno ráno, ale bylo to fantastické. Škoda, že jsme neměli pořádný hlad.

17. 7. 2017, pondělí

Ráno jsme se nemohli vykopat z hotelu. Plán byl dojet na Holštějn, přes Baldovec do Rozstání, zpět do Holštejna dolů do Ostrova a zpět do Sloupu.

Zaskočil nás ale hned kopec ve Slopu, kde jsme na dvou km museli překonat snad 250 metrů výškových. V Šošůvce jsme to vzali kolem jezírka v bývalém lomu a to nás zlákalo ke koupání. Čistá chladná voda - nádhera. Mezi kameny vidíme snad poprvé v životě raky. A pak sjezd po prašné cestě do Holštějna se závěrem v kamenitém žlebu mezi skalami. Krása. Cesta do Baldovce vede kolem potoka Bílá voda. V Baldovci jsme byli až ve 14:00 (hledání pokladů nás pěkně zdrželo). Hlad se hlásil, takže jsme pokračování do Rozstání vzdali a vrátili se stejnou cestou do Holštějna. Oběd byl v hostinci Pod hradem. Já si dal z denní nabídky polévku a kuřecí plátek se sýrem (do 90,-Kč), manželka palačinky a syn vepřový steak (150,-Kč). Jídlo dobré, ale espresso nedoporučuji.

Z Holštejna jsme jeli po červené ke zřícenině. Jeskyně Lidomorna je opravdu velká klenutá prostora, kde nám naše baterky nestačili v osvětlení stěn. Zřícenina vypadala tak zříceně, že jsme ji blíže neprohlíželi. Pokračovali jsme dále po červené a zaskočily nás příkré asi 50 m dlouhé schody. Nakonec jsme však kola dolů dostali a; dojeli jsme k Nové Rasovně, kde mizí Bílý potok v díře v zemi, aby se po pár km pod zemí spojil se Sloupským potokem ve známou řeku Punkvu. Bílý potok byl bez vody, takže jsme přišli o divadlo vířící vody, ale i tak byla díra a chlad, který odtud stoupal, velmi působivý.

Dál jsme to vzali po silnici směrem na Sloup, ale provoz byl tak nepříjemný, že jsme odbočili po zpevněné cestě zpět do Šošůvky i za cenu stoupání do kopce. V Šošůvce jsme obhlédli novodobý kostelík na vrcholu kopce a opět se vykoupali v lomu na druhém vrcholu kopce. Sjezd do Sloupu byl otázkou minut. Večeři v našem hotelu Stará škola jsme omezili na hrstkovou polévku pro syna a salát Caesar pro rodiče. Polévka nic moc, salát vynikající.

18. 7. 2017, úterý

Ráno opět vydatná snídaně. Já sázím na 3 volská oka, párek, paštiku, nutellu, ..., manželka spíše na jogurty s musli a syn rohlíky s máslem a marmeládou. Ve Staré škole jsou bohaté švédské stoly a je z čeho vybírat, mají i dobé kapučíno, snad jen by občas mohli vyměnit volská oka za smažená vajíčka.

Naplánoval jsem trasu Sloup - Pustý žleb - Blansko - Petrovice - Sloup.
Ze Sloupu 1 km po hlavní, pak odbočka na červenou a dlouhý pozvolný sjezd po lesní asfaltce lemovaný skalami a malými jeskyněmi. Punkevní jeskyně jsme tentokrát minuli, protože je máme rezervované až na pátek, ve Skalním Mlýně jsme koupili, napsali a poslali pohledy a po dalším kilometru jsme se napojili na hlavní silnici do Blanska. Tady se dobře nejelo. Silnice bez krajnic a provoz hustý. Navíc páchly podél silnice staré zanedbané výrobní haly nějakého podniku. V Blansku jsme hned z kraje sjeli na stezku vedoucí kolem nádraží a řeky Svitavy. Pak jsme zamířili na pozdní oběd (14:30) k zámku do restaurace Zámecká sýpka (doporučení TripAdvisor). Dali jsme si 2 vývary, svíčkovou, medailonky s rizotem se šafránovou rýží, espreso, místní pivo Garde, džus, vodu do džbánu a zákusek. Vše bylo vynikající. Posezení na zahrádce příjemné. Snad jen obsluha mohla být aktivnější, ale to snad jen abychom alespoň něco mohli vytknout. Celková cena 670,- Kč.

Pak jsme se vykoupali v nádrži Pálava (čistá voda, písečné dno s pozvolným vstupem) a pokračovali kolmo po cyklostezce podél potoka Sloupečník. Prašná cesta pozvolna stoupala až k Horničkám a pak zase prudký snad 5 km trhák v podstatě až do Petrovic. A pak sjezd po silnici do Sloupu.

V našem hotelu jsme už zvládli jen polévku (syn), jablečné lívanečky s borůvkami a grilovaný mls. Opět vše vynikající. Cena i s domácí limonádou, kávou a Plzní 320,- Kč.

19. 7. 2017, středa

Dnes jsme měli jeskyňový den. Ráno snídaně se změnou - místo volských ok byla vajíčka natvrdo a tradiční švédské stoly.

V 10:00 jsme se dostali do Sloupsko-šošovských jeskyní. Váhali jsme mezi krátkou 90 minutovou a dlouhou 110 minutovou prohlídkou. Nakonec jsme volili dlouhou a neprohloupili jsme. Uteklo to rychle a bylo to opravdu zajímavé i pro našeho syna.
Pak rychle na koupaliště. Mají tady nezvykle velký bazén s čistou vodou za 40,- Kč pro dospělého na celý den. Zaplavali jsme si a v našem hotelu Stará škola jsme stihli ve 14:00 ještě polední menu. Segedin s polévkou za 90,- Kč a byl opravdu vynikající. Kuchař tady prostě umí.

Odpoledne jsme absolvovali adrenalinovou prohlídku jeskyní s průvodcem. Je to něco úplně jiného, než po betonových chodníčcích. Večer stačil zmrzlinový pohár pro syna a něco malého pro dospělé. A hlavně vana teplé vody. Dobrou noc!

20. 7. 2017, čtvrtek

Po obvykle vydatné snídani jsme se vydali (v 10:00) stejně jako v neděli na sever do Suchého, ale tentokrát po cyklotrase 5075. Projeli jsme kolem sloupského koupaliště, bez zastávky, a pak jsme vyšlapali snad 300 výškových metrů. Bylo to však po pěkné asfaltce a rozumně rozložené do asi 2,5 km, takže jsme to vydrželi.
Lesní asfaltka vedla až do Suchého - nádhera. V Suchém jsme se vykoupali v místním rybníku, popili a pokračovali na sever k pramenu Luhy, nejvydatnějšího přítoku Punkvy. Ten byl nově upravený pod sponzoringem ČT. Krásné místo uprostřed lesů a lahodná voda. Pak sjezd dolů a odbočka na oběd do Protivanova. Na návsi je vedle sebe klasická hospoda a penzion GrilTour. Penzion vypadá zepředu slušně a zezadu ještě lépe. Oběd jsme dostali ve stínu na terase (15:00). Já si dal Špecle s uzeným (85,-Kč) a žena se synem jiný druh Špeclí navíc s kuřecím (2x 130,-Kč). Navrch Bernard a nějaké to limo.

Zpět jsme jeli stejnou trasou jako v neděli do Suchého, ale v opačném směru - 10 km z mírného kopce. Polovina přes kořeny a polovina po in-line hladké asfaltce.
Večeře? Zase jen pití, lívance a pohár (vše 240,-Kč). Dnes bylo horko a hlad nikde.

21. 7. 2017, pátek

Poslední cykloden. Vstáváme brzy (7:15), protože máme rezervovanou prohlídku Punkevních jeskyní. Rezervovali jsme telefonicky měsíc předem a už zbýval pro 3 lidi jen tento termín! Po rychlé snídani sjíždím asi 7 km Pustým žlebem k jedné z pokladen, kde si musím v 8:20 zakoupit vstupenky. Předem to koupit nelze, protože prý podle počasí mění trasy i ceny. Po cestě jsem píchnul. Naštěstí až půl km před cílem, takže jsem to doběhl a pak do začátku prohlídky v 9:00 i opravil. Manželka se synem přijeli až na začátek.

Prohlídku nebudu popisovat, protože je o ní mnoho na Internetu. Je perfektně po všech stránkách profesionálně připravená a pro dospělé i děti je to Zážitek.

Pak pokračujeme z kopce do Skalního mlýna, kde mi naboural syn plán prosbou o návštěvu Domu přírody Moravského krasu. No co, půlhodinka mě nerozhází. Jenže z půlhodinky byly 3 hodiny! Jde o perfektní interaktivní expozici vývoje zdejší oblasti od vzniku Země až po současnost a opravdu jsme se dobře bavili.

Pak ale bylo 13:30 a my jsme byli stále ve Mlýně. Zašli jsme tedy na oběd do zdejšího hotelu. Ceny mimořádné (guláš za 155,-Kč, těstoviny s kuřecím za 160,-, další jídla kolem 200,-Kč), chuť průměrná, kafe špatné, personál podprůměrný.
Pak jsme zamířili do Suchého žlebu. Je krásnější než Pustý žleb. Skály místy svírají cestu jako prsty žížalu.

Pak pár km po silnici pod Ostrov u Macochy a stoupání lesní asfaltkou skoro až k televiznímu vysílači Kojál. Odtud pár km po silnici přes Marianín na další krásnou lesní cestu vedoucí do Holštejna. Z Holštejna do Šošůvky už jsme to jeli v protisměru, takže trhák po kamenité cestě nás nepřekvapil a prostě jsme kola vedli. Nahoře jsme se odměnili koupáním v lomu, sjezd do Sloupu, malá večeře a poslední noc.

22. 7. 2017, sobota

Prohlídka chrámu ve Křtinách.

Shrnutí

Cyklisty z rovin překvapí strmé kopce. Na okruhu 35 km zpravidla nastoupáte 400 až 700 m.
Ubytování v hotelu Stará škola ve Sloupu je pěkné včetně jídla a pití.
Nejlepší oběd a obsluha: Hotel Moravia v Boskovicích.
Nejhorší oběd a obsluha: Hotel Skalní mlýn.
Nejlepší káva: Zámecká sýpka v Blansku.
Nejhezčí cyklotrasy: Suchý žleb, Pustý žleb, inline trasa podél říčky Luhy, 5078 z Marianína do Holštejna.

Náklady:
Ubytování v hotelu Stará škola pro 2 s přistýlkou pro 10 leté dítě se snídaní na 7 nocí - 9800,-Kč.
Každý den za vydatný pozdní oběd, lehká večeře a pití pro všechny - cca 1000,-Kč.
Vstupné do jeskyní celkem - kolem 1000,-Kč.
CELKEM: 18000,-Kč.

03.08.2017 vložil/a: VLB

Přejezd Šumavy na kole z Železné Rudy k Lipnu

V zimě jsem přejížděl Šumavu na běžkách, a tak se mi zalíbila, že jsem tam zamířil i v létě, s manželkou a 11letým synem na kolech. Přes…
11.09.2018

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes,…
01.09.2017

Dovolená v Novohradských horách – na kole s 9 letým klukem

Následující blog není pokusem o beletrii, ale souhrn zkušeností ze sedmidenního puťáku na kolech. Snad pomůže někomu, kdo by chtěl…