reklama

Spréva a Nisa – Spree und Neisse

u nejvýše položeného pramenu Sprévy
u nejvýše položeného pramenu Sprévy
Foto: Autor

Nejsou to žádné veletoky, přesto třídenní cestování v oblasti jejich toků - v Lužici v německých spolkových zemích Sasko a Braniborsko (Sachsen und Brandenburg) dalo přičichnout k dálkám.

Řeky pramení každá v jiných horách, jejich vody se dostávají do dvou moří, delší Spréva pramení v Německu, Nisa v ČR, obě protékají oběma státy, obě tvoří částečně státní hranici a my dva a pes je spojili naší okružní cestou z Hrádku nad Nisou.

Jeli jsme po 4 cyklocestách. Jen s trochou nadsázky lze napsat, že sami. Krásný klid.

Cesta po první, Radfernweg Sächsische Mittelgebirge, se moc nepovedla, i když to na rozcestí u staré celnice v Hrádku vypadalo dobře. Značky neznačky i s Jonsdorfem nás přestaly zajímat, chtěli jsme být co nejdříve na začátku té druhé. Jeli jsme kolem vrchu Seidelsberg do Grossschönau a podél řeky Mandau do Hainewalde. Z Oderwitz do Eibau jsme pokračovali po rušné 96. K jednomu, tomu nejvýše položenému, pramenu Sprévy na úbočí hory Kottmar jsme se dostali až odpoledne.

A začala jízda po Spreeradweg. A taky pak bloudění, k cestě do města Neusalza-Spremberg jsme použili opět silnici 96. Na mostě přes Sprévu nás potěšilo znovuobjevení značení cesty, po 40 minutách jsme byli na tom mostě zpět, vydali jsme se totiž v protisměru. Zvýšily se obavy, že nám nebude stačit čas. Ale pak to jelo. Z Bautzen byla už jen rovina. Platilo to, co jsem si přečetla: flaches Land mit viel Wald und Wasser. V Bautzen nás objížďka zavedla nahoru do města a žádné značení dál. Už pomalu ani nebylo koho se zeptat, stmívalo se, ale nakonec jsme přece jen získali radu, kudy k přehradě: immer geradeaus. U "Wasser" se nám vydařila první noc - ve vyhlídkovém altánu u hráze přehrady na Sprévě, u Talsperre Bautzen. Hluk příbojových vln byl skvělý. V sobotu cesta rychle ubíhala, před devátou hodinou jsme již obdivovali Bärwälder See s elektrárnou Boxberg na protějším břehu. Asi 9km jsme si užívali jezero, také v jednom z altánů přečkali déšť a pak rychle přes Neustadt a od rozcestí u Spreewitz se trochu přiblížit k Schwarze Pumpe, prý nejekologičtější elektrárně na světě. V perle Lužice, ve městě Spremberg na ostrově mezi dvěma rameny Sprévy, jsme doplnili v Lidlu zásoby. Pak kolem přehrady Spremberg a na rozcestí před Cottbus, hlavním městem Lužických Srbů, jsme opouštěli Spreeradweg.

Stáli jsme na začátku spojnice mezi Sprévou a Nisou z Cottbus do Forst, 3. cyklocesty - Niederlausitzer Bergbautour. Pěkná cesta se zastávkou u lomu u osady Klinge. Odpustili jsme průvodci čertíkovi, že se rozdvojil a zavedl nás do Jethe, kde jsme poznali, že je něco špatně. Mapy jsem měla s sebou pouze 2, jedna končila už u Hainewalde, druhá začínala u Spremberg, v Jethe jsem ji pracně poprvé vysvobodila z brašny, abych zjistila, že nás čeká návrat do Gross Jamno. Ona se rozdvojila cesta, čertík tam byl pouze jeden a zrovna ten druhý. Po průjezdu městem Forst jsme se u Rosengarten rozloučili s čertíkem a vydali se k jihu na cestu plnou vzpomínek, na čtvrtou

Oder-Neisse-Radweg. Se západem slunce za zády se hezky uhánělo po valu, tentokrát bez dětí. Po desáté večer jsme si postavili na břehu Nisy stan a poslouchali řeku. Ráno si pes odběhl poslední 4,5km po valu, v parku u zámku Bad Muskau bylo opět krásně, u srubu u bývalého skokanského můstku jsem si vyfotila citát, pak jsme potkali tři nadšené sestry, pro které je cestování s naloženými koly už v dost pokročilém věku stále wunderbar, poseděli v altánu u přehrady před Lodenau, po projetí městečka Rothenburg jsem se těšila na další pěkný úsek, ale les byl uzavřen, jelo se po objížďce. Byli jsme spokojeni s časem, že to nakonec zvládneme. V Görlitz u mostu jsme byli ve tři odpoledne, projeli klášterem Marienthal, z Hirschfelde do Zittau vede cyklostezka podél silnice. Před sedmou jsme se asi hodinu loučili na Dreiländereck s Nisou. Do Hrádku k autu zbýval už jen kousek. Čekalo na nás.

Během tří dnů jsme zvládli 383,5km. Pěkná byla cesta i počasí.

Fotogalerie

24.06.2014 vložil/a: Quatsch
karma článku: 3.94
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr

Cestování
Oblast, kam bychom se mohli jet letos projet, navrhl manžel. Co tam, to už mi neřekl. Plánování jsem nechala na něm, i když vím, jak on…
včera
Quatsch
(3.13)

RUNDREISE 2022: Brenner - Reschen - Maloja

Cestování
Můj blog za rok 2022:Pro letošní expedici mě napadl Engadin a Maloja. Už nevím proč a který z těch dvou pojmů dříve. Vždy pomýšlím na hory…
16.06.2022
Quatsch
(4.24)

Okružní cesta přes nej-Z-bod

Cestování
Píšu blog. Napíšu to na rovinu: Nic z toho nemám. Jen dobrý pocit, ale to bylo vždy. Dobrý pocit, podělení se o zážitky, mít zde možnost…
26.05.2021
Quatsch
(5.58)
Tip na letošní dovolenou
 (CK Mamut tour)

Lago di Garda na kole

Itálie, Německo, Rakousko
15.06.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
12 990 Kč
 (CK Mamut tour)

Bavorsko na kole s výlety do Tyrolska

Německo, Rakousko
01.07.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
14 990 Kč
 (CK Mamut tour)

Bavorsko a Tyrolsko na kole

Německo, Rakousko
19.07.2023 - 5 dní
cyklistický
Autobusem
13 990 Kč
PR

Zažijte nekonečnou svobodu na stezkách s horskými elektrokoly Crussis

 (Ground Picture / Shutterstock.com)
Pokud milujete dobrodružství na dvou kolech a zároveň toužíte po pocitu svobody, je tu pro vás jedinečná možnost. S horským elektrokolem Crussis si můžete užít neuvěřitelné zážitky na horských stezkách a díky tomuto elektrokolu se vám tak otevřou dveře do nového světa neomezených možností. Bez ohledu na vaši fyzickou kondici nebo technické dovednosti vám horské elektrokolo, umožní překonat terénní překážky a objevovat krásy přírody s minimálním úsilím.

Nová značka skládacích kol v ČR – Montague kola (nejen) amerických výsadkářů

Skládací kola Montague (Citybikes)
Skládací kola si již dávno našla cestu k zákazníkům. Není divu. Jsou praktická a zásadně rozšiřují možnosti rekreační a městské cyklistiky. Díky lehkosti a skladnosti jsou používána při cestách vlakem, autobusem, letadlem, karavanem, osobním autem a dokonce i ultra-light letadlem či vrtulníkem.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

276 cyklistů (14 přihlášených)

Pár dní na Tour de Baltic

Nezbytný úvod Už nevím přesně jak to začalo, ale podle korespondence jsem někdy na začátku roku 2023 zjistil,…
petrp | dnes

RUNDREISE 2023: De - BeNeLux - Fr

Oblast, kam bychom se mohli jet letos projet, navrhl manžel. Co tam, to už mi neřekl. Plánování jsem nechala…
Quatsch | včera

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023