reklama

Kladenské věžáky

Foto: Autor

V jiném tématu se narazilo na kladenské Věžáky.
Není to na příliš blog, není to nic odborného, ale pár řádků bych o nich rád napsal, protože v jednom jsem prožil kus života.
Věžáky byly postavéné v letech 1952 - 1958, jsou číslovány od Rozdělova,
takže ten nejblíž zastávce Kladno - město je šestý. Na rozdíl od pozdější
výstavby paneláků jsou stavěné jako vyzdívaná železobetonová konstrukce, to je asi ten důvod proč se jich nepostavilo víc, je to prý drahé.
Pro jejich stavbu byla dokonce zřízena vlečka, odbočující z vlečky do Maxova dolu v Libušíně.
Ještě mnoho let po stavbě bylo možné za 6. věžákem najít zbytky tratě.

Vzhledem k době, kdy se domy stavěly měl každý věžák v druhém suterénu protiletecký kryt. Bohužel či vlastně bohudík jsem v něm nikdy nebyl.
Ve druhém suterenu bylo také technické zázemí, celé vybavení bylo koncipováno tak, aby dům mohl fungovat nezávisle.

V prvním až jedenáctém patře je šest nepříliš velkých bytů, v patře 12 a 13 jsou byty jen čtyři. Příjemným, ale málo komfortním bylo podlahové vytápění, to proto, že celý dům se reguloval centrálně, buď se všude topilo, nebo ne.

O co byly menší byty, o to větší důraz se kladl na společné prostory. Chodba na každém patře je tak veliká a prosvětlená, že na lecjakém patře měly místní drbny na chodbě stoleček a křesílka. Bez zajímavosti ani není to, že na společné chodbě bylo několik komor, v jedné z nich byla popelnice, kterou k domu přidělený popelář pravidelně vyvážel. Však také měl dům krom dvou čtyřmístných osobních výtahů jeden veliký nákladní. Ten v žádném případě nebyl určen veřejnosti. Ovládání ani nebylo na tlačítka, jen na odnímatelnou kliku
s polohou stůj/nahoru/dolů, kterou měla správcová pečlivě uklizenou ve svém bytě.
V jiné komoře měly věci uklízečky. Dvě uklízečky a správcová byly další stálý personál každého z věžáků.

Monumentálním společným prostorem byla palubkami obložená vstupní hala. Krom baterie poštovních schránek zde byla dvě zákoutí s pohovkami čalouněnými rudou koženkou. Dále pak v  přední části domu bylo několik společenských místností.
Jak pohovky, tak společenské místnosti však brzy vzaly za své, pohovky byly poničeny, ze společenských místností byly udělány byty či agitační střediska.

Protože v době výstavby rozhodně nebylo mnoho automobilů, ale motorka byla častou, v obou bočních křídlech byla společná motorkárna. K fajnovým společným prostorům je nutné připočíst dvě terasy na sušení prádla, které jsou
na úrovni dváctého patra. Je odkud krásný daleký výhled až někam k Házmburku, lidé s ostřížím zrakem prý v zimě vidí i Klínovec a Ještěd.

Věžáky se dostaly nejen na mnoho pohlednic Kladna, ale byla vydána i poštovní známka s jejich obrázkem.

Dnes jsou věžáky chráněnou památkou.

Fotogalerie

06.04.2014 vložil/a: petrp
karma článku: 5.07
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Polskem bez cíle

Cestování
Když se ukázalo, že letos pojedu na dovolenou nejspíš sám dlouho jsem nevěděl kam. Bylo jasné, že všechny původní plány patří do šuplíku,…
16.08.2020
petrp
(6.05)

A opět ta lužická jezera

Cestování
Udělalo se mi neplánované volno. Najednou jsem měl před sebou volný čtvrtek, pátek a samozřejmě víkend. A dokonce se konečně udělalo teplo,…
02.07.2019
petrp
(5.82)

Poutník a Elphi

Cestování
Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by…
04.05.2017
petrp
(5.34)
PR

Zažijte nekonečnou svobodu na stezkách s horskými elektrokoly Crussis

 (Ground Picture / Shutterstock.com)
Pokud milujete dobrodružství na dvou kolech a zároveň toužíte po pocitu svobody, je tu pro vás jedinečná možnost. S horským elektrokolem Crussis si můžete užít neuvěřitelné zážitky na horských stezkách a díky tomuto elektrokolu se vám tak otevřou dveře do nového světa neomezených možností. Bez ohledu na vaši fyzickou kondici nebo technické dovednosti vám horské elektrokolo, umožní překonat terénní překážky a objevovat krásy přírody s minimálním úsilím.

Nová značka skládacích kol v ČR – Montague kola (nejen) amerických výsadkářů

Skládací kola Montague (Citybikes)
Skládací kola si již dávno našla cestu k zákazníkům. Není divu. Jsou praktická a zásadně rozšiřují možnosti rekreační a městské cyklistiky. Díky lehkosti a skladnosti jsou používána při cestách vlakem, autobusem, letadlem, karavanem, osobním autem a dokonce i ultra-light letadlem či vrtulníkem.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

147 cyklistů (1 přihlášený)

Bikepacking španělsky 6.část: Z Andalusie přes Extremaduru do Castilla y León

Ronda s ikonickým mostem přes hluboký kaňon, poutnické El Rocío, kde sa naše kola topí v písku, nádherná…
Kristina | 29.05.2023

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023