reklama

Jsou odrážedla jen pro prťata? Aneb 2 v 1 = dvojkombinace kola a odrážedla

Foto: Autor

Se zájmem jsem sledoval před časem testy všech možných odrážedel zde na portále NaKole.cz. Už tehdy mě zaujala myšlenka, která v nich padla, že na odrážedla při testech ráda (snad i s trochou nostalgie) usedala i starší děcka, jimž testovaná odrážedla byla již vlastně malá.
Pak jsem se svými dětmi vyzkoušel na veletrhu For bikes odrážedla dřevěná pro odrostlejší děti a bylo rozhodnuto, že v nich budeme pokračovat, avšak dřevěná mi přišla málo bytelná. Tak jsem hledal a hledal a stále ne a a ne najít něco obdobného ale kovového. Až zde opět na NaKole.cz mě kolegyně Renata žijící v Německu přivedla na německou značku dětských kol i odrážedel S´cool, která je v Čechách naprosto neznámá a není zde ani nijak zastoupena. Vlastně mě na obdiv k této firmě přivedl již náš loňský slet nakoláků s dětmi na Hluboké, kde oba její kluci sedlali nádherná kola právě této značky.

Projel jsme weby v Německu a našel, co jsem hledal:

http://www.scoolbike.de/index.php/de/produkte-de/lauflernrad-de

Zprvu jsem chtěl pro kluka modré a pro holku červené odrážedlo, ale nakonec jsem se od výrobce dozvěděl, že nyní již dělají jen červené provedení. Řekl jsem, taky dobré - aspoň se nebudou hádat a budou mít oba verzi ala Ferrari.:-) Odrážedla jsem pak prostě odlišil různobarevnými zvonky na řídítkách a bylo to.:-)

A nyní již o koloodrážedle samotném:

Rám je z hliníkové slitiny a proto je odrážedlo i přes svou velikost velmi lehké. Rám je dílem německého výrobce (návrh) ovšem jako většina dnešních rámů je vyroben a svařen na Taiwanu. Kvalita svarů a pravidelnost svarových housenek je ovšem excelentní, neboť se jedná současně o vzhledové plochy. Rám je totiž celoleštěný - tedy bez laku. Je designově velmi zdařilý - skutečně efektní.

Odrážedlo je stabilně vybaveno zajímavými průhlednými plastovými blatníky, odrazkami ve výpletech kol, bílou odrazkou vpředu, zvonkem a má přední - chodem velmi měkkou - V-brzdu, kterou snadno děti umačknou (na rozdíl od jiných bubnových u menších odrážedel). Zde bych však vytkl horší zpracování úchytů V-brdzy k vidlici (vidlice je zřejmě nakupovaná) - svarové švy jsou nepravidelné a zdají se být i porovité?! Kolo můžete opřít i o stojánek, který je uchycen na zadní vidlici. Samozřejmostí je ložiskové hlavové složení s dorazem na obou stranách, neboť se jedná vlastně i o jízdní kolo. O tom však více později....
Do zajímavé standardní (ovšem u jiných značek spíše nadstandardní) výbavy patří efektní čalouněný chránič horní rámové trubky s vyšívanými nápisy. Rovněž snímatelný koženkový chránič hlavového uchycení řídítek se zavíráním na zipy - taktéž s vyšitým nápisem.
Ale například sedlo je - nevím z jakého důvodu - potaženo sice také efektní červenou děrovanou koženkou s vyšitým nápisem ale není výrazněji čalouněné. Zespodu mu ale třeba nechybí krytí šroubových spojů. K regulaci výšky sedla však budete potřebovat imbusový klíč. Rychloupínák zde budete hledat marně stejně tak jako na středech kol - ta jsou uchycena klasicky matkami.:-(
Madla na řídítkách jsou z měkké velmi kvalitní průhledné gumy a proti prokluzu či lépe řečeno skluzu jsou vybavena jak boční zarážkou tak rohožkově jemně zvlněným povrchem. Čili dětem nejen neklouzají ruce ale ani se jim na madlech výrazněji nepotí.(= zajímavý detail na nějž výrobce rovněž pamatoval)
Ráfky jsou hliníkové a černě lakované se středovou drážkou uprostřed brzdné plochy dílem pro odvod vody a lepší brzdný účinek za vlhka a dílem zřejmě pro kontrolu probrždění ráfku.
Zadní kolo je vybaveno torpédem a jedním pastorkem s chráničem a sedlová rámová trubka navíc oproti standardním odrážedlům dvěma otvory. A proč?

S odrážedlem totiž obdržíte standardně v ceně i zajímavou sadu s níž několika jednoduchými úkony přeměníte odrážedlo na plnohodnotné jízdní kolo. Sada obsahuje řetěz, šlapací střed s klikami a pedály s adapterem na sedlovou trubku rámu a celoplošný kryt řetězu. A tak dvěma šrouby přichytíte na středovou trubku kompletní šlapací střed, vzadu vysadíte zadní kolo, sejmete chránič pastorku určený výhradně pro jízdu na odrážedle, namísto něj uchytíte kryt kryjící řetěz v celé jeho délce a vrátíte zpět zadní kolo. Vše dotáhnete. Nasadíte řetěz a z odrážedla se rázem stává plnohodnotné jízdní kolo. Vše záležitost maximálně půl hodinky.

A dojmy z jízdy na odrážedle z pohledu rodiče?

Řízení je velmi citlivé, takže na poprvé si dítě musí trochu zvykat. Rovněž je odrážedlo díky vyššímu posezu stranově méně stabilní než odrážedla pro malé děti na 12 kolech, neboť těžiště je výše položené a odrážedlo je samozřejmě i těžší než malá odrážedla. Nicméně po pár chvílích se děti zorientují a zvyknou si a už drandí bez problémů. Jízdní pláště jsou s jemným vzorkem a užší (trekové) čili se dítě nemusí potýkat se zvýšeným valivým odporem. V-brzda brzdí skvěle.(krom toho mohou děti brzdit tradičně nohama. :- ) ) Překonávání i vyšších obrubníků není díky velkým kolům již žádný problém a „vlaštovková" řídítka umožnují dětem pohodlné držení řídítek v optimální výšce. Samozřejmě tato jsou i výškově dále stavitelná. Blatníky chrání dítě před nežádoucími kamínky i potřísněním oblečení špínou při projíždění loužemi apod.. Děti si za jízdy opřou kolena o měkce čalouněnou rámovou trubku a nahradí si tak alespoň částečně stupátko pro nohy.:-)

A co říci závěrem?

Toto odrážedlo vyplňuje mezeru na trhu pro děti, které jízdu na odrážedle prostě milují, na odrážedle vyrostly a nechtějí se ho jen tak vzdát ani v pozdějším věku, kdy jsou jim běžně dostupná odrážedla již malá. Současně se mohou klidně naučit na tom samém stroji jezdit i na kole a nakonec koloodrážedlo využívat výhradně jen jako jízdní kolo. Navíc, pokud máte opravdu šikovné dítě, můžete koupit menšího sourozence tohoto testovaného koloodrážedla na kolech 14" a vaše dítě se může učit od třech let jezdit na šlapacím kole i odrážedle prakticky současně.:-)
Kvalita zpracování až na svary úchytů V-brzdy na přední vidlici je vynikající a celkově mohu toto odrážedlo jen a jen doporučit. Škoda jen že chybí oficiální zastoupení či oficiální dovozce v ČR. Koloodrážedlo S´coll ze SRN vás vyjde ca. na 180 Eur + 15 Eur. dopravné a balné do ČR. Což je v přepočtu zhruba bez stokoruny 5 tisíc Kč ,- , ale uvědomíte-li si, že máte opravdu kvalitní odrážedlo a kolo v jednom, není cena vůbec nijak závratná. Činí v konečném součtu podstatně méně než je součet cen lepšího odrážedla a kvalitního šlapacího kola s alu-rámem stejné velikosti. Koloodrážedlo na 18" kolech navíc může vaše dítě provázet až do počátků školních let. Počítám, že jezdit na něm může v součtu až pět let. A za tu dobu se opravdu zaplatí. Navíc vzhledem ke svému designu jen tak rychle nezastará a nakonec se klidně ještě dobře prodá.:-)

Fotogalerie

16.04.2012 vložil/a: Martis
karma článku: 4.25
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Štafeta 2012 - Putování NaKolíku s dětmi v a kolem Blatné

Štafeta
Je středa 05.07.2012 a očekávám dle domluvy příjezd Básníka s Nakolíkem. Jsem v práci a on má přijet odpolko i s Nakolíkem ještě s…
16.07.2012
Martis
(3.62)

Nejnezdravější generace českých dětí?

O dětech
...aneb Jak plyne čas v té dnešní dětské kotlině? Mám polední pauzu a tedy volnější chvilku....tak listuji chvilku Cykloturistikou,…
28.05.2012
Martis
(4.8)

Tři kola, dvě tyčky, dvojčata a my aneb celá rodina v jednom kole

O dětech
Psal se rok 2010 a na portále NaKole.cz se objevil krátký inzerát na tažnou tyč pro dvojčata. Znáte to, rozkliknete a pokoukáte, pousmějete…
07.02.2012
Martis
(4.24)

Nejčtenější blogy:

PR

Cyklistika pro každého!

Sportovní sedlo na jízdní kolo „bez nosu“ Pro-Hub X2 (Citybikes)
Již třináct let naše firma Citybikes s.r.o. prodává jízdní kola a elektrokola a oslovuje zákazníky, které nabídka běžných prodejen jízdních kol ne zcela uspokojuje. Vycházíme vstříc všem, kteří nemohou nebo nechtějí využívat jízdní kola čistě ve sportovním smyslu slova. Mnoho našich zákazníků nejsou sportovci na vrcholu sil, buď proto, že jimi nikdy nebyli nebo proto, že dosáhli vyššího věku a sil již trochu ubývá.

Ufňukaný Mužík na „Střeše světa“

 (Petr Blahut)
Rozhovor s cestovatelem se svérázným pseudonymem Mužík nejen na téma jeho poslední expedice v oblasti střední Asie.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

230 cyklistů (16 přihlášených)

Expedice Česká Kanada 118

Sakra, proč vlastně jedeme po ose, když nás předjíždí vlak? Napadlo mě, před Ždírcem, když se okolo nás po…
Stanley58 | 08.10.2019

Být králem na cestě ... 6. NDR

Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy…
Jindra8526 | 04.10.2019

Známé i neznámé vrcholy Klatovska 4 - Koráb, Doubrava

Panuje horké letní odpoledne, potí se mi záda v autě, potí se silnice pod autem a určitě se pěkně opotil i…
JohnyB | 18.09.2019