reklama

Rujána, ostrov v Baltském moři

Foto: Autor

I když to mnoho lidí neví a při pohledu na mapu to není na první pohled úplně zřejmé, je Rujána ostrov. A dokonce je to největší ostrov Německa. Od pevniny je oddělen úzkým pruhem moře, který lze překonat lodním převozem, nebo po téměř čtyřkilometrovém mostě z města Stralsund.

Z vesnice Stahlbrode jezdí na Rujánu převoz Glewitzer Fahre. Je začátek května, turistická sezóna je ještě daleko. Na převozu jsem jen já s kolem a jedno auto. V létě zde prý bývají několikahodinové fronty aut čekajících na převoz. Patnáct minut plavby a vjíždím na Rujánu. Jsem na ostrově!

Na silnicích je minimální provoz. Povrch je asfaltový nebo dlážděný velkými žulovými kostkami, po kterých se na kole vůbec nejede dobře. Pokud není v dohledu moře, je krajina podobná jako u nás. Jsou zde pole a listnaté lesy. Na polích kvete řepka, takže pole jsou zářivě žlutá. Stromy mají svěží zelené listy.

V okolí lázeňského městečka Binz vede úzkokolejka pro turisty. Město je teď začátkem května téměř liduprázdné, ale ve vagonech tažených parní lokomotivou se pár turistů veze. Z městečka Binz vede podél moře cyklostezka do Sassnitz. Asi v polovině cesty je v lesích ukryté zajímavé místo. Uprostřed lesa je celkem pět kamenných proudů v délce asi jeden kilometr a širokých celkem asi 150 metrů. Proudy jsou tvořeny oblázky a kameny různých velikostí, ale stejného druhu, jsou z pazourku. V kamenných proudech rostou keře a osamělé stromy.

Město Sassnitz je známé především jako přístav, odkud vyplouvají trajekty to Dánska, Švédska a dalších zemí. V přístavu je trvale zakotvena ponorka, která je zde jako muzeum a kterou si můžete projít a prohlédnout. Za městem Sassnitz začíná jedna z nejznámějších částí Rujány, národní park Jasmund, známý především bílými křídovými útesy. Silnice se vine listnatým lesem dva až tři kilometry od pobřeží. Odbočují z ní lesní cesty, které vedou až na okraj útesů vysokých přes 100 metrů. Na některých místech jsou dřevěné schody, po kterých se dá sestoupit k moři na úzkou oblázkovou pláž. Schodů je až 500.

Nejsevernější výběžek ostrova se jmenuje Kap Arkona. Dříve zde bylo vojenské území, dnes je to turistická oblast. Tyčí se zde dva majáky, starý a nový a věž, která z dálky vypadá také jako maják, ale slouží jako vyhlídka a galerie. Nedaleko věže jsou zbytky zdí starého slovanského hradiště.

Městečko Schaprode leží na východním pobřeží ostrova. Je zde spousta domků s rákosovou střechou, která je typická pro Rujánu. Jedná se o jeden druh rákosu, který zde v mokřinách roste. Ze Schaprode jezdí turistická loď na ostrov Hiddensee, který se rozkládá na západ od Rujány, ve vzdálenosti 1 až 4 kilometry. Téměř celý ostrov Hiddensee je přírodní rezervace. Jsou zde tři malé vesnice, které spojuje zpevněná cesta. Na ostrově nejsou silnice, ani auta. Jediné auto, které jsem zde viděl byla sanitka, kterou má k dispozici lékař, který zrovna na ostrově slouží, lékaři se střídají po týdnu. Nejsevernější vesnice Kloster je jako z filmu. Hliněná ulice, povoz s koňmi, domy ve starém stylu. Nad vesnicí se zvedá do výšky 72 metrů kopec Dornbusch, na jehož vrcholu stojí stejnojmenný maják. Kopce jsou porostlé trávou a keři a celé okolí je velmi krásné a připomíná přímořskou krajinu Irska nebo Skotska. Od majáku je výhled na okolní moře, Rujánu a samotný ostrov Hiddensee. Na jižním konci ostrova se rozkládají louky, které jsou od západu od moře částečně chráněné pruhem borového lesa. Mezi borovicemi stojí maják Gellen. Uprostřed rozlehlé louky jsou zbytky starého kamenného majáku. Poblíž hnal pastevec v dlouhém černém plášti s kapucí stádo ovcí. V sychravém počasí a drobném mrholení působila tato scéna až mysticky.

Část dne pršelo. Jsem opět u převozu Glewitzer Fahre. Najíždím na něj, tentokrát úplně sám, žádné auto, žádní další turisté. Na otevřené vodě fouká velmi silný vítr, musel jsem se před ním skrýt za boční ocelovou stěnou lodi. Patnáct minut plavby a vjíždím na pevninu ve vesnici Stahlbrode. Přes vodní hladinu vidím břeh ostrova Rujána, jak se barví do oranžova zapadajícím sluncem, které vysvitlo pod černými mraky.

Fotogalerie

28.06.2010 vložil/a: MarekD
karma článku: 4.53
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Pobřežím Gotlandu

Cestování
Štíhlá bílá loď s nápisem Destination Gotland a obrovským bílým G na červeném komíně letí po hladině Baltu rychlostí přes padesát kilometrů…
27.09.2012
MarekD
(4.8)

Krajinou Ölandu 5 – zpátky na pevninu

Cestování
Dojel jsem na náměstí ve městě Borgholm a našel místo, které zabírá web kamera. Odkaz na web kameru jsem před odjezdem nastavil doma v…
07.09.2011
MarekD
(3.94)

Krajinou Ölandu 4 – kouzlo kamenů

Cestování
Z nejsevernějšího bodu ostrova, od majáku Långe Erik se vracím podél západního pobřeží. Pobřeží je zde úplně jiné, než na zbytku ostrova.…
01.09.2011
MarekD
(3.94)
Tip na letošní dovolenou
 (CK Hoška Tour)

Bodamské jezero na kole

Německo, Rakousko, Švýcarsko
07.06.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
9 950 Kč
 (CK Mamut tour)

Lago di Garda na kole

Itálie, Německo, Rakousko
15.06.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
12 990 Kč
 (CK Mamut tour)

Bavorsko na kole s výlety do Tyrolska

Německo, Rakousko
01.07.2023 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
14 990 Kč
PR

Zažijte nekonečnou svobodu na stezkách s horskými elektrokoly Crussis

 (Ground Picture / Shutterstock.com)
Pokud milujete dobrodružství na dvou kolech a zároveň toužíte po pocitu svobody, je tu pro vás jedinečná možnost. S horským elektrokolem Crussis si můžete užít neuvěřitelné zážitky na horských stezkách a díky tomuto elektrokolu se vám tak otevřou dveře do nového světa neomezených možností. Bez ohledu na vaši fyzickou kondici nebo technické dovednosti vám horské elektrokolo, umožní překonat terénní překážky a objevovat krásy přírody s minimálním úsilím.

Nová značka skládacích kol v ČR – Montague kola (nejen) amerických výsadkářů

Skládací kola Montague (Citybikes)
Skládací kola si již dávno našla cestu k zákazníkům. Není divu. Jsou praktická a zásadně rozšiřují možnosti rekreační a městské cyklistiky. Díky lehkosti a skladnosti jsou používána při cestách vlakem, autobusem, letadlem, karavanem, osobním autem a dokonce i ultra-light letadlem či vrtulníkem.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

195 cyklistů (8 přihlášených)

Stezka středozemím

Inspirací pro letošní trasu byly knížky Jana Hocka o dálkových trasách v ČR (na internetu www.viaczechia.cz).…
Aar | 19.05.2023

Norsko 2022 – S děravou botou Hardangerviddou

Náhorní plošina Hardangervidda není pouze norská, nýbrž s největší určitostí i evropská nejrozsáhlejší horská…
šíp | 30.03.2023

Bikepacking španělsky 5.část: Andalusie – Přes Sierru Nevadu do Granady

Z pouště se přesouváme ke stoupákům Sierry Nevady. Čeká nás nejvýše položená cyklostezka Evropy bez…
Kristina | 02.01.2023