reklama

Retro-Direct – dva převody bez přehazovačky, aneb pocta důmyslu našich pradědů

Foto: Autor

Rád bych se podělil o zkušenost se zajímavým historickým řešením měnitelných převodů, které mě nedávno zaujalo natolik, že jsem ho instaloval na staršího favorita. Toto je výňatek z článku na adrese http://matej.boha.cz/ , kde naleznete podrobnější technické detaily a fotodokumentaci ze stavby.

Z mé oblíbené dětské knížky o historii jízdních kol od Kamila Lhotáka jsem měl léta vtisknutý v paměti obrázek jakéhosi nepochopitelného zpřevodování s podivně propleteným řetězem. Společný popisek několika ilustrací pravil „starší systémy měnitelných převodů“, bez jakéhokoliv přiblížení funkce. Před pár lety jsem se dostal do muzea cyklistiky ve francouzském Saint-Étienne, kde jsem tajuplný převod uviděl znovu - tentokrát ovšem s vysvětlením a funkční ukázkou - a užasl jsem. Patent se nazývá Retro-Direct a patřil ke specialitě dodávané v prvních desetiletích 20.stol. místním výrobcem kol Hirondelle (Vlašťovka). Kolo má dva převody – těžký když otáčíme klikami dopředu, lehký když otáčíme vzad. V obou případech se kolo samozřejmě pohybuje vpřed. Geniální technická řešení zkrátka spočívají v jednoduchosti.

Od té chvíle jsem byl rozhodnutý, že si takové kolo musím vyzkoušet. Fascinovala mě představa změny převodu v nulovém čase, bez jakýchkoliv dalších mechanismů. Princip je skutečně velmi jednoduchý – na jedné nábě jsou dvě nezávislá volnoběžná kolečka. Řetěz je veden tak, že při šlapání vpřed zabírá menší kolečko a větší se v opačném směru protáčí na volnoběh. Při změně smyslu otáčení zabírá větší a menší běží na volnoběh. Pokud při jízdě nešlapeme, běží volnoběžně obě kolečka. Akorát s kolem nelze couvat, volnoběžky se kousnou přes převodník proti sobě – čehož si ovšem všimneme maximálně při parkování.

Vratná část řetězu je vedena přes rolničku, která se dělala posuvná a zároveň sloužila k napínání řetězu. Pozdější modely Hirondelle byly vybaveny přesmykačem a rolnička byla na pružině – ve výsledku mělo tedy kolo čtyři převody, dva vpřed a dva vzad. Z mého pohledu toto řešení ale už ztrácí jednoduchou eleganci, když jsem se rozhodl si kolo postavit, neuvažoval jsem o jiné, než klasické dvoupřevodové variantě... popis stavby kola na http://matej.boha.cz/

Zkušenosti s provozem

Zpočátku jsem si chtěl především vyzkoušet, jaký je pocit šlapat do kopce dozadu, vychutnat si konstruktérské opojení a také trochu oživit a docenit dávno překonanou a zapomenutou důmyslnou konstrukci. No a navíc je to bezva recese. Nakonec jsem ale zjistil, že mě používání kola nejen baví, ale že mi i celkem vyhovuje, a již jsem na něm najezdil stovky kilometrů. Bezstarostný rozjezd na křižovatce, kde stačí párkrát šlápnout dozadu a pak pokračovat dopředu, okamžitě a hladce, bez páček, lanek a bowdenů, mě doposud nepřestal naplňovat radostí! Kolo zbavené přehazovačky a přesmykače získá na eleganci a lehkosti, a přesto můžete vydupat i strmé kopce.

Zezačátku je to sice nezvyk a strašně bolí svaly, o kterých tělo dosud nevědělo, ale to se poddá rychle. Převody 51/18 vpřed a 51/28 vzad mi vyhovují a jsou dostatečně univerzální, i když je samozřejmě často nutné zabrat vestoje. Určitě doporučuju klipsny, které pomohou nejen při šlapání vzad, ale především v prudších kopcích při silovém tahání. Skutečně si nemyslím, že by se někdy mohlo vrátit praktické všeobecné využití Retro-Directu, ale je to prostě náramná sranda :-)

Fotogalerie

11.04.2011 vložil/a: Magyal
karma článku: 5.34
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

PR

Šlápněte do pedálů. Zlepšíte kondici i pracovní výkon

 ()
Na kole z práce a do práce nebo z práce na kolo. To, že kolo má na pracovní nasazení pozitivní dopad, není překvapením. Může mít pracovní nasazení vliv na výkon na kole? Nikdy to nebude vyřčeno dostkrát a je třeba to opakovat: cyklistika je výborná pro zdraví. Fyzické a psychické.

Jak jsem se narodila

 ()
NOVINKA V ČR Sedačka Buddyrider pro pejsky na jízdní kolo se narodila před několika lety v Kanadě.

Kulturní léto podél hornorakouského Dunaje 2019

Akce Dunaj v plamenech ve Schlögenu ((c) WGD Donau Oberösterreich Tourismus GmbH-Ralf Hochhauser)
Dunaj v Horním Rakousku patří k nejkrásnějším přírodním krajinám v Evropě a slavná Dunajská cyklostezka (Donauradweg) zde poskytuje 150 kilometrů dokonalé cyklistické infrastruktury po obou březích Dunaje, mezi Pasovem a Greinem se dělí na šest etap.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

308 cyklistů (23 přihlášených)

Za ruskou a borůvkami – trek národním parkem Urho Kekkonen

Národní park Urha Kekkonena /Národní park Urho Kekkonen/ Národní park Urha Kekkonena /finsky Urho Kekkosen…
šíp | 11.06.2019

Brecon Beacons – Velikonoce na horách (2019)

No na horách – nejvyšší kopec má jen necelých 900 m, takže spíš taková Českomoravská krabatina než Krkonoše.…
cyklo-poustevnik | 24.05.2019

Expedice Polsko 2018 – boj se severním větrem

Pro letošní expedici jsme si vybrali cestu k moři po známé cyklomagistrále Odra - Nisa. Fogin s Čívrsem, i…
ondrapisklak | 24.05.2019