reklama

Individuální sobectví v dopravě škodí

Napsání tohohle článku je zas ovlivněno vlastní zkušeností.

Jak už jsem jednou psal, dnešní společnost je založena na tom, ušetřit za každou cenu byť jen jedinou vteřinu. Její ztráta je pro většinu dnešních lidí ztrátou těžkou. Za ušetření této jediné vteřiny jsme dokonce ochotni i několikanásobně víc ztratit.

Je to zajímavý paradox, ale je to tak. Zrovna jsem dnes zas jednou použil metro a to v době, kdy je tento jev vidět nejvíc, to jest v dopravní špičce, nebo krátce po ní. Už asi víte, na co narážím. Ano, jde o jezdící schody. Při výstupu z metra a přestupu se kolem jezdících schodů vždy nahromadí velké množství lidí, kteří je chtějí, respektive potřebují využít, a o to, využít je se "perou". Ve výsledku to vypadá tak, že na pravé straně se vytvoří skupina lidí, co se nechají vézt a po levé straně skupina lidí, co "spěchá" a bere schody rychleji. Tak paradoxně počet převezených klesá a davu trvá déle dostat se na kýžené místo. Kdyby se v době přepravní špičky lidé řadili do dvojstupů a nechali se vyvézt, tak by se rychlost přepravy lidí zvýšila. Vzhledem k tomu, že jsme sobci a musíme být doma u televizoru nebo u počítače o těch pár "drahocených" minut dřív(případně toto právo uznáváme), tak se tak neděje.

Stejně tak i v dopravě jinde individuální sobectví škodí. Vlastně máme 4 špičky, dvě špička je díky tomu, že se lidi potřebují dostat do práce a do školy a využijí MHD, a pak jsou tu špičky automobilové, které také trvají daleko déle. Pro veřejnou dopravu není třeba více než dvou pruhů(ve výjimečných případech i to je moc), ale kvůli potřebě menšiny je třeba vícepruhových komunikací, a i přesto tyto někdy nestačí, ano, kapacitní silnice tu máme jen díky tomu, že je potřebují lidi, kteří jsou líní zvednout zadek a dojít k zastávce MHD, nebo sednout na kolo. Krom toho díky těmto individuálním sobcům je naše životní prostředí výrazně negativně ovlivněno. Oxidy dusíku, PAH a další látky, uvolňující se z výfukových plynů, rozhodně nejsou nic příjemného a jsou z nich nepříjemné zdravotní komplikace.

Poslední dobou slýcháme o tom, jak se zvedají ceny ropy k 40 Kč/l. Motoristi nadávají, ale ve skutečnosti si za to mohou sami. Kdyby nebyly takovými sobci a preferovali k své dopravě veřejnou dopravu, nebo kola, tak by se cena nezvedala tolik. Kdyby motoristi nebyly takový sobci, asi by nebyla válka v Iráku. Oficiálně sice byla válka vedena kvůli zabránění použití zbraní hromadného ničení Saddámem Husajnem, tyto se ale nikdy nenašly a pomalu vychází najevo, že ten cíl byl poněkud jiný, ropa.

Ještě o jednom negativním aspektu individuálního sobectví napíši pár řádek. Jeden z diskutujících na jiných stránkách mi jednou(nebo možná víckrát) napsal, že díky autu se nesetkává s lidmi, s nimiž se nechce setkat. To je na jednu stranu do jisté míry pravdu, setkává se jen s těmi, s nimiž má naplánovanou schůzku, nebo na parkovišti často s lidmi podobného ražení. Je ale ochuzen o lidi, se kterými by se rád setkal, ale nesetká se s nimi, protože neví, že se s nimi setkat chce. Abych mohl posoudit, zda mi někdo stojí za to se s ním setkat, musím mít tu možnost se s ním setkat, musím opustit své doupě, respektive svou klec(a on taky). Tím, že ale jsme sobci, trpí i naše mezilidské vztahy. Čím dál tím víc se sobě odcizujeme.

A tak se prakticky náš život redukuje jen na toto: narození -> (postel -> cesta do práce(školy) -> práce(škola) -> cesta domu -> konzum -> )_x -> smrt.  A jsme vlastně na začátku. Každý den spěcháme, každá vteřina je nám drahá, ale proč vlastně?

27.08.2012 vložil/a: cyklopalmovka
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

O (cyklistických) helmách

Ostatní
Jest o mne známo, že nejsem žádným zastáncem nošení cyklistických přileb, neboli helem, ba, že jakákoliv zmínka o tom, že jsou potřeba, je…
31.05.2015

Bohnická historka

Ostatní
Bohnice jsou zvláštní částí Prahy. Jsou proslavené po celé Praze a jejím okolí, možná i daleko na Moravě. O jejich věhlas se postarala…
03.05.2015
cyklopalmovka
(0.21)

Smutný příběh

Ostatní
Kdosi založil ohýnek. Jen malý, takový, který zahřeje a všelijak jinak pomůže. Všichni kolem byli nadšeni a shlukli se kolem ohýnku.…
16.03.2014
PR

Připojte se k nám a stavte kola Canyon

 ()
Přijmeme zaměstnance pro montáž a servis kol a elektrokol. Brno-Slatina, tel: 533 445 421

Jak vybrat ideální zimní bundu pro chladné dny na sport i do města?

 (everydaytextures / Shutterstock.com)
S příchodem podzimu a zimy je třeba vybavit svůj šatník kvalitní bundou, která vás zahřeje. Může přitom být složité vybrat si ty správné parametry, díky kterým se i v zimě budete cítit pohodlně. Nabízí se několik základních tipů, na co se při výběru nové bundy zaměřit.

Tenisky jako obuv na kolo?

 (In Green / Shutterstock.com)
Již sto padesát let jsou tenisky jedním z nejoblíbenějších typů obuvi určené pro sport a trávení volného času. Právě toto určení je pro tenisky typické i nyní, ačkoliv se začínají prosazovat i jako obuv pro formální příležitosti a s trochou nadsázky lze říci, že poslední příležitostí, pro kterou se tenisky opravdu nehodí, je návštěva Národního divadla nebo opery. Jak je to ale s teniskami pro jízdu na kole? Je něco takového přijatelné nebo nikoliv?

Elektrické koloběžky ovládají svět: Jak se na jejich provoz dívá legislativa?

 (zdroj: Unsplash)
Elektrické koloběžky se za posledních pár let staly jedním z nejoblíbenějších dopravních prostředků napříč světem. Setkat se s nimi můžeme nejen ve městě, ale i na výletech v přírodě. Jak už tomu ale bývá, s rostoucí oblibou přišly na řadu i jejich regulace. Jak se k používání elektronických koloběžek staví česká legislativa?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

176 cyklistů (10 přihlášených)

Československo s dětmi - kapitola 9.

Vzpomínky na Stříbro Nedávno jsme koukali na soutěž Kde domov můj. Padla v ní otázka ze západních Čech, už…
Peggy | 18.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 8.

Vlastivěda pro naše dva puberťáky Šumavský samotář Znáte knihu rozhovorů se šumavskými samotáři Raději…
Peggy | 10.01.2022

Československo s dětmi - kapitola 7.

Československo s dětmi - rok 2020 2. část Vlastivěda pro naše dva puberťákyKapitola 3 Nocleh pod Velharticemi…
Peggy | 03.01.2022