reklama

Velký test skládacích kol

Ve spolupráci s předními výrobci a dovozci jsme připravili velký test skládacích kol, který bude vycházet na pokračování na stránkách NaKole.cz.

Foto: Eugen Liška

Testům skládacích kol se věnujeme od začátku roku 2009. První série testů, která obsahovala celkem 5 modelů kol, byla uveřejněná v dubnu 2009. Od té doby testujeme vždy pokaždé, když uvidíme na trhu zajímavý nový výrobek. 

Testujeme, měříme, vážíme

Základem testů jsou míry a váhy skládaček. Vážením, měřením, počítáním, skládáním a rozkládáním jsme strávili už několik týdnů.  Nespoléháme na údaje dané v návodu nebo na internetových stránkách výrobců. Všechny údaje nezávisle ověříme – jak jsme zjistili, výsledky se často rozcházejí i o více než 10 %. 

Tato tzv. „tvrdá data“ doplnily subjektivní dojmy z jízdy a manipulace se skládačkami. Každý model vyzkoušeli tři testovací jezdci, kteří hodnotili svůj pocit z jízdy, pohodlí, jednoduchost nebo naopak složitost skládacích mechanismů nebo možnost převážení různých nákladů. Testovací tým se od jara 2009 několikrát obměnil, všichni testeři patří mezi zkušené městské jezdce a v rámci svých povinností najezdí každý rok tisíce kilometrů. 

Zde je původní sestava, která testovala kola v roce 2009: 


zleva: Tomáš Cach – architekt a dopravní projektant, člen komise pro cyklodopravu MHMP
Tomáš Prousek – člen komise pro cyklodopravu MHMP za ROPID, specializuje se na veřejnou a cyklistickou dopravu, průvodce cestovní kanceláře Adventura
Květoslav Syrový – dopravní projektant a konzultant, člen Komise pro cyklistickou dopravu HMP

Únor roku 2009, kdy se najížděly první testy, nenabízel právě nejlepší počasí. A tak si naši jezdci vyzkoušeli jízdu ve sněhu, v dešti i v mraze na náledí. Jezdilo se ve dne i v noci, za šera i za úplné tmy, v pražských ulicích po asfaltu, dlažbě, tramvajových kolejích i terénními stezkami. Pro naše testery to byla skutečná výzva a pořádně zabrat dostaly i samotné stroje. Na druhou stranu, můžeme si být jisti, že kola, která zvládla zhoršené podmínky, předvedla to nejlepší, co v nich je.
Výsledný verdikt (v recenzích se objeví pouze to, na čem se shodli alespoň dva ze tří testerů) vám předkládáme vždy jako součást konkrétního testu.

Otesánek nebo kolo do kabelky

Jak už bylo řečeno, v průběhu testování jsme jednotlivá kola vážili a měřili. Vzniklá tabulka měr a vah by mohla svádět ke srovnávání. To je ale ošidné – každé kolo mělo například jinou standardní výbavu. Zatímco některá kola jsme dostali bez blatníků, světel nebo nosiče, jiné modely tuto výbavu měly. Proto se také mohou lišit naše naměřené údaje od těch oficiálně uváděných.
Srovnání se budeme vyhýbat ještě z jednoho důvodu. Jednoduše není možné srovnávat „kola do kabelky“ s plnohodnotnou skládací verzí horského kola či fitness kolo s elektrokolem. Speciálně elektrokola se svojí robustností a přídavnou baterií jsou váhově v úplně jiné kategorii než ostatní kola v testu.

Od testu tedy nečekejte nějaké absolutní pořadí. Na to je dnes nabídka skládaček příliš rozmanitá a barevná. Na trhu jsou kola určená pro rychlé složení do minimálních rozměrů, vedle nich se nabízejí téměř plnohodnotné verze horských kol nebo skládačky upravené pro dálkovou cykloturistiku.  V našem seriálu se zaměřujeme na výhody a nevýhody každého z modelů a na základě vlastností modelu vytipujeme vhodné ideální použití. Výsledné hodnocení tak neobsahuje nějakou známku, ale odstavec končící slovy „…nejvíce se hodí pro…“.
A nakonec prosba k vám, našim čtenářům. Pokud by někdo měl vlastní zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.

V sérii testů skládacích kol již vyšlo:

Další testy skládaček:

Přečtěte si také:

Redakce NaKole.cz, 06.04.2009
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | včera

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Komentáře k článkům Proč chtějí v Nizozemsku více kol? před minutou
Komentáře k blogu Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe před minutou
Cestování na kole Hirtshals před 11 minutami
Lehokola Homebuilders lehokol 11 před 15 minutami
Elektrokola jaký výkon? dnes v 20:32
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 dnes v 20:26
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 19:49
Vyjížďky, srazy, akce Moravskoslezské setkání lehokol dnes v 19:15
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

407 cyklistů (33 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | včera

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017