Dlouhé trasy jezdím natěžko na dobrém horákovi. To natěžko mám zredukováno tak, že vše je v batohu, který si v těžším terénu hodím na záda.
Často jedu terénem, ted jsem se třeba vrátil od Baltu, kde se jelo často pískem nebo rovnou po pláži kolem moře.
Zaujal mě elektro fatbike. Krátce jsem si ho půjčil na Libavé a zdá se mi být super.
Máte ho někdo a jezdíte s ním dlouhé trasy na těžko? Pokud se někdo najde, jsem zvědavý na zkušenosti.
Dobrý den,
já jsem elektrofetbike testoval s přestavbovým setem pro středový pohon 48V 1000W
https://www.evbike.cz/EVBike-Central-Kit/Sady...
s baterií 48V13Ah která je umístěna v baťohu.
Máte pravdu že je to úplně svezení.
S kamarádem jsme zkoušeli vyjet sjezdovku a jeli jsme i po trati na které se jelo MS MTB 2016 v Novém Městě na Moravě a vše úplně v pohodě.
V těžkém terénu kde to člověk žďíme je dojezd cca 30 km, když jsme pak jezdili na pohodu a neměli maximální asistenci tak se dojezd pohyboval přes 50 km.
Koukám, že na fatbikovi u nás nikdo necestuje. Taky jsem pochopil proč. :-)
Nějaskou dobu jsem jezdil na víkendy do lesa ve stylu bikepacking a pokud je člověk v lese na mizerných cestách, nebo se to po dešti boří, tak je to paráda. Ale jak je cesta suchá, anebo asfalt tak je to utrpení. Vůbec to nejede a bez elektriky to nemá smysl.
U nás s ním není kde jezdit. Všude jsou dobré zpevněné cesty, na které stačí bohatě plusko. A v zimě, na sněhu, kde není projetá cesta to člověk dlouho neušlape a za chvíli má dost.
Tady v okolí občas potkávám cvoka na horském kole s obrovskými plášti normálně na asfaltu a nejezdí vůbec pomalu, dokonce myslím, že před lety na tom jel cyklo 24h.
Co ho k tomu vede netuším, ale coby lehokolista mám celkem pochopení, když někdo nejde se stádem. :-)
Když se jdu projet na horáku, tak zpravidla z 50 km bývá pár úseků, celkem zhruba tak 2 km, kdy bych ty 4" gumy přivítal a docela by se i hodily pro snadnější jízdu, ale víc teda určitě ne a na zbytku jsou ty 2,25 dobře dostatečné a že teda vymetu kdejakou i běžně neježděnou nebo umírající cestu.
Ta výrazně vyšší váha kol a citelně větší jízdní odpor jsou hodně velká minus
Pokud si to někdo pořídí a jezdí s tím na pevných cestách tak je to spíše exhibicionismus, ale když se to někomu líbí, tak proč ne, jeho věc.
Šlapací fat je speciál do lesa a do terénu. Ne na naše cyklostezky s občasným zajetím na pětset metrů mezi stromy.
S elektrikou, to už zní zajímavěji. Už o tom přemýšlím dva roky, jestli ano nebo ne a pořád se nemůžu rozhodnout.
Ráfek dráty střed 1,8 kila, plášť minimálně 1,1 kilo, duše 0,35 kilo, celkem 3,25 kilo jedno kolo. Oproti galusce 29x2,2 palce je to hodně znát.
Plusko je o něco lehčí, ale ne o moc, zato šířka je na silnici znát.
Ani do lesa to nemá smysl, píšu, že z 50 km jsou vhodné pro něj nejvýš 2. To má smysl na sníh, písek a volný štěrk.
Pokud ale chceš, tak si to pořiď.
Jezdíš málo v terénu jen po tvrdých cestách, pak to pro tebe nemá smysl. To chápu. Já bych už z pluska na normální úzký mtb peřešel. Ale je fakt že vymetám hodně špatný cesty a neřeším kolik najedu. Nemám na kole ani tachometr.
Po dešti je v lese normální mtb docela zoufalý, protože se boří.
Nevíš, soudíš, mysli si to dál.
Taky nevozím tachometr :-))
Ale vím, protože jezdím. Ono lesem se projede i na favoritovi na pologaluskách, ale jak ta jízda vypadá. To už je jiná.
A my jsme se už někde potkali a jeli spolu, že víš?
Můžeš prozradit ve které oblasti jezdíš, kde že se na normálním horáku špatně jezdí? Že bych využil inspirace a jel se tam s tebou třeba projet abych věděl co je těžký terén pro horáka :-))
To je zase diskuze. Jestliže se ti jezdí dobře na normálním horáku po cestách, které ti vyhovují, tak buď rád, že nepotřebuješ ani plusková kola a nic neřeš. Terén kde je potřeba plus nebo fat tě moc nezajímá a tím to končí. Já to mám naopak, pro mě je mtb nevyhovující protože mě nebaví rychlé kvalitní cesty.
V létě pojedeme na sever na fatech, tak se klidně přidej. Jen to chce víc času a nespěchat. Nepůjde o to někam za každou cenu dojet a hltat kilometry a dřít se k smrti, ale zajezdit si v přírodě, kde není moc lidí a taky si užít spaní pod stanem.
Popravdě by mě čím dál víc taky zajímalo kde jezdíš.
Pamatuju si jedno jediný místo, někde kolem Bezdězu to tuším bylo, v nějakým BVP, kde se na horáku fakt jet nedalo - spousta hlubokého volně sypaného písku absolutně všude. FATbike tehdy ještě buď neexistoval nebo alespoň ne u nás, tak jsem to odškrtl jako nepoužitelnou končinu.
Jinak jsem snad nenarazil na terén, který by se na MTB nedal jet, pokud se teda člověk nerozhodne jet napříč panenským lesem...
Z asfaltové cyklostezky nesjíždím a v ničem jiném než elastickém oblečku a zrcadlových brýlích nejezdím. Proto fatbike. Abych šel s módou a byl in a vypadal drsně.
Pak jsi ovšem buď blázen, pozér, nebo obojí :-)
A v jaké oblasti to teda jezdíš?
Plno keců kolem, ale nic konkrétního. Mám dojem, že jen plácáš ze zoufalství.
Ano, ano plácám nesmysly ze zoufalství. Fatbike je naprostá blbost, souhlasím a proto mezi místními borci, kteří projedou všude na normálním mtb bez problémů a v pohodě nemám místo. Vůbec se s nimi nemohu měřit.
Navíc do kopce tlačím. Jedu pomalu a nic nevydržím. Třeba Boletice než přejedu, tak to jsou dva dny.
Jezdím téměř výhradně terén. Čím náročnější, tím lepší. Na enduro tratě vozím enduro bike, na sjezdové tratě čistý sjezďák. Mám oblíbenou oblast kolem Saalbachu a Hinterglemu a ve vedlejším údolí Leogang. Na obou kolech mám pláště "pouhých" 2.4". Nevzpomínám si, že bych třeba na Hacklberg trailu nebo kdekoliv v okolí potkal někoho na fat biku.
V opravdovém terénu je nezbytně nutné mít bike kvalitně odpružený a hlavně utlumený! Poskakující neodpružený fat bike by byl v Leogangu zdraví nebo i životu nebezpečný. V opravdovém terénu je to fakt jen póza...
Ale pokud se ti tento styl líbí a nevadí ti, že se zbytečně nadřeš, proč ne? Taky jsem kdysi potřeboval být hlavně cool a vozil jsem ve výpletu drát, aby to drnčelo :-)))
Enduro trať není terén, to je upravená cesta. Není tam rozměklé podloží, kde se 2,4 guma proboří a je po jízdě, není to kamenitý terén, které na úzké gumě pořádně nepřejedeš atp. Tam jde o rychlost, kdežto s fatbikem se rychlost neřeší, ale pomalá jízda a průchodnost terénem, to je velikej rozdíl. Skákat s fatbikem a jezdit downhill je taku kravina, opět dobrá cesta.
A haklbek trail mimochodem znám,to není žádný terén.
Jak jsem psal, bez pomocné elektriky to nemá smysl, když nejsi zrovna Armstrong nebo jiný supersportovec.
To je stejné jak v dnesšní době mistři světa v SUVéčkách jezdí do těžkého terénu :-) :-) (suchá polní cesta)
To jsem netušil, že jezdím jen po upravených a dobrých cestách a že tam v Alpách není žádný skutečný terén. Že já tam, pitomec, vůbec jezdím. Ještěže jsi mě na to upozornil. Budu si muset pořídit fat bike, abych se do terénu konečně dostal...
Široké gumy osobně určitě nezatracuju, pokud je dostatek energie. Mnohdy je i po asfaltu jízda s běžnými 2,25" gumami dost utrpení, pokud je asfalt rozbitý a takových vedlejších cest je v ČR možná většina. Co bych dobře zvážil je vzorek, ten bych volil spíš hladký, nejen pro úsporu energie, ale i s ohledem na hlučnost. Mimochodem, na motorku by nikoho ani nenapadlo dát úzkou gumu, přestože jezdí na mnohem kvalitnšjším povrchu nežli kolo. Široké gumy nejsou jen o komfortu, ale i stabilitě a bezpečnosti.
Jsem si říkal, co je to zase za úchylné téma a ono je moje, 8 let staré. ;-)
Jak dlouhá je "dlouhá trasa"?
MTB, celopéro, se mi moc neosvědčilo, ta rovná řídítka mě ničí, brní ruce. Protože ba celopéro jde dát jen nosič Thule, co unese prd, vozil jsem Extrawheel
Na delší trasy se mi jednoznačně osvědčil elektrogravel.
Fatbike asi bude zbytečně moc žrát baterie.
Jo, varianta zapřáhnout za fatbike ještě přívěs, bude úplně dokonalá... :-D
No, jiné řešení se nenabízí.
Na zádech bys tu zátěž fakt vozit nechtěl, deset hodin denně.
Extrawheel není zas tak blbé řešení, vejdš se tam, kam s dvoukolákem ne.
Na "delší" trasy se fajt batoh na záda nehodí, pokud za delší trasu nepovažuješ "poctivých třicet" :-)
Jen bych si dovolil poukázat, že na celopérech se z hlediska funkce, zejména zadní stavby, řeší "neodpružená hmotnost". To je všechno mezi pneumatikou tlumičem a přidáním tohohle nosiče jsi to poslal solidně ze skály :-)
A dotáhl to na vyšší level, koupí si gravel s odpružením KingPin a zamkne to aby tam napral nosič.
Ano,
Je to tak. Kinpin je mi k prdu, když vezu nosič.
To není "jinej level" ale prostě vlastnost, kterou u gravelu nepotřebuji a nevyužiji.
Nakonec ani "nelítím na štěrku", ale jezdím do daleka a nějaké theoretické odpružení konpinu mě nechává naprosto v klidu.
To kolo má spoustu jiných vlastností, kvůli kterým jsem jej zvolil. Tys mi ho neplatil, tak to tvoje starost není.
Moc ti nerozumím.
Necháou termím "neodpružená hmotnost" a proč bych to měl "posílat ze skály".
Standardní Thule
https://www.kilometry.cz/kategorie/nosice...
Můžeš na něj naložit deset kilo, ale to se mi nikdy nepodařilo, spíš tak 3, flaška s pitím, nějaké ty powerbanky, co potřebuju mít po ruce.
Tu skutečnou zátěž nese extrawheel.
Teda nenese, protože už jezdím na těch gravelech.
Odpružená hmotnost/hmota jsi ty, rám a vůbec všechno, co se nachází "nad" tlumičem, u elektrokola tedy i motor a baterka.
Neodpružená hmotnost je všechno, co se nachází "pod" tlumičem, tedy ráfky, pláště, duše, přehazovačka, stavba samotná...
Ona neodpružená hmotnost musí kopírovat terén, aby odpružila onu odpruženou hmotnost a zároveň poskytovala co nejlepší kontakt s podkladem (adhezi). Proto je obvyklým cílem neodpruženou hmotnost maximálně snižovat (papírové pláště, bezdušový provoz, lehké slitiny na kazetě) a přesouvat maximum hmotnosti na odpruženou část kola. Například Rohloff se u celopér nikdy moc neuchytil, ale kdo si může ty prachy dovolit, Pinion si velmi chválí (minimálně co do funkce pružení).
Další z důsledků je, že ekola jsou pocitově mnohem klidnější na hrubém terénu, protože motor s baterkou zvyšuje odpruženou hmotnost a tedy setrvačnost té "horní" části sestavy, což snižuje přenášení vibrací do jezdce a nutí pružení víc pracovat.
Jedna z prvních myšlenek elektromobilů byl motor v náboji každého kola, což by ušetřilo hromadu mechanických dílů pro přenos točivého momentu. Velmi rychle se od toho ale upustilo ve prospěch motoru uloženého v konstrukci auta a klasické poloosy.
Historicky existovaly vozidla značky Citroën, průkopníka pohodlí, které přesunuly i brzdové kotouče z kol (neodpružená hmota) na druhý konec poloosy k převodovce (odpružená hmota).
Tím že jsi namontoval nosič (a nějakou zátěž na něm) na zadní stavbu, přidal jsi hromadu hmoty a hmotnosti právě na tu část která má pracovat, zvýšil její setrvačnost a tedy poslal ze skály schopnost zadního kola tlumit rázy a kopírovat terén.
Z hlediska funkce podvozku by bylo MNOHEM lepší použít ten typ nosiče co se chytá za sedlovku a trčí nad zadním kolem, byť ten má zase jiné nevýhody...
Rozumím, dík.
ono u mě se nejedná ani o terén,jako spíš díry v silnici, houpe se to furt přijatelně.:-)
Na sedlovku by asi něco šlo dát.
K tomu nosiči se dají koupit i ty bočnice, ale brašnu na to nedáš, protože jsou malo tuhé, a brašny by brzo skončily v drátech.
Dokud se budeš "houpat" tak je to asi jedno.
Rozdíl nastane v okamžiku, kdy bude muset ta stavba reagovat svižně. Tedy když chytíš díru/rantlik, totální "peklo" to bude na dlažbě či podobném "drnčivém" povrchu...
Neříkám že se na tom nedá jet, jet se dá i na skládačce se silonovejma futrama místo ložisek, jen že jsi vyrazil proti proudu a pravděpodbně vyhodil oknem snažení party konstruktérů, který trávili dny a noci tím, aby na zadní nápravě ušetřili 28,75g což výrazně zlepšilo jízdní vlastnosti :-)
Drobné silniční nerovnosti, typu záplatovaný asfalt, dlažba, nejlépe utlumí právě objemnější gumy s nižším tlakem, než celoodpružené kolo. Aspoň taková je moje zkušenost. Nedovedu si představit jet nějaké dálky na gravelu s natlakovanýma gumama šířky do 1,75", pokud by se nejednalo o prvotřídně hladký povrch.
Pro běžné cesty s pevným povrchem, i když rozbitým a spravovaným, dobře stačí pláště se šířkou 37 a bohatě se 40 mm.
Jsem zvyklý na určitý komfort jízdy a taky nepotřebuju si zhuntovat páteř.
Pokud ti obyčejné kolo huntuje páteř, tak bys měl na jejím zpevnění nějak pracovat a ne si pořídit super odpružené kolo. To totiž nic neřeší a dostane tě to nějak jinak. Fatbike nebude řešením, ale jen odkladem.
Tak fat na asfalt nepřipadá v úvahu, to je naprostý nesmysl. Na asfalt je i pluskové kolo zbytečné.
Nepřefouknuté 2,4palcové gumy na HT jsou úplně v pohodě. Hlavně to chce mít dobrou přední vidlici. Ta vezme nejvíc a pak brookse s pružinami a není co řešit.
Já mám na skládačce pláště značené jako 47-406, reálná šířka je jen těch 40 mm a na rozbitých silnicích v okolí prahy a na dlažebních kostkách je to teda hodně pruda, oproti MTB s 57-622 je to sakra rozdíl.
Co vídám na YT, tak v USA jsou elektro fatbiky dost populární.
Zase bacha, USA jako měřítko může bejt dost zavádějící.
Jednak tam cpou elektropříšlap prakticky na všechno, jednak tam tříkolky přestavují na čtyřkolky, to všechno samozřejmě v celopéru a FATkách a jednak je to asi jediná země, kde jsem viděl někoho poskládat tříkolku co má ve šlapkách Piniona a v zadním kole Rohloffa...
Ber v potaz že tam žijou monstertruckama a nejpopulárnější auto je tam Ford F150 :-)
Tak je to jiný svět, ale něco jako tohle
https://www.greenbikeusa.com/collections...
by mi jako kolo na ježdění po Praze přišlo fajn. S motorem není třena řešit odpor fat plášťů a na dlažbě, kolejích, v cyklopruzích plných svinstva, v zimě neodklizených se ty fat pláště hodí.
CST vyrábí 20" fat pláště s vyloženě silničním vzorkem
https://csttires.eu/fat-tires/
Nedávno jsem přesn něco takovýho potkal.
Jednak teda na tom dotyčný jel v tý smíšený cyklo-pěšo zóně jak průměrný majitel BMW po víceproudé dálnici a jednak už jenom ten zvuk plášťů řval do širokého okolí jak "odporné" jim to odvalování je.
Jako nejsem v tomhlě směru nijak posedlý (si myslim), ale takhle zjevná neúcta k fyzikálním zákonům by mě prostě tahala za mozek kdykoliv bych na to sednul.
Ostatně, s mindsetem "jet se na tom sice nedá, ale s motorem to nemusím řešit" si už rovnou můžeš pořídit koloběžku :-)
https://motoshopcaslav.cz/elektrokolobezka...
Hehe, to máš jako já s konstrukcema.
Když vidím, že se jen pro údajný architektonický dojem konstrukce natvrdo přetahuje s gravitací a je pak 3x těžší a dražší, než by být musela, taky se vždycky orosím...
Když mě se líbí, že jeto furt kolo a lze si na tom šlápnout.
Z čistě elektrických vehiklů mi jsou sympatické jednokolky tím jak jsou kompaktní.
A neúcta k fyzikálním zákonům je cokoliv jinýho než velomobil. :-)
Jasně, že každý si vybírá podle toho kde a po čem jezdí a co mu vyhovuje. Já dost let na treku vozil pláště 37 mm, docela mi to dobře vyhovovalo, jenže se kvalita těch vedlejších a účelových cest zhoršovala a občas jsem jel po polních i lesních cestách a tak jsem přezul na pláště 40 mm. Vyhovuje to. Mohl bych mít až 44 mm, širší guma je pohodlnější, ale zase větší šířka je citelně větší roztáčená hmota a tak jsem zůstal na těch 40.
No, ten můj elektrickej gravel má pláště 37, ten bezmotorovej 45 mm.
Naboucháno vždycky na maximum, nějak mě nějaké pružení moc nezajímá. Po pláštích 23 je i ta 37 komfort a luxus.
Na tom celopéru nikdy už žádné delší trasy nepojedu, tak akorát do lesa se Soňou. Nevím čím to je, ale prostě ta rovná řídítka mě způsobují brnění rukou a to je pro mě mnohem zásadnější problém, než jestli se mi kolo houpá pod zadkem.
S beranama problém odpadá.
Nevím, neseděl jsem nikdy na fatbike, to je spíš na machrování na plážových promenádách, nebo alespoň tam je vídám, ale taky moc často ne.
Tvůj problém je v tom "natlakování". Uber tlak a budeš mít víc pohodlí.
40mm pláště vozím 2,5 baru (75kg) a tlumí velice dobře. Je jasné, že když to naboucháš na max, tak jdou jízdní vlastnosti a pohodlí do háje.
No, oni už jiný kola než celopéra v Andoře neměli, ty co nam šlohli měli pevnou zadní stavbu a mohl jsrm na to pověsit brašny a ne za sebou tahat psa.
Ale bylo to jen přechodné stadium, pak udělali ty elektrogravely a je po problému. Pro moje účely ideální kolo.
Tyhle MTB jsou těžký jako kráva a v elektrice tuplem.
Díval jsem se na tvojí expedici s generátorem a s kárkou. Zajímavá myšlenka a určitě ses hodně pobavil. Kolegové tady píšou že ten fatbike nebude zas tak moc žrát, jen o 15% navíc a s takovou 3kWh baterií by už měl pěkný radius :-)
No, to byl takový pokus, slepá ulička.
Střeďáky nebyly, baterie nesmyslně drahé, no vyblbnul jsem se.
Nejdelší pod proudem jsem hel tohle
https://www.relive.cc/view/vMq5EAKPAQq
319 km 3x500Wh baterie + Ecoflow Delta (1300Wh). A ještě jsem asi 40 minut nabíjel cestou u mekáče. Ta Delta váží 14 kilo.
Spotřeba rak 8,5Wh na km, při téhle zátěži. Tu udržet znamená, že si dost přišlápneš.
To není ale cestovaní, spíš takové pokusy
Pěkná projížďka, kdyby mě bavilo jezdit po asfaltu to bych měl po problémech. Jen nechápu proč ta baterie váží tolik.
Mám 3kWh baterii, která i s bedýnkou a bmskou váží 15kg.
Koukni na datum.
Tehdy byly baterie 6,5 kilový. To už dneska není, 500 Wh ma 2,75, ta Bosch co teď vozím
https://ua.relive.cc/4557411/20220905_111324...
ta krabice vzadu na kárce je lednice ?
a co jsi všechno vezl ? ta kárka má snad 100 litrů objem + brašny dalších 40lt.
Tahle Delta je těžší než Delta 2, a nabíjí se pomaleji.
Delta 2 má tedy jen 1000Wh, ale 12 kg a nabiješ jí ze sítě za hodinu. Bosch baterie 500Wh nabíjím 6A 2,5 hodiny, to je safra rozdíl.
Takže přes oběd u mekáče naflákáš kilowathodinu a tou pak můžeš nabíjet v klidu baterie za jízdy ve vozejku
Prostě čas potřebný k dobíjení je rozhodující.
No, ale jsou tam takové problémky jako že se ta Delta dost zahřívala, v tom vozejku, tak jdljem jí dal ven. Pokud nelilo.
Ale furt to je jen takové hraní, které moc praktického užití nemá. Možná se v létě pokusím zdolat 400 km, a to se bude takovej dobíjecí krám hodit.
Jinak na trasy do 200 km mi stačí 3 baterie 500Wh a nabíjet to v klidu přes noc.
Hraní super. Teď si stavím taky cestovní stroj, úplně mě to pohltilo. Už jsem složil baterku pomocí průmyslových článků. Je to lehčí nž 18650, více cyklů, levnější a lepší jak všechny stanice a výměnné baterky dohromady. Jedna bms s balancérem, připojíš přímo k motoru, odpadne plno krabic a elektroniky pro přelévání energie sem a tam. A protože to má 58Ah tak můžeš připojit 2kW nabíječku a za hodinu a půl máš u pumpy nabito. Škoda jen, že nejezdíme k pumpám. Do lesa to bude chtít generátor na nosič. Dneska jsem to vymyslel a 700Wgenerátors gx35 by se měl vejít do 5,5 kilo i s nosičem. Sice delší nabíjení, ale stačí to hodit někam za strom, nebo do díry, aby to moc nehlučelo a třeba kus od toho vařit nebo odpočívat. Výkonější motory lezou k 5 kilům a to je až moc.
No, elektrice vůbec nerozumím, stavěl jsem to naprosto amatérsky a byla to docela prča, jak jsem se učil methodou pokus - omyl.
Já měl tu centrálu Kipor a neutáhla mě 3 ctyřampérové nabíječky, jen 2. Taky vydržela blafat jen 2 hodiny, pak jsem musel dolejvat benzín, byl to dost voser. Vždycky dvě dvoulitrové petky s benzínem s sebou, další váha nanic.
Střeďák Bosch byl pak pro mě vysvobození od trápení se s dráty. Jak tak jezdím těch deset let často na tom e-kole, fakt už vím, kde nabíjet, problém je ten čas. Jak mám 3 baterie a vozím dvě nabíječky nabíjím dvě baterie současně do půlky, a tím vlastně za polovinu času mám kapacitu jedné plné, vloni v listopadu jsem si s tím užil.
Jak je zima, e-kolo víc žere, a navíc ještě ten vozejk za zadkem taky zvedá spotřebu, nobyl to vopruz.
V neděli zase jedu na elektrice směr Provence, ale bez vozejku, jen na tři baterie, mělo by to klapnout, snad nejdelší etapa by měla být malinko pod 200, uvidim
Ony ty baterie taky stárnou, možná už nebudou mít takovou kapacitu.
Podle toho co píšeš, tak dobiješ dvě baterie do půlky 4 litry benzínu. No a za noc to dobiješ celé na max. Kolik toho benzínu bys spotřeboval odhadem na tu tvou jednodenní etapu cca 200 km, kdybys to velé dobíjel z centrály? Jde mi o to, zda to nežere tímto způsobem srovnaleně s autem.
Jo, spotřeba benzínu na 100 km by při téhle metodě cestování byla zajímavá.
Logicky moped bude úspornější, tam při spalování benzínu vzniká mechanický pohyb, zatímco při výrobě elektřiny, dobíjení baterie a pohonem elektřinou se spousta energie musí poztrácet, ale netroufám si hádat kolik?
Nejen moped, na klasické motorce, čtyřicet pět koní, pohotovostní hmotnost 191kg, jezdím běžně pod tři litry na sto.
No jo, ale to už jezdíš na motorce a ne na kole :-)
Snad vlaky mívají diesel agregát, nevím jak to funguje, ale snad ne tak tragicky.
U tohohle srážíš účinnost a generuješ velké ztráry tou vloženou baterii. Ke ztrátam docházo při jejím nabíjení, i vyvíjení.
Vlastně by to bylo zajímavé, jestli to jse zjistit, kolik třeba z kilowaty ze zásuvky se promění v důsletku v mechanický výkon co dává ten motor, když to pasíruješ ještě přes akumulátor
Dá se koupit elektroměr do zásuvky, krabička s displejem, případně třeba prodlužka s Bluetooth, stojí to řádově stokoruny.
A tímhle můžeš docela přesně zjistit, kolik watthodin si vzala ze zásuvky nabíječka, takže zjistit dojezd třeba na kilowatthodinu by nebyl problém.
Jinak u některých lokomotiv se opravdu převod z dieselu na elektřinu používá, výhodou je prý jednodušší regulace - předpokládám, že ušetří velikou převodovku. Jak je to s účinností, toť otázka...
Převodovka pro velkou lokomotivu, to musí být opravdu technický oříšek. Proto se to převádí přes elektřinu.
U lokomotiv se používá spousta triků, jak odlehčit skutečnost, že rozpohybovavas spoustu těžkého materiálu.
Klasickou převodovku se spojkou na jakou jsi zvyklý v autě nenajdeš snad nikde. I (minimálně) ruský vojenský náklaďáky používají hydraulický měnič, protože je ho obtížnější zkurvit při popojíždění s nákladem v terénu.
Ehmmmm, co třeba 810 alias po přestavbě Regionova?
Tam je údajně stejná převodovka jako v autobuse.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v...
"Převodovka se skládá ze vstupního hydrodynamického měniče"
Není tam spojka jako v autě, kde suchým třením zajistíš rozjezd a pak zvýšením přítlačné síly vstupní a výstupní hřídel zamkneš k sobě.
Tohle je v podstatě dvojice turbín, kdy motor vytváří proud v oleji (ne elektrický, ale jako ten v řece :-) ) a převodovka ten proud mění zpátky na otáčky a točivý moment.
Nezadřeš to, dá mnohem víc práce to uhřát a je to dlouhodobě prakticky bez opotřebení bez ohledu na hmotnost soupravy. A ano, pro cestování za stálé rychlosti se to dá zamknout taky.
A je s otazníkem, jak velký rozdíl je mezi tímhle motorákem a autobusem :-D
Jsou-li tam dvě turbíny, jedná se o hydraulickou spojku, ta ovšem hnací moment nemění.
Hydrodynamický měnič má tyto díly:
Čerpadlo – vstupní prvek poháněný přímo od motoru.
Turbína – výstupní prvek hydraulicky poháněný čerpadlem.
Stator – reakční prvek (násobič momentu)
Spojka blokování měniče – mechanicky spojuje čerpadlo s turbínou.
810 má možnost uzamknutí hydroměniče.
Používá se při ustálené rychlosti.
Součastně se ti vychladí olej hydroměniče.
pro zajímavost - Slovenská strela se rozjížděla "na elektřinu" a nakonec eletropřenos uzamkla na přímý mech náhon.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v...
Ne, takhle jednoduché to vážně není.
Dojezd, a mechanický výkon motoru nejsou totéž.
Dojezd je ovlivněn, a to celkem zásadně, reliefem trasy, větrem, a taky kolik tomu pomůžeš šlapáním.
Mě šlo o ryze theoretickou úvahu, kolik z těch wattů elektrických ze sítě se na konci přemění v ty watty mechanické, co ti pomáhají točit klikama.
Řekl bych, že tak půlka se nám ztratí.
Něco se utratí už v nabíječce, něco v baterii, něco v účinnosti motoru, možná u těch elektroaut to bude už nějak podchycený.
Jinak pro mě je to už celkem jasný i bez měření, podle zátěže, terénu i podle toho jak moc si máknu, dokážu celkem dobře ten dojezd odhadnout, tisíce kilometrů praxe...
Ne, na 4 ale jedna petka nestačila, chcíplo to a musel jsem dotankovat, ale neschrouplo ji to celou. Mě to štvalo, protože jsem někdy usnul, a pak to chcíplo a nedobíjelo.
Jinak účinnost fakt malá, z benzínu proud, ten do baterie a pak do motoru, ale jistě záleží na typu centrály.
I ten MagicPie nebyl stavěnej ba tu zátěž, spoustu energie protopil.
Nemá cenu špekulovat co by bylo, kdyby, je to 12 let, e-kola jsou úplně jinde, baterie asi taky a o elektrocentrály se nezajímám, tak nevim, jestli pokročili.
Liion má zanedbatelný ztráty při nabíjení a vybíjení. To není olovo, vůbec se nehřeje. S tím nemá smysl počítat.
Největší ztráty jsou elektrickém generátoru, odhadl bych minimálně 25% a potom v měniči dalších 10%. Zkusím změřit generátor 48V co mám.
A proč tady vůbec řešíte spotřebu, kolik toho člověk ročně najede na kole aby musel během cesty nabíjet z generátoru ? To je zanedbatelná položka v ceně všeho okolo.
Nás nezajímá cena, ale ekologičnost a smysl toho soustrojí. Stroj co jezdí na benzín a majitel ho vydává za elektrokolo je hodně podezřelý. Tak proto.
Tak o elektromobilech se říká, že mají výfuk akorát jinde (v elektrárně) a u Jindrova systému dobíjení benzínovým agregátem to vlastně bylo o tom, že benzín pálil v noci v lese, aby pak přes den mohl jet po silnici beze smradu.
Takže určitě by bylo zajímavé vědět, o kolik toho benzínu spálil víc, než kdyby ním poháněl vozidlo přímo...
Každopádně tvrzení, že ztráty jsou zanedbatelné, mi připadá úsměvné. :-)
Ne, tak to nebylo.
V noci jsem nabíjel ze sítě. Z elektrocentály jsem nabíjel během dne. Ta moje soustava strašně žrala. Bylo to těžké, bezkartáčový kilowatový motor hodně protopil, a na páčku jsem nejezdil moc hospodárně, vše bylo v plenkách.
Centrálu jsem pořídil proto, že jsem nevěděl, kde bych vestou mohl nabíjet. I ty nabíjecky byly strašné, větráky dělaly kravál, takže sednout v restauraci a bodnout do sítě moc nešlo. Navíc to bylo na tři hodiny.
Nešlo o ekologii ale o to že centrála byla o dost levnější než další dvě baterie, a ještě i lehčí.
Dneska, kdybych si do bozejku vrazil Delta Pro, co váží 45 kilo, ujel bych 400 bez nutnosti zastavit na nabíjení určitě :-)
Jak píše Brahma, o cenu nejde, je to taková debata ryze akademická.
Ostatně, stejně doma baterie nabíjím ze solárních panelů, tedy z baterie krmené solárem...
Což je chválihodné. Patrně jsi jeden z mála zdejších "ekologů", kteří se k tomu dokopali, nebo k tomu mají vůbec příležitost. Když uvážím, že tobě zase tolik o tu ekologii nejde, tak je to pěkný paradox. Totéž je s péčí o vodu. Málokdo o ni tolik pečuje, ale také má k tomu takovou příležitost. Svět je plný paradoxů a rozporů. Ještě že to celé kompenzuješ svou "láskou" k ruským soudruhům. :D
...to je přesně ten typ příspěvků, které by byly mnohem lepší, pokud by byly nahrazeny prostým mlčením...
Ekologie to snad nemyslíte vážně ?
Tyhle bláboly v evropský unii už snad nikdo nemůže brát vážně. Podpora války, nesmyslný transporty zboží po moři, doprava po dálnici kamiony místo vlaky, hromady výrobků, které nic nevydrží atp...
A k tomu elektroauta, to už je absolutní výsměch zdravému rozumu.
A už vůbec nechápu co je špatnýho na kole s benzínovým motorem, nebo hybridem ? Ať si každý jezdí na čem chce, když neohrožuje ostatní.
No ono je to pravda pouze částečně.
Samozřejmě tenhle "green deal" s ekologii nemá nic společného, jde o kšeft jistých zájmových skupin.
Ale i u spalovacích motorů se dosáhlo významného zlepšení. Konvem 80tých a začátkem 90tých, kdy se jezdilo na olovnatý benzín byla b Praze (a asi i jinde) situace kstastrofální. Smog všude, tím jak jsem pendlival mezi naší vesničkou a městem, jsem si to fost uvědomoval, že se tam nedá dýchat.
To všechno se zlepšilo. Odsíření elektráren, fakt, udělalo se dost, a možná by fakt lecos šlo ještě dotáhnout.
Ale prosazování elektromobility tou správnou cestou není a jak to bude s "občasnými zdroji energie" si netroufám odhadnout, jsem spíše skeptický
To je právě o tom ohrožování ostatních. Pokud způsobuješ ohřátí planety a Evropy a Česka zvláště, tak ty ostatní tím ježděním ohrožujež. No a pak už to není o tom, že si můžeš jezdit na čem chceš.
Donuť Čínu dodržovat alespoň základní formy chování na tohle téma, a pak začni otravovat jednotlivého uživatele motokola :-)
Kolik kilomterů můžu najezdit, než dorovnám uhlíkovou stopu jednoho eko-summitu, kam všichni dotyční museli letecky? ;-)
Jinými slovy, když po ulici jezdí špinavé čadící naklaďáky, tak já můžu odhazovat odpadky na zem a plivat po chodníku? To je to, co chceš sdělit?
A ještě ti doporučuju pozabíjet všechno živý v přírodě, protože to dělá největší uhlíkovou stopu na světě. Začal bych lidma a pak bude na Zemi konečně ten pravej eko klid.
Takže když mám výhrady k tvému svobodnému ježdění strojem, co ohřívá planetu, tak pro tebe je to srovnatelné s vyhubením všeho živého počínaje lidstvem? nepřeháníš to trochu? :D :D
Jestliže všude chodíš pěšky, všechno si vyrábíš sám bez použití ohně, protože ten vyrobí mnohonásobně víc tepla než můj stroj a nic nekupuješ, protože dnešní výrobky jsou pravý opak ekologického stylu, tak jsi mástr a máš právo moralizovat. V opačném případě jsou to zbytečné řeči, protože sám nedodržuješ to, co bys měl.
To bude ten totální eko klid:-))
Neboj, příroda je mocná čarodějka, až nás bude mít plný zuby, tak nás vyhubí a nebude se ptát, kdo a co jsme, kterou stranu volíme a komu držíme palce.
:-))
porovnávej hrušky s hruškama. Náklaďák sice čadí, ale něco někam veze (teda většinou, že).
Plivat po chodníku je sice nespolečenské, ale oteplení planety vlivem tohoto aktu bude asi zanedbatelné. Odhazovat okolo sebe odpadky může ale jen idiot.
Ale abych ti dal příklad který pochopíš:
Nepovažuju za přijatelné, aby mě naháněl za odhazování ohryzků na obecní louce starosta, který nechal na okraj lesa odvozit hromadu asbestu z opravy obecní jednotřidky. Případně dělá, že nevidí toho, kdo to udělal.
Špatný příklad, poněvadž výzva je k donucení Číny k nějaké akci, kterou ona nechce udělat. V době kdy jí k tomu nepřiměje ani supervelmoc USA a naopak se připravuje k existencionálnímu konfliktu s ní, je ta výzva k přinucení jen plácnutím do vody.
Takže bych tvůj příklad poupravil. Pan starosta sice vidí, že knížepán navozil k lesu azbest, ale nemůže s tím vůbec nic dělat. Ale ty bys kvůli tomu beztrestně ohryzky na obecní louku odhazovat neměl.
Ale vždyť ano.
Ale pak se pan starosta nesmí divit, že bude muset nasadit všechny možné donucovací páky se všemi důsledky z toho plynoucími, protože s tímhle přístupem mě na svou stranu dobrovolně nezíská.
I kdybych ty ohryzky měl balit každý jednotlivě do igeliťáku a distribuovat v noci dronem...
A proč tak budeš činit? Pan starosta knížepána neovlivní, ale ty chceš proto dělat prasárnu. Nerozumím ti, nebo máš špatný příklad.
...nepochopils pointu sdělení.
Ale to nevadí, vůbec si to neber, třeba budu mít víc štěstí příště...
Kdo počká, ten se dočká....
Azbest na louce vadí stejně jako halda kamení. Azbest vadí až v okakmžiku, kdy se drolí a práší se, jinak je absolutně neškodný.
V brzdových destičkách vadí, když ho doma budeš brousit kartáčem a inhalovat vadí, ale na střeše určitě nevadí.
To se vymyslelo zase jen kvůli byznysu, protože běžný občan je nevzdělaný hlupák a co se mu podstrčí v televizi nebo rádiu tak tomu věří, bohužel. Proto to funguje tak, jak to funguje.
Mě o ekologii nejde, jde mi o životní prostředí:-)
Vůbec to není paradox. Je normální se chovat k přírodě slušně, a to, že je třeba držet vodu v krajině vím déle, než je vůbec EU na světě.
Z ekologismu se stal byznys, a mám za to, že mnozí "zelení" aktivisté byli podporováni, ne-li placeni Moskvou. Když nebude jádro nebude uhlí, dřevo zakážeme - co zbývá?
Ruský plyn.
Rusáky jsem nikdy rád neměl a soudruhy tuplem. Ještě před lety mi tu titíž co jsou dnes horliv8 v tom, aby mě označovali za proruského nadávali, a mleli něco o "kolektivní vině", ktetou prý uplatňuji a ruskému trollovi tu lezli do prdele. No, ostatně jehich generál Petr Pavel budiž příkladem morálně rovného jedince.
Nevím jak mic je ten solár s bateriema v důsledku ekologický, to asi nikdo. Ale vodu jsem na chvilku asi v údolí udržel a je to znát.
Topím dřevěnýma brikema, a ty jsou dneska ale fuj tak to adi vynuluji.
Ty víš že jsem oro to aby se lidi nezabíjeli ve zbytečných válkách, protože jejich oběti, jak ukazuje příklad Velké války a Alsaska s Lotrinskem, jsou naprosto zbytečné. Dějiny půjdou svoji cestou.
Ani ten plyn ne. V Německu je plyn pro maloodběratele už zakázaný a jen se dojíždí co je, než to předělají na elektriku. V dalších zemích už také silně omezují plyn a tohle nás časem také nemine.
No, tady je problém, z čeho tu elektriku vyrobíš.
A zdá se, že jediný použitelný doplňkový zdroj k OZE je právě ten plyn.
E "ekologii" transportu zkapalněného plynu z USA ať vypráví fakt někomu, kdo neumí počítat.
Roura z ruska bylo řešení...
Proto mezi zelenými měli své.
Vykrývací plynové elektrárny jsou zatím to nejlepší pro rychlé vykrytí spotřeby, ty zatím běží a co jsem zaznamenal, tak i v Německu je budou dál všechny držet, nic jiného jim zatím ani nezbývá. To je taky jeden z důvodů proč se vysoká cena elektriky z větší části odvíjí od ceny plynu a plynových elektráren.
Jenže maloodběraté mají smůlu i kdyby jim plynová roura vedla podél baráku. Podobně je na tom už i hodně plynofikované Nizozemí a další země.
Já jen pevně doufám, že spolu se zakazováním plynu a spol poroste produkce elektřtiny z jiných zdrojů. Ono je strašně pěkný, zakázat a zavřít uhelnou elektrárnu, ale napíchat solární panelu na louku na úbočí skal fakt není náhrada.
Je príma zakázat spalovací motory a všem povinně natlačit lithiovou elektromobilitu, ale když opominu všechno ostatní, kde vyrobím tu elektriku, která energeticky pokryje dopravu? Odběr, který doposud tekl úplně mimo síť a není zrovna malý?
To je totiž největší průser té zelenosti: staré metody nejsou nahrázovány novými, protože nové jsou lepší...
Jenže to není jen o solárech a větrákách, ale také se musí natahat obrovské množství drátů a vystavět nové měnírny a to jsou obrovské náklady co se musí zaplatit a co zaberou hodně zatím volného prostoru a za pět let to nikdo neudělá.
Samozřejmě, ta síť jako celek na to není stavěná. Musíš vystavět výrobu, transport, případně skladování a vůbec celej ten kolotoč okolo.
JÁ na rozdíl od Grýndýlistů nečekám že to za pět let bude. Já bychjen rád viděl tuhle všechnu práci alespoň racionálně rozpracovanou, než začneme zakazovat, omezovat a extra zpoplatňovat současný systém...
No, a to taky nejde hned.
Kluci z Omexomu projektují trasy jak na běžícím pásu, dokonce se i rychle staví, ale pořád je to pomalé. Když ns Baltu zafouká, je potřeba dostat ten proud na jih ale není jak.
Prostě výstavba OZE předběhla zbytek infrastruktury, a tu samou chybu teď opakují, v zesílené formě, s těma autama na baterky.
Nechápu to, buď ti lidé v EU nejsou schopni myslet,nebo jsou podplaení.
Není to jen o stavbě té infrastuktury. Je to o pohnutí myšlení lidí a to ne jen v Evropě, ale na celém světě. No a to je to nejpomalejší. Nelze to dělat inženýrsky správně, protože bychom sice měli odpovídající síť v Evropě, ale jinak by se nic nestalo. Prostě se to musí celé klopotně rozpohybovat a někam posunout. Jinak se tu uškvaříme. Například dnes už málokdo zpochybňuje změny podnebí na celém světě. To myšlení se posouvá.
Jediný co je čistě ekologický v naších podmínkách je v současný situaci atom, ostatní kraviny jako vítr a slunce je pro srandu králíkům. S tím bysme se mohli vrátit do jeskyní.
Jen nechápu že nějak zapomínáte na letadla, kdy v dnešní době každej druhej ekologista lítá na dovolenou a doma je zavalen dreky s číny, používá čínské výrobky, které sem vozí čoudící lodě spalující to největší svinstvo co vůbec na zemi existuje. A jakým způsobem se to v indii nebo číně vyrábí taky nějak zapomínáte řešit. Máte představu jakej humus se vyprodukuju, než se vyrobí baterky, auta a další spotřebák co používáte.
A to se tady bude moralizovat o motokolech :-)
Jejda jejda, ty ty svoje krypto benzínová hejblata nějak prožíváš.
Jak si jednou denně nedám 100 gramů vodky destilované z benzínu a nenastartuju na půl hodiny nějaký spalovací motor, tak pak večer nemůžu usnout.
Vypadá to tak, věřím ti :D
Neumrzneme tady, když
"Země vstoupí v letech 2030–2040 podle všeho do malé doby ledové – v té době totiž klesne sluneční aktivita až o 60 procent."
... a do toho ti ekologisti (melouni - navrch zelení, uvnitř rudí)
Na konferenci u Královské astronomické společnosti ve Walesu prezentoval tento znepokojivý závěr tým vědců z Newcastlu.
Sluneční aktivita není totéž, co množství svítivé energie sluncem vyzářené. I když se sníží slunci aktivita vnitřního motoru, tak bude dál stejně svítit stejně jako obrovské rozžhavené těleso.
Sluneční aktivita se projevuje zejména v počtu slunečních skvrn a v množství slunečního materiálu vyvrhovaného Sluncem ve formě protuberancí. Aktivita se na množsví vyzářené světelné a tepelné energie vyzářené do prostoru výrazně nepodílí. Slunce totiž svítí zejména jako černé rozžhavené těleso. Vliv aktivity na klimatické změny na Zemi se teprve studuje.
Blbý je, že se jim povedlo z fanatizovat politiky a především ekonomy a své idealistické myšlenky a nápady tlačí bez ohledu na technické možnosti. A protože nemáme vážnější existenční problémy, tak tu podporu od mnoha dalších idealistů mají.
Máš ještě nějaký argument, kterým bys obhájil své proruské názory?
Takhle to vypadá, že se tu ruský troll objevil, abys jím mohl argumentovat stále dokola.
Pro mě by bylo mnohem přijatelnější, kdyby tu ruské narativy psal on, ten ruský troll.
Pořád lepší, než když to dělají místní čeští "vlastenci".
Ruský troll by těžko někoho přesvědčil, že Rusáky nikdy neměl rád, není ruský troll a že shoda jeho názorů s ruskými narativy je čistě náhodná.
Být pro mírové řešení sporů není vůbec proruské.
Stát, který násilím chce nutit své občany, aby bránili ten stát, asi není státem správně řízeným.
Ale je to fuk. Dopadne to jak jsem psal, prostě tak. Jsou věci, které přes koleno nezlomíš, nevyhraješ, a moudrý člověk to respektuje a hledá řešení takové, aby ztráty minimalizoval .
Oligarchy dosazenému Zelenskému se to naprosto jasně nepodadařilo.
Naučil si se krásný blafy, od těch dobrosrrů.
.zda&li pak si kdy dříve použil termín "narativ" a zda-li bůbec tušíš jeho význam :-)
Už volbou obratů a frází ukazuješ, že nemyslíš jen papouškuješ
Panu Zelenskému, ať už byl dosazen kýmkoliv, se podařilo už druhým rokem vzdorovat mnohem silnějšímu nepříteli. Zpočátku je všichni odepsali, ale on tu obranu vskřísil a udržel. Budiž mu to připsáno ke cti. Nikdo se presidentem nerodí ani se na to neškolí. Masaryk byl universitní profesor filosofie, Havel byl dramatik a přesto to byli úžasní presidneti a lidé. Proč by nemohl být presidentem herec? To jen ty se ho stále snažíš shazovat poukazem na jeho herectví.
To snad nemyslíš vážně. zelenskej je obyčejnej byznysman a grázl, jeden z nejbohatších lidí který na válce vydělává stejně jako vedení ameriky nebo ruska. Je to všechno jedna pakáž, které na lidech absolutně nezáleží. Ale že jsou schopní, chytří a ví jak na to, tak o tom žádná.
To je stejný jako s kovidem a dalšími nesmysly.
Money money money, must be funny, in the richmen´s worlds...
Spíš jsem očekával, že se budeš ohánět příspěvkem na jídlo ukrajinským dětem.
Ani v tom nejsi s Rusáky v rozporu.
Také mají o ukrajinské děti zájem.
Stejně jako o ukrajinské televize, pračky, lednice, či nerostné bohatství.
Když na to přijde, nepohrdnou ani ukrajinskými ženami.
Zcela jiný přístup mají k ukrajinským mužům, které by nejraději povraždili všechny.
Asi proto neustále voláš po "mírovém řešení". Rusákům by ten tvůj "mír" další vraždění usnadnil.
3x sláma, halelůja.
Hele nechcete si založit nějaké téma třeba s názvem všichni putinobijci a ekologisti sem a tady pokračovat v diskuzi o fatkole ?
Samozřejmě všichni víme, že co rus to zlosyn, rusové chodí bosí, znásilňují ubohé ukáčkovské děti a lednici viděli až na ukrajině. Navíc už od začátku prohrávají válku a jsou to lidojedi, co neumí číst a psát.
Na měsíci nikdy nebyli, jejich rakety řídí šamani a jejich oslí jízda používá dřevce. A ustupují omylem na západ místo na východ. Neznají ani kompas.
Máme vyjasněno a teď zpět k tématu fatkolo.
Fatkolo je hloupý marketingový tah výrobců kol, kteří už nevěděli co nového a hlavně jiného vymyslet a čím zaujmout. Je to těžké, neohrabané, pokud to nejezdí po sněhu nebo bažinou, tak to nemá proti opravdovým kolům žádné opodstatnění. Nikdo to neutáhne a také se s tím nechce dřít. Zajímavost to už stratilo a zůstaly jen nevýhody. Těch pár bláznů, co to ještě chtějí provozovat to přestavěli na elektromotorku, protože jinak se to nedá utáhnout.
Spokojen? :D
Máš pravdu, chápu, že ti to vadí, nechal jsem se zbytečně vyprovokovat.
Jindra zde, v diskuzi, je dlouhodobým etalonem snahy o mírová řešení sporů, takže to určitě pochopí také a odpoví mi v jiném tématu, třeba v "Ukrajině".
Nechápu co pořád s těma rusama máte, jako by amíci číňani nebo češi byli lepší. Jsou to všechno stejní lidé, jedna a ta samá pakáž. Mít se dobře o nic víc nejde.
A koho zajímá že se vykácí za chvíli pralesy a zničí moře, nikoho. Hlavně že v evropě kde bydlí pět a půl člověka budeme vymejšlet naprostý kraviny a pak na to těžce doplácet.
Na tvém vztekání je nejlepší, že deklaruješ, že rusko, to není evropa. :)
Řekl bych, že se tady vztekají jiní, já se jen bavím.
Předpokládám, že patříš mezi ty pravé putinobijce a jsi bojovník za svobodu a ekolog k tomu :-) :-)
Protože já jsem antiekolog a jízdou na kole vytvářím takovou uhelnou stopu, že kvůli mě téměř vymřeli všichni zajíci v okolí. A podporuju navíc putina jako většina zdejších co si kupuje u pumpy naftu, benzín, používá oleje a další ropný výrobky...
ja mám fat ebike 500 W skladačka , dve baterky a už tretí rok(8000 km bez problémov ) . treba makať , ale je to super , pre mňa a pre čumilov , nakolko som si spravil tuning . v lete sa chystám na biku maďarsko , poprípadne chorvátsko . som už na predčasnom dôchodku a tak mám času a času.
tu je môj fat e bike
https://www.youtube.com/watch?v=k6uHV3P783Y
ak má niekto záujem , je za dobrú cenu .
https://sk.lankeleisi.eu/
ešte k tomu e fat biku.
má rekuperáciu po asi 250 - 300 km je baterka nabitá.
dojazd na 400 W bateriu je od 50 - do 100 km .
dojazd na 672 W bateriu je od 80 - do 130 km .
čisto elektrický dojazd je asi 20 - 35 km . má funkciu kolobežky .
dojazdy , nie su reálne a nikdy nebudú . kopce ,vietor , váha , nohy a chuť ťahať. moja váha je momentálne 130 kg.
neduhy:
ten jedinný problém je nastavenie PAS 1 až 5.tam to číňania posrali .
PAS 1 je nastavený 16,5 km/h
PAS 2 21,5 km
PAS 3 26,5 km
PAS 4 35,5 km
PAS 5 42,5 km pri 500 W motore. pri 1000 W to už ide na 50 km /h
Pas 1 , nie je vhodný do kopca chcelo by to na 10 m/h . dajú sa aj zmeniť nastavenia . dal som to však do pôvodného nastavenia . najlepšie šetrenie a jazda je pri vypnutom PAS . vtedy je funkčný rýchlopal , alebo tlačenie do kopca . pridám len tolko , kolko potrebujem .nezahrievajú sa káble a motor , tak extrémne
bike , viac ako 42,6km_viac neukáže , neviem prečo .po minúte neččinosti sa automaticky vypne display a všetko sa vynuluje , okrem celkových nabehanýck kilometrov. dá sa to ale zrušiť. rýchlostné limity sa dajú nastaviť . napríklad na 26,5 km/h . na 25 km/h sa nedá.
Jak jde čas a vývoj...
Na počátku byl Klein Mantra. Na svoji dobu úžasný bike, se kterým se dalo projet cokoliv a dojet kamkoliv. Se špičkovou MCU elastomerovou vidlicí Rock Shox Judy SL (1200 gramů) byla hmotnost biku "zanedbatelná".
Dnes je tu "klon" Mantry s názvem Lankeleisi. Vidlice noname, brzdy ZOOM. U modelu se neuvádí hmotnost, ale u podobného modelu na stránkách lankeleisi je uvedeno 37 kg! Aby se to na big pneu CHAOYANG vůbec pohnulo, musí to mít motor.
Vůbec nezpochybňuji, že si každý za své peníze může koupit cokoliv. Jen mi je divné, že se zde právě dnes zaregistruje někdo, kdo nám chce v prvé řadě představit web lankeleisi a bike, který mi nedává úplně smysl...