reklama

Velký test skládacích kol (9.) – MyCity Compact

Seriál, který postupně testuje skládací kola na českém trhu, pokračuje dalším dílem. Skládací kolo Compact je člen rodiny MyCity, vytvořené speciálně pro český trh. Mezi jeho bratříčky patří kromě městských a retro kol i terénní elektrokolo. Tenhle oranžový krasavec ale na sebe zaručeně přitáhne zvláštní pozornost.

MyCity Compact
MyCity Compact
Foto: Květoslav Syrový

Na přelomu dubna a května jsme několik týdnů projížděli nové skládací kolo, které představila firma Citybikes jako novinku na letošní cyklistickou sezónu. Hliníkový rám a originální systém skládání z něj tvoří jedno z nejmenších „kol do kabelky“, masivnost a široké pláště zase záležitost pro muže. Cílem tohoto patentu je nabídnout kolo, které obstojí v mezinárodním srovnání a jehož cenu přitom zvládne i rodina s průměrnými příjmy. Naše testování nicméně odhalilo drobné mouchy, po jejichž odstranění se může MyCity Compact hrdě postavit vedle ostatních testovaných značek.

Na první dojem

Foto: Květoslav Syrový

Kolo na první pohled zaujme malými ráfky, které s velikostí pouhých 16 palců připomínají spíše dětské kolo. Nenechte se ale mýlit – robustnost rámu, široké pláště a především jízdní vlastnosti z něj dělají plnokrevné městské kolo.
Už po dosednutí ucítíte široké a měkké sedlo, které ve spojení se vzpřímeným posedem dávají Compactu punc městského kola. Vždyť také řídítka „vlaštovky“ jsou pro městské kolo typické. Naši testeři jej pracovně zařadili do kategorie kol nazvaných „přibližovadla“ nebo „posunovadla“. Stroj opravdu nejlépe poslouží v městském prostředí na trasy o vzdálenosti do 10 km. Při delších ujetých vzdálenostech může působit komplikace právě měkké sedlo, které v kombinaci se vzpřímeným posedem působí větší pocení a tedy nepříjemný pocit v zadních partiích.

Klouby kola, které obvykle patří mezi úzká místa skládaček, jsou provedeny důkladně a zajištěny bezpečnými pojistkami. Asi nejslabším místem je tak zadní náprava, která je napojena jen volně na rám kola. Při jízdě se díky celkové konstrukci kolo příjemně houpe a pryžový silentblok v kombinaci se širokými plášti zastává slušně funkci odpružení, přesto šlapání do pedálů vždy provázela mírná nervozita. Hlavně cyklisté, kteří byli zvyklí si například v místech překonání obrubníků povyskočit, raději z kola slezli a chvíli jej vedli. Nutno ale dodat, že nejistota při jízdě je hlavně psychická. Aby se zadní kolo „podseklo“ za jízdy, bylo by třeba vyskočit zhruba čtvrt metru vysoko, což už je výkon hodný trialového jezdce. V běžném městském provozu, pro které je MyCity Compact určený, je ale pravděpodobnost takové situace minimální a u žádného z testovacích jezdců nenastala. Volná zadní náprava tak působila potíže hlavně při přenášení kola, kterému je věnovaná zvláštní kapitola.

Když se pořádně šlápne do pedálů…

Vzpřímený posed dává dobrý přehled o situaci, při jízdě je dobře znát funkce odpružení. To je u kola pojištěné hned dvakrát – jednou díky pryžovému nástavci na zadní nápravě, podruhé díky balonovým plášťům kol. Také řazení je díky třírychlostní převodovce Sturmey Archer, zabudované v náboji zadního kola, velmi příjemné a hladké. Kolo je určené pro pohodovou a neuspěchanou jízdu, díky převodům je maximální dosažená rychlost okolo 20–25 km/h. Při vyšších rychlostech už jezdci doslova šlapou naprázdno.

MyCity Compact by sice neobstál ve stíhacím závodě, výborně ale zvládá šplhání do kopců, kterých je v Praze nepočítaně. Nejlehčí ze tří převodů zvládne i prubířský kámen, kterým je stoupání na Letnou, všechna obvyklá stoupání okolo 8–10 % ale lze ušlapat naprosto bez problémů. Třístupňová nábová převodovka se ovládá pomocí standardního Grip Shiftu, který se dobře ovládá a přesně reaguje. Také V-brzdy značky Tektro fungují lehce, pohodově a účinně.

Pro MyCity Compact je typická dobrá ovladatelnost, díky geometrii zvládá velmi dobře úhybné manévry a také rychlá zastavení a rozjíždění se. Pokud vás tedy například překvapí náhle otevřené dveře automobilu, který právě míjíte, máte velkou šanci, že z kolize vyváznete bez ztráty hvězdičky.

Kočičí hlavy mu nevadí


Díky zadnímu odpružení a širokým plášťům zvládne kolo městskou dlažbu i tramvajové koleje.
Foto: Tomáš Cach

Díky dvojitému odpružení MyCity Compact perfektně sedí na nejrůznějších zpevněných plochách, a to včetně pověstných pražských kočičích hlav v historickém centru. Otřesy způsobené nerovnostmi nebo tramvajovými kolejemi jsou velmi dobře odpruženy a nemají vliv na stabilitu při řízení. Široké pláště nehrozí ani případným zapadnutím do kanálu a kolo tak při jízdě v mětském prostředí dobře překonává všechny obvyklé překážky. Nervozita, kterou jsme zmínili v úvodu, nám trochu bránila zkoušet na kole ekvilibristické kousky v terénu. Jak jsme ale zjistili, kola s obdobnou konstrukcí zadní nápravy používala volnou stavbu až donedávna jako pravidlo a zkušenosti uživatelů z terénu byly vesměs dobré.

Kolo pro malé i velké?

Jezdcům s průměrnou výškou geometrie kola sedla jako ulitá. V tomto ohledu se může Compact měřit s ostatními skládačkami, které pouze s jednou velikostí rámu vyhoví jezdcům od velikosti XS až po XL. Pro vyšší postavy nad 185 cm má výrobce  připravenu prodlouženou sedlovku. Testovací kolo jí však vybaveno nebylo, a také proto si nejvyšší z našich jezdců se svými 187 cm výšky připadal trochu nepohodlně.

Skládání a manipulace


Foto: Jitka Vrtalová

MyCity Compact se může pochlubit zcela originálním způsobem skládání, kterým se liší od většiny skládaček na českém trhu. Tři klouby, pomocí kterých lze kolo sbalit do téměř rekordně malého balíčku o velikosti 60 × 60 × 35 cm, mají důkladné pojistky; zadní vidlice je navíc odpružená pryžovým silentblokem.

Skládání i rozkládání je poměrně lehkou záležitostí, kterou zvládne i průměrně technicky zdatný jezdec. Během testování se doba složení pohybovala mezi 15 a 25 vteřinami, což je doba obvyklá a odpovídá tomuto typu skládacího kola. Pro správné složení kola je ovšem potřeba několikrát si proces zopakovat a zvyknout si na jednotlivé kroky. Při nepřesném nastavení pedálů nebo špatném „zaklapnutí“ částí do sebe totiž může skládání drhnout a kolo se při přenášení rozkládat. Při správném nastavení ale kolo funguje jak má a bez potíží je možné ho za sedlo přenést například do autobusu, kde je už jenom balíčkem povolené velikosti.

Stejně tak při rozkládání je potřeba věnovat speciální pozornost lankům, která se musejí vytáhnout do napjaté polohy. Jednotlivé fáze skládání najdete také v naší fotogalerii pod článkem.

Zatímco ve složeném stavu se s kolem manipuluje poměrně dobře (jednoduché uchycení za sedlo, nízká váha, malé rozměry balíčku v porovnání s ostatními výrobky), přenášení kompletně rozloženého kola (např. při vynášení do schodů nebo při popojíždění na kratší vzdálenosti) je složitější. V podmínkách Prahy jde především o metro, kde kolo není nutné skládat a při pohybu na schodištích, v podchodech a dlouhých chodbách jej vozit rozložené. Obtížné v tom případě ale může být překonávání schodů, na kterých zadní nezajištěné kolo doslova plandá a díky volné stavbě neustále přiléhá k povrchu. Jediným řešením je tak chytnout kolo za rám u sedlovky a „přidržet“ si zadní část pomocí lanek.

Příslušenství

Kromě originálního stojánku nebylo kolo vybaveno téměř žádnými doplňky, které jsou jinak typické pro městská kola. Jedinou výjimkou je stojánek, který je stejně jako řada jiných detailů u tohoto kousku vyřešený originálně. Kolo se opírá v napůl složeném stavu po otočení a podsunutí zadního kola pod tác a jako opěrka mu slouží trojúhelník tvořený částí zadní stavby.

Podle výrobce by však již příští dodávka MyCity Compact měla být vybavena blatníky a intenzivně se pracuje na dovybavení kola nosičem a reflexními prvky. Zmíněné prvky patří obvykle k základní výbavě městských kol.

Kdo ocení

Skládací kolo MyCity Compact je ideální pro krátké a střední vzdálenosti v řádu kilometrů a pro kombinaci s veřejnou dopravou (autobusy, tramvaje, vlaky, metro), přirozeně jej lze složit také do kufru automobilu. Pro jízdu po městě v civilním oblečení se testovaný vzorek kvůli chybějícím doplňkům hodí především za suchého počasí.

Pokud se podaří vyladit některé konstrukční chybičky (odstávající bovdeny) a doplnit kompletní výbavu doplňků (nutné jsou především blatníky), může se stát kolo velmi slušnou alternativou k zahraničním značkám. Jeho schopnost zvládat kopce i nerovnosti terénu (především v našich městech obvyklou hrubou dlažbu nebo rozbité silnice), stejně jako malé rozměry po složení z něj činí široce použitelné skládací kolo.  

  • Dobře se vypořádá s nerovnostmi terénu (hrubá dlažba, koleje, kanály)
  • Malé rozměry po složení
  • Pohodlná jízda do kopce
  • Nižší maximální rychlost
  • Obtížné přenášení v rozloženém stavu
  • Chybí doplňky (blatníky, nosič)

Technická specifikace

Název: MyCity Compact
Hmotnost: 12,4 kg
Rám: hliníkový
Brzdy: V-brzdy Tektro
Řazení (počet převodů/typ): 3rychlostní nábová převodovka Sturmey Archer
Rozměry po složení: 60×60×35 cm
Velikost kol: 16"
Cena: 13 800 Kč
Prodejce: Citybikes
Další informace: www.citybikes.cz

Přečtěte si také:

Fotogalerie

MyCity Compact Během parkování využívá originální konstrukce kola. Jako stojánek slouží část zadní stavby. MyCity Compact se stojánkem. Díky zadnímu odpružení a širokým plášťům zvládne kolo městskou dlažbu i tramvajové koleje. A díky nastavení převodů zvládne i pověstné pražské kopce. Fotografie vznikla na pražském Vyšehradě. Po složení se vejde ve vlaku pod sedadlo ... ...nebo do prostoru pro zavazadla. Při přenášení může vadit volná zadní část rámu... ...lze si ji však přidržet lanky. Není to možná ideální, ale funguje to. Skládání MyCity Compact začíná podsunutím zadního kola pod rám. Následuje rozepnutí bytelné pojistky na rámu... ...aby se kolo mohlo složit napůl. Zasunutí sedla je další fází složení. Zbývá už jen ohnout představec... ...a zaklapnout do úchytu na vidlici. Bezpečně zajištěné kolo se nerozloží. Pro menší rozměry a lepší manipulaci se dají také ohnout pedály. Z kola je rázem malý balíček. Grip Shifty ovládají třístupňovou převodovku. Zadní náboj ukrývá převodovku Sturmey Archer se třemi převody. Pryžový silentblok odpruží nerovnosti. V-brzdy značky Tektro. Klouby působí bytelně. MyCity Compact drží pohromadě díky háčku, který je součástí rámu.
redakce NaKole.cz, 18.05.2011
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 22:06
Technické rady Technické dotazy a poznatky II dnes v 21:43
Vyjížďky, srazy, akce BIKE SRAZ NA VYSOČINĚ - 21 ROČNÍK dnes v 21:00
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 20:59
Elektrokola CYC PHOTON X1, zkušenosti dnes v 20:39
Komentáře k blogu Z Linze do Budapešti přes Alpy dnes v 18:33
Trénink a zdraví Jak sportujeme dnes v 14:31
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

251 cyklistů (13 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | dnes

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024