Tern Verge P18 – závodní skládačka zrozená pro silnice

Je to poprvé, co se nám do redakčních drápů dostalo skládací kolo postavené s maximálním důrazem na rychlost. Seznamte se, přijíždí Tern Verge – městská raketa na dvou kolech.

Skládací kolo Tern Verge P18
Skládací kolo Tern Verge P18
Foto: NaKole.cz

První co u tohoto kola oceníte, je vzhled. Ačkoli nejsme příznivci současného trendu bílých produktů (bílé mobily, bílé notebooky, bílá auta), musíme uznat, že tomuto Ternu bílá v kombinaci se světle modrou vyloženě sluší. Díky prohnuté siluetě dlouhého rámu kolo trochu připomíná šelmu ve skoku. A tohle kolo opravdu šelma je – rychlejší skládačku budete na trhu hledat jen s obtížemi. Na pohled to jasně dokazují i hladké pláště Schwalbe Kojak s nízkým profilem.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18

Ještě k té barvě – o bílé je všeobecně známo, že je (vcelku logicky) na ní vidět každá špína. Ano, i na tomto kole je špína dost vidět.

Rám je jinak vyroben z tradičního hliníku, a to moderní metodou hydroformingu (jde o metodu, která umožňuje vyrábět pevnější rámy s použitím menšího množství materiálu). Během zhruba čtrnáctidenního testování skoro nového kola jsme samozřejmě pevnost rámu příliš neprověřili, ale o jeho tuhosti lze říci jen to nejlepší – jak už je u Ternu tradicí, na jízdních vlastnostech v podstatě nepoznáte, že rám je kvůli skládání „přeříznutý“ v půli. U modelu Verge je navíc ještě neuvěřitelně lehký – celé kolo váží velice příjemných 11,6 kg.

Řada Verge představuje u Ternu řadu prémiovou, čemuž odpovídá jednak cena (29.990 Kč), ale také osazení, které je složeno z komponent renomovaných značek. Devítikolečkovou kazetu obsluhuje přehazovačka Shimano Tiagra, od stejného výrobce pochází také přední dvojpřevodník. Brzdové páky dodal Avid, brzdy samotné Kinetix, kliky pocházejí od FSA a tak bychom mohli pokračovat dál a dál. Třešničkou na dortu jsou pak už zmíněné pneumatiky Schwalbe Kojak – v podstatě zcela hladké úzké pláště, které při nahuštění „natvrdo“ minimalizují valivý odpor kola. Určitou odlišností od většiny běžných Ternů je to, že k přehazování neslouží oblíbený grip shifter (otočný volič), ale klasické páčky. To není kritika, pouze konstatujeme.

Imbusový klíč
Imbusový klíč v řídítkách

Zajímavý detail představuje imbusový klíč 4, 5 a 6 mm skrytý v řídítkách a také něco, čemu výrobce říká Luggage Socket (v překladu zavazadlová zásuvka), tedy příprava pro připojení originálních předních brašen nebo košíků. Abychom nezapomněli, Verge se, jako správná raketa, dodává bez „zbytečné zátěže“ v podobě blatníků a zadního nosiče – obojí by k němu ale mělo být v případě potřeby možné připojit.

Jízdní vlastnosti odpovídají ostatním skládačkám s 20" koly, jejichž základní charakteristikou je obratnost. Tern Verge k ní ovšem přidává i notnou dávku rychlosti – vzhledem k malé hmotnosti, nízkému valivému odporu a dostatečnému rozsahu převodů (18 rychlostí) kolo nejen ochotně akceleruje, ale dokáže rychlost i udržet a zvyšovat. Jízda po rovině na kvalitním povrchu je s Verge P18 jedna velká radost. Kolo si bez problémů poradí i s kopci, i když na šlapání takového Štěchovického kopce bychom si určitě vybrali něco většího. Kde ovšem narazíte, jsou kočičí hlavy, případně jiné nerovné zpevněné povrchy, kterých je v Praze dost a dost – tady jsou malá kola a úzké tvrdé pneumatiky jasným handicapem a jízda utrpením. Pro jízdu v těžším terénu je už toto kolo naprosto nepoužitelné, protože hladkým plášťům stačí k proklouznutí opravdu velice málo. Nicméně ani toto není fakticky kritika – fyzika se ošidit nedá a u kol je vždycky něco za něco – Verge je prostě kolo postavené na rychlost.

Tern Verge P18 se, jako většina ostatních skládaček, vyrábí pouze v jedné velikosti. Geometrie je ovšem poměrně univerzální (podle výrobce je kolo vhodné pro jezdce o výšce 142–190 cm). Jen lidem vyšších postav (respektive s delšíma rukama) budou nejspíš připadat řídítka příliš úzká. V zásadě by ovšem neměl být problém je případně vyměnit za širší.

Skládací kolo Tern Verge P18
Tern Verge P18 ve složeném stavu

Pokud jde o systém skládání, ten je naprosto identický jako u většiny ostatních modelů Ternu, třeba už dříve recenzovaného modelu Link D8 (z jehož recenze jsme si také vypůjčili následující popis):

Kolo se skládá obdobně jako jiné skládačky stejné koncepce, tedy:

  1. rychloupínákem povolíte řídítka a otočíte je směrem dolů
  2. zasuneme sedlovku do nejnižší polohy
  3. pákou povolíte představec a „zlomíte“ jej směrem vzad a cca o 45 stupňů vlevo
  4. další pákou povolíte rám a ohnete jej v půli

Po této operaci obvykle zůstanou ohnutá řídítka mezi koly, která se po „zlomení“ rámu dostanou vedle sebe. Tern přichází v tomto směru s jistou inovací, protože mezi bodem 3) a 4) ještě otočíte přední kolo o 180 stupňů vpravo, takže řídítka máte u složeného celku nikoli uvnitř, ale vně. Výhodou oproti konstrukci s řídítky uvnitř je to, že nemusíte tolik laborovat s výškou a polohou řídítek – tím že jsou venku, ve většině nastavení nijak nebrání úspěšnému složení. Na druhou stranu, složené kolo je mírně větší a navíc kvůli zmíněnému otočení předního kola musí mít delší bowdeny, které Vám pak „civí“ dobře 20 cm ven. Přední i zadní kolo je opatřené magnety, které je ve složeném stavu přidržují u sebe.

Skládací rám kola

Stejně jako u zmíněného modelu Link D8 se nám příliš nelíbily pojistky, které zřejmě mají bránit nechtěnému „zlomení“ rámu a představce – po zkušenostech s jinými modely je považujeme spíš za zbytečnou komplikaci, kterou navíc, než si na ni zvyknete, můžete nešťastnou náhodou ulomit. (Poznámka dovozce: Pojistky vyžadují evropské normy, podle kterých by nemělo být možné zámek otevřít jen jednou rukou. Skládačky, které pojistky nemají, neodpovídají normám a proto by se neměly na silnici objevit.)

Závěrečné shrnutí recenze ovšem přes dílčí kritiku nemůže vyznít jinak než pozitivně – Tern Verge je výborný nástroj pro rychlou jízdu po kvalitních površích, navíc skvěle vypadající a dobře vybavený – rozhodně doporučujeme všem, kdo využijí jeho možná trochu specifické, ovšem vynikající schopnosti.

  • Rychlost
  • Kvalitní osazení
  • Design
  • Pojistky
  • Pro větší jezdce krátká řídítka
  • Vyšší cena

Technická specifikace

Název: Tern Verge P18
Hmotnost: 11,6 kg
Rám: slitina ALU 7005
Brzdy: Kinetix SpeedStop V-brakes
Řazení: páčkové, Shimano Tiagra, 18 rychlostí (2×9)
Pedály: sklápěcí
Pláště: Schwalbe Kojak
Rozměry po složení: 38×79×72 cm
Velikost kol: 20"
Cena: 29 990 Kč
Dovozce: AZUB, www.azub.cz

Odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18 Skládací kolo Tern Verge P18
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2013
Blogy

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

 ()
Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98 kmNastoupáno: 2218mRozhledny: Petřín nad Jabloncem, Křížek Dobrá Voda, Kopanina, Kozákov, Žalý Sraz máme s Jardou na Petříně v devět. Vyrážíme směrem zpátky ke mě domů, k rozhledně na Dobré…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

 ()
Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem léta 2015 při utopické představě fotek kol u moře. S určitými obavami, ale jistým pocitem dobrodružství, bylo nakonec rozhodnuto pokusit se dojet k moři do Černé Hory. Jeli jsme já a můj…
bedda.cross | 08.05.2016

Zrovna v sezoně?

Tak nám zavřeli cyklostezku z Děčína do Hřenska, nejnavštěvovanější stezku v Čechách. Zbývá možnost lodí - bere až 30 kol - a v Hřensku přívozem do Německa,pak už stezka funguje nebo podjet most kolem nové knihovny dál a po frekventované vcelku nepříjemné silnici do Hřenska, přívozem do Německa...…
hančule | 03.05.2016

Velikonoční Lužice 2016

 ()
Už v okamžiku, kdy bylo jasné, že Velký pátek bude státním svátkem, začal jsem přemýšlet jak využiji volných dnů k nějaké cestě po Horní Lužici. Kdybych si vzal na Zelený čtvrtek dovolenou, bylo by to krásných pět dní v kuse. Oblast mezi Sprévou a Nisou byla pro mě Terra incognita, tak jsem to…
petrp | 28.04.2016

Cykloohře - podél Ohře od pramene k soutoku s Labem

 ()
Někde jsem zaslechla stížnost, že v Čechách nemáme dálkové cyklotrasy jako například v Rakousku. Není to tak úplně pravda. Jasně, jsou to stezky v českém pojetí, ale jsou tu! Sice nekličkují mezi skalnatými štíty Alp, ale zrovna třeba řeka Ohře zakousnutá mezi Krušné a Doupovské hory nabízí…
Peggy | 28.04.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Mapy na Internetu II. před 15 minutami
Cestování na kole Cyklostezka bečva dnes v 11:17
Elektrokola středový motor 8fun 750W 48V dnes v 10:58
NEcyklo Co Vás vytočilo 102 dnes v 10:53
Komentáře k blogu Na kole z Brna až do Černé Hory dnes v 10:49
NEcyklo Dlaždičky dnes v 10:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

270 cyklistů (19 přihlášených)

Po rozhlednách na Praděd a zpátky

Po rozhlednách na Praděd a zpátky (7.5. - 14.5.2016) 1. Den Jablonec - Černý Důl, Turnovská boudaUjeto: 98…
vlli2 | 17.05.2016

Na kole z Brna až do Černé Hory

Brno - Bratislava - Budapešť - Moháč - Osijek - Valjevo - Podgorica - Budva Plán výletu se zrodil průběhem…
bedda.cross | 08.05.2016

Zrovna v sezoně?

Tak nám zavřeli cyklostezku z Děčína do Hřenska, nejnavštěvovanější stezku v Čechách. Zbývá možnost lodí -…
hančule | 03.05.2016