Velký test skládacích kol (6.) – Dahon Curve

Další z recenzí v našem seriálu o skládacích kolech rozebere do posledního šroubku model Curve od firmy Dahon. Přitažlivá červená kráska Dahon Curve je určená hlavně pro pravidelné jízdy městem. Ocení ji ale také ti, kteří potřebují často cestovat letadlem či vlakem.

Skládací kolo Dahon Curve.
Skládací kolo Dahon Curve.
Foto: Květoslav Syrový

Na úvod jazykové okénko. Anglické slovo Curve opravdu neznamená nic jiného než oblouk, zatáčka, ohyb, což jasně vyjadřuje charakter tohoto kola. Ta výrazná červená barva mu navíc opravdu sluší a nic víc. Skládačka Dahon Curve každému, kdo ji testoval, hned na první pohled padla do oka. A jak to bylo s dalšími dojmy?

O samotě stojící Curve je opravdu provokace, která nechtěně svádí k laciné slovní hříčce. Kolo je to prostě vyzývavé. Masivní oblouk hlavní rámové trubky působí velmi elegantně. Vše podtrženo jasnou červenou barvou, bílou linkou, doplněnou o matnou stříbrnou sedlovku. Naopak černé blatníky zanikají a neruší. Vše pak hrdě spočívá na „motocyklovém“ stojánku, opřeno o přední kolo. Žádné zbytečnosti, laciné tretky.

Nasedat, šlapeme

První usednutí na Curve působí poněkud nezvyklým dojmem, a to především pro jezdce vyššího vzrůstu. Posed je nečekaně vzpřímený, až to působí dojmem, že kolo se pod vámi ztrácí. Toto je dáno i geometrií sloupku řízení, který je až k hlavovému složení kolmý. Kolo je v porovnání s většinou ostatních skládaček opravdu drobeček, průměr kol je 16". Při prvních cestách se jezdci nezvyklí na malá kola mohou cítit trochu nejistě. Na druhé straně dvoupalcové balonové pláště Big Apple něco utlumí. Přesto třeba sjezd Václavského náměstí po kočičích hlavách byl pro nezkušeného jezdce docela dobrodružstvím. Na rovině a hladkém povrchu však přišlo příjemné překvapení v podobě svižné jízdy. Na nezvyklý pocit z malého kola pod sebou se dá rychle zvyknout, a potom je jízda mnohem příjemnější a i pocitově bezpečnější. Co však dělalo našim testerům potíže, byla stoupání, ale Curve si nečiní ambice vrchařského stroje. Již napoprvé dobře fungovalo řazení i brzdy.

Červený stroj jsme zkoušeli nejenom v pražských ulicích. Elegantní krasavice si s jedním z testerů udělala výlet i na liberecký Ještěd a vyzkoušela si kromě vlaku tak ještě jízdu lanovkou. Při cestě dolů dostaly její brzdy opravdu zabrat, několikakilometrový nápor ale vydržely.

Sbal a jeď


Foto: NaKole.cz

Budeme balit, tedy skládat a rozkládat testované kolo Dahon Curve. V manipulaci s tímto kolem je jeho velká síla. Mechanismus skládání je proveden opravdu precizně a masivně. Oba zámky, jak rámu, tak i sklápění řídítek fungují bezpečně, rychle a přesně. Příjemné jsou i automatické pojistky hlavních pák. Skládání probíhá, jak je u značky Dahon pravidlem, na čtyři doby: sklopit samotná řídítka brzdovými páčkami dolů, sklopit sloupek s řídítky (vejde se mezi složený rám), složit vlastní rám a zasunout sedlo. Pochopitelně k dokonalosti nechybí ani možnost sklopení pedálů, ale toto nebývá při běžném cestování potřeba. Již na druhý pokus vám vše bude trvat jen pár vteřin. Celek pak dohromady spolehlivě drží magnety. Se složeným kolem se velmi pohodlně manipuluje a lze uchopit takřka v těžišti, což podstatně usnadňuje přenášení. Jen je potřeba si pamatovat jak nastavit pedály a dát si pozor na poněkud volnější bovdeny, které mohou překážet. Opačný postup, tedy uvedení Curve do provozního stavu je snad ještě rychlejší, protože zámek rámu zapadá automaticky. A opět je potřeba se podívat na bovdeny, protože se rozkládáním pohnou a mohou následně překážet při šlapání nad převodníkem.

Postup při skládání kola Dahon Curve:

Po delší známosti


Foto: NaKole.cz

Člověk si prý zvykne na vše. V případě této skládačky však rozhodně nejde o uvykání si na něco nepříjemného, pouze na něco jiného. Dahon Curve je malá skládačka, která není určená na delší, natož terénní trasy, ale na hbité cestování po městě, a to s maximálním využitím všemožných prostředků hromadné dopravy. Aby toto mohla splnit, musí být malá jak ve složeném stavu, tak i logicky ve stavu rozloženém. Právě malá velikost může především větším jezdcům způsobovat jisté počáteční rozpaky. Nicméně právě zde nastupuje síla zvyku nebo cviku. Kolo je překvapivě pevné, i když na nerovnostech sloupek řízení mírně v ose jízdy pruží. Nicméně jeho pevnost je dostatečná, což dokazuje i masivní provedení kloubu sklápění řídítek.

Všichni testeři si pochvalovali příjemný a pohodlný posed, který podtrhovalo sedlo a gripy s opěrkami pro dlaně, ty navíc držely a neprotáčely se. Díky balonovým plášťům Big Apple pak kolo dobře zvládlo i menší nerovnosti, jako drobný štěrk.

V průběhu testování se však ukázala jedna chybička, a to uvolňování zadního kola což nakonec vedlo k padání řetězu. Je otázkou, jaký vliv mělo střídání testovacích jezdců, a tím i poněkud zanedbaná běžná údržba nebo zda šlo o drobnou konstrukční vadu.

Doplňky


Foto: NaKole.cz

Jak již bylo v úvodu naznačeno, testovaný model Dahon Curve je elegantní a strohé kolo. Pro bezpečnost jízdy má namontovány přední a zadní odrazky, pro viditelnost z boku oranžové odrazky ve výpletu a také reflexní pruh na pneumatikách.

Testované kolo je navíc vybaveno blatníky (mimochodem velmi dobře fungujícími) a také pumpičkou, která je vtipně skryta v sedlovce.

Kdo chce používat Dahon Curve ve městě, měl by doplnit základní model také o osvětlení, nosič a případně brašny či košík. Rám kola má připravené otvory se závity, které umožňují kolo dovybavit dalšími doplňky. Můžete tak vozit košík na láhev nebo malý nosič. Velkou pochvalu si zaslouží již zmiňovaný stojánek kola.

Na webu oficiálního dovozce je k dispozici poměrně široká škála doplňků, které mohou z Dahon Curve udělat opravdu vyšperkovanou dámu.

Komu je určena

Neodpustíme si na konec slovní hříčku, ale tahle holka není pro každého. Dahon Curve si jistě vybere člověk, který se nebojí být středem pozornosti a rád bude kolemjdoucím vysvětlovat, co že je to za stroj a jak parádně se skládá. Velkým představením na zastávce je pak bleskurychlé složení v okamžiku, když se tramvaj náhle objeví ze zatáčky.

Pro použití ve městě hovoří jeho miniaturní rozměry po složení. Díky nim se případná větší převýšení (ta patří mezi slabiny téhle krásky) dají překonat veřejnou dopravou. Docela přitažlivé může být i pro osoby, které potřebují často cestovat – Dahon Curve je dobrá volba pro kombinovanou cestu vlakem nebo letadlem. Tenhle model není pro celodenní sportovní vyjížďky, ale na kratších vzdálenostech a hlavně v kombinaci s veřejnou dopravou naplno vyniknou přednosti této červené krasavice.

  • Design
  • Konstrukce rámu
  • Skládání a rozkládání
  • Vzpřímený posed
  • Uvolněné bovdeny
  • Problémy se zadním kolem (pokud nejde o nahodilý jev, daný střídáním jezdců)

Technická specifikace

Název: Dahon Curve D3 (čti kárv)
Hmotnost: 11,9 kg
Rám: ALU 7005
Brzdy: ProMax V
Řazení (počet převodů): 3 SRAM 3 speed – v zadním náboji
Přední tác: 46 zubů
Přehazovačka: 3 SRAM 3 speed – v zadním náboji
Pneumatiky: Schwalbe Big Apple
Rozměry po složení: 69×66×33 cm
Velikost kol: 16"
Cena: 14 490 Kč (včetně blatníků v hodnotě 500 Kč)
Cena zahrnuje: Pneumatiky Schwalbe Big Apple pumpa v sedlovce Zorin Post Pump, skládací pedály, stojan, blatníky
Příslušenství, které je možné dokoupit: nosič, teleskopickou sedlovku, obal na přenášení složeného kola, světla, brašny včetně adaptérů Klik Fix
Prodejce: AZUB
Další informace: www.azub.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Dahon Curve. Dahon Curve sedí hlavně ženám... ...a dětem. Rychlé a přesné skládání je předností Dahon Curve. Po složení se Dahon Curve vejde do libovolného auta. Převážet se dá i v tramvaji či autobuse. Mechanismus skládání u Dahon Curve – představec je zajištěný pojistkou. Dahon Curve - skládání představce Pojistka je i na mechanismu skládání rámu. A takhle vypadá rám po složení Po složení je Dahon Curve zajištěna dvěma magnety. Skládací jsou také pedály. Sedlo odpovídá použití městského kola. V sedlovce je umístěna pumpička  BioLogic™ Zorin PostPump. Řazení schované v zadním náboji. Řadí se pomocí gripu. Dahon Curve - tahle holka přitahuje pozornost.
redakce NaKole.cz, 20.03.2010
Blogy

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

7001

 ()
3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v prosinci se má jezdit na lyžích. Počtem kilometrů jsem se však přiblížila mým rekordům v posledních dvou letech, to mě nenechalo klidnou a magická trojka ze mě učinila na konci roku…
Quatsch | 04.01.2017

Za mrazíky do Jizerských hor

 ()
Sice ne kolmo takže to sem asi moc nepatří, ale byl to moc fajn zimní přechod Jizerek - krásně jsem si tam vyčistil hlavu a taky zavzpomínal.********************************************* Rosničky už zase hlásí inverzi, nejlepší čas na pár dnů vyrazit z gloomy-doomy pošmourných nížin za sluníčkem…
cyklo-poustevnik | 27.12.2016

První kilometry na elektrokolech

 ()
Rozhodli jsme se naše stávající kola Author Reflex a Corsa elektrifikovat. V odborném servisu je vybavili středovými motory a my vyrazili na cestu domů. Po doplnění výstroje, kterou jsme před úpravou sundali a hlavně dobití baterií už druhý den využíváme hezkého počasí a jedeme k vodě. Tradiční…
Mirku | 18.12.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Hlašte teplotu :-) včera v 23:52
Nejlepší vtip 37. včera v 23:51
Technické rady Satelitní telefon včera v 22:44
NEcyklo Co vás zaujalo 148 včera v 22:31
Kerou banku? :-) včera v 21:10
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

89 cyklistů (8 přihlášených)

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší …
mirekbik | 11.01.2017

7001

3. (poslední) část trilogie Prosinec tentokrát mému Hobby Nr. 2 příliš nepřál. Taky proč by přál, když v…
Quatsch | 04.01.2017