Velký test skládacích kol (8.) – BBF 20

Při prvním pohledu na toto kolo někteří z testovacích jezdců propadli mírné nostalgii. Vzpomněli si totiž na svoji první polskou skládačku, kterou BBF zdánlivě připomnělo. Teprve další seznámení ukázalo, že vše je poněkud jinak. Mezi těmito dvěma stroji leží přece jen asi čtvrtstoletí technického pokroku.

Skládací kolo BBF 20
Skládací kolo BBF 20
Foto: NaKole.cz

První, poněkud nostalgický dojem kola vyvolává především jeho takřka celostříbrné provedení, některé poněkud tenčí trubky, stříbrné blatníky, drátěný nosič skrývající pumpičku, klasické dynamo a mohutné osvětlení. Některé z těchto lehce retro prvků skládačky BBF se však mohou nakonec jevit jako výhoda, jiné samozřejmě naopak. Ale postupně.

První dojem nejen z jízdy

Jak jsme již naznačili, první dojem z designu kola BBF nikterak neoslní, tedy pokud pomineme sluneční odrazy v leštěných rámových trubkách. Při jízdě po Praze si jeden z testovacích jezdců dokonce vyslechl poznámku ve smyslu, že má pěkně zachovalé staré kolo. Právě retro provedení kola se jeví jako výhoda, protože kolo bude méně lákat zloděje. Ostatně tento fígl je s oblibou používán u většiny citybiků. Přitom stříbrná barva kola odhaluje nahotu materiálu, použitého na rám, tedy moderní dural, což je zásadní rozdíl oproti nostalgické, poctivé ocelové skládačce.

Na „skládačce“ BBF
Na „skládačce“ BBF, foto: NaKole.cz

Pokud jste na skládačce již dlouho nejeli, mohou se první pocity, rozjezd a vlastní jízda podobat prvním krokům rekonvalescenta po odebrání berliček. Kolo má vzpřímený posed, na což ortodoxní bikeři nejsou zvyklí. Navíc v zatáčkách je skládací kolo BBF živé a kupodivu docela dobře zrychluje. Poněkud nedůvěryhodně však působil a nepřestal působit tenký a dlouhý sloupek řídítek se skutečně retro náznakem představce. Vše se při zatížení podélně prohýbá, proto jsme se raději nepouštěli do terénnějších experimentů, či do šlapání do kopce vestoje ze sedla, kdy se musí jezdec více opírat o řídítka. Faktem je, že řídítka a celé kolo vše vydrželo a problém byl spíše na straně jednotlivých jezdců a v přehnané obavě. Na co jsme si ale mnozí nezvykli, je krátká vzdálenost od řídítek k sedlu (střed – střed: 58 cm), a to i při průměrných 180 cm vzrůstu. Díky tomu u některých zkušebních jezdců vznikal dojem, že kolo „nejede“ a v některých pasážích, především stoupáních se raději sesedalo a tlačilo. Ovšem na rovině a zpevněném povrchu kolo ujíždí svižně. A to i díky tenčím plášťům, které ovšem působí nejistotu na nerovnostech.

Skládání a manipulace

Složené kolo při převozu vlakem
Složené kolo při převozu vlakem, foto: NaKole.cz

Skládání kola BBF je poměrně snadné, ačkoliv proti technicky vyspělejším (a cenově náročnějším) typům jsou použity poněkud jednodušší mechanismy. Středový zámek hlavní rámové trubky pracuje na principu rychloupínáku a výsuvného čepu s pružinou a při skládání pracuje spolehlivě. Problém nastává při obráceném postupu, kdy čep nechce zapadnout, i když mu v tom pomáhá pružina a musí se s kolem chvíli manipulovat, než se vše spojí. Zde se nabízí otázka, zda se tato nepřesnost projevuje u všech kol, nebo šlo o ojedinělou vadu na kráse. Skládání řídítek se děje vyšroubováním klínu, který zajišťuje vlastní kloub. Mechanizmus to je spolehlivý, jen musíte chvilku otáčet plastovou kličkou a při opětovném smontování se musí vše důkladně utáhnout. Sedlo se zasouvá po uvolnění klasického rychloupínáku. Po nedlouhé praxi procesy nečiní větší potíže. Problémy však paradoxně nastanou se složeným kolem. Řídítka se totiž neskládají mezi rámové trubky, ale ven na pravou stranu a jsou tak zcela volná, stejně tak jako obě půlky kola nejsou ničím k sobě fixovány, například osvědčenými magnety. Celek pak působí poněkud nestabilně a při manipulaci má tendenci se rozkládat. S kolem BBF jsme cestovali jak pražskou tramvají, tak i autobusem a nikde nebyl problém, jen to chtělo správný grif uchopení a následného opření. Problém by vyřešil zcela obyčejný a vhodně umístěný kousek gumového lanka s háčkem.

Další poznatky

Od kola kategorie BBF, tedy klasická skládačka v nižší cenové úrovni, nesmíte čekat zázraky. Mnoho věcí také ovlivní osobní vkus, dosavadní cyklistické zvyky a zlozvyky. Někomu neseděly gripy, které se zdály tenké. Naopak sedlo bylo pohodlné a eliminovalo úspěšně absenci pružení a tenké pláště. Přesto na terénní, byť jen mírně, výpravy to rozhodně není, a sem lze již započítat i jízdu po pražských kočičích hlavách. Řazení, třírychlostní torpédo naprosto odpovídá účelu kola a je postačující, stejně jako obě V-brzdy. Co je však až nadbytečné, je třetí brzda v zadním náboji, která znemožňuje správné našlápnutí především při rychlé potřebě rozjezdu, kdy si paradoxně zabrzdíte. Co určitě každého potěší, je vybavenost kola doplňky. Přestože se jedná o kolečko z nižších cenových pater, příjemně překvapí vlastně kompletní vybavení: blatníky, chránič řetězu, nosič s hustilkou, zvonek, odrazky a osvětlení, byť napájené přítlačným dynamem.

Celkové hodnocení

Skládací kolo BBF je základní model skládacího kola nižší cenové kategorie. Své dávné předky, které na první pohled připomíná, však překonává o několik tříd. Výhodou je především možnost složit kolo, tak že jej uchopíte a jednoduše nastoupíte do libovolného prostředku MHD. Pouze je nutné doladit si stabilizaci složeného kola třeba zavařovačkou. Naopak ve smontovaném stavu BBF nabízí kompletně vybavený stroj, vhodný ke kratším popojížděním po zpevněných cestách bez výrazných stoupání a sjezdů. Takové kolo se hodí pro uživatele, který nebude často kolo skládat a kolo použije občas k dojíždění do zaměstnání v kombinaci s prostředky MHD, který se nebude muset obávat vyrazit i za mírného deště, a který cestou odveze na nosiči malý nákup. Zároveň tento uživatel nebude od kola BBF vyžadovat větší sportovní ambice nebo výlety na delší vzdálenosti. Prostě potřebuje spolehlivého a nenáročného občasného pracanta, se kterým může také pohodlně cestovat.

  • Kompletní výbava
  • Vzpřímený posed
  • Ve složeném stavu, a to vzhledem ke všem doplňkům, jde o malý celek
  • Manipulace se složeným kolem
  • „Třetí“ brzda
  • Kratší geometrie

Technická specifikace

Název: BBF 20
Hmotnost: 14,2 kg
Rám: slitina ALU
Brzdy: V-brakes + protišlapací (torpédo)
Řazení (počet převodů/typ): třístupňový převod v náboji zadního kola (SRAM T3)
Pedály: sklápěcí
Pláště: s reflexním pruhem
Rozměry po složení: 45×77×85 cm
Velikost kol: 20"
Cena: 7 800 Kč
Cena zahrnuje: dlouhé blatníky, osvětlení vč. přítlačného dynama, hustilka, zvonek, odrazky

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo BBF 20 Zadní náboj ukrývá třístupňovou převodovku SRAM T3. Řadí se pomocí gripu. Řetěz je částečně skrytý. Přední osvětlení a přítlačné dynamo Zadní osvětlení Na nosiči je uchycená hustilka, které je také součástí základního vybavení. Vypolstrované sedlo Středový zámek hlavní rámové trubky pracuje na principu rychloupínáku a výsuvného čepu s pružinou. Skládání řídítek se děje vyšroubováním klínu, který zajišťuje vlastní kloub. Skládání řídítek se děje vyšroubováním klínu, který zajišťuje vlastní kloub. Skládání řídítek se děje vyšroubováním klínu, který zajišťuje vlastní kloub. Složené kolo při převozu vlakem
redakce NaKole.cz, 21.06.2010
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 dnes v 22:38
Cestování na kole Bělorusko na kole? dnes v 22:23
Co vás vytočilo 110 dnes v 22:13
Co vás vytočilo 109 dnes v 21:04
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 61 dnes v 20:36
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

156 cyklistů (12 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016