reklama

Velký test skládacích kol (7.) – Dahon Espresso

Přijměte pozvání na šálek kávy, a nejde o kávu černou, ale o docela podařené espresso s mlékem. Ostatně právě barva kávy s mlékem je charakteristická pro design skládacího kola Dahon Espresso, které jsme pro vás otestovali.

Dahon Espresso
Dahon Espresso
Foto: NaKole.cz

První doušky

Toto kolo vám na první pohled určitě nenaznačí, že je skládací. Spíše si vybavíte horské kolo s pevnou přední vidlicí, obuté do trekových 1,5 palcových plášťů. Tato kombinace sice vylučuje extrémní terénní výpravy, ale zato zaručuje svižnou jízdu po všech možných površích, které vám nabízí jízda po městě, a to i na delší vzdálenosti. Espresso má velmi vydařenou barvu, která navozuje dojem luxusu a solidnosti. Konstrukce rámu poněkud připomíná horská kola ze začátku 90. let, kdy se experimentovalo s tzv. křížovými rámy. Zde je však toto řešení, tedy malý přední trojúhelník s mohutnou spodní trubkou, podmíněno skládáním kola a jeho pevností.

Jede se na kafe

Jízda na kole Dahon Espresso je srovnatelná s jízdou na „dospělém“ kole, a nic nenaznačuje, že jde o skládačku. Ostatně velikost kol 26 palců je více než dostačující. Pozor si však musíte dát na užší pláště, a to zvláště při přejíždění kanálů a kolejí. Pevná přední vidlice samozřejmě nerovnosti neutlumí, proto si musíte dát pozor a vybírat svoji stopu. Ovšem Espresso, i když má kola velikosti MTB, je určeno pro projíždění městem, ale klidně si jej užijete i na osvědčených cyklostezkách i v horách. Zde se ocení trojpřevodník a sedmikolečko vzadu. Jak již bylo naznačeno, kolo opravdu dobře jede a můžete s ním zdolat i větší vzdálenosti. Geometrie kola je příjemná a zcela srovnatelná s „normálními“ koly.

Skládání

Že je Dahon Espresso skládací kolo, o tom vás přesvědčí kloub uprostřed hlavní rámové trubky a stříbrný kroužek na horní, tenčí trubce, který kryje její přerušení. Kolo se skládá pouze v tomto kloubu na dvě poloviny. Hlavní zámek má jednu páku a přes ní ještě bezpečnostní západku. Manipulace s mechanismem je snadná a spolehlivě funguje. Ještě můžete zasunout sedlo a složit pedály, a to je vše. Ke sklopení řídítek budete potřebovat nářadí. Jediným pohybem tak složíte kolo a můžete jej pohodlně dát například do kufru auta. Celek pohromadě drží osvědčené magnety. Za zmínku stojí i to, že kolo ve složeném stavu je stabilní a není potřeba jej nikde opírat nebo neustále přidržovat. Složené Espresso je bohužel dost velké na to, abyste s ním cestovali tramvají či autobusem. Jeho skládatelnost je tak výhodná především pro převážení v kufru automobilu nebo pro snadnější uskladnění.

Další doplňky

Pokud bychom Dahon Espresso přirovnali ke kávě s mlékem, pak by v nabídce firmy bylo ještě několik dalších druhů kávy. Základní model se je osazený povinnou výbavou (zadní a přední odrazka, odrazky ve výpletu, brzdy). Standardní součástí kola je i hustilka ukrytá v sedlovce. Za příplatek je možné si objednat další doplňkové vybavení jako blatníky, nosič, osvětlení nebo obal na složené kolo přímo u oficiálního dovozce, kterým je firma AZUB.

Řazení pomocí otočných grip shiftů a funguje spolehlivě, k dispozici je teoreticky 21 převodů. Gripy mají rozšíření pro pohodlné opření dlaní, bohužel se mírně protáčely. Sedlo je široké a pohodlné, eliminuje tak částečně tuhost pevné přední vidlice.

Konečný verdikt

Prý se dá z kávové sedliny, tedy lógru věštit. Po sesednutí z kola Dahon Espresso vám žádný lógr nezůstane, věštit se tedy nebude. Naši čtyři testovací jezdci se však vzácně shodli na dobrém pocitu z jízdy na kole Dahon Espresso. Espresso je dospělým kolem, které jen tak mimochodem umožňuje složení. Ať už máte před sebou delší cestu městem nebo víkendový výlet po silnici, je Espresso dobrou volbou. Stejně tak tento stroj ocení majitelé aut, kteří si z různých důvodů nechtějí montovat či nemohou montovat nosiče kol a potřebují kolo snadno umístit do kufru auta. Espresso se dobře hodí i do malých bytů či sklepů, kde by pevné kolo překáželo. Nabízí se otázka, jak by se změnil jízdní komfort při nasazení širších plášťů nebo po výměně přední pevné vidlice za odpruženou.

  • Jízdní vlastnosti
  • Skládání
  • Větší rozměry po složení
  • Tvrdá přední vidlice

Technická specifikace

Název: Dahon Espresso
Hmotnost: 13,5 kg
Rám: ALU 7005
Brzdy: ProMax V
Řazení (počet převodů/typ): 3×7, Shimano RevoShift
Přehazovačka: Shimano TX51
Pedály: Suntour skládací
Pláště: Kenda Kwest 1,5
Rozměry po složení: 40×90×105 cm
Velikost kol: 26"
Cena: 11 990 Kč
Cena zahrnuje: Biologic pumpa, skládací pedály a povinná výbava odrazkami
Příslušenství, které je možné dokoupit: Blatníky, nosič, obal na složené kolo, košík a brašny na kolo včetně adaptérů Klik fix
Prodejce: AZUB
Další informace: www.azub.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Dahon Espresso O pohon se stará vzadu sedmikolečko s přehazovačkou Shimano TX51, vpředu je trojtác. Ovládání řazení je řešeno pomocí otočných gripů Detail zadního náboje Detail předního náboje Na zadním i předním kole najdeme klasické V-brzdy. Sbalení kola provedeme uvolněním páčky na rámové trubce… …a otočením rámu v kloubu složíme kolo na dvě poloviny. Magnety umístěné v blízkosti nábojů se postarají o to, aby celé kolo drželo při manipulaci pohromadě. Dahon Espresso po sbalení Řídítka je možné složit pouze pomocí nářadí (povolením dvou imbusových šroubů) Detail sedla – v sedlovce je ukrytá speciální Dahon Biologic pumpa, která je součástí základní výbavy Manipulace se sedlovkou je díky rychloupínáku také jednoduchá.
redakce NaKole.cz, 20.04.2010
Blogy

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

 ()
Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by nechtěl, jako malý jsem si prozpěvoval písničku W+V Strýček Jack a při plánování cesty podél Labe jsem si říkal, že konečně k tomu dojde. Pak to s Labskou bylo jinak…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

 ()
VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal opět plánovat akce na nový rok. Rok 2017. A to i přes to, že letošní zima byla „delší" jako obvykle a nakonec se ani v druhé polovině dubna nechce vzdát své vlády. O tom ale ještě později...Asi…
Marťas004 | 02.05.2017

Maďarsko a Chorvatsko na kole

 ()
Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

O čem se mluví:

Lehokola Homebuilders lehokol 11 před 3 minutami
Bezpečnost na kole Co mě zaujalo 1 5 7 dnes v 10:30
Elektrokola Volba elektrokola dnes v 10:30
Elektrifikace dnes v 09:32
NEcyklo Pobavilo, potěšilo 125. dnes v 09:26
Ve městě na kole Cyklovýtah v Praze - kam ho umístit? dnes v 09:05
NEcyklo Nejlepší vtip 37. dnes v 08:49
Elektrokola Dva motory dnes v 08:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

318 cyklistů (28 přihlášených)

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do…
petrp | 04.05.2017

Vrchařská koruna Valašska

VKV - Vrchařská koruna Valašska ...VKV poprvé a určitě ne naposled... Téměř hned po novém roce jsem začal…
Marťas004 | 02.05.2017