reklama

Velký test skládacích kol (1.) – Author Simplex

Jako první v našem seriálu o skládacích kolech přinášíme recenzi modelu Author Simplex. Rychlý a živý stroj, přizpůsobený pro rychlé skládání, rozkládání a převážení veřejnou dopravou, to je jednoduše Simplex.

Skládací kolo Author Simplex
Skládací kolo Author Simplex
Foto: NaKole.cz

Model Simplex řadí jeho výrobce Author do řady Touring – tedy mezi kola určená pro pohodlnou jízdu po zpevněném povrchu. V této řadě najdete pro rok 2009 dalších 6 modelů expedičních a městských kol. Author Simplex je živý a dobře ovladatelný stroj, s důrazem na rychlé složení a pohodlné přenášení.

Dojem z jízdy

Naši testovací jezdci ocenili především zrychlení a živost stroje. Kolo je velmi dobře ovladatelné, při řízení reaguje okamžitě a přesně. Jezdci byli vlastnostmi kola až překvapeni, s ohledem na malá kola a vysoký představec bylo řízení hodhoceno na jedničku. Při jízdě ve stoje byl stroj hodnocený až jako neposedný. Po rovině se dá dosáhnout 30 km/h, a to díky většímu tácu s 52 zuby. Nejvyššímu z našich testovacích jezdců, který měří 187 cm, k pohodě při rychlejší jízdě chybělo několik centimetrů sedlovky. Jezdci s výškou 160–180 cm byli naprosto spokojeni.
Asi největší novinkou pro jezdce zvyklé na geometrii horských nebo trekingových kol je vzpřímený posez. Pro ten je kolo vybaveno širším gelovým sedlem zn. Author. Vzpřímený posez sice neumožní tolik se opřít do šlapání a vyvinout větší výkon, na druhou stranu je velmi pohodlný. I tady se Author Simplex osvědčuje jako ideální pro městské prostředí a cesty okolo 10 km.

Do dálky, do kopce

I když na kole se dají překonat větší vzdálenosti, jeho největší přednosti vyniknou v městském prostředí na trasách kolem 10 km. Rychlé složení a dobrá manipulovatelnost ho předurčují ke kombinaci s veřejnou dopravou. Pokud tedy uživatel potřebuje překonat větší vzdálenosti nebo extrémní stoupání, není problém kolo složit a převézt část trasy autobusem, tramvají nebo lanovkou.
Author Simplex dobře zvládá stoupání okolo 10 %. Při větším sklonu je lepší kolo vést nebo použít kombinaci s jinou dopravou. Testovací zátěží, kterou se pro kola stala trasa z pražského vltavského nábřeží na Letnou se sklonem 21% , nicméně skládací kola obecně zvládala hůře (s výjimkou kol s pomocným elektromotorem). V každém případě se příznivě projevuje nízká hmotnost kola, ať už při jízdě nebo při jeho vedení, či dokonce přenášení po schodech.
Simplexu s jeho hladkými a relativně úzkými plášti (Kenda K-1038, š. 1,5“) nejlépe „sedí“ asfalt, ale dobře zvládá i drobnou nebo hrubou dlažbu. Nepříjemná byla jízda po kočičích hlavách. Také při křížení tramvajových kolejí by byly vhodné širší pláště. Na druhou stranu, úzké pláště se podstatně podílejí na už zmíněné živosti a rychlosti kola.
Také řazení bylo dobře hodnoceno. Sedmistupňový Grip Shift je přesný a rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré ovládání.
I když řízení kola bylo celkově velmi dobré, jedna věc si vysloužila přece jen kritiku. Vysoko posazená řídítka při jízdě tlačí velkou silou na kloub, přes který se sklápí řídítka. Upevnění řídítek v představci se po čase začalo viklat, takže při jízdě vznikl nepříjemný „vakl“. Ten se ale dá snadno odstranit utažením jednoho šroubku. Tato operace je popsaná v manuálu ke kolu a zvládne ji i méně technicky zdatná osoba.
Ráfkové V-brzdy Tektro 57 AL také podle testovacích jezdců reagují dobře. Pískání brzd, ke kterému docházelo, by se snadno odstranilo seřízením brzdových špalíků.

Skládání a manipulace

Author Simplex byl vytvořený pro co nejrychlejší složení a tomuto účelu byly podřízené všechny klouby. Složení kola se tak dá zvládnout za 15 vteřin, pokud je stroj správně „vyladěný“.

Postup při skládání:

Manipulace se složeným kolem (po složení se z kola stane balík o velikosti 85×65×37 cm) je snadná díky nízké váze, úchopu za sedlo nebo nosič a kompaktnímu tvaru. Balík drží pohromadě díky dvěma silným magnetům, které neumožní rozložení kola při jeho přenášení.
Zkušenosti ukázaly, že balík není překážkou při cestování v pražské MHD. Při převážení autem se kolo pohodlně vešlo do kufru, pouze u automobilu Škoda Fabia bylo nutné složit vrchní desku.

Příslušenství

 

Kolo Author Simplex je vybavené přední a zadní odrazkou, blatníky a nosičem.
Skvěle se osvědčily blatníky s plácačkami, které perfektně zachycují vodu i nečistoty. Zkušeností jednoho z jezdců byla jízda v přívalovém dešti, aniž by došlo k jakémukoli zašpinění ostřikem od jízdního kola.
Zadní nosič má nosnost 25 kg. Gumicuk, který je součástí dodaného vybavení, je nastaven svým rozsahem spíše na větší předměty a není příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad upevnit ještě dalšími popruhy.

Celkové hodnocení

Author Simplex je ideální pro vzdálenosti okolo 10 km po zpevněném povrchu anebo v kombinaci s veřejnou dopravou. Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Posez je přizpůsobený i pohybu v civilním až reprezentativním oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje jízdu v sukních. Author Simplex se dodává v tmavě modré a bílé barvě, jeho doporučená cena je 10.990 Kč.

  • Dobrá ovladatelnost

  • Živost stroje

  • Ryska na sedlovce umožňuje snadné nastavení

  • Jednoduché a rychlé složení

  • Blatníky se zástěrkami jsou dobrou ochranou při jízdě v dešti nebo za mokra

  • Pro jezdce vyšší než 185 cm krátká sedlovka

  • Upevnění řídítek v představci po čase vytvoří vůli

Technická specifikace

Rám: dural 7005
Hmotnost: 13,0 kg
Řazení (počet převodů/typ): 7/Sram MRX
Přední tác: 52 zubů
Pastorky: 11–30 zubů
Rozměry po složení: 85×65×37 cm
Velikost kol: 20"
Max.nosnost: 105 kg
Cena: 10 990 Kč
Cena zahrnuje: nosič s gumicukem, blatníky, stojánek
Výrobce: Universal Agency, www.author.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Skládací kolo Author Simplex Skládací kolo Author Simplex Pohybem páčky směrem dolů uvolníme představec. Po uvolnění pojistky představec „zlomíme“. Podobným způsobem „zlomíme“ i rám Pedál před složením Pedál po složení Author Simplex ve složeném stavu Magnet zajišťuje, aby se kolo při přenášení nerozevíralo a drželo pohromadě. Author Simplex se nechá snadno přenášet i za rámovou trubku, pokud např. potřebujete s kolem do podchodu nebo metra. Stupnice na sedlovce umožňuje snadné zapamatování nastavení výšky Zadní nosič s nosností 25 kg a odrazkou. Všimněte si také zástěrky na konci blatníku, která perfektně zachycuje vodu i nečistoty. Velká odrazka na nosiči plní svojí funkci dobře. O ovládání řazení se stará sedmistupňový Grip Shift Převody zblízka Ráfkové V-brzdy Tektro 57 AL reagují dobře.
redakce NaKole.cz, 14.04.2009
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 před minutou
Komentáře k blogu Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe dnes v 19:15
Elektrokola Dva motory dnes v 16:31
Cestování na kole ELBERADWEG - Labská stezka dnes v 16:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

325 cyklistů (27 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017