Velký test skládacích kol (4.) – Dahon Vitesse

Americká společnost Dahon se specializuje na výrobu skládacích kol už 30 let. Na otestování jsme dostali model Dahon Vitesse, který je v České republice best sellerem.

Dahon Vitesse
Dahon Vitesse
Foto: NaKole.cz

Kolo pro každého

Pokud bychom měli Dahon Vitesse charakterizovat jedním slovem, asi bychom řekli že je univerzální. Je až překvapivé jak kolo „sedí“ každému – ať už je to průměrně vysoká žena nebo téměř dvoumetrový muž. Odpověď se skrývá v geometrii rámu – nastavení úhlu sedlovky a hlavové trubky, úhlu přední vidlice, vzdálenosti středů kol, výšky středu šlapek a rozložení hmotnosti a dalších parametrů. Rám s geometrií označenou jako Biologic II. má Dahon ošetřenou svým patentem.
S touto geometrií se nicméně setkáváme u kol na celém světě, ať už se výrobci hlásí k inspiraci Dahonem či nikoli.
Podle údajů od výrobce je kolo limitované výškou jezdce 195 cm a váhou 105 kg. Jak jsme vyzkoušeli, kolo unese mnohem víc. Na našem obrázku ho můžete vidět se 140 kg živé váhy.

Jízda na Vitesse


Foto: Jiří Beneš

Výsledkem je v každém případě pohodlná vzpřímená jízda, která se pocitově podobá jízdě na klasickém městském kole. Vzhledem k malým 20“ kolům je kolo překvapivě svižné. Na asfaltu lze dosáhnout rychlosti kolem 30 km/h, především díky velkému tácu s 52 zuby.
Oproti běžnému městskému, ale i trekingovému kolu je znát „odlehčenost“ Vitesse. Na ní se podílejí kromě hliníkového rámu také menší průměry kol. Zatímco váha běžného městského kola je okolo 20 kg, Dahon Vitesse váží se všemi doplňky jen 12,9 kg. Na sobě přitom má kompletní osazení – odrazky, blatníky, nosič a přední i zadní světlo. Bez doplňků je jeho váha ještě nižší – necelých 11 kg.
Na asfaltu nebo drobné dlažbě kolo Dahon Vitesse jede svižně a přitom reaguje citlivě. Kolo jsme testovali převážně v pražském prostředí, ve kterém je nutné neustále najíždět na obrubníky, přenášet kola po schodech či zvládat technicky jízdu po „kočičích hlavách“. Dahon skvěle obstál především na asfaltu nebo na střední dlažbě. Jízda po hrubé dlažbě už přece jen nebyla tak příjemná, po kočičích hlavách je lepší kolo vést. Pro lepší komfort jízdy poslouží balonové pláště.
Úzkým a hladkým plášťům Dahon „Roulez“ nejlépe „sedí“ hladký povrch, překvapivě dobře ale zvládá Vitesse i jízdu v terénu.
Nízkou váhu kola
jsme potom ocenili při přenášení po schodech do mnoha pražských podchodů, při cestování metrem a při ukládání uvnitř budov.

Na rovině, do kopce

Vzpřímená jízda neumožní tolik se do pedálů opřít, zato je velmi pohodlná. Kolo je stavěné na rychlé přesuny v městském prostředí, tedy na vzdálenosti kolem 10–15 km. Nejdelší vzdálenost, kterou testovací jezdci na Vitesse překonali, byla 60 km. Trasa z Drážďan do Děčína je jedinečným tipem na pohodový výlet. Dahon Vitesse ji zvládl na jedničku, ke konci už ale získával trochu zpoždění na svoje trekingové „bratříčky“.
Pro zvládání kopců je kolo vybavené sedmistupňovým řazením Sram MRX Comp. S tímto vybavením zvládne dobře stoupání okolo 10 %. Řazení při jízdě funguje bezchybně, sedmistupňový Grip Shift je přesný a rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré ovládání.
Také „véčkové“ brzdy ProMax reagují dobře i v prudkém kopci.

Pro koho je kolo určené

Dahon Vitesse byl stvořen pro intermodalitu – s důrazem na snadné a rychlé skládání a manipulaci v dopravních prostředcích.

Postup při složení kola obsahuje tři po sobě následující kroky:

  1. Zasunout sedlovku do rámu
  2. Složit představec – otočit řidítka a ohnout představec
  3. Složit rám v půlce

Celý úkon při skládání zabere 15 vteřin, jak se můžete přesvědčit na následujícím videu:

Pro snazší transport je ještě možné sklopit pedály. Na předním a zadním kole jsou magnety, které na sebe po složení rámu nasednou. Složené kolo tak drží pohromadě a dobře se s ním manipuluje. Při uchopení za nosič nebo sedlo je složené kolo dokonale vyvážené a přenést ho zvládne i průměrně fyzicky zdatná žena.

Při položení na zem se složené kolo opírá o 3 body – sedlovou trubku a dvě kola, která tvoří po složení trojúhelník. Balík o rozměrech 85×65×37 cm je stabilní a lze ho kdekoli uložit bez opírání.
Jak jsme vyzkoušeli, pražská MHD ho bez výhrad přijímá a stejně tak lze Vitesse zdarma vzít s sebou i do vlaku. Pro lepší pocit při cestování je možné zabalit složené kolo do přepravního obalu, který lze zakoupit u distributora.

Nakonec vám prozradíme ještě jeden malý trik, jak optimálně nastavit výšku sedla , i když není na sedlovce ryska. Pokud sedlo zasunete do podpaží a natažené prsty se dotýkají středu šlapání, zajistěte sedlo právě v této poloze. Kolo vám bude sedět jako ulité.

Na co si dát pozor

Skládání kola, které je jeho hlavní výhodou, s sebou nese zároveň i hlavní nevýhodu. Neustále znovu a znovu ohýbané části mají tendenci přirozeně se opotřebovat. U Vitesse je nejzranitelnějším místem kloub představce, na který se při jízdě vytváří velký tlak. To se projevilo zhruba po 3 měsících intenzivního používání vikláním představce. Vůle řídítek, která trochu kazila požitek z jízdy, byla však odstraněna utažením jednoho šroubu během pár vteřin. Tato úprava je navíc doporučená a důkladně popsaná v manuálu.

ZÁKLADNÍ VYBAVENÍ KOLA A JEHO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Kolo obsahuje základní povinnou výbavu pro jízdu na pozemních komunikacích, tedy přední a zadní odrazku, odrazky ve výpletu kola a odrazky na šlapkách. Výrobce navíc přidal do základního vybavení i stojánek, který u městského kola rozhodně oceníte. V tomto provedení lze Dahon Vitesse D7 pořídit za 11 900 Kč.


Bytelný nosič snese velkou zátěž. Foto: NaKole.cz

Testované kolo, které jsme měli k dispozici, obsahovalo navíc blatníky a nosič s integrovaným gumicukem, které městským cyklistům rozhodně doporučujeme. Blatníky i s připevněnými plácačkami se skvěle osvědčily – ani při jízdě v přívalovém dešti nedošlo k zašpinění jezdce odstřikující vodou. Také nosič by měl být u městských kol téměř pravidlem. Bytelný ocelový nosič na kole Dahon Vitesse unese podle našich zkušeností minimálně 30 kg. Pokud byste chtěli převážet těžší předměty, myslete na to, že dodaný gumicuk není příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad pro jistotu upevnit ještě dalšími popruhy.

Na českém trhu jsou k dispozici také další doplňky ke kolu Dahon Vitesse:

  • teleskopická sedlovka pro extra vysoké jedince,
  • pumpička v sedlovce,
  • brašny včetně upevnění Klik fix,
  • přepravní obal ve dvou provedeních – přes rameno a na záda.

Pokud bychom se skládačkou chtěli vyrazit za tmy nebo šera, je vhodné ještě dokoupit přední a zadní světlo. I s nimi zbyde na řídítkách dost místa pro zvonek a případný cyklocomputer. Kdo chce jezdit na kole v běžném oblečení, měl by zvážit také kryt řetězu.

Celkové hodnocení

Dahon Vitesse je především lehký, skladný a dobře transportovatelný dopravní prostředek do města. Jeho přednosti vyniknout na trasách okolo 10 km (na hladkém povrchu zvládne ale mnohem více) nebo v kombinaci s veřejnou dopravou.
Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Jedinečná je pohoda jízdy pro osoby s různou výškou a také jednoduchost a rychlost složení.
Posez i vybavení je přizpůsobené pohybu v civilním až reprezentativním oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje jízdu v sukních. Dahon Vitesse je k dispozici v černé a červené barvě. Testované kolo s plnou výbavou stojí 12 900 Kč, bez příslušenství je jeho cena o tisícovku nižší.

 

  • Dobrá ovladatelnost
  • Živost stroje
  • Jednoduché a rychlé složení
  • Ochrana před špatným počasím
  • Kompletní osazení vyhovuje vyhlášce
  • Upevnění řídítek v představci po čase způsobí viklání
  • Obtížné zvládání nerovného povrchu (hrubá dlažba, kočičí hlavy)

Technická specifikace

Hmotnost: 12,9 kg
Řazení (počet převodů): 7 rychlostí, Sram MRX Comp
Přední tác: 52 zubů
Pastorky: 11–30 zubů
Rám: 7005 alu
Brzdy: ProMax V
Rozměry po složení: 85×65×37 cm
Velikost kol: 20"
Max. nosnost: 105 kg
Cena: od 11 900 Kč
Prodejce: AZUB
Další info: www.azub.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Dahon Vitesse Dahon Vitesse se 140 kg zátěží. Kolo tímto způsobem občas využíváme na kratší vzdálenosti. Vzpřímená jízda, nízký rám, lehkost - to všechno ocení městští cyklisté. Díky své lehkosti se Dahon Vitesse velmi snadno přenáší. Dahon Vitesse v autobuse... ...v tramvaji... ...ve vlaku... Manipulaci zvládnou snadno i ženy. Sedmistupňový Grip Shift funguje přesně. Postup při skládání je vždy stejný. Zasuneme sedlovku do rámu... ...ohneme představec... ... a nakonec složíme kolo napůl. Pro zmenšení objemu se mohou ještě navíc sklopit pedály. Magnety na předním a zadním kole drží složený balík pohromadě. Malý trik pro správné nastavení výšky sedla. Netuším, jestli je to nějak vědecky zdůvodněné, ale funguje to vždy. Kloub představce je zabezpečený pojistkou. Představec po složení Detail sklákání rámu.
redakce NaKole.cz, 06.05.2009
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 dnes v 22:38
Cestování na kole Bělorusko na kole? dnes v 22:23
Co vás vytočilo 110 dnes v 22:13
Co vás vytočilo 109 dnes v 21:04
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 61 dnes v 20:36
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

156 cyklistů (12 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016