reklama

Velký test skládacích kol (4.) – Dahon Vitesse

Americká společnost Dahon se specializuje na výrobu skládacích kol už 30 let. Na otestování jsme dostali model Dahon Vitesse, který je v České republice best sellerem.

Dahon Vitesse
Dahon Vitesse
Foto: NaKole.cz

Kolo pro každého

Pokud bychom měli Dahon Vitesse charakterizovat jedním slovem, asi bychom řekli že je univerzální. Je až překvapivé jak kolo „sedí“ každému – ať už je to průměrně vysoká žena nebo téměř dvoumetrový muž. Odpověď se skrývá v geometrii rámu – nastavení úhlu sedlovky a hlavové trubky, úhlu přední vidlice, vzdálenosti středů kol, výšky středu šlapek a rozložení hmotnosti a dalších parametrů. Rám s geometrií označenou jako Biologic II. má Dahon ošetřenou svým patentem.
S touto geometrií se nicméně setkáváme u kol na celém světě, ať už se výrobci hlásí k inspiraci Dahonem či nikoli.
Podle údajů od výrobce je kolo limitované výškou jezdce 195 cm a váhou 105 kg. Jak jsme vyzkoušeli, kolo unese mnohem víc. Na našem obrázku ho můžete vidět se 140 kg živé váhy.

Jízda na Vitesse


Foto: Jiří Beneš

Výsledkem je v každém případě pohodlná vzpřímená jízda, která se pocitově podobá jízdě na klasickém městském kole. Vzhledem k malým 20“ kolům je kolo překvapivě svižné. Na asfaltu lze dosáhnout rychlosti kolem 30 km/h, především díky velkému tácu s 52 zuby.
Oproti běžnému městskému, ale i trekingovému kolu je znát „odlehčenost“ Vitesse. Na ní se podílejí kromě hliníkového rámu také menší průměry kol. Zatímco váha běžného městského kola je okolo 20 kg, Dahon Vitesse váží se všemi doplňky jen 12,9 kg. Na sobě přitom má kompletní osazení – odrazky, blatníky, nosič a přední i zadní světlo. Bez doplňků je jeho váha ještě nižší – necelých 11 kg.
Na asfaltu nebo drobné dlažbě kolo Dahon Vitesse jede svižně a přitom reaguje citlivě. Kolo jsme testovali převážně v pražském prostředí, ve kterém je nutné neustále najíždět na obrubníky, přenášet kola po schodech či zvládat technicky jízdu po „kočičích hlavách“. Dahon skvěle obstál především na asfaltu nebo na střední dlažbě. Jízda po hrubé dlažbě už přece jen nebyla tak příjemná, po kočičích hlavách je lepší kolo vést. Pro lepší komfort jízdy poslouží balonové pláště.
Úzkým a hladkým plášťům Dahon „Roulez“ nejlépe „sedí“ hladký povrch, překvapivě dobře ale zvládá Vitesse i jízdu v terénu.
Nízkou váhu kola
jsme potom ocenili při přenášení po schodech do mnoha pražských podchodů, při cestování metrem a při ukládání uvnitř budov.

Na rovině, do kopce

Vzpřímená jízda neumožní tolik se do pedálů opřít, zato je velmi pohodlná. Kolo je stavěné na rychlé přesuny v městském prostředí, tedy na vzdálenosti kolem 10–15 km. Nejdelší vzdálenost, kterou testovací jezdci na Vitesse překonali, byla 60 km. Trasa z Drážďan do Děčína je jedinečným tipem na pohodový výlet. Dahon Vitesse ji zvládl na jedničku, ke konci už ale získával trochu zpoždění na svoje trekingové „bratříčky“.
Pro zvládání kopců je kolo vybavené sedmistupňovým řazením Sram MRX Comp. S tímto vybavením zvládne dobře stoupání okolo 10 %. Řazení při jízdě funguje bezchybně, sedmistupňový Grip Shift je přesný a rychlý a pohodlné rukojeti umožňují dobré ovládání.
Také „véčkové“ brzdy ProMax reagují dobře i v prudkém kopci.

Pro koho je kolo určené

Dahon Vitesse byl stvořen pro intermodalitu – s důrazem na snadné a rychlé skládání a manipulaci v dopravních prostředcích.

Postup při složení kola obsahuje tři po sobě následující kroky:

  1. Zasunout sedlovku do rámu
  2. Složit představec – otočit řidítka a ohnout představec
  3. Složit rám v půlce

Celý úkon při skládání zabere 15 vteřin, jak se můžete přesvědčit na následujícím videu:

Pro snazší transport je ještě možné sklopit pedály. Na předním a zadním kole jsou magnety, které na sebe po složení rámu nasednou. Složené kolo tak drží pohromadě a dobře se s ním manipuluje. Při uchopení za nosič nebo sedlo je složené kolo dokonale vyvážené a přenést ho zvládne i průměrně fyzicky zdatná žena.

Při položení na zem se složené kolo opírá o 3 body – sedlovou trubku a dvě kola, která tvoří po složení trojúhelník. Balík o rozměrech 85×65×37 cm je stabilní a lze ho kdekoli uložit bez opírání.
Jak jsme vyzkoušeli, pražská MHD ho bez výhrad přijímá a stejně tak lze Vitesse zdarma vzít s sebou i do vlaku. Pro lepší pocit při cestování je možné zabalit složené kolo do přepravního obalu, který lze zakoupit u distributora.

Nakonec vám prozradíme ještě jeden malý trik, jak optimálně nastavit výšku sedla , i když není na sedlovce ryska. Pokud sedlo zasunete do podpaží a natažené prsty se dotýkají středu šlapání, zajistěte sedlo právě v této poloze. Kolo vám bude sedět jako ulité.

Na co si dát pozor

Skládání kola, které je jeho hlavní výhodou, s sebou nese zároveň i hlavní nevýhodu. Neustále znovu a znovu ohýbané části mají tendenci přirozeně se opotřebovat. U Vitesse je nejzranitelnějším místem kloub představce, na který se při jízdě vytváří velký tlak. To se projevilo zhruba po 3 měsících intenzivního používání vikláním představce. Vůle řídítek, která trochu kazila požitek z jízdy, byla však odstraněna utažením jednoho šroubu během pár vteřin. Tato úprava je navíc doporučená a důkladně popsaná v manuálu.

ZÁKLADNÍ VYBAVENÍ KOLA A JEHO PŘÍSLUŠENSTVÍ
Kolo obsahuje základní povinnou výbavu pro jízdu na pozemních komunikacích, tedy přední a zadní odrazku, odrazky ve výpletu kola a odrazky na šlapkách. Výrobce navíc přidal do základního vybavení i stojánek, který u městského kola rozhodně oceníte. V tomto provedení lze Dahon Vitesse D7 pořídit za 11 900 Kč.


Bytelný nosič snese velkou zátěž. Foto: NaKole.cz

Testované kolo, které jsme měli k dispozici, obsahovalo navíc blatníky a nosič s integrovaným gumicukem, které městským cyklistům rozhodně doporučujeme. Blatníky i s připevněnými plácačkami se skvěle osvědčily – ani při jízdě v přívalovém dešti nedošlo k zašpinění jezdce odstřikující vodou. Také nosič by měl být u městských kol téměř pravidlem. Bytelný ocelový nosič na kole Dahon Vitesse unese podle našich zkušeností minimálně 30 kg. Pokud byste chtěli převážet těžší předměty, myslete na to, že dodaný gumicuk není příliš silný. Na dlažbě nebo jiných nerovnostech se potom náklad může snadno vytřást. Proto doporučujeme případný náklad pro jistotu upevnit ještě dalšími popruhy.

Na českém trhu jsou k dispozici také další doplňky ke kolu Dahon Vitesse:

  • teleskopická sedlovka pro extra vysoké jedince,
  • pumpička v sedlovce,
  • brašny včetně upevnění Klik fix,
  • přepravní obal ve dvou provedeních – přes rameno a na záda.

Pokud bychom se skládačkou chtěli vyrazit za tmy nebo šera, je vhodné ještě dokoupit přední a zadní světlo. I s nimi zbyde na řídítkách dost místa pro zvonek a případný cyklocomputer. Kdo chce jezdit na kole v běžném oblečení, měl by zvážit také kryt řetězu.

Celkové hodnocení

Dahon Vitesse je především lehký, skladný a dobře transportovatelný dopravní prostředek do města. Jeho přednosti vyniknout na trasách okolo 10 km (na hladkém povrchu zvládne ale mnohem více) nebo v kombinaci s veřejnou dopravou.
Kolo je dobrou volbou pro ty, kdo nemají ambice na sportovní výkon a chtějí kolo použít pro občasné cesty do práce nebo do obchodu. Jedinečná je pohoda jízdy pro osoby s různou výškou a také jednoduchost a rychlost složení.
Posez i vybavení je přizpůsobené pohybu v civilním až reprezentativním oblečení. Kolo vyzývá k úsporné a přitom svižné jízdě, takže se jezdec příliš nezpotí. Pro dámy může být důležitá skutečnost, že nízko posazený rám podporuje jízdu v sukních. Dahon Vitesse je k dispozici v černé a červené barvě. Testované kolo s plnou výbavou stojí 12 900 Kč, bez příslušenství je jeho cena o tisícovku nižší.

 

  • Dobrá ovladatelnost
  • Živost stroje
  • Jednoduché a rychlé složení
  • Ochrana před špatným počasím
  • Kompletní osazení vyhovuje vyhlášce
  • Upevnění řídítek v představci po čase způsobí viklání
  • Obtížné zvládání nerovného povrchu (hrubá dlažba, kočičí hlavy)

Technická specifikace

Hmotnost: 12,9 kg
Řazení (počet převodů): 7 rychlostí, Sram MRX Comp
Přední tác: 52 zubů
Pastorky: 11–30 zubů
Rám: 7005 alu
Brzdy: ProMax V
Rozměry po složení: 85×65×37 cm
Velikost kol: 20"
Max. nosnost: 105 kg
Cena: od 11 900 Kč
Prodejce: AZUB
Další info: www.azub.cz

Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.

Fotogalerie

Dahon Vitesse Dahon Vitesse se 140 kg zátěží. Kolo tímto způsobem občas využíváme na kratší vzdálenosti. Vzpřímená jízda, nízký rám, lehkost - to všechno ocení městští cyklisté. Díky své lehkosti se Dahon Vitesse velmi snadno přenáší. Dahon Vitesse v autobuse... ...v tramvaji... ...ve vlaku... Manipulaci zvládnou snadno i ženy. Sedmistupňový Grip Shift funguje přesně. Postup při skládání je vždy stejný. Zasuneme sedlovku do rámu... ...ohneme představec... ... a nakonec složíme kolo napůl. Pro zmenšení objemu se mohou ještě navíc sklopit pedály. Magnety na předním a zadním kole drží složený balík pohromadě. Malý trik pro správné nastavení výšky sedla. Netuším, jestli je to nějak vědecky zdůvodněné, ale funguje to vždy. Kloub představce je zabezpečený pojistkou. Představec po složení Detail sklákání rámu.
redakce NaKole.cz, 06.05.2009
Blogy

Maďarsko a Chorvatsko na kole

 ()
Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné, rozloučil se z Gorolemi... „paždziernik dowidzenia"... a usednul natěšený na bicykl. Má mysl je již týdny někde na cestách... První kilometry vedou Moravou V kalendáři je datum 8. května 2014.…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

 ()
Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda? Každý to vnímá jinak, když se mi naskytla příležitost odjet v polovině února na pár dní do Paříže, neváhala jsem ani chvilku. Vstávání uprostřed noci není příjemné, ale termoska s kávou se na…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

 ()
Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký příspěvek. Předem se omlouvám ortodoxním bikerům. Oravareitti Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce 57 km v srdci jezerní oblasti. Tato stezka je…
šíp | 13.02.2017

Jak jsem potkával islám – na kole i pěšky

 ()
Kosovo 1984 Poprvé to bylo v Jugoslávii. Svazová republika Makedonie, Kosovo, rok 1984. Prošli jsme Šar Planinu a vydali se na Prokletije. Přišel deštivý večer, někde blízko už musí být albánská hranice, stan se moc stavět nechtělo a vysoko v horách byla salaš. Bača v mohutném kožichu. „Za što ty…
mirekbik | 14.01.2017

Lipno bruslí, fatbiky vyjíždějí

 ()
Bruslařská sezóna 2016/2017 na LipněanebLedová magistrála hlásí a informuje Byly takové doby, kdy se zdejší (tehdy bikerská) komunita nezabývala planetárními problémy, ale konala. Tak se v roce 2009 uskutečnil nákolácký zájezd bez kol na zamrzlé Lipno. Byla to tehdy výborná bruslařská sezona. Letos…
mirekbik | 11.01.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Presidentske volby ve Francii 5 před 12 minutami
Co vas zaujalo 156 dnes v 18:19
Cestování na kole Do Medžugorie (Bosna a Hercegovina) dnes v 17:03
Technické rady Vytekla mi brzdova kapalina dnes v 16:15
Vyjížďky, srazy, akce Jarní sraz 2017 - ubytování dnes v 16:13
NEcyklo LIDL pro cyklisty VII dnes v 14:17
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 64. dnes v 09:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

243 cyklistů (18 přihlášených)

Maďarsko a Chorvatsko na kole

Skončila zima nezima. Vypnul jsem lyžařský vlek, naštípal dříví na zimu příští, zabalil vše potřebné,…
pavelv | 20.04.2017

Paříž

Paříž je vždycky dobrá volba, asi tak nějak zní věta z jednoho romantického filmu, je to klišé nebo pravda?…
HMS | 19.03.2017

Oravareitti - Veverčí stezka na kánoi - Finsko 2016

Pro oživení poněkud pochmurné atmosféry způsobené cyklistickou mimosezónou si dovoluji uveřejnit ryze vodácký…
šíp | 13.02.2017