Velký test skládacích kol (2.) – Brompton

Tomuto kolu se okamžitě začalo přezdívat „Bromík“nebo „Brumla“. Přezdívka vystihuje přesně jeho osobnost – Brompton M3L je malý přátelský pomocník, se kterým se každý lehce skamarádí a má chuť brát jej všude s sebou.

Foto: NaKole.cz

Skládání kol Brompton je zcela jiné, než u ostatních testovaných značek. Anglický designer Andrew Ritchie přišel s tímto konceptem na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Z rodného Londýna se dnes tato kola vyvážejí do 27 zemí světa.

Brompton má dvě podoby. Na jednu stranu je to malý, přítulný mazlík, „kolo do kabelky“, které si vezmete s sebou kamkoli. A na druhou stranu velmi bytelné a bezpečné kolo, které je určené pro velmi časté použití a které vás nenechá na holičkách.

Jedeme…

Kolo se liší už na první pohled svými menšími ráfky, které mají pouhých 16 palců. První dojem skutečně vyvolává asociace na domácího mazlíčka. Jakmile na něj sednete, ukáže ale rychle, co umí.
Jízda na Bromptonu je typicky „městská“, se vzpřímeným posezem na širokém pohodlném sedle. Za zmínku stojí i řídítka „vlaštovky“, typické pro městská kola. Je vidět, že kolo bylo vyvinuto pro městské prostředí a jeho vlastnosti se nejlépe uplatní v pravidelném dojíždění na vzdálenost 8–10 km, přičemž se počítá s civilním nebo přímo slavnostním oblečením. Pro delší trasy je lepší použít kombinaci s veřejnou dopravou. Sedlo a vzpřímený posez přece jen nejsou vhodné pro vytrvalostní jízdu.
Důležité bylo, že kolo od samého počátku vzbuzovalo důvěru a naši mužští kolegové se neobávali vyzkoušet na něm ani divočejší kousky. Zajišťovací mechanismy jsou velmi důkladné a samo kolo je přes svou drobnost bytelné a působí spolehlivě a bezpečně.
Pro komfortní pocit je ideální rychlost kolem 20 km/h, převody umožní vytáhnout rychlost až na 30 km/h. Celková geometrie kola nedovolí opřít se do pedálů velkou silou, do rychlosti se kolo dostane díky přednímu tácu s 50 zuby, což je víc než u klasických trekkingových (obvyklé je maximálně 48 zubů, spíše však 44). Kolo je dobře ovladatelné, na svoji městskou geometrii až překvapivě dobře zvládá úhybné manévry a především rychlá zastavení a rozjíždění se.

Kolo na asfalt, Ne do terénu

Svižné jízdě napomáhají i hladké a úzké pláště, které dobře zvládají asfalt a drobnou kamennou dlažbu. Malá kolečka ale hůře přenášejí nerovnosti z hrubé dlažby, problematické je i křížení tramvajových kolejí. Ty jsou v Praze prubířským kamenem pro většinu jezdců a najetí do žlábku kolejí už způsobilo pád nejednoho z nich.
Zadní kolo je odpružené velice vynalézavým způsobem v kloubu složení kola. Efekt odpružení je na nerovném povrchu dobře znát. Přesto je Brompton určený především na asfalt nebo jemnou dlažbu. Jízda po hrubé dlažbě nebo dokonce kočičích hlavách je nepříjemná, někdy dokonce nemožná, a to hlavně kvůli vibracím a ovládání předního kola.

Pro malé i velké

Jezdcům s průměrnou výškou kolo výborně sedlo. Pouze nejvyšší z našich testovacích jezdců s výškou 187 cm si podle vlastních slov připadal trochu jako „medvěd na mopedu“. Nepřirozený posez ovlivnila především délka sedlovky, které chybělo několik centimetrů.

Vzhůru do kopce

Brompton zvládne stoupání do 10%, příkřejší kopce je mnohem lepší zdolat chůzí s vedením kola nebo v kombinaci s veřejnou dopravou. Kolo je vybaveno třistupňovou nábovou převodovkou Sturmey Archer. Plastové páčky na řídítkách mají trochu nestandardní ovládání, na které si musíte chvíli zvykat. Ovládání páček není příliš ergonomícké a při častém řazení hodně namáhá prsty. Řazení je nicméně standardní a hladké, jen vyčnívající tenké plastové páčky trochu vzbuzovaly obavy z možného ulomení.
Velmi dobře fungují čelisťové brzdy (typ Dual Caliper s reverzním tahem), které se vyrábějí také pod značkou Brompton. Tento typ brzd, který se většinou montuje na silniční kola, fungoval spolehlivě a účinně při jízdě ve velmi strmých klesáních.
Zatímco na rovině „Bromík“ bodoval, v kopcích už to tak jednoznačné nebylo. Jeho tři převody postačí v rovinatém terénu, kopce s mírným sklonem (pro srovnání s běžným trekkingovým kolem můžeme použít termín „střednětácová“ stoupání) šly vystoupat na nejlehčí převod jen se silovým šlapáním a mimořádným vypětím. Nejtěžší ze tří převodů bylo možné použít jen při jízdě po spádu.
V tuto chvíli bychom měli upozornit, že testovaná verze Bromptona M3L má pouze tři převodové stupně. Jednou z předností téhle značky ale je, že zákazník si může celé kolo postavit přesně na míru podle svého zadání. V nabídce jsou tak různé možnosti zpřevodování, kolo může být osazené také šestirychlostní planetovou převodovkou.
Je zřejmé, že zvládání kopců není silnou stránkou testovaného kola. Při každodenním dojíždění do práce, na které je Brompton specialista, se ale takové úseky dají vytipovat velmi rychle a následně je možné naplánovat jejich objetí s menším převýšením nebo si na část cesty „pomoci“ MHD. Brompton pak rozhodně oceníte, pokud bydlíte v rovinatých městech, jako jsou třeba Pardubice nebo Hradec Králové.

Skládání a manipulace

Skládání a manipulace s kolem je hlavní silou „Bromíka“. Nastoupení do autobusu nebo tramvaje s tímto kolem je více než snadné. Při troše zkušenosti trvá složení okolo 15 sekund, hlavní elementy se skládají bez nadsázky jedním pohybem. Skládání je velmi efektní, pro laika vypadá trochu jako eskamotérský výstup. Každý, kdo měl šanci si kolo vyzkoušet, si zvlášť vychutnal vyjevené pohledy přítomných diváků a pokradmu šeptané dotazy: „Jak to, proboha, udělal?“.

A tady je ukázka, jak rychle lze složit kolo Brompton:

Jednotlivé fáze skládání najdete také v naší fotogalerii. Relativně nejdelší čas zabere při skládání odmontování pojistek, které jsou připevněné na závitu. Tady Brompton nezná kompromisy – všechny hlavní součásti skládacích mechanismů jsou kovové a lze předpokládat, že jejich životnost je velmi dlouhá.
Nejvyšší známku dostalo kolo za manipulaci ve složeném stavu. Testované kolo včetně veškerého příslušenství (integrovaný stojánek, blatníky, plácačky, zvonek, kabela) váží necelých 12 kg. Výsledkem složení je dokonale zajištěný balíček o rozměrech 56×60×31 cm, tedy nejméně ze všech kol v našem seriálu. Složené kolo se dá velmi snadno uchopit za rámovou trubku a přenést, po uložení na zem je stabilní a není potřeba ho nikde opírat.
Díky nízké hmotnosti kolo snadno unesou i dámy. Jak jsme vyzkoušeli, stejně snadné je i vyzvednutí kola do sítě pro zavazadla ve vlaku. A při zabalení do tašky, která byla součástí testu, nikdo netuší, že s sebou vezete právě jízdní kolo.
Drobnou výtku si vysloužila jen skládací šlapka, která občas při skládání „chytne“ prst.

Příslušenství

Vybavení jen potvrzuje základní určení Bromptona jako městského kola pro jízdu v civilním oblečení. Blatníky s plácačkami velmi dobře chrání jezdce před ušpiněním a bezpečně zachycují vodu i nečistoty.

Kolo opřené o stojánek vypadá netradičně.
Kolo opřené o stojánek vypadá netradičně.

Asi nejvýraznější zvláštností kola je způsob jeho opření o stojánek. Pro stabilitu v klidovém stavu se totiž Brompton napůl složí, zadní kolo otočí o 180 stupňů a podsune pod tác. Kolo se potom opře o dvojici malých koleček, která jsou normálně umístěna po stranách zadního blatníku. Kolo v této poloze lze popovážet po malých zadních kolečkách nebo přímo přenášet. Toto řešení je netradiční a pro laika trochu zvláštní, funguje to nicméně velmi dobře.
Pro jízdu za šera a v noci má kolo přední a zadní odrazku, odrazky na šlapkách a reflexní proužky na bocích plášťů. Jak ukazuje noční fotografie, viditelnost v noci je také více než dobrá.

Vezeme náklad

Mezi další zvláštnosti Bromptona lze připočítat i způsob převážení případného nákladu. Místo nosiče je kolo vybavené bytelnou brašnou, která se upíná na představec. Odnímatelná brašna uveze až 12 kg. Bez problémů v ní lze převážet pracovní tašku s dokumenty či nákup. Přestože elegantní design brašny navádí k uložení notebooku, jejich převážení bychom nedoporučili kvůli otřesům předního kola. Převoz podobně choulostívého nákladu je nicméně problematický u všech testovaných kol, takže v tomto případě nejde o nějaký nedostatek.

Kdo ocení kolo Brompton

Skládací kolo Brompton bylo stvořené do města, pro krátké přejezdy v kombinaci s veřejnou dopravou. Lehké, skladné a dobře přenosné kolo je možné vzít s sebou do kavárny, stejně jako do divadla nebo na pracovní poradu. Jeho geometrie i příslušenství ho předurčují k jízdě v civilním až společenském oblečení. Ani jezdci ve sportovním oblečení se ale nemusí cítit diskriminovaní :o)
Jízdní kolo Brompton se velmi hodí pro ženy, hlavně díky jeho lehkosti a snadné manipulaci. Jezdci vyšší postavy na něm působí trochu jako „vosa na bonbonu“.
Trochu hůře zvládá Brompton stoupání do kopce. Vzhledem k výjimečné lehkosti a skladnosti to ale není fatální nedostek.
Doménou Bromptona není jen město, využití najde i při cestování – díky jeho skladnosti je možné ho neustále nechat v kufru auta a vytáhnout ho příležitostně při návštěvě zajímavého města nebo na chalupě při jízdě na nákup.

  • Nízká hmotnost

  • Skladnost
  • Dobrá manipulace ve složeném stavu

  • Kolo je bytelné a bezpečné

  • Dobrá ochrana proti dešti a blátu

  • Dobré doplňky při jízdě v šeru (reflexní proužky na stranách plášťů, odrazky)

  • Díky použitým převodům hůře zvládá kopce

  • Jízda na nerovném terénu (hrubá dlažba, přírodní povrch) je obtížná

  • Horší ergonomie řazení

Technická specifikace

Rám: CrMo ocel
Hmotnost: 11,8 kg
Řazení (počet převodů): 3
Brzdy: Brompton čelisťové
Přední tác: 50 zubů
Rozměry po složení: 56×60×31 cm
Velikost kol: 16"
Max. nosnost: 130 kg
Cena: podle příslušenství od 17 850 Kč, v tomto případě cca 18 300 Kč
Prodejce: Ondřej Brunecký, www.anglickale­genda.cz

Fotogalerie

V Paříži Brompton mezi skládačkami kraluje. Fotografie je od Sacré Caeur z Montmartru. Brompton ve vlaku Brompton v automobilu Skládáme a zase rozkládáme... Stojánek je řešený opravdu netradičně - zadní kolo je podseknuté a otočené o 180 stupňů. Pohled na zadní kolo zeshora. Dvojice malých koleček slouží pro opření jako stojánek. Pryžový obal skrývá odpružení. Kloub na rámu má shodné řešení jako kloub představce. Obojí nezapřou bytelnost. Brompton - kloub představce Brompton ve složeném stavu je kompaktní, malý a lehký balíček. V noci je Brompton velmi dobře vidět. V noci je Brompton velmi dobře vidět. Také skládání šlapek je u Bromptona řešeno netradičně. Náboj zadního kola ukrývá třístupňovou převodovku Sturmey Archer. Brompton - detail řídítek s řazením, brzdami a zvonkem. Výtku si zasloužilo neergonomické řazení. Pro osoby s průměrnou výškou padne kolo jako ulité. Tahle fotografie má pracovní název „Vosa na bonbonu“ Praktická brašna má překvapivě velký objem. Upevněná je masivním mechanismem na představci.
redakce NaKole.cz, 19.04.2009
Blogy

Vltavská

 ()
Není to popis cyklotrasy č. 7 od pramene Vltavy do Mělníka - nebo odbráceně.Naše putování na kole mělo být vyvrcholením předcházejících. První putování jsme uskutečnili v roce 2010 a dále od roku 2013 další 3. Původní plán byl vyjet z domova, tj. z Jižního Města s postupnými cíli Rakovník, Plzeň,…
Mirku | 16.09.2016

Osoblažsko (Krnovský výběžek) na kole ve třech

Dovolená třech chlapů na kole má svá specifika, neřeší žádné velké ubytování, žádné zázemí hlavně je důležité aby se člověk pěkně projel, viděl zajímavé věci a zasmál se. Pro letošní týdenní cyklo dovolenou jsme si vybrali ještě komercí nepolíbenou část naší zemičky region Osoblažsko. Je pravdou,…
ondrapisklak | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 6. část - zazvonil zvonec a výletu je konec

 ()
Po prohlídce historického Grazu (Štýrský Hradec) se na obzoru pomalu opět přibližují Alpy. Víťa začíná remcat jako první; prý se mu vůbec nechce do toho velkého průsmyku. A do toho začíná Luděk s tím, že už má toho Rakouska plné zuby, že jsou všechny ty říční cyklostezky na jedno brdo a že už se…
Peggy | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 5. část - jedeme domů - opět přes Alpy

 ()
Den 26 - 28 Alpe Adria A je to tady. Chvíle, kdy musím přiznat, že jsme celou trasu Těchonín - Benátky - Těchonín neabsolvovali jen na kole. Potřebujeme se nějak dostat do Cervignano del Friuli, kde se napojíme na stezku Alpe-Adria, ale všechny silnice vedoucí k moři (i když po nich jedeme od moře…
Peggy | 12.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 4. část - Itálie - dobytí cíle

 ()
Den 19 - 21 ráj podél řeky Adige Vjeli jsme totiž do jižního Tyrolska. Celá oblast po staletí patřila k rakouskému území, k Itálii byla připojena až po první světové válce. Dodnes tu mluví převážná většina obyvatel německy a na cedulích jsou vidět názvy obcí jak v původním německém jazyce, tak i v…
Peggy | 08.09.2016

O čem se mluví:

Komentáře k blogu Vltavská před 10 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 59 dnes v 00:05
NEcyklo Co vlastně v Evropě nechceme :) včera v 23:31
Technické rady Na těžko, s přívěsem.. včera v 22:16
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 108. včera v 22:02
Ostatní – cyklo Kamera včera v 21:41
NEcyklo Co vás zaujalo 135 včera v 19:49
Vyjížďky, srazy, akce Pell's Soběšická Mulda 2016 a Velo Hanák Muldička 2016 včera v 18:30
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

153 cyklistů (11 přihlášených)

Vltavská

Není to popis cyklotrasy č. 7 od pramene Vltavy do Mělníka - nebo odbráceně.Naše putování na kole mělo být…
Mirku | 16.09.2016

Osoblažsko (Krnovský výběžek) na kole ve třech

Dovolená třech chlapů na kole má svá specifika, neřeší žádné velké ubytování, žádné zázemí hlavně je důležité…
ondrapisklak | 14.09.2016

S dětmi na kole do Benátek - 6. část - zazvonil zvonec a výletu je konec

Po prohlídce historického Grazu (Štýrský Hradec) se na obzoru pomalu opět přibližují Alpy. Víťa začíná remcat…
Peggy | 14.09.2016