Add zdvojení tažných lan na lanovce v 285.
Horolezci v lámavém terénu v horách lezou z důvodu bezpečnosti na dvojitém laně. Jedno se přesekne o hranu, druhé drží. Ale ty dvě lana jsou podstatně tenčí, než to jedno na pískovci či skalkách. To dvojité se rovnou kupuje jako dvojité a jen jeden pramen má nižší pevnost. Přesto i jen jako jednoduché by mělo pád udržet. Jen nemá takovou zásobu bezpečnosti. Přesto to dvojité lano je celkově mnohem těžší, než jednoduché.
Ano, dvě lana jsou sama o sobě bezpečnější, i když mají každé menší koeficient bezpečnosti, než jedno. Nikdy se nepřetrhnou obě naráz. Jaký koeficient se používá u lanovek nevím, ale lana výtahů mají unést tuším patnáctinásobek maximální hmotnosti kabiny.
Lelek: vyřazené bezpečnostní brzdy měla italská lanovka z roku 2021. Źe by to někdo zkusil znovu?
"Nikdy se nepřetrhnou obě naráz."
Veškerá bezpečnost je jenom o pravděpodobnosti. Třeba SIL4, co řešíme v práci, znamená jednu nebezpečnou poruchu za 10000 let, ale nikdo neříká, že to nebude zítra, navíc bude-li v provozu 10000 takových výrobků, pak už se jeden může nebezpěčně porouchat každý rok...
V případě horolezení se mohou obě lana přeseknout při pádu třeba o ostrou hranu skály, to není vyloučeno, statistiku, jak často se taková věc děje, neznám. Ale samozřejmě u jednoduchého lana je to riziko mohonásobně vyšší.
U highline (slackline vysoko nad zemí) se používá stejný princip - popruhy se vždy tahají dva. Jeden je hlavní, napnutý standardní silou, po kterém se chodí a potom je tam ještě záložní popruh napnutý mnohem méně připevněný ze spodu k hlavnímu popruhu.
Funguje to tak, že slackliner je jištěný přes odsedku ke kruhu, který prochází oběma popruhy. Pokud by se tedy hlavní popruh přetrhnul, pořád je tu záložní popruh, který se napne a měl by pád zastavit v bezpečné výšce nad zemí.
A proč to celé podrobně popisuji. No protože případ, že by prasknul hlavní popruh a vzápětí i záložní, se nedávno stal a je podrobně zdokumentován, protože obě zůčastněné osoby ten pád díky neuvěřitelnému štěstí přežily.
Dal bych odkaz, ale bylo to na facebooku a jako neregistrovaný se ke starším zprávám zjevně nedostanu.
U těch popruhů a horolezeckých lan do toho vstupuje ještě stáří toho popruhu, prošlé namáhání a sluneční záření, které je ničí. Není to levná záležitost a tak je každému líto "dobrý" popruh po roce vyřadit. Ocelová lana by mohla mít vyšší životnost.
Spíš bych řekl, že vždycky jde i o peníze a tak se samozřejmě vedou polemiky o skutečné životnosti a intervalu preventivní výměny...
Nakonec i mezi cyklisty se najdou tací, co po nějaké době mění preventivně přilbu nebo rám kola.
Zjistit zbývající pevnost u lana nebo popruhu lze poměrně přesně - na trhačce, jen je takové "měření" destruktivní. Skoro jak v tom vtipu, kdy policajt škrtá sirkama z krabičky a ty které fungovaly si dává stranou...
Ocelové lano určitě má delší životnost, ale mám pochybnosti, nakolik kontrola dokáže případné poškození včas odhalit...
Tak už jsem aspoň našel aspoň popis incidentu v angličtině, byť jsem určitě někde viděl i český rozbor...
https://data.slacklineinternational.org...
Tahle generace přežije vše https://dodiri.cz/2025/04/18/pozor-pada-baba-...
Společnosti Ekologie, která areál provozuje, v úterý sdělila, že samovznícení se na základě dosavadních zjištění jeví jako nepravděpodobné.
Nešlo podle ní o odpad určený k ukládání na skládku, nýbrž o vstupní surovinu pro výrobu recyklovaného produktu ...
Vzpomenete někdo 14.6. na dr. Aloise Alzheimera, který se v roce 1864 narodil ?
Opět nikdo, že ...
Jeje, to mi připomnělo aktuální historku...
Kamarádka hledá domov pro seniory pro maminku. I dostala v jedné instituci test na Alzheimera, ať si ho doma s maminkou udělá. Zkopírovala mi ho, zkusily jsme si ho udělat. (Ztratila jsem jeden bod. V normě jsou až dva, takže dobrý.)
No a o víkendu jsem měla na návštěvě moji maminku a ptala jsem se jí, zda si ho chce zkusit, chtěla... já hledala a hledala... a pak zamyšleně říkám "kam jsem sakra ten test na Alzheimera dala..."
Syn, který byl u toho taky, lehnul smíchy.
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zlodeji-loni...
Probíhá u nás ve Výběžku "bitva" o překladiště odpadu. Tak teď na to téma vzniklo video.
https://youtu.be/rutDVAjkzqg?si=DeQkS0hinHMChwFs
Zajímavé na tom je, že si hoši, co si překladiště domluvili, mysleli, že jim to projde bez povšimnutí.
Je to v principu takový NIMBY problém, takže jsem zvědav jak to celé dopadne.
Nová politická strana. V článku zakladatel tvrdí, že není pro ty, co "budou chtít natahovat ruku ke státu s tím, že mají na něco nárok".
Ale chce zrušit poplatky ze veřejnoprávní média - tedy: státe plať je ty, my je chceme zadarmo!
"https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-do...
Napadá mě klasické:
Nikdo vám nemůže dát to, co my vám můžeme slíbit!
A myslím, že to platí pro všechny volební kampaně bez vyjímky... prostě průměrný volič to slyšet chce a že to (všechno dohromady) splnit nelze, nehraje roli.
To já jsem v DC na nádraží viděl několik reklam s AB a na všech bylo co bylo kdysi výborné (samozřejmě myšleno když byl premierem). Ale nikde nebylo řečeno, že to stejně výborné bude až se jím zase stane.
Výborná strategie. Už se těším až podle tohoto vzoru budu oblbovat slečny, že kdysi jsem byl štíhlý, vlasatý, etc. A ony mi přesně na to naletí, protože i tomu AB na to mnozí naletí.
Ještě by to chtělo zopakovat, jaké Covidové absurdity za vlády Babiš+Prymula taky platily...
Dodnes jsem jim neodpustil sport pouze v katastru vlastní obce bez ohledu na to, v jak maličké vesnici člověk bydlí... :-(
Copak sport. Ale jak z hodiny na hodinu zavřeli hranice, tak mnoho mých sousedů najednou nemohlo do práce.
Je třeba se zamyslet nad příčinou a účelem toho omezení. Příčina byla nezvladatelné šíření prudce infekční choroby způsobující velmi vážné onemocnění, které u starších osob běžně končilo smrtelně. Další nebezpečí bylo přehlcení nemocnic, které by pak nemohly poskytovat nutnou péči. Účelem bylo omezit vzájemný kontakt obyvatel a tím zastavit šíření choroby.
Z tohoto pohledu se mi jeví, že účel ty použité prostředky legitimizoval.
Díky tomu zavření ní umřelo 5 starších kamarádů z vojenské historie. Nebyli už nejzdravější, ale neustálé ježdění někam je udržovalo...
Když pak najednou museli čumět doma do zdi, bez kontaktů s okolím, na které byli zvyklí, prostě to zabalili ..
No to je s prominutím blábol. Nikdo nikioho nenutil sedět doma, naopak všem doporučovali aby chodili ven do přírody, jen bylo doporučeno se nějak víc nehoufovat a byly zakázané oficielní srazy, soutěže. Pokud někdo seděl vyděšený doma, byla to jen a pouze jeho volba. Já se v té době nacoural a hlavně najezdil venku skutečně hodně, protože bylo dost pěkné počasí. Díky tomu jsem se zase po letech mohl podívat třeba na Lysou horu, Radegast apod. Sjezdil jsem Orlické a Železné hory a jinde.
Nikdo nikdy neměl žádné námitky ani připomínky, že jsem někde jel.
A jestli někdo v té době zemřel, tak buď byl nemocný nebo prostě jen nadešel jeho čas.
Nemáš tak úplně pravdu. Doporučovalo se nejen "nehoufovat", ale vlastně vůbec nesetkávat. Do přírody sám, když s někým, tak jedině v respirátorech. Po deváté zas pro změnu jedině se psem. V domovech důchodců byly zakázány nejen návštěvy zvenku, ale dokonce i vzájemně na pokojích.
V okruhu mých známých takto pár seniorů, co zůstali fakticky zamčení ve vězení, zemřelo.
Neříkám, že to byli lidé plní síly, ale nebýt té nucené osamělosti, nejspíš tu o nějaký ten pátek déle byli.
ale prdlajs.. dědkové zůstali zavřený každej v jiný vesnici, když chtěli za hranice okresu, tak aby se plížili polma... navíc byli zvyklí prakticky každý víkend spolu někam vyrazit, a to nejen po ČR ale po celý Evropě....
Pro mě to byla divný doba, pendloval jsem mezi třema okresy - práce, trvalé bydliště, chalupa obsazena maminkou, měl jsem kupu tiskopisů, které jsem vyplňoval podle potřeby a nikdy problém, kontrola asi v 15-cti procentech. Test v práci vždy negativní, osobně si myslím že na tom byli nejhůř tzv. chřipkoví
každoroční pacienti, že kovid nebyl nepopírám, jipkových pacientů byly mraky a smrtelnost vyšší než při chřipce.
"Pokud někdo seděl vyděšený doma, byla to jen a pouze jeho volba."
Bylo poměrně dlouhé období, kdy to, co píšeš, bylo nelegální a každý zase neměl tolik drzosti, aby to všechno ignoroval... já se cítil provinile, už když jsem chtěl k rybníku, protože ležel v katastru jiné obce a teoreticky jsem za své bezohledné chování mohl dostat pokutu... :-/
Máš pravdu, choval jsem se podle své hlavy. O weekendu jsme s manželkou a synem jezdili na Brdy a objevovali trampské osady. Bylo to nádherné. Zaparkovali jsme auto na kraji vesnice a zmizeli na neznačených pěšinkách v lese. Celý den jsme nikoho nepotkali.
Jinak ježdění na kole po Praze bylo naprosto nádherné. Žádná auta, žádní turisté co otravují ve středu města. Jezdil jsem na kole přes Karlův most a nikdo mne nezdržoval a neotravoval. Jsme Češi a v Česku, tak se podle toho chovejme.
Tak nelegální to asi v nějakých krátkých časových úsecích bylo, ale nějak extra velký problém to nebyl.
Co je ovšem jádro pudla - že to bylo samozřejmě průchozí pro lidi, co považují za fajn náplň volného času jezdit si sám na kole po kraji.
To nijak nekritizuju, je to bezva koníček, ovšem nic pro toho, kdo byl zvyklý se pravidelně scházet (sjíždět) s přáteli a ke spokojenému životu potřeboval hlavně společenské kontakty. Výhled, jak si může v klidu zajet na Lysou Horu, mu to nějak neřeší.
Počkej. To bych bral kdyby zároveň platilo, že lidé z Dejvic nesmí do Bubenče. Protože tomu tak nebylo, tak to považuji za zlovůli vůči pohraničí. Jaký byl rozdíl mezi zmiňovanými pražskými čtvrtěmi a třeba Varnsdorfem a GrossSchonau? Že v Praze se těch lidí potkávalo víc, takže proto tam byl vzájemný styk mezi čtvrtěmi povolený?
Třeba můj soused nesměl do práce i když téměř na tu fabriku vidí. Byli jste také v Praze takto odříznuti? Soustružit na home-office moc nejde.
Bohužel, zcela marná snaha o vysvětlování, neboť militantního fanatika nepřesvědčíš.
Brahma se za covidu opakovaně vyjadřoval, že tečkování všech je nutné nařídit povinně, brutálně vymáhat a netečkované zavírat do kriminálů.
A furt a furt i po letech bude tu svoji militantní a zoufale nechytrou zaslepenost strkat tu do tohoto tématu, tu do jiného.
Už jsem si tisíckrát řekl, že na něj nebudu reagovat, neboť fanatického Koniáše prostě nepřesvědčíš; je vědecky dokázáno, že to nejde.
Jenže - když těm jeho militantním slintům nebude nikdo oponovat, bude si nakonec ještě myslet, že je v právu.
Takže ne, Brahmo, účel ty použité prostředky NElegitimizoval a je třeba se zamyslet nad příčinou omezenosti prudce infekčních covidových fašounů.
Moc pěkný díl Historie.cs - podrobně se tam historici věnují vyvracení komouši vytvořených a dodnes komoušskými pohrobky šířených lží o "rozdělení světa v Jaltě", nebo o bombardování před koncem války.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10150778447...
Zrovna v Děčíně o bombardování Rudou armádou něco víte. To mě zajímá, jak se to u vás tradovalo? Já ze středních Čech jsem jen slýchával jak Američani bombardovali Škodovku když zjistili, že Československo se vydá společně se SSSR na cestu k míru a socialismu. Ale o bombardování Děčína (M. Boleslavi, Ždírce n. Doubravou, ...) jsem se dozvěděl až někdy na konci 80. let.
> Já ze středních Čech jsem jen slýchával jak Američani bombardovali Škodovku když zjistili, že Československo se vydá společně se SSSR na cestu k míru a socialismu.
No ale to už sis, doufám, sám uvedl na pravou míru, maje v současné době dostatek historických pramenů.
Plzeňská Škodovka byla po záboru Protektorátu tuším třetí největší zbrojovkou v Říši. Na konci války se tam vyráběly např. Hetzery, a to až do posledních dní války. Válka už byla pro fašouny v hajzlu, ale v Plzni furt a furt montovali stíhače tanků a posílali je na frontu, kde zabíjely spojence. Z mého pohledu naprosto legitimní cíl.
A pozor - Američané hlásili nálet na Plzeň v rádiu asi dvě hodiny předem. Chtěli tím ušetřit životy - i když to znamenalo, že obrana bude připravená a ztráty letců naopak vyšší!
Že cílem náletu bylo zničit budoucí Stalinovo území, to je velmi vychcaná a bohužel účinná lež Rusáků.
V podobném duchu se událo to nešťastné spojenecké bombardování Prahy. Nepříznivé orientační podmínky pro letce a při pohledu z výšky podoba Prahy a Drážďan, kam měli původně namířeno.
No a Rusák? 8. a 9. 5. bombardoval např. Mladou Boleslav a Mělník. Proč? Aby kolony poražených fašounů nemohly do západního zajetí! Chápeš to? 8. kapituloval fašoun západním spojencům, 9. kapituloval Ruáskům - a oni to 9. sypou na česká města. Že přitom zahynou čeští civilisté - nezájem.
Jo, to je Rusák.
Násilí a lži, lži a násilí.
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/domaci...
Mezi lesy za Plzní postavil fašoun dokonce maketu škodovácké továrny ze dřeva a plátna pro zmatení letců.
Jo, děly se věci.
Ale to už si dohledáš sám, jestli Tě to zajímá.
Já to dnes samozřejmě vím. ;)
Dneska jsem zúčastnil cykloakce okolo severních hranic šluknovského výběžku s cílem připomenout roli polské armády v bojích o Výběžek. Když jsem se sem nastěhoval, tak jsem sice zachytil, že tu je ulice 2. polské armády, ale vůbec nic mi to neříkalo, všude jsem jen slyšel o udatných rudoarmějcích. Teprve mnohem později jsem se dozvěděl o roli Poláků a s překvapením i o tom, že v Lobendavě se bojovalo ještě 9. května, wermacht tady měl za úkol držet ústupové trasy. K tomu se také váže historka o nevyhození železničního mostu ve Vilémově do vzduchu. Trochu kouzelné na tom je, že jsem od několika rodin slyšel, že právě jejich dědeček byl ten, kdo to vyjednal. :)
Za socíku se o tom asi vůbec nemluvilo.
Po revoluci jsem byl ve firmě sousedící s Východním nádražím, které bylo cílem bombardování a na halách byly ještě ocelový rámy oken prohnutý dovnitř od tlakové vlny. Říkalo se, "bombardování za války" a "ti mrtví v centru města byli stejně němci" ...
Že to byl ruský útok už po kapitulaci němců jsem se dověděl vlastně až v novém tisíciletí.
Ani rodiče o tom asi nic nevěděli a to tady měla máma příbuzný za kterými často jezdila, před válkou, během ní i těsně po, než její tetu (češku jejíž německý manžel padl na frontě) odsunuli.
To se jim to hoduje, když jim farníci cpou peníze. A já si ve svý prostotě myslel, že mají bílou a černou dýmovnici!:-)))
No.
A ty černé a bílé čoudy bez jakéhokoli DPF filtru grýndýlu nevadí?!?
Zatím nejpodrobnější mapa, co jsem na orientační běh viděl měla měřítko 1:4000.
Ve středu budeme mít v okolí závod, který se běží na mapě 1:850. :-)
https://posters.zsbcuo.cz/wod2025
https://oris.orientacnisporty.cz/files/9390...
Vzpomněl jsem si, jak jsem jednou dostal mapu 1:10000 a že podle ní mám někam v lese dojít. Jenže jak jsem celý život koukal jen do "pětadvacítek" či do "padesátek", tak jsem to místo přešel a marně hledal někde dál.
Jj, také jsem si zkusila jednou chodit po lese podle orienťácké mapy. Chvilku mi trvalo, než jsem si zvykla na to, že ten padlý strom v mapě mám na dohled a ty tři kopky sena opravdu na té louce za lesem stojí :o)))
Už máte pojištěnou domácnost!?
https://www.denik.cz/vesmir/jak-zanikne-vesmir...
Našel jsem pěkné srovnání dvouhodinového výkonu na horáku v klasice a na elektrokole. Je to docela zajímavé. Tedy Trailhunter je sportovec a flákání není jeho hobby. Nejezdí na elektrokole jen tak, že by se nechal bez šlapání tahat.
https://m.youtube.com/watch?v=bFBXfxs5x6I
Nic nového a překvapivého, jen potvrdil známé.
Neuděláte prosím někdo z toho videa souhrn na pár řádek? Raději pojedu několik hodin na kole, než koukat půl hodiny na video.
To jako že já koukat budu půl hodiny, pak ti budu půlhodiny dělat nějaký výpis jen proto, že tobě se dívat nechce i když tě to zajímá?
Tak to fakt ne. Když tě to zaujímá tak se podívej sám.
Trailhunter je skvělej.
Zrovna včera jsem si tohle video pouštěl, asi pod dojmem, jak mě v úterý v hnusným stoupání na Chlum oprali dva e-mlaďoši. Já tam vypouštěl duši a oni si vesele, bez zadýchání, povídali ... Zřejmě si jeli užít šotolinový sjezd na druhý straně.
Ještě mě od něj zaujal díl o vlivu nahuštění na jízdní odpory. Výsledek = žádný!
https://www.youtube.com/watch?v=iao2fv7G6xk
Mě docela překvapilo, jak jeho překvapilo, že v třetím úseku na nabouchaných gumách ho to shodilo a nebyl schopný to vyjet. Pro takové testování nevybral zrovna dobrý třetí úsek.
Na mě to působilo, že něco takového čekal.
Překvapením, tedy pro mě, byly ty hodnoty na tvrdém povrchu.
Taky jsem čekal rozdíl na asfaltu, ne velký, ale rozdíl ano. Na šotolině a hrubším povrchu měkčí guma pocitově líp a snadněji jede.
Jak já říkám, kdybych byl mladší, tak si koupím elektrickýho horáka abych mohl blbnout po lese. Protože mladší asi nebudu, zůstanu zatím u mého neelektrického gravela na cestování a e-skládačky na ježdění do práce.
Viděl jste někdy někdo takovýhle sedlo? =-O
Něco takového?
https://www.bikero.cz/all-wings-sedlo-evo3...
Jo to bude ono, dík za odkaz, doma podívám co to vlastně má umět :-)
Třeba na Temu vedou i tuhle magořinu :-) Nechceš? ;-) Má to i štelovatelnou (dopředu/dozadu + nahoru/dolů) tu opěrku ;-)
Nemaje zábradlí asi neocenim ani jedno, jen mě to zaujalo. V životě jsem to neviděl a to kolo i jezdec vypadali docela seriózně na úlety z Aliexpressu...
Silničkáři fakt nejsou normální...
https://vid.pr0gramm.com/2025/05/16...
Jezdil si na silničce? Je fakt, že na leháči se to něco podobného nejspíš nikdy nestane.
To není o nenormálnosti, ale stačí na chvíli uvolnit krk, sklopit lehce hlavu nebo na pár vteřin se podívat na budiky a je to hned. Je to dost podobné jako když to řidič dost často na dálnici napere do odstaveného auta.
Jestli se počítá favorit, tak jezdil. A teda nepamatuju, že bych to kdy takhle nahulil do statický překážky.
Zato od tý doby co jsem se vrátil k cyklistice prostřednictvím lehostroje, znovu a znovu se opakovaně setkávám s karbonovými silničkáři, kteří jsou v podstatě kopií řidičů BMW.
Že jsou lidi v autě schopný si hrát s mobilem a nekoukat na cestu ještě tak nějak chápu, v dnešních obývácích na kolech má člověk snadno pocit, že se ho okolní svět netýká, ale tak nějak jsem jistý čas očekával, že lidi co se ženou hlavou napřed proti překážkám budou na SEBE dávat trochu většího majzla...
když jsem se učil jezdit na kole zadéval jsem se na lampu a dokázal jsem ji trefit :-)
Jo a ještě kdysi jsem trefil lavičku, díval jsem se totiž jinam než před sebe.
zmršil jsem tehdy Favorití rám, již za 2 roky se mi ho podařilo koupit..
Teda ale ... nakouřit to zrovna do DeLoreanu, to je docela pech, to se nepovede každej den...:)
Jo, když někdo stojí kde nemá, tak si koleduje
Hledal jsem inspiraci, jak na Favorití rám umístit dva držáky na lahev. A protože z obrázků z diskusí vím, že to tak má červený Favorit uživatele bara2, projel jsem posledních několik témat "Jaké to bylo" a hledal fotky. Narazil jsem při tom na toho zeleného Favouše od kontejneru. Všimla sis, že má ohnutou vidlici? Ten se asi jako záložní počítat nedá :-(
Ale nenašel jsem obrázek druhé lahve zavěšené POD spodní rámovou trubkou. Tak to asi tak má někdo jiný...
Všiml sis, že ty blatníky jsou pro větší průměr kol?
Tady máš lepší fotkym na druhé je blatník odretušovaný. Vidlice je OK a rám má nový lak ;-)
V pořádku. Rám máš doma, kdežto já jen koukám na fotky. Čili respektuji Tvoje vysvětlení a jsem rád za odpověď.
;-)
Všiml jsem si, že vzpěry blatníku jsou dvakrát lomené. A děsně mi to vrtalo hlavou, jak to, že přitom nejsou krátké. Že také existují hliníkové blatníky většího průměru než na Favorita, to mě nějak nenapadlo.
Tak aspoň tuhle záhadu mám vysvětlenou.
:-)
Sú pôvodné, len vzpery sú takto upravené asi z 28-ičkových vzpier. Tiež so takto ohýbal vzpery na 20-ky blatníky.
Má takého Favorita z roku 80 v modrej metalíze doma.
Tento je podle čísla rámu z roku 66. je o dva roky mladší, jak Růženka (1964), tak jsem mu dala dobové nálepky. Zelená byla už přestřik, původně byl červený stejně jako Růženka, zbytky červené pod zelnou jsem na některých místech při odbarvování našla.
Ty blatníky jsou asi na ráfky 630, zadní jsem dala na nákupku se vzpěrama pro ráfky 622 a blatník se trochu kroutí, oblouk neodpovídá. Ale to je jedno, na nákupku to stačí a na ocelové rámy blatníky nepotřebuji, v mokru s Růženkou nejezdím.
To kolo je odúmrť, poslední majitel je znám. Pán jezdil aktivně až do sedmdesáti let, pak to patnáct let stálo ve stodole a dědici to po pánově smrti dovezli ke kontejnerům. Pochybuji, že to v posledních letech, co na tom jezdil, pán bouchl. Takže pokud vůbec někdy v minulosti s tím spadl, tak na tom potom normálně až do konce jezdil. Přišlo mi škoda to tam nechat, zastavuji se tam občas na řeč s obsluhou, což je taky starší pán a bývalý cyklista, co původního majitele znal a mohl mi poreferovat. Rám s použitelnými komponenty je uložen na půdě jako "poklad pro dědice" :-D Já na tom jezdit nebudu, ta štangla je prostě vysoko, to fakt není můj šálek kávy a takto fakt ne ;-)
Místa, kde se (prý) dobře žije
https://www.dumazahrada.cz/zajimavosti/nejlepsi...