Může někdo z praxe srovnat jízdní vlastnosti MTB na hladkých pneu typu Schwalbe Hurricane s klasickými pneu s výstupky? Chci to vyzkoušet na léto, ale mám obavu ze stability v zatáčkách na horším povrchu - štěrk, suchá hlína, písek na asfaltu. Jedná se mi o vlastnosti za sucha. Od nových pneu očekávám hlavně tiché odvalování a menší odpor, ale zároveň nechci riskovat podklouznutí. Předem děkuji.
MTB nejezdím, ale můžu poskytnout zkušenost z tříkolky ježděné cestou necestou.
Obecně platí, že špunty se musí mít do čeho zakousnout, jinak jsou k prdu a jen snižují styčnou plochu s podkladem.
Na tvrdém povrchu (asfalt, suchá ujetá hlína) je přenos jen a pouze třením, takže špunty jsou naopak kontraproduktivní. Jednak se s podkladem kolo stýká jen vrchem špuntů (snížená styčná plocha), jednak se špunty různě kroutí a kolo pak "plave".
Za sucha se hladkých gum vůbec neboj, na asfaltu jsou samozřejmě doma, ale i na ujeté hlíně fungují fajn. Štěrk či písek se samozřejmě může a bude pod gumou odvalovat a hrozí "podjetí" kola, zejména v náklonu zatáčky, nicméně to platí obecně; hrubý dezén na to nijak nepomáhá.
Hladká guma se určitě bude odvalovat dobrovolněji, což se projeví i nižší hlučností. Pokud plánuješ používat MTB na nějaké městské a příměstské dojíždění, agresivní vzorek je zbytečnost, dvojnásob pokud se chystáš vyhýbat vodě.
Pokud bude na asfaltu někde v zatáčce nanesená "dostatečná" vrstva písku, a Ty tomu nepřizpůsobíš jízdu, plácneš sebou s jakýmikoliv plášti. Pro mne to neplatí. Stejně jako Sodoma, (s jeho pohledem na Tvůj dotaz souhlasím), jezdím už řadu let na trojkolce. U "šestadvacítek" je dost široký výběr, u "dvacítkových" je potřeba vzorek ojet, aby kola nevrčela, (cena Kožaků od Schwalbe, pro mne příliš připomíná drahotu :-( ). Sháním ojeté pláště, abych se tomu vrčení u nových vyhnul. Pokud budeš s hladkými plášti nespokojený, vyměním je s Tebou za "zubaté".
Hurricany jsem jezdil kdysi na městském mtb.
Nebylo to kdovíco, střední běhoun sice nevydával zvuk, ale až tak hladké odvalování to nebylo, není to vysokotlaká pneu a směs byla jedna.
Nejvíc mne zaskočilo, že pneu neměla skoro žádnou trakci v polouschlém blátě kaluže, boční velké drápy se nezařízly, protože byly vysoko, bylo to o hubu jak to plavalo.
Každá užší hladká guma by se dřív zařízla a vedla.
Za mne je lepší Billy Bonkers, i přestože lehce vrní, při max. tlaku má minimální odpory.
Jezdil jsem i v zimě a trakce super.
Zas ale postrádá guard a je jen do 26".
Pak jedině G-one...a pozor některé guardy u širších pneu zůstávají úzké 1/2" aby se snížil rolling resistance.
Tolik o dušových variantách...
;)
Schwalbe Hurricane mají několik generací, aktuálně mám na mysli v odkazu níže a tam už mikrovzorek kolem středového pásu je, který by mohl lepší trakci snad pomoct. Tak stále nevím... Aktuálně mám Magic Mary, ale zdaleka nevyužívám jejich potenciál a když jedu po asfaltu, je to spíš trápení.
https://www.zbozi.cz/vyrobek/schwalbe-hurricane...
G-one budou mít lepší grip, i rolling resistance.
Jen se nesmí smykovat, pak nevydrží a je to vyhozená investice.
Hurrican bude vypadat pořád stejně, to je jeho hlavní přednost.
V žebříčku 1-10 se u mne umístil na 4. místě.
Kromě Bonkers a G-One, můžeš napsat i třetího v žebříčku? (kolo 27,5"). dík
Nemohu, Bonkers je u mně 7ka, protože víc mu nedám když nemá puncture protection (nějakou formu guardu), ale je to jediná taková vysokotlaká pneu.
G-one u mně shodně 7ka, mají různé guardy, ale nejlíp asi funguje jako tubeless s mlíkem.
Není to vyloženě vysokotlaká pneu, spíš na neodpružená kola (gravely), kde se očekává správný tlak a ultralehký bike.
10ka je tedy vysněná meta co neexistuje.
Hurricane je u mne pouze 4ka, tu pneu už bych nechtěl, když vidím ty přelitky na každém malém špuntíku kolem středového pásu, tak to jen potvrzuje moje zkušenosti, že ta pneu mne v extrémních situacích nepodrží.
Je to prostě takový všestranný kompromis za poloviční cenu, ale nic to neumí pořádně, a bude ti to strašit na kole věčně.
Sorry za upřímnost, ale mám na to mnohdy jiný názor.
Třeba Marathony bych nechtěl ani na dojetí, v mém žebříčku tak 1-3.
Taky nesouhlasím s ideou Big Apple podhuštěný na správný tlak aby odtlumil neodpružený bike - hovadina co možná funguje na dětském kole nebo vozíku.
Při podhuštění vzroste rolling resistance tak, že jízda na tom postrádá smysl.
Za mne 5ka, protože má divný profil, je těžká, a chybí grip, je to trochu nedochůdče, i když asi vydrží.
Ale bavíme se o ideální pneu co umí silnici a nechybí ji grip v různých situacích - píseček, sníh, koleje atd.
Taková pneu bude třeba Thunderburt, lehoučká, gripu na rozdávání, akorát že je za plnou cenu a ideálně asi s mlíkem.
A když ji odbrzdíš, tak vyhozená investice.
A jinak, i ty skvělé měkké směsi od Schwalbe umí stárnout a ztvrdnout.
Díky, ačkoli já potřebuji pneu na asfalt (asi 70%) i do přírodního terénu - povrch turistických cest se mnohdy mění z hladného asfaltu přes rozbitý s volnými kameny až po cesty rozježděné lesními traktory nebo zarostlé mokrou trávou. Do takových podmínek lze těžko vyjet s vysokotlakou pneu a nějaký vzorek je pro těch 30% cest taky potřeba.
V létě jezdím na silničním kole s hladkým 3,2cm širokým pláštěm. Za sucha to drží dobře. Za mokra to na koleji, bílých malůvkách na silnici, na trávě, klouže jako divé. Zato to pěkně odvaluje a jezdím s tím minimálně o 5km/h rychleji než na horáku.
V zimě i na silnici přesedám na horáka s universálním pláštěm Schwalbe Smart Sam. Nejen na sněhu, ale i na mokré silnici plášť pěkně drží, nesmýká, brzdy přenesou sílu na asfalt. Prostě to má mnohem vyšší adhezi než hladká silniční pneumatika a to nejen na měkkém povrchu. I ty nebezpečné koleje jsou méně nebezpečné, poněvadž v jejich okolí je dost materiálu, na kterém se terénní pneumatika chytí. Moje hladká pneumatika se totiž dokáže na hlavě koleje při kolmém přejezdu volně protáčet.
Za mne se s hladkou pneumatikou dobře jezdí v létě za sucha. Jakmile začnou podzimní deště, přesedám.
Schwalbe Hurricane provozuju na MTB - používám na asfalt, šotolinové cesty, prostě takový ty vyjížďky po okolí v civilizaci. Štěrk nebo písek na asfaltu tam tě většinou neudrží nic. Gumy jsou dělané na tvrdší podklad, za jízdy se dobře odvalujou a jsou tichý. Drobné výstupky z boku něco lehce zachrání. Já používám dvě sady kol. Na druhých mám Maxxis Assegai a to už projede cokoliv, ale na asfaltu je to rachot jak od roje čmeláků a protože je to měkčí směs, tak je to jak žvejkačka, samozřejmě tam mám nižší tlaky, protože pak mají lepší grip. Kola provozuju v 29" palcích.