reklama

Skládací kolo Eska. Favorit. Středové složení. Osy. Misky. Popis

Ahoj, v několika jiných tématech jsem hledal - a občas i dostával - odpovědi na otázky spojené se středovým složením na socialistické skládací Esce. Shrnu zde svoje zkušenosti se sestavou středového složení na Esce. Zřejmě to bude platit i pro kola Favorit, ta středová složení jsou podle mě stejná.
Místy se může jednat o popis slepých cest. Shrnuji to proto, že to třeba pomůže někdy někomu, kdo také provozuje stará kola.
Budu-li v textu zmiňovat kolo Favorit a skládací Esku, pak jsou to kola, na kterých dodnes aktivně jezdím.
Vpravo - vlevo se v dalším textu rozumí po směru jízdy.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 29.03.2021
  • 1. Kliky na klínky.

         

    S těmi začnu. O klíncích jsem slyšel a četl řadu pomluv, hodně uživatelů uvádí, že se jim klínky povolovaly. Já s tím jako kluk na Favoritu z roku výroby 1986 nikdy problém neměl. Napopak, já měl věčné problémy s povolováním misek, kdy se stále znovu a dokola vaklala osa středu na kuličkách. Bylo to k zešílení.
    Na klíncích jezdím dodnes. Fungují. A to je také první důvod, proč je provozuji a budu provozovat stále dál. Druhým důvodem je to, že soudobé jednopřevodníky 46 zubů (tedy na skládací Esku) na čtyřhran se mi esteticky nelíbí.

    Socialistické československé klínky (tedy ne na kola SSSR či NDR) byly podle mých dosavadních informací dvojího druhu. O průměru 9 mm a o průměru 9,5 mm. Na dobových klikách na svých kolech mám - měřeno plastovou šuplerou - ty silnější klínky.
    Klínky jsou k dostání i dnes. Mám pocit, že oproti socialistickým jsou delší, mají delší tu část bez závitu. Tudíž více přesahují přes kliku, což na první pohled mate, zda jsou to ty správné.
    Na mých kolech jsou klínky nasazené tak, že při poloze kliky vodorovně dopředu vyčnívá nahoru ke kotníku část klínku bez závitu. Při poloze kliky vodorovně dozadu vyčnívá nahoru ke špičce nohy na pedálu část klínku se závitem a maticí. Platí pro obě kliky.

    Demontáž klínků. Dokonce i odborná literatura doporučuje mosaznou paličku, tedy násilí. Na to já srdce nikdy neměl. Klínky jsem vždy vylisoval malým svěrákem za pomoci nějaké velké matice. Obrázek napoví. Tento postup jsem si vymyslel už jako kluk a vždy mi to tak šlo.
    Na podzim 2020 jsem si chtěl instalovat na Favorita dobový tzv. turistický dvoupřevodník 46 - 32 zuby. Tudíž jsem potřeboval vylisovat klínkový dvoupřevodník, namontovaný v roce 1992. A to bylo poprvé, co to vylisovat nešlo. Prolil jsem tedy klínek v klice WD sprejem, zatáhl fest svěrák a nechal to tak 24 hodin. Potom jsem postup opakoval, olej, svěrák, čekat. Po týdnu, tedy po sedmi cyklech mazání a maximálním utažení svěráku, už mi došla trpělivost. Malým kladívečkem jsem opravdu

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 1. Kliky na klínky.

         

    Na podzim 2020 jsem si chtěl instalovat na Favorita dobový tzv. turistický dvoupřevodník 46 - 32 zuby. Tudíž jsem potřeboval vylisovat klínkový dvoupřevodník, namontovaný v roce 1992. A to bylo poprvé, co to vylisovat nešlo. Prolil jsem tedy klínek v klice WD sprejem, zatáhl fest svěrák a nechal to tak 24 hodin. Potom jsem postup opakoval, olej, svěrák, čekat. Po týdnu, tedy po sedmi cyklech mazání a maximálním utažení svěráku, už mi došla trpělivost. Malým kladívečkem jsem opravdu jen lehce ťuknul do klínku. Ozvalo se kovové lupnutí a klínek se povolil.

    Montáž klínků. Klínky do klik nezatloukám, neboť mlátit čímkoli do jakéhokoli stroje považuji za zvěrstvo. Dosedací plochu klínku velmi lehce potřu vazelínou, spíš jen tak umastím. Zašroubuji očkovým klíčem sice pevně, ale opatrně, abych nestrhl závit. Na první vyjížďce pak kontroluji a lehce dotahuji klidně po 500 - 800 metrech, udělám to párkrát, pak jen pro dobrý pocit kontroluji třeba po kilometru, po třech... A pak už to drží na pořád.
    Na dobových klíncích mi připadaly matice jako z nějaké slitiny, i proto jsem se bál stržení závitu. Na soudobých klíncích jsou matice ocelové. Použití samojistných matic je asi možné.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: 1. Kliky na klínky.

           

      Povolovat klínek týden je "neběžné". Máš-li strach o kuličky a jejich dráhy, stačí kolo ustavit "hlavou" klínku do silnostěnější trubky, a pak můžeš s klidným svědomým do matky vyšroubované zároveň s koncem závitu klínku i silněji klepnout kladívkem. Ještě se mně nestalo, abych klínek neuvolnil, a to opravuju občas hodně stará kola. Je pohodlnější, pokud Ti kolo někdo podrží, ale při vhodné délce oné trubky to lze zvládnout i sám.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 29.03.2021
      Autor: drak
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 2. Osy středu.

         

    Původní osa středu na kuličky se mi na Favoritu z roku 1986 začala povolovat záhy po koupi. Strašně moc jsem se s tím natrápil. Vždy pečlivě seřídil, aby se to otáčelo, ale nedrhlo, pojistnou matici dotáhl sikovkami na krev, a po 30 - 50 km na výletě zase: chroust, chroust! Bylo to k zešílení!
    Až jsem v roce tuším 1988 náhodou narazil na zázrak zvaný Zapouzdřená osa středu. To bylo jak z jiného vesmíru. Stála 93 Kčs, tehdy pro mě jako studenta gymnázia dost peněz. Klínková, samosebou. K té zapouzdřené ose středu byly v kartonové krabičce přibalené i nové misky středu. A to je velice důležité, jak si ukážeme v části o miskách.

    Na skládacím kole Eska z druhé ruky, jejíž historii neznám, se po ujetí asi 900 km střed, ještě původní kuličkový, povolil také. I zde jsem chtěl instalovat novou zapouzdřenou osu středu. Koupil jsem tedy soudobou (2020) klínkovou. Ale ouha! Na té klínkové ose středu se viklaly původní klínkové kliky. Nešlo to nijak utáhnout. Podrobné zkoumání ukázalo překvapivou věc. Vybrání pro klínky na soudobé ose je jiné, širší, než vybrání pro klínky na socialistických osách.
    Závěr: Jakkoli jsou veškeré uváděné rozměry shodné, tak staré s novým si prostě nerozumí. Chce to buď komplet středové složení původní, tj. osu (zapouzdřenou), misky, klínky; anebo zas všechno nové. I když variantu "vše nové" jsem nezkoušel, třeba to má také nějaké mouchy.

    Na skládací Esce jsem problém vyřešil montáží použité socialistické zapouzdřené osy středu, kterou jsem vykutal z jednoho mého starého Favorita. ČSSR zapouzdřená klínková osa a ČSSR klínkové kliky.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: 2. Osy středu.

           

      Jedním z důvodů povolování misek středové osy je "křivost" středového složení. V cykloservisu mají přípravek, kterým dokáží konce trubky se závity přesně zarovnat, aby vše "běželo". Pokud tomu tak není misky se při dotažení "šprajcují", jsou v rámci vůlí šikmo a pak se povolují. Také se dráhy kuliček opotřebovávají nestejnoměrně.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 29.03.2021
      Autor: drak
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 3. Misky, missky a myšky.

         

    Jak jsem teprve nedávno s překvapením zjistil, misky s děrami a misky s drážkou nejsou vzájemně zaměnitelné. Liší se vnitřním tvarem. Misky s děrami jsou pro věneček s kuličkami. Misky s drážkou jsou pro zapouzdřenou osu středu. Tak proto byly v krabičce se socialistickou zapouzdřenou osou přibalné i misky! Za poznání vděčím majiteli Velo Fiala z Prahy 6, který se mi nadstandardně věnoval a upozornil mě, že misku s děrami, kterou jsem u něj sháněl, nemohu použít na zapouzdřenou osu středu.

    Miska s dírkami. Levá miska s pojistnou maticí má na boku dírky pro klíč. Pravá miska má na obvodu ubrání pro stranový klíč. Misky s děrami jsou určené pro obyčejnou osu středu a kuličky ve věnečku.

    Miska s drážkami. Levá miska s pojistnou maticí má na boku drážky. Pravá miska má na boku drážky. Misky s drážkou jsou určené pro zapouzdřenou osu středu.

    K soudobé misce s drážkou se nabízí i podložka pro úpravu vystředění zapouzdřené osy. Podložka má tloušťku 1,4 mm (řekla plastová šuplera), vnitřní průměr 35,5 mm a vnější průměr 40,1 mm. Já ji na středové složení skládací Esky nepotřebuji, ba dokonce podložka by způsobila škrtání levé kliky o zadní vidlici.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 4. Utažení či povolení misky s děrami.

         

    Máte-li originální nářadí, vložte fotky.
    Já použil stavitelný klíč na úhlovou brusku, jehož čepy jsem opiloval tak, aby přesně zapadly do děr misky.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 5. Utažení či povolení misky s drážkou.

         

    Na internetu jsem našel jakýsi plechový klíč. Těm pacičkám ale od pohledu nevěřím, budou vyskakovat z drážky, budou se ohýbat. Nekoupil jsem to.
    Přikročil jsem k výrobě vlastního klíče z kousku plocháče a šroubků M5, jejichž hlavy jsem opiloval na přesnou šířku drážky. Díra pro nasazení na osu středu má průměr 16 mm PLUS. To znamená, že průměr osy středu je 16 mm, a tedy je nutno vrtákem 16 mm v díře pořádně "zakvedlat", aby to šlo nasunout na osu středu.
    První lehké utažení misky provádím jen s klíčem volně v ruce. Ale na pořádné dotažení používám svěrnou soustavu, viz obrázek. Ta zabraňuje vyskočení klíče z drážky misky při dotahování, a tím zabraňuje ožvýkání pracovních plošek klíče. Že by se ožvýkla samotná drážka v misce, to se mi moc nezdá, to by asi měl být jinší materiál, než šroubek. Protože miska se při dotahování pohybuje dovnitř do domečku středu, neváhám svěrnou soustavu před zahájením úkonu řádně dotáhnout.
    Finální dotažení maximální silou provádím stále jen rukou. Žádné metrové lešenové trubky, či podobná zvěrstva. Neboť chci misku řádně dotáhnout, nikoli strhnout závit.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 5. Utažení či povolení misky s drážkou.

         

    .

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • 6. Lepení závitů.

         

    Lepidlo na závity Loctite modré jsem použil právě nyní při poslední montáži misek středu do domečku skládacího kola Eska. Zkušenosti teprve přijdou.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Skládací kolo Eska. Favorit. Středové složení. Osy. Misky. P

         

    Středové složení to bylo to první, co jsem na svých všech Eskách a Favoritech měnil za čtyřhran a zapouzdřený střed. To byl ten největší voser celého toho kola. I z nynějšího pohledu více muzeálního, bych tuhle část určitě vyměnil.
    Já oceňuji tvou muzeální snahu a nápaditost, jak tenhle konstruktérský bazmek zvládnout. Ale z mého prostého pohledu to nestojí za to.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 29.03.2021
    Autor: Brahma
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Skládací kolo Eska. Favorit. Středové složení. Osy. Misky. P

         

    Díky za podrobnou reportáž.

    Přihodím další zábavnou zkušenost se socialistickou eskou: měl jsem ve středové trubce nesouosé závity. S původními miskami to nebylo poznat, díky velkorysé vůli se to točilo bez zadrhávání, ale zapouzdřená osa se tam našroubovat nedala. Musel jsem závit na jedné straně kompletně vyvařit, vypilovat a nově proříznout (nízkouhlíková ocel a obalovaná elektroda, takže se to nezakalilo). Závitník mi půjčili v cykloservisu.

    Jinak používám výhradně zapouzdřené osy s drážkovanými okraji misek. Samovolně se mi nikdy nepovolily a úmyslné povolení nebo utažení není problém.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 31.03.2021
    Autor: NightRider
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Na kole z Prahy

28.07.2021
Ahoj, hledám tu cyklistku pro vyjížďky do okolí Prahy a klidně i dál.

Hledám: Muže s kolem 44-50 let

28.07.2021
Ráda poznám nezadaného muže, pro kterého není kolo jedinou zálibou a jediným smyslem života, ale ujede víc než do…

Hledám: Parťák na cyklo kolem 60

28.07.2021
Kamarád na cykloturistiku, v pohodě, pro radost, hlavně na objevování krásných a zajímavých míst u nás.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

165 cyklistů (9 přihlášených)

Dámská 2021, aneb suchou nohou mezi mraky 15.7. až 18.7. 2021

čtvrtek 15. 7., společně najeto 60 km, 228 m Plány pro letošní Dámskou byly skromné, vlastně ani hranice…
HMS | 27.07.2021

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem…
JohnyB | 14.07.2021