reklama

Princip motoru Flyon

Čistě teoreticky mne zajímá fungování tohoto motoru.
Pochopil jsem, co se pohybuje, co se odvaluje a co stojí, nicméně nevím, jak to prakticky řešili.
1. Může být kuličkové ložisko oválné a vnější kroužek pružný?
2. vnitřní ozubený věnec je při pohybu neustále deformován. Uvažuji, že bude z gumy a nebo pružné ocele?
Samozřejmě neví se moc o životnosti komponent. Ale princip je velmi zajímavý, asi i dobře funkční a určitě posouvá možnosti elektrokola. Zajímá mne Váš názor. Podrobně animace a video:
https://www.velofiala.cz/n/haibike-2019-flyon

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 23.02.2021
Autor: pgnext
  • Re: Princip motoru Flyon

         

    Pokud se má točit, tak ložisko elipsa být nemůže. Standardní ložisková ocel je dost křehká, abys sis s ní mohl dovolit takovýhle psí kusy, takže buď v tom je nějaký fígl, kterým se moc nechlubí, nebo je tam zakletý nějaký netradiční hypermateriál, řekl bych já. Například by myslím stačilo použít standardní ložisko a až na něj nalisovat ten šišoid.
    Jako řešení JE to zajímavé, ale jak to není ocelový, moje důvěra se drží zpátky.
    Raději počkám, až te otestují davy jiných :-)

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 23.02.2021
    Autor: Sodoma
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
  • Re: Princip motoru Flyon

         

    Obyčejná harmonická převodovka s pružným ozubeným věncem. Používá se pro větší převodové poměry
    dřív to byl princip ladění přijímače - lad. kondenzátorem. Ložiska jsou pochopitelně normální. Používé se dost v automatizaci. Jak je to s výkonem pro těch 250W a výše neumím posoudit. Spíše ovšem pro menší výkony i trvanlivost (onen pružný ozubené element).....

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 23.02.2021
    Autor: zanyn
    Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Princip motoru Flyon

           

      APP.
      Ono to jde asi i bez onoho elementu, pak je ovšem třeba přenos nějakým excentrem jako u Wankel. motoru...

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 23.02.2021
      Autor: zanyn
      Hodnocení: +2 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Princip motoru Flyon

             

        Bez deformačního členu jsou cykloidní převodovky.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 24.02.2021
        Autor: pebe
        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Princip motoru Flyon

         

    Harmonické převodovky se dost často používají v průmyslových robotech, což znamená několik let víceméně nepřetržitého provozu. První odcházejí kabely, pak ozubené řemeny, enkodéry nebo elektronika, případně skončí výroba a celá linka jde preventivně do šrotu. O vykloktané převodovce nebo zadřeném ložisku jsem ještě neslyšel. Takže harmonická převodovka jako taková není problém - když se správně nadimenzuje, vydrží.

    Jak je nadimenzovaný konkrétně ten Flyon netuším. Možnost snadné výměny na dva šrouby a jeden konektor je bezva nápad, ale tak trochu naznačuje, že se s poměrně častými výměnami počítá :-). Čas to prověří.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 24.02.2021
    Autor: NightRider
    Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Princip motoru Flyon

           

      Ozubené řemeny se používají i na pohon rozvodů a třeba i u motorek místo řetězu. V podstatě celou dobu provozu se to stále ohýbá a narovnává a nijak extrémně krátkou životnost to nemá,když se to,jak píšeš,správně nadimenzuje. Možná,že ta snadná výměna bude počítat s nějakou kratší životností,s tím,že se to musí pravidelně po nějakém počtu km měnit.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 24.02.2021
      Autor: DAVID7001
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Princip motoru Flyon

             

        Rozvodový řemen v motoru jsou vyšší desítky tisíc km, na výkonech a kilometráži kola by to měla být nesmrtelný součástka.
        Ale bojim, že guma nebude pro takovýhle žvejkavý pohyb to pravé, potřebuješ tím zvonem přenášet kroutící moment, takže to bude muset být něco tužšího.
        Nadimenzovat se dá ledacos, ale takovéhle spoléhání na pružnost materiálu se mi zdá "nebezpečné"...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 24.02.2021
        Autor: Sodoma
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Princip motoru Flyon

               

          Rozvodový řemen je doporučeno měnit po cca 80 t. km. Ne že by víc nevydržel, ale jistota je jistota

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 24.02.2021
          Autor: AV
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Princip motoru Flyon

                 

            Tak i kdybychom u té pružné věci toho cyklomotoru brali jen desetinovou životnost 8000km tak by to nejméně na dva roky provozu mohlo vydat. A pokud výměna nebude nijak složitá a drahá,tak by to nebylo špatné. V ideálním případě by si to cyklista mohl vzít s sebou náhradní a vyměnit i cestou.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 25.02.2021
            Autor: DAVID7001
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Princip motoru Flyon

               

          To myslíte, že zadní ozubený řemen třeba u Harleye s 1 300 ccm dvouválcem přenáší malý kroutící moment?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 24.02.2021
          Autor: Benshot
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Princip motoru Flyon

                 

            Tak slabý motor velký krouticí moment nevyvine.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 24.02.2021
            Autor: Brahma
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -3
  • Re: Princip motoru Flyon

         

    Dobrý nápad. Jen je to "specialita" uvidíme s časem.
    K Tvemu dotazu:
    harmonická převodovka , resp věnec a ložisko jsou z ocele. Teda alespoň pro strojařinu.
    Pokud to začali dělat z plastu, budu bedlivě sledovat.
    Využívá toho, že ocel pokud ji správně nadimenzuješ - teda v rámci pružné deformace-
    je věčná (lze dimenzobvat pod únavou).
    Harmonická převodovka je vlastně "ad absurdum rozvinutím" planetovké převodovky.
    Fungování v robotech zde popsali prede mnou.
    Kuka roboty po 5 letech v škodovce ještě prodají fungují další 5-10 let u výrobců ND.
    Bývají méně přesné a pomalejší.

    Ty kroužky (tj i ozubení) se vyrábí kruhové se slabou stěnou a jediný nechutný díl je ten vnitřní elipsový kroužek. Venkovní kroužek se zdeformuje ve chvíli kdy ložisko naplníš kuličkami a dáš tam klec.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 24.02.2021
    Autor: cibi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Princip motoru Flyon

           

      Hlavně by to mohlo být jednodušší a tím i levnější. Pochopitelně až to odezní jako novinka a chytí se toho všekoumající Čínani....

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 25.02.2021
      Autor: zanyn
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Princip motoru Flyon

             

        Jo, protože přesně čínská produkce má dlouhodobě dobrou pověst v používání sofistikovaných materiálů a dimenzování produktů na výdrž :-)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 25.02.2021
        Autor: Sodoma
        Hodnocení: +4 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Princip motoru Flyon

           

      Možná jsi kápl na pravdu. Pokud se ten vnější kroužek ložiska deformuje. Pak ještě ten ozubený unašeč. To teda není řemen, ale jak další kolega říká, zvon. Ten
      musí být pružný a fest odolný, aby to mohlo ten výkon a rázy vydržet. Asi kosmický materiál. Uvidíme, jak se to osvědčí.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 25.02.2021
      Autor: pgnext
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Parťák na kolo kolem 60

27.02.2021
Kamarád na cykloturistiku, v pohodě, pro radost, hlavně na objevování krásných a zajímavých míst u nás.

Hledám: Penzistu, pohodaře, spíše introverta.

21.02.2021
Milého penzistu, turistů, cyklistu, akvaristu,....., na vše co nás bude bavit. 64 - 68 let, bez závazků, problémů.…

Hledám: Spolujízda vedvou

Hledám: Spolujízda vedvou
05.02.2021
Uvítám kamarádku, nebo kamaráda, senioři s dobrým vztahem k turistice a to nejen na kole. Jezdím na trasách…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

254 cyklistů (20 přihlášených)

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes…
vrubozubec | 05.02.2021

Cykloturistika po Jižní Moravě

Určitě se to minulý rok stalo spoustě z Vás – naplánovaná dovolená, zaplacený zájezd, ale nakonec nemožnost…
Hanar | 04.02.2021