reklama

DualDrive a maziva

Dobrý den všem,

TL;DR: jaká maziva do DualDrivu? Nemáte někdo servisní manuál?

Podrobně: při výměně kazety jsem si řekl, že rozdělám, zkontroluju a případně promažu DualDrive na svém lehokole. Asi jsem udělal dobře, protože pravé vnější ložisko už obsahovalo značně znečištěnou vazelínu. Vnitřek byl bez nečistot, ale pokrytý takovou červenou gelovitou hmotou v tenké vrstvě. Něco jako je červená vazelína, ale zpětně si myslím, že to mohl být i zestárlý zatuhlý olej.

Tak jsem to vyčistil a namazal vše teflonovou vazelínou White Star, co používám na ložiska. Dotáhl jsem kónusy tak, aby před montáží do vidlice nebyl cítit vakl (ladil jsem to docela dlouho, odhaduju že tak s přesností na 10-20° otáčky závitu to mám nastavené dobře).

Po namontování na kolo mám pocit, že jde šlapat víc ztuha než předtím, jakoby se víc nadřu. Nevím jak to objektivně ověřit, protože vrátit se v čase neumím. Ale například při šlápnutí pedály proti směru se řetěz daleko víc prověšuje, jednou se mi i namotal vnitřkem oka přesmykače okolo celého převodníku. Řetězové trubky jsem čistil, tam snad problém není. Naopak na volnoběh jde kolo otáčet lehce a nevypadá to, že by se někde brzdilo (ale netestoval jsem bez pneumatiky, její setrvačnost jistě leccos může zamaskovat).

Může to být bržděné tou vazelínou v planetovém soukolí? A pokud jo, čím jiným ten vnitřek namazat? Mám tady třeba

- silikonový olej ve spreji (používal jsem na řetěz, ale vždycky se dost rychle "vypařil")
- silikonový olej v olejničce
- grafitový olej Coyote ve spreji
- strojní olej v olejničce

Případně - abych to nemusel celé znovu rozebírat - mohlo by pomoct vnitřkem osky vpravit dovnitř něco, co by tu vazelínu okolo planetového soukolí rozředilo, ale přitom ponechalo vazelínu ve vnějších ložiskách? Třeba WD-40 nebo některý z těch olejů?

Nebo je to celé nesmysl a jen se mi to zdá, protože mám málo natrénováno?

Díky.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.01.2021
Autor: Akito
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Vazelína v ložiskách významně přispívá k odporu kola. Kolečka na kolečkových bruslích, když jim namažeš ložiska stejným způsobem, jako se maže kolo, se budou tak blbě točit, že to bude k nepotřebě. Čím řidší vazelína a čím méně jí je, tím menší odpor, ale zase menší výdrž toho ložiska. Nejlepší je to to mazat olejem, ale to pak musíš stále přimazávat.
    Pokud jsi schopen tu vazelínu zvenčí rozředit olejem, tak by to mohlo pomoci. Jen to pak zase může někam zatéct, kde se to mazat nemá. Třeba přemazání ložisek torpéda způsobí po čase namazaní třecích ploch brzdy a torpédo přestane brzdit.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.01.2021
    Autor: Brahma
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      To si nemyslím, že by uvnitř DD bylo místo, které by nemělo být namazané vůbec. Spíš je otázka, jestli se to olejem zředí. Možná to spíš znovu rozdělám, ve věnečkách ložisek nechám vazelínu, a zbytek umyju benzínem a dám tam olej (asi ten grafitový).

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 08.01.2021
      Autor: Akito
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Moh´ bys to najít třeba tady:
    https://www.sheldonbrown.com/

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.01.2021
    Autor: AV
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      Tady to vypadá, že vnější ložiska různých převodovek mažou vazelínou, a do vnitřního prostoru, kde jsou cvrčci, řazení a planetové soukolí, nalijou nějaký olej. Tak to asi udělám stejně.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 16.01.2021
      Autor: Akito
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Mám Sachs 5-rychl. na retiazky.
    Maźem tak, že si nakloním na bok a popoťahujem retiazky a kvapkám do hriadeľky na retiazku. Používam prevodovo-hydraulický(je taký redší) pre traktory(mal som vedrá 20L z tohto oleja a čo zostalo, som pozlieval do fľaštičky a podľa mňa maže dobre)alebo bicyklovo-strojový (ako si písal na šij.stroje).
    WD by som asi nedával, len úplne v núdzi.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.01.2021
    Autor: palot
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Místo teflonu bych použil spíš grafit, ale zas takový přehled o těch teflonových vazelínách nemám, abych to mohl říct s jistotou. Kromě grafitové vazelíny jsem zkoušel i obyčejnou žlutohnědou, s ní to chodí stejně dobře.

    Olejová lázeň by byla nejlepší, ale dá se použít jedině když jsou ložiska dobře utěsněná gufery, jinak vyteče. Konstrukci DD neznám.

    Jestli se ti řetěz při zpětném šlápnutí prověšuje víc než předtím, tak tam nějaký zvětšený odpor určitě je. Nevím, jaký je u DD doporučený postup seřízení; Sturmey doporučuje vyladit kónusy tak, aby na ráfku byla cítit nepatrná vůle.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.01.2021
    Autor: NightRider
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      Z tribologického hlediska má teflon nižší koeficient tření nežli grafit (dokonce nejnižší vůbec). Lepší než grafit je i molybdendisulfid a hexagonální nitrid bóru (hBN). Vůbec nejlepší výsledky pro motory a rotační uložení vykazuje směs teflonu a hBN v olejové bázi, kde se uplatňuje synergetický efekt. Komerční produkty olejové suspenze posledně uvedených přísad neznám, ale údajně existují.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 14.01.2021
      Autor: Benshot
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: DualDrive a maziva

             

        A jak je to s trvanlivostí? A teda já bych myslel že nejde jen o to tření v převodu samotném, ale i o viskozitu (třeba uvnitř planetového soukolí).

        Napadl sníh, tak jsem se rozhodl že přezuju na zimní pneumatiky, a při té příležitosti teda holt rozdělám DualDrive znovu. Sundal jsem to z vidlice a zkouším v ruce. Protáčení proti směru šlapání jde úplně hladce, jen teda osa se točí opačným směrem. Protáčení po směru je výrazně tužší. Jde to utočit v ruce, ale je znát, že to víc žere energii. Zítra bych to rozdělal, nechám ve věnečkách tu silikonovou vazelínu, zbytek umyju a naliju tam nějaký ten olej.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 16.01.2021
        Autor: Akito
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Manuál k Dual Drive zde:

    https://www.servicearchive.sram.com/sites...

    Napiš do některého ze servisních středisek z manuálu, určitě ti poradi.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 11.01.2021
    Autor: Martis
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Tak jsem to rozdělal (asi po měsíci ježdění s novým mazivem), celé umyl benzínem a důkladně prozkoumal. Ono je to tak, že v DualDrivu II jsou celkem čtyři cvrčci - zleva doprava - jeden napevno spojuje náboj s "oběžnou dráhou" (středy) planet, druhý vypínatelný spojuje náhon z kazety na tuto oběžnou dráhu (je aktivní jen na dvou rychlejších stupních), třetí vypínatelný spojuje vnější ozubení planet na náboj (je aktivní jen na nejrychlejším stupni) a čtvrtý napevno zajišťuje volnoběh kazety. Takže pokud člověk šlápne zpět, jede víc než jeden cvrček jen třecím převodem proti svému směru (na 1. stupeň 1 a 4, na 2. stupeň 1, 2 a 4) a na 3. stupeň všechny čtyři. Proto má DualDrive při šlápnutí zpět větší odpor, který se ale při běžné jízdě neprojeví. Při běžné jízdě jsou všechny cvrčky vypnuté nebo zaseknuté, jen při zařazeném 3. stupni prokluzuje cvrček 1 na oběžné dráze planet, a náboj kola je držen cvrčkem 3 na obvodu planet. Čili stupně 1 a 2 by měly být relativně podobně efektivní (planety se točí vždy, a buďto je náboj připojen na obvod planet, anebo na oběžnou dráhu), stupeň 3 o kousek méně.

    Namazal jsem tedy ložiska a řazení teflonovou vazelínou, planetové převody a cvrčky silikonovým olejem, a složil to zpět(*). Pak jsem přes osu ještě nalil další množství oleje. Pocitově v ruce je to docela v pořádku, ale uvidím, až s tím pojedu.

    (*) a když jsem po namontování na kolo chtěl ještě slít benzín ve kterém jsem to umýval, našel jsem tam podložku, která patří úplně nejvíc dovnitř mezi planetové soukolí a cvrček 2. Takže celé znovu sundat a rozebrat. Pusťte si pro inspiraci na Youtube video s lakatošem abyste tušili, jak jsem nadával.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 17.01.2021
    Autor: Akito
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      Dneska jsem s tím jel - pocitově fakt o dost lepší. Škoda že v místě kde si typicky měřím čas, ležel po celou cestu uježděný sněholed, takže o nějakém porovnání rychlosti nemohla být řeč.

      Ale úplně v závěru, kde jedu po čtyřproudovce z prudkého kopce, to na nejrychlejší převod začalo vydávat takové pískání nebo skřípání, jak kdyby to někde nebylo dostatečně mazané. Když jsem pak zastavil a zkoušel to znovu vyvolat, tak se mi to nepodařilo.

      Tak nevím - vrátit se k vazelíně?

      (ale mám objektivní důkaz že ten odpor je menší - z tohoto kopce jsem minule nebyl schopen dosáhnout 60 km/h, zatímco teď to ukázalo maximálku 61.5 i přesto, že jsem s rozebráním DD ještě nasadil "zimní" pneumatiky, které mají vyšší valivý i aerodynamický odpor)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 22.01.2021
      Autor: Akito
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: DualDrive a maziva

             

        Další jízdy potvrdily problém. Typicky tak po půl hodině to občas začne skřípat/pískat v rytmu šlapání. Častěji to nastává, pokud delší dobu souvisle točím "v záběru" pedálama, bez chvilkového volnoběhu. Většinou zvuky zmizí, když prošlápnu dozadu, nebo přeřadím na jiný stupeň a zpátky. Někdy to ale nepomůže a zvuky začnou hned znovu, jakmile začnu zase šlapat. Zvuky jsou různé, od vysokého pískání stylu "nenamazaný řetěz" až po jakési kovové drhnutí.

        Ach jo, asi čas na další rozborku.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 26.01.2021
        Autor: Akito
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: DualDrive a maziva

               

          Tak ještě pár týdnů jsem s tím jezdil v tomto stavu, většinou na prostřední stupeň to nepískalo, a na ostatní to začalo skřípat až po pár desítkách minut jízdy.

          Dneska jsem to rozdělal, že se podívám kde je to nenamazané, a tam dám místo oleje vazelínu. Docela mě překvapilo, že poblíž planetového soukolí na ose to bylo rezavé jak liška. Může olej působit korozivně? Je to nějaký silikonový olej "Carlson" asi z OBI nebo něčeho podobného.

          Umyl jsem to celé a namazal vazelínou s PTFE. Holt se smířím s větším odporem, hlavně ať je to dobře mazané a nepoškozuje se to. Do planetového soukolí jsem se snažil dát té vazelíny minimum, uvidíme.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 02.04.2021
          Autor: Akito
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: DualDrive a maziva

                 

            ... a důvod pískání jsi objevil ?

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 03.04.2021
            Autor: AV
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: DualDrive a maziva

                   

              Jako přímo důvod ne, ono to pískalo fakt jen pod zátěží a jen někdy (občas třeba když jsem po delší jízdě rovně projel zatáčku, a asi tam působily síly jinými směry). Ale soudě podle barvy maziva a koroze to mohlo být přesně v tom místě - ten kulatý bazmek je vlastně oběžná dráha planet, a zboku na ni doléhá taková velká tenká podložka, která je zajíštěná segerovkou (na ose je uvnitř té zkorodované části vidět zářez kam segerovka zapadá). Tak si myslím, že to mohlo vrzat tam.

              Ona celá ta sestava není uvnitř náboje nijak napevno, má to z obou stran pružiny (z levé strany ta pružina právě dosedá na tu podložku o které mluvím), a těma pružinama je to držené, aby se to celé neposunovalo k okraji náboje. Takže i s tím chováním jak to pískání záleželo na přeřazení tam a zpět, na uvolnění tahu řetězu, anebo na průjezdu zatáčkou, si myslím, že to mohlo být tam.

              Ale jistě to nevím.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 03.04.2021
              Autor: Akito
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: cyklistku na společné vyjížďky

18.07.2021
Nebaví Tě jezdit sama? Nabízím příjemnou společnost, návrh tras, servis kola, dopravu do vzdálenějších míst,...

Hledám: Kámošku na výlety na silničním kole

18.07.2021
Ahoj, hledám kamarádku na vyjížďky na silničním kole. Je mi 44 let, za rok najedu cca 9 tis. km. Jezdím různě,…

Hledám: Partnerku nejenom pro jízdy na kole

18.07.2021
Chtěl bych najít partnerku kolem 60-ti let pro společné cestování na ekole v Čechách, ale třeba i v sousedních…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

225 cyklistů (16 přihlášených)

Kyjovské údolí

Když jsem se vracel z projížďky na kole, tak u zmrzliny jsem potkal kamarády z dětství (dvojčata). Jezdí taky…
vlakr | 17.07.2021

Jak jsem se poprvé toulal Šumavou

Už odmalička jsem prahnul po dobrodružství v přírodě. Později jsem našel velké zalíbení v cyklistice a sem…
JohnyB | 14.07.2021

Kavkaz s dětmi - část 11.

K moři a do Batumi - kruh se uzavřel Poslední večer ještě v horách jsme se utábořili na začátku přehrady na…
Peggy | 26.06.2021