reklama

DualDrive a maziva

Dobrý den všem,

TL;DR: jaká maziva do DualDrivu? Nemáte někdo servisní manuál?

Podrobně: při výměně kazety jsem si řekl, že rozdělám, zkontroluju a případně promažu DualDrive na svém lehokole. Asi jsem udělal dobře, protože pravé vnější ložisko už obsahovalo značně znečištěnou vazelínu. Vnitřek byl bez nečistot, ale pokrytý takovou červenou gelovitou hmotou v tenké vrstvě. Něco jako je červená vazelína, ale zpětně si myslím, že to mohl být i zestárlý zatuhlý olej.

Tak jsem to vyčistil a namazal vše teflonovou vazelínou White Star, co používám na ložiska. Dotáhl jsem kónusy tak, aby před montáží do vidlice nebyl cítit vakl (ladil jsem to docela dlouho, odhaduju že tak s přesností na 10-20° otáčky závitu to mám nastavené dobře).

Po namontování na kolo mám pocit, že jde šlapat víc ztuha než předtím, jakoby se víc nadřu. Nevím jak to objektivně ověřit, protože vrátit se v čase neumím. Ale například při šlápnutí pedály proti směru se řetěz daleko víc prověšuje, jednou se mi i namotal vnitřkem oka přesmykače okolo celého převodníku. Řetězové trubky jsem čistil, tam snad problém není. Naopak na volnoběh jde kolo otáčet lehce a nevypadá to, že by se někde brzdilo (ale netestoval jsem bez pneumatiky, její setrvačnost jistě leccos může zamaskovat).

Může to být bržděné tou vazelínou v planetovém soukolí? A pokud jo, čím jiným ten vnitřek namazat? Mám tady třeba

- silikonový olej ve spreji (používal jsem na řetěz, ale vždycky se dost rychle "vypařil")
- silikonový olej v olejničce
- grafitový olej Coyote ve spreji
- strojní olej v olejničce

Případně - abych to nemusel celé znovu rozebírat - mohlo by pomoct vnitřkem osky vpravit dovnitř něco, co by tu vazelínu okolo planetového soukolí rozředilo, ale přitom ponechalo vazelínu ve vnějších ložiskách? Třeba WD-40 nebo některý z těch olejů?

Nebo je to celé nesmysl a jen se mi to zdá, protože mám málo natrénováno?

Díky.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 08.01.2021
Autor: Akito
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Vazelína v ložiskách významně přispívá k odporu kola. Kolečka na kolečkových bruslích, když jim namažeš ložiska stejným způsobem, jako se maže kolo, se budou tak blbě točit, že to bude k nepotřebě. Čím řidší vazelína a čím méně jí je, tím menší odpor, ale zase menší výdrž toho ložiska. Nejlepší je to to mazat olejem, ale to pak musíš stále přimazávat.
    Pokud jsi schopen tu vazelínu zvenčí rozředit olejem, tak by to mohlo pomoci. Jen to pak zase může někam zatéct, kde se to mazat nemá. Třeba přemazání ložisek torpéda způsobí po čase namazaní třecích ploch brzdy a torpédo přestane brzdit.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.01.2021
    Autor: Brahma
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      To si nemyslím, že by uvnitř DD bylo místo, které by nemělo být namazané vůbec. Spíš je otázka, jestli se to olejem zředí. Možná to spíš znovu rozdělám, ve věnečkách ložisek nechám vazelínu, a zbytek umyju benzínem a dám tam olej (asi ten grafitový).

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 08.01.2021
      Autor: Akito
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Moh´ bys to najít třeba tady:
    https://www.sheldonbrown.com/

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.01.2021
    Autor: AV
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      Tady to vypadá, že vnější ložiska různých převodovek mažou vazelínou, a do vnitřního prostoru, kde jsou cvrčci, řazení a planetové soukolí, nalijou nějaký olej. Tak to asi udělám stejně.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 16.01.2021
      Autor: Akito
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Mám Sachs 5-rychl. na retiazky.
    Maźem tak, že si nakloním na bok a popoťahujem retiazky a kvapkám do hriadeľky na retiazku. Používam prevodovo-hydraulický(je taký redší) pre traktory(mal som vedrá 20L z tohto oleja a čo zostalo, som pozlieval do fľaštičky a podľa mňa maže dobre)alebo bicyklovo-strojový (ako si písal na šij.stroje).
    WD by som asi nedával, len úplne v núdzi.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 08.01.2021
    Autor: palot
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Místo teflonu bych použil spíš grafit, ale zas takový přehled o těch teflonových vazelínách nemám, abych to mohl říct s jistotou. Kromě grafitové vazelíny jsem zkoušel i obyčejnou žlutohnědou, s ní to chodí stejně dobře.

    Olejová lázeň by byla nejlepší, ale dá se použít jedině když jsou ložiska dobře utěsněná gufery, jinak vyteče. Konstrukci DD neznám.

    Jestli se ti řetěz při zpětném šlápnutí prověšuje víc než předtím, tak tam nějaký zvětšený odpor určitě je. Nevím, jaký je u DD doporučený postup seřízení; Sturmey doporučuje vyladit kónusy tak, aby na ráfku byla cítit nepatrná vůle.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 10.01.2021
    Autor: NightRider
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      Z tribologického hlediska má teflon nižší koeficient tření nežli grafit (dokonce nejnižší vůbec). Lepší než grafit je i molybdendisulfid a hexagonální nitrid bóru (hBN). Vůbec nejlepší výsledky pro motory a rotační uložení vykazuje směs teflonu a hBN v olejové bázi, kde se uplatňuje synergetický efekt. Komerční produkty olejové suspenze posledně uvedených přísad neznám, ale údajně existují.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 14.01.2021
      Autor: Benshot
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: DualDrive a maziva

             

        A jak je to s trvanlivostí? A teda já bych myslel že nejde jen o to tření v převodu samotném, ale i o viskozitu (třeba uvnitř planetového soukolí).

        Napadl sníh, tak jsem se rozhodl že přezuju na zimní pneumatiky, a při té příležitosti teda holt rozdělám DualDrive znovu. Sundal jsem to z vidlice a zkouším v ruce. Protáčení proti směru šlapání jde úplně hladce, jen teda osa se točí opačným směrem. Protáčení po směru je výrazně tužší. Jde to utočit v ruce, ale je znát, že to víc žere energii. Zítra bych to rozdělal, nechám ve věnečkách tu silikonovou vazelínu, zbytek umyju a naliju tam nějaký ten olej.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 16.01.2021
        Autor: Akito
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Manuál k Dual Drive zde:

    https://www.servicearchive.sram.com/sites...

    Napiš do některého ze servisních středisek z manuálu, určitě ti poradi.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 11.01.2021
    Autor: Martis
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: DualDrive a maziva

         

    Tak jsem to rozdělal (asi po měsíci ježdění s novým mazivem), celé umyl benzínem a důkladně prozkoumal. Ono je to tak, že v DualDrivu II jsou celkem čtyři cvrčci - zleva doprava - jeden napevno spojuje náboj s "oběžnou dráhou" (středy) planet, druhý vypínatelný spojuje náhon z kazety na tuto oběžnou dráhu (je aktivní jen na dvou rychlejších stupních), třetí vypínatelný spojuje vnější ozubení planet na náboj (je aktivní jen na nejrychlejším stupni) a čtvrtý napevno zajišťuje volnoběh kazety. Takže pokud člověk šlápne zpět, jede víc než jeden cvrček jen třecím převodem proti svému směru (na 1. stupeň 1 a 4, na 2. stupeň 1, 2 a 4) a na 3. stupeň všechny čtyři. Proto má DualDrive při šlápnutí zpět větší odpor, který se ale při běžné jízdě neprojeví. Při běžné jízdě jsou všechny cvrčky vypnuté nebo zaseknuté, jen při zařazeném 3. stupni prokluzuje cvrček 1 na oběžné dráze planet, a náboj kola je držen cvrčkem 3 na obvodu planet. Čili stupně 1 a 2 by měly být relativně podobně efektivní (planety se točí vždy, a buďto je náboj připojen na obvod planet, anebo na oběžnou dráhu), stupeň 3 o kousek méně.

    Namazal jsem tedy ložiska a řazení teflonovou vazelínou, planetové převody a cvrčky silikonovým olejem, a složil to zpět(*). Pak jsem přes osu ještě nalil další množství oleje. Pocitově v ruce je to docela v pořádku, ale uvidím, až s tím pojedu.

    (*) a když jsem po namontování na kolo chtěl ještě slít benzín ve kterém jsem to umýval, našel jsem tam podložku, která patří úplně nejvíc dovnitř mezi planetové soukolí a cvrček 2. Takže celé znovu sundat a rozebrat. Pusťte si pro inspiraci na Youtube video s lakatošem abyste tušili, jak jsem nadával.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 17.01.2021
    Autor: Akito
    Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: DualDrive a maziva

           

      Dneska jsem s tím jel - pocitově fakt o dost lepší. Škoda že v místě kde si typicky měřím čas, ležel po celou cestu uježděný sněholed, takže o nějakém porovnání rychlosti nemohla být řeč.

      Ale úplně v závěru, kde jedu po čtyřproudovce z prudkého kopce, to na nejrychlejší převod začalo vydávat takové pískání nebo skřípání, jak kdyby to někde nebylo dostatečně mazané. Když jsem pak zastavil a zkoušel to znovu vyvolat, tak se mi to nepodařilo.

      Tak nevím - vrátit se k vazelíně?

      (ale mám objektivní důkaz že ten odpor je menší - z tohoto kopce jsem minule nebyl schopen dosáhnout 60 km/h, zatímco teď to ukázalo maximálku 61.5 i přesto, že jsem s rozebráním DD ještě nasadil "zimní" pneumatiky, které mají vyšší valivý i aerodynamický odpor)

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 22.01.2021
      Autor: Akito
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: DualDrive a maziva

             

        Další jízdy potvrdily problém. Typicky tak po půl hodině to občas začne skřípat/pískat v rytmu šlapání. Častěji to nastává, pokud delší dobu souvisle točím "v záběru" pedálama, bez chvilkového volnoběhu. Většinou zvuky zmizí, když prošlápnu dozadu, nebo přeřadím na jiný stupeň a zpátky. Někdy to ale nepomůže a zvuky začnou hned znovu, jakmile začnu zase šlapat. Zvuky jsou různé, od vysokého pískání stylu "nenamazaný řetěz" až po jakési kovové drhnutí.

        Ach jo, asi čas na další rozborku.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 26.01.2021
        Autor: Akito
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Parťák na kolo kolem 60

27.02.2021
Kamarád na cykloturistiku, v pohodě, pro radost, hlavně na objevování krásných a zajímavých míst u nás.

Hledám: Penzistu, pohodaře, spíše introverta.

21.02.2021
Milého penzistu, turistů, cyklistu, akvaristu,....., na vše co nás bude bavit. 64 - 68 let, bez závazků, problémů.…

Hledám: Spolujízda vedvou

Hledám: Spolujízda vedvou
05.02.2021
Uvítám kamarádku, nebo kamaráda, senioři s dobrým vztahem k turistice a to nejen na kole. Jezdím na trasách…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

262 cyklistů (26 přihlášených)

Jak jsem očuchával bikepacking - poprvé

Bikepacking je stále ještě novým a pro mnohé neznámým pojmem. Je to zcela zvláštní odvětví cyklistiky. Dalo…
JohnyB | 14.02.2021

Okolo ČR - 1. část

Moje cyklistika-biková (jinou ani neprovozuji) se vyvíjela od prvotních začátků se šílenou výbavou, přes…
vrubozubec | 05.02.2021

Cykloturistika po Jižní Moravě

Určitě se to minulý rok stalo spoustě z Vás – naplánovaná dovolená, zaplacený zájezd, ale nakonec nemožnost…
Hanar | 04.02.2021