Dovolímsi založit pokračování a překopíruji sem obrázky pro porovnání klik MIGHTY a M-WAVE.
Co se týče řetězové linky, tak si myslím, že u obou je stejná, tím měřítkem, jak to dělám se milimetr sem, milimetr tam může proměřit. Pokud vyhovovaly MIGHTY, budou na stejné ose řetězovou linkou s největší pravděpodobností vyhovovat i M-WAVE.
Co se týče děr v převodníkách, tak ty jsou u M-WAVE stejné, jak u SHIMANA. Menší dira (jen pro šroub) je v nejmenším převodníku, velké díry (pro matici) jsou ve dvou velkých převodníkách, to si můžeš doma odzkoušet. Takto je to asi na každé čtyřpacce pro 3 talíře.
Netypické MIGHTY s jedinou roztečí 64mm to mají přesně naopak :-), na to se můžeš doma taky podívat.
Šrouby jsou furt stejné, liší se jen délkou šroubu, netypické MIGHTY mají šrouby delší přes všechny tři převodníky.
Z hlediska kompatibility převodníků SHIMANO s klikama M-WAVE budou díry i šrouby pasovat. Rozdíl by snad mohl vzniknout v jiné rozteči talířů (jiný profil talířů, jiná tloušťka packy), to jinak, než nasazením, nevyzkoušíme, ale to si myslím, že bude stejné.
S Q-faktorem se musíš popasovat. Mi těch 5mm na každé straně nevadí, já mám pedály a klipsnu můžu o těch 5 mm přiblížit, teď jsem tam měla vůli boty ke klice cca centimetr, tak budu mít jen půl...
Já se ještě přidám s pokračováním z předchozího dílu:
https://www.nakole.cz/diskuse/28800-jaky...
K těm šroubům Aerozine:
https://www.global-sport.cz/sroub-do-prevodniku...
Pro připomenutí: řeším šroub mezi tácy 38 a 48, ale vedle mám nejmenší 28.
Děje se mi to, že s těmito šrouby při přehození na tác 28 mi řetěz drhne o tyto šrouby bokem. Je to jen těmi klikami SR Suntour, které mám, anebo můžou ty hlavy šroubů být prostě příliš široké? Potkali jste se s tímto někdy?
Takje trochu přibrus. Otvor pro imbus je uvnitř, tak tím nic nemůžeš zkazit.
To už je můžu rovnou nechat, ať se přibrousí samy - je to jen hliník, zatímco řetěz je ocel.
Pilníkem to bude hladší, rovnější a hned. Můžeš jim i ty hlavy i znovu vyleštit.
No, ta barva může být jen na povrchu. A nejspíš bude jen na povrchu...
Dle popisu to máš špatně namontovaný. Zevnitř přijde matka, šroub je z venku klik(řetěz vz. šroub nemůže mít kontakt).
Dohad: teoreticky by mohl být otočený střední převodník a matky budou nekryté naváděcími prolisy středního převodníku.
Dej foto, udělá se jasno.
Střední převodník mám "nápisama ven", k velkému převodníku. A ty šrouby Aerozine vypadají, že hlava matky je zhruba stejně velká a stejně přesahující, jako hlava šroubu. Čili otočením bych si asi nepomohl.
A nejmenší převodník je jen placka, tam na otočení nejspíš ani nezáleží.
Co jsem naměřil - hlava šroubu (origo z výroby)je o 0.2 mm vyšší než rantl matky (Aerozine tu nemám).
Pokud máš prostřední nápisy k velkýmu, tak je prostřední obráceně, tudíž to hůř řadí malá-střední(naváděcí elementy jsou nedostupné). Jako bonus řetěz při silovém záběru bude střílet (přeskakovat), tedy pokud je to převodník z nějaké vyšší sady - ty mají různé typy zubů (záběr, řazení).
Malej je sice placka, ale může být nesouměrný.
Převodníky musí být taky správně proti klice.
No, není to tak. Já mám nápisy na opačné straně než naváděcí elementy (takové ty "špunty" a výbrusy nad nima). Taky na straně s nápisama je taková cca 1cm tyčka, která zřejmě slouží k zabránění spadnutí řetězu mezi tác a kliku, pokud by se tento tác použil jako největší/jediný. Namontované to mám dost jistě správně, opačně to ani namontovat nejde. A díky té tyčce i ve správné ze čtyř možných poloh vůči klice (ne že by na tom záleželo, naváděcí elementy jsou 4x opakované po obvodu).
Ono se to na mobil těžko fotí, ale tak aspoň něco. Na první fotce je vidět ta tyčka proti spadnutí řetězu a nápis na prostředním převodníku, a taky docela přesahující hlava šroubu Aerozine, na druhé fotce jsou naváděcí elementy prostředního převodníku včetně toho "čepu", a zhruba stejně vystupující hlava šroubu/matky (nevím přesně) na opačné straně. Koukám, že mi nějak zreznul řetěz.
A na těchto klikách jsou nápisy směrem dovnitř na všech talířích. Největší má tu tyčku, ten otočit nejde, prostřední má náběhy, to taky otčit nejde a ten malej tam tak byl, ale asi by se otočit dal.
Ono to bude záležet na výrobci.
Tyhle převodníky nemají vůbec žádné náběhové elementy a zuby jsou zcela stejné. Myslím, že je můžeš namontovat jakkoliv.
To se mýlíš, na straně k menšímu převodníku jsou vyboulené pro snadnější pohyb řetězu a na největším převodníku jsou takové nýtky, ty tam nejsou pro parádu...
Máš pravdu, na té střední placce něco je. Myslíš, že ty nýty na největším něčemu pomohou?
Nevím. Ale kdyby tam nebyly, dal by se z toho udělat rockring, je to Al. Takhle zas budu muset nechat udělat u Gebhardta. Chci z těch druhých, co jsem koupila v UK, udělat dvojtác 38-22 pro dvoupolohový duál a místo toho největšího mít rockring.
Dle fotky je jasno. Namontovaný je to správně. Má to poze jednu chybu, to FSA (pravděpodobně WB419... je určeno pro kliky 2x něco), takže při použití jako střední u 3tácu může asi trochu problem nastat(řetěz chytá za šrouby, nějak s tím soudruzi při výrobě nepočítali). I když tam pasuje - 4packa, 104mm rozteč.
Problém je, že sehnat náhradu - 38z střední v podstatě nelze. (s obrovským štěstím by se možná podařilo v nějkým výprodeji sehnat rozebiratelné 48/38/28 a ty použít na díly)
38z prostřední jsem našla:
https://www.axit.cz/d203070_shimano_prevodnik...
No vždyť někde píšu že původní SR Suntour měl závit ("matici") integrovaný v té prostřední placce.
Ale každopádně jiný tác bez vyříznutého závitu by se přece choval stejně - v té oblasti je to jen kulatá díra v plechu, který by byl stejně široký a se stejnou dírou, nebo co by tak mělo u "echt prostředního" 38z tácu být jiné?
Ještě zopakuju, že řetěz chytá o šrouby, pokud je zařazena nejmenší placka. Okometricky je rozteč všech tří převodníků stejná.
Fe převodník je 2 mm (+-desetina) silný. Ty tam máš Al slitinu, může být 3 (možná i více) mm síla, takže o to víc štouby trčí k malému převodníku a chytá o ně řetěz. Pokud by byl Al převodník určený k montáži jako střední, bude mít zahloubení pro šrouby, aby tyto nevyčnívaly.
Poslyšte příběh o Patovi a Matovi:
Při poslední jízdě mi prostřední tác trochu vrzal, tak jsem si řekl, že dotáhnu šrouby. Bohužel šroub ze strany prostředního převodníku je překrytý nejmenším převodníkem, tak jsem ještě musel sundat ten. Až pak jsem si všiml, že prostřední převodník není dobře usazený na jedné ze čtyř pacek, že je z ní seskočený dolů. Nejspíš jsem se vždycky díval na ostatní tři, a nevšiml jsem si toho.
Horší je, že jsem se pak snažil převodník na tu čtvrtou packu nasadit, a ono to nešlo. Koukal jsem na to jak puk. Nakonec jsem sundal všechny převodníky a přeměřil je proti sobě i ještě s tím původním. Je to tak, že horní dva sice mají rozteč 104 mm, ale klika má ten "schod" (osazení) na pacce na straně velkého převodníku hlubší směrem ke středu než na straně prostředního. Prostřední převodník má prostě větší průměr té středové díry, možná o milimetr a půl nebo i dva.
A ten nový co jsem koupil, je zřejmě skutečně určený jako největší převodník, a ne jako prostřední. Čili pasuje na tu druhou stranu s hlubším schodem. Proto mi to nešlo nasadit na všechny čtyři packy.
Tak jsem tam zase vrátil původní ojetý prostřední převodník, a budu muset buďto sehnat jiný než ten co jsem koupil, anebo to celé nechat udělat u Gebhardta. Ach jo.
Ono to osazení se asi bude u různých klik lišit. Jsem koupila převodník 38z místo 32z (rozteč 104, oboje prostřední převodník pro trojtác) a nešel mi tam na ty packy dát, musela jsem kousek obrousit pilníkem, aby to do toho osazení spadlo. Místo největšího převodníku nechám udělat rockring a budu mít kliky 38-22, které chci pro řazení 2x8.
Jo, jako vzít to pilníkem je taky možnost, o které jsem uvažoval. Akorát ono jak je to profilované, se to blbě upíná - bojím se, že bych to "narovnal" někde kde to narovnané být nemá.
Do "prohlubně" se vloží kus plocháče (stačil by špalíček), takže tu "prohlubeň" zrušíš.
Mně tam přebývaly tak dvě desetinky, jsem to v rukách přejížděla pilníkem. Jsem na to nijak netlačila, tak to chvíli trvalo. Ale ono to zas tak tvrdé není, normální kus železa, dovedu si představit takto opilovat i milimetr :-)
Správný postup. U starších kol je třeba se pilníku nebát a statečně se do toho pustit. Já jsem brusným kotoučkem na bateriové vrtačce změnil řetězovou linku na přesmykači. U starých kol nic jiného nezbývá a špekulace a váhání to nevyřeší.
Na to nemusíš mít ani starý kolo :-)
To budou nové převodníky pro silničku, kliky jsou nové z UK s relativně malým Q-faktorem, ten větší převodník 38z na fotce je nový odbarvený SH Acera a místo největšího mi u Gebhardta udělají hliníkový rockring. Co nadělám, když silniční kliky 38-22 nedělají.
Už budu mít nachystaé dvoje: tyto Mighty 38-22 (pro 2x8p) a Claris 39-24 (pro 2x9+sp).
Na Favoritku s šestikolečkem zůstal trojtác z UK a do něho má dvě sady náhradních talířů, s tím už dožiju :-)
hele, tyto tácy by Ti pro tvoje puvodní kliky nefungovaly?
https://www.bike-forum.cz/bazar/inzerat/72593...
Dám to sem, z tohoto vlákna to vzešlo.
Postupně přezbrojím všechna kola z původního modelu klik MIGHTY(M-Wave) s roztečí 64mm pro všechny tři převodníky, na podobný model MIGHT(M-Wave) se čtyřpackou s roztečema 64 a 104mm.
Kliky jsou pro osy 4H 107mm, mají Q-faktor 173mm a dají se osadit buď trojpřevodníkama (pro kola s šestikolečkem), nebo dvěma převodníky (pro kola s 8sp kazetou se silničním řazením). Originální trojpřevodník je 44-32-22 zubů, což mi vyhovuje. Pro dvojpřevodník 38-22 jsem použila jako "prostřední" převodník SH Acera 38 zubů, po drobné úpravě pilníkem na to šel dát. Místo největšího převodníku nechám udělat hliníkový rockring.
Stříbrný model nových klik jsem pořídila v zahraničí. Převodník 38 zubů jsemzakoupila u nás v barvě černé a odbarvovačem jsem z něho barvu odstranila.
V původním vlákně jasně vyplynulo, že není jednoduché nahradit osvědčenou věc. Prostě t na trhu není! Proto jsem se pojistila a vsoučasné době disponuji 3 klikama, mám na ně výměnné převodníky 44z 3x, 32z 3z, 22z 3x, 38z mám teď jednou, ale dokoupím ještě aspoň 2 kusy. Středové osy by asi mohli mít na trhu pořád, ale pro jistotu k těm převodníkům přikoupím nějaké osy do zásoby, s hliníkovýma i ocelovýma miskama :-)
Osvědčených modelů je potřeba se držet a mít jich doma dostatečnou zásobu. Tyto kliky jsou použitelné pro 6/7 kolečko i pro 8/9sp, dají se použít jako dvojtác i trojtác, mají krátkou řetězovou linku, která preferuje větší pastorky, dá se to použít na silniční kolo a má to relativně malý Q-faktor.
Na kole mě baví jezdit, ne shánět náhradní díly a drbat se s tím, jestli něco bude či nebude pasovat.
A co zásobní přesmykač na trubku a krátkou řetězovou linku? Já ho stavěl ze tvých dvou a jednoho dalšího. No také pak můžeš koupit zapouzdřený střed se čtyřhranem a delší osou. Jen se zase zvětší Q faktor.
Jsou s těmi starými koly potíže.
Jeden záložní mám :-)
Ale pořád je tam ten problém, že je to na 42 zubů a nejde to dát níž. Já to používám nad 38 zubů a musím tu škaredou mezeru zakrývat rockringem...
Ale já pořád čekám, že jak se ty gravely víc rozjedou, tak nakonec přijdou na to, že s jedním talířem moc muziky nenadělají a na ty přesmykače pasující k duálům a k malým talířům dojde... pak si takový přesmykače koupím :-D