Vozím na tříkolce Shimaňácké brzdy, pravděpodobně MT500 (jen tak podle fotky, nenašel jsem značení) a narazil jsem na zajímavý problém.
Pístky ve třmenu nejsou umístěné v ose destičky, ze strany kde u běžného kola kotou nabíhá do brzdy destička z pod pístku víc trčí. To je samozřejmě výhodné u jednostopého stroje, kde je směr otáčení jednotný, avšak tříkolák má z pochopitelných důvodů brzdu na levém kole "na couvačku". Výsledkem toho je, že má levá brzda horší modulaci a dříve se "zakusuje" a blokuje kolo.
Pochopitelně znatelné zejména s postupujícím opotřebením destiček a tedy vysouváním pístků a za mokra.
Nemáte někdo tip na hydraulický třmen, který by obsluhoval destičku symetricky, aby nebyl citlivý na směr otáčení kotouče?
Není to uplně běžný parametr výběru, takže veškeré interenetové fotky jsou dost málo použitelné...
Časné ráno... :-)
Jak jsem ale původně psal dál, u dvoupístů Shimano i Avid jsem vždycky měl písty na středu desky. Ale nevím, jestli jsem měl já "štěstí", nebo ty "smůlu" na konkrétní typ.
No tenhle typ to má zcela zjevně jako designovou volbu...
Na fotkách to není 100% čitelné neb jsem s nima různě šachoval, když jem hledal příčinu...
Tak zpět, kecal jsem, a hodně. Symetrické (na oko) to měly jen jedny stařičké brzdy, co se mi dostaly do pařát.
Shimano Deore (starší) i XT (nové) to mají o nějaký milimetr šoupnuté, Avid o hodně.
No jo, nikdy jsem neměl důvod si tohodle pořádně všimnout. Chybí mi zkušenost s tříkolkou a jejíma záludnostma :-)
Pak to teda rešit jedině konstrukčně. Kola nehezky obě kotoučema vlevo. Nadřadit funkčnost estetice.
Nějaké speciály pro tříkolky se asi nedělají.
To by byla dobrá zvrácenost, nejen estetická, ale i konstrukční, kola jsou uchycený letmo a musej zatáčet :-D
Hele kupodivu a mému vlastnímu překvapení, někdo na světě už zpozoroval že by se to mohlo hodit a existuje tohle:
https://rosiir.com/en/brakes/1379-tektro-hd...
Což by bylo fajn mít, ale v současnej okamžik už by to znamenalo překopat těhlici, respektive držák třmenu jež je její součástí.
Prozatím bych raději našel něco, co v místních končinách koupím a hlavně namontuju na současný rám...
Tehdy jsem držel v ruce nějaké brzdy, co měly kulaté destičky. Na nich byla zezadu stopa jako terč, takže předpokládám středem. Netuším ale, jakou mají účinnost. Bylo to něco laciného. Ale kulaté desky se furt prodávají. Snad že pro některé Hayes, Magura apod.
hele a nešlo by montovat brzdy tak, že by byly obě po směru otáčení?
tj jednu pri pohledu zezhora "před" a druhou "za" osu?
(teda... chce to speciální těhlice pro L a P kolo)
Při pohledu shora máš vedle sebe: rám(držák), třmen/kotouč, výplet kola. Dáno konstrukcí.
kolo musí být na vnější straně od osy stroje (přirozeně, že), takže otočit třmen o 180° bych řekl že je jediná alternativa.
A i na to musíš upravit P/L těhlice.
Tektro Auriga Tune, co před pár lety dodával Azub, tak jsou symetrické, ať zkoumám, jak zkoumám.
Vychází z hodně staršího modelu a ve výrobě byly nechané nejspíš speciálně pro tříkolky, mají v páčce funkci parkovací brzdy a dodávali i páčku s větším objemem pístku pro obsluhu dvou brzd zároveň (což Azub nepoužívá, nicméně omylem mi takovou poslal, když jsem jednu protékající reklamoval).
Jsou zatím spolehlivé a pasují tam stejné destičky Shimano.
Jen jestli budou ještě někde dostupné, když se všechno mění tak rychle.