reklama

Lineární šlapání

Chtět bych si přestavět favorita na ježdění po městě do ležatější podoby, nějak nízkonákladově, a nejjednodušší mi připadá varianta lineárního šlapání, jak to už kdosi (Ruda?) v Brně má, a převod táhlama na původní kliky. Je to velkej problém? Dá se do takto upraveného šlapání dávat stejná energie jako do klasického točicího? A nevzpříčí se nějak ty táhla proti sobě?

[ Zpět ]
Datum: 20.10.2004
Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
  • Re: Lineární šlapání

         

    Energie se do toho dá dávat stejně, ne-li víc (účinnost použití svalů na nohou vysoká), avšak účinnost přenosu klikami ve stylu parní lokomotivy je nižší než u klasického šlapání, jestli se dobře pamatuju. Všechno o tom ví Ruda, mail: [email protected].

    [ Zpět ]
    Datum: 20.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Lineární šlapání

         

    Ahoj,

    vidím, že je tady řeč o mně :-) Jirka má pravdu o účinnosti přenosu - empiricky odvozeno po několika tisících kilometrech. Učinnost přenosu síly se však dá zvýšit vhodným geometrickým řešením. Přínosem lineárního šlapání je menší ohýbání kolen a zapojení svalů , které se při normálním šlapání zkracují - už dosáhnu v předklonu rukama na zem:-) a v případě mého linearu ..vzpřímenějším posedem - Linear je obratnější při pomalých rychlostech a ve stísněném prostoru vyzkoušeno při opakovaných přejezdech visutých lávek ;-)
    Jinak je můj stroj (provozuschopný) k mání za 6000Kč (7-rychlostní Nexus a válečkové brzdy...kola 22x1 1/4)

    [ Zpět ]
    Datum: 21.10.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Ruda ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Lineární šlapání

           

      Jsou někde fotky tohoto kola?
      Ne že bych hned běžel do bankomatu pro peníze :O)- spíš mě zejímá, jak to funguje.

      [ Zpět ]
      Datum: 21.11.2009
      Autor: jajak
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Lineární šlapání

             

        ehm... Uvědomuješ si, že reaguješ na více jak pět let starý příspěvěk a je tedy více než nepravděpodobné, že ti jeho pisatel odpoví? :-)

        [ Zpět ]
        Datum: 21.11.2009
        Autor: Jurimír
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Lineární šlapání

         

    Levná přestavba je na -recycledrecumbent.com

    [ Zpět ]
    Datum: 02.11.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jarda)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Lineární šlapání

           

      Nojo, to je krásný, ale do tak nákladné (zejména časově) přestavby se zatím rozhodně pouštět nebudu. Nemám k tomu ani vybavení (svářečku a tak). Takovýty kyvadla, co má Ruda by asi nebyly takovej problém, ale ani do nich se asi pouštět nebudu..vyměním asi jen berany za nějaký normální řidítka a hotovo:-) ležatý to sice nebude, ale pohodlnější (a o to mi hlavně jde) asi jo. Největší problém řeším s tím, že je příliš zatížený zadní kolo. Uvažuju taky, že bych rám nechal tak jak je, akorát ho prodloužil nějakým nástavcem dozadu. ..........
      Jeden z českých výrobců kol (anatomic.cz) tvrdí, že lineární šlapání je výhodnější než točicí. Dělají kola s naklápěcíma postranníma kolečkama.

      [ Zpět ]
      Datum: 02.11.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Lineární šlapání

             

        Už dřív jsem zkoumal jejich web a z toho mála co tam mají jsem usoudil, že jejich stroji bych se vyhnul. Jejich "lineární" šlapání je šlapání po oblouku s poloměrem normální kliky jako na kole, převod abys mohl těmi klikami jen kývat tam a zpět je zoufale neefektivní (přetočené řetězy, pět tun převodů, ...). Celé kolo vypadá hrozně těžké. Proč má čtyři kola a ne tři jsem nepochopil, stejných vlastností by se dosáhlo snadněji s menší hmotností (viz Tripendo). Rád bych to někdy viděl na vlastní oči, abych zjistil, zda se mýlím (kéž by) a nebo je to opravdu tak výstřední, nepraktické a neefektivní, že autor zůstane svým jediným zákazníkem.

        [ Zpět ]
        Datum: 02.11.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Lineární šlapání

               

          O tom typkovi co zkonstruoval ten Anatomic jsem cetl clanek v nejake priloze novin s TV programem.Rikal ze kolo vymyslel pro svoji zenu,ktera se bala ze v silnicnim provozu ztrati rovnovahu a spadne - proto ty postranni kolecka.To linearni slapani pry vyvijel 7let.Celkove ho tam prezentovali jako nejvetsiho konstruktera a propagatora lehokol u nas a tohle kolo jako stroj budoucnosti.Jako dalsi cile si ten clovek stanovil ze to udela s "lehkou kompozitovou konstrukci" a skladaci tak aby se to veslo do kufru auta (to si myslim dost makne nez tam tohle monstrum nacpe).Celkove z toho mam podobnej pocit jako ty...

          [ Zpět ]
          Datum: 03.11.2004
          Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Lineární šlapání

                 

            No jasně, má tam ta postraní kola aby zachoval stabilitu vícestopého vozidla a zárověň naklánění do zatáček jednostopého vozidla. Jako lepší podvozek pro tohle se mi ale jeví něco jako www.tripendo.com. To je sice taky monstrum, ale kdyby se to navrhlo s menšími koly a s nějakou jinou než příhradovou kovovou konstrukcí hlavní páteře, nemuselo by to vážit jako 29kg ale o dost míň. Jestli tomu dáš rotační nebo lineární pohon je na tobě, ale nevezeš s sebou kromě kompletního kola ještě přídavnou tříkolku, máš to v jednom.
            Jo a taky mám dojem, že ten Anatomic má náklon úměrný výchylce řízení, nikoliv odstředivé síle. Pro otré pomalé manévry bude padat dovnitř a pro rychlé táhlé zatáčky vytahovat jezdce ven. Účel splní jen v úzkém rozmezí rychlostí. To jde ale obejít jedině tak jako na Tripendu, dvěma nezávislými ovládacími prvky.

            [ Zpět ]
            Datum: 03.11.2004
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Lineární šlapání

                   

              Zrejme to koncipoval pro ty duchodkyne,ktere neprovadeji ani ostre manevry ani rychle tahle zatacky :-).No ja jsem si z toho vzal ponauceni jako ze to neni nic pro me :-)

              [ Zpět ]
              Datum: 03.11.2004
              Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Lineární šlapání

                 

            Taky jsem o něm kdesi cosi četl (na nějakých jeho www stránkách), z hlediska historie je zajímavé toto: On tvrdí, že na takovémto kole viděl někdy v sedmdesátých letech v Praze nějakýho američana. Tak se v tom nějak vrtal a dovezl plánek nějakýmu konstruktérovi kol v Brně, kterej mu ale místo čtyřkolky udělal dvoukolku s tím, že čtyřkolka je blbost. Mám podezření, že tímto konstruktérem kol je Nakládal (mimochodem autor toho kola, na který jsem to lineární šlapání chtěl dávat), který lehocipedy dělal, a zajímavé na tom je to, že Aleš Zemánek říká, že s ním kdysi začínal (nebo že ho (Aleše) k tomu snad i dovedl)... Takže podle této mé vykonstruované doměnky by to vypadalo, že nebýt toho Finkeho, nebyl by možná ani AZUB:-)

            [ Zpět ]
            Datum: 03.11.2004
            Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Lineární šlapání

             

        Nevim presne jaky problemy ti zpusobuje to hodne zatizeny zadni kolo,ale jestli jde jen o to ze treba odchazi draty nebo rafek tak myslim ze nejaky bytelnejsi rafky treba od Remerxe a nerezovy draty by to mohly vyresit.Taky nejaky sirsi plaste by pomohly.S prodluzovanim zadni vidlice bych nepospichal - mohly by se zmenit jizdni vlastnosti,asi spis k horsimu...

        [ Zpět ]
        Datum: 03.11.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Lineární šlapání

               

          Je to závodní silniční kolo - tedy normální poloha na něm vypadá tak, že jezdec je opřen rukama o řidítka v silném předklonu. Takže kdybych umístil sedadlo někde do místa zadního nosiče (což není pro mě technicky žádný problém) a ještě pro větší pohodlí přidal opěradlo, tak se mi to celé převáží dozadu. O ráfky a dráty se nebojím, spíš o pláště, silnější se mi do té zadní vidle nevejdou. Jízdní vlastnosti by se pochopitelně změnily, ty se změní už jinou pohohou jezdce, ale v "ležaté" poloze by se spíše zlepšily prodloužením kola. Všechny LWB mají delší rozvor, než běžná kola. Samozřejmě nejsou tak obratné (mám např. staré cestovní kolo, které má rozvor asi o 15 cm delší než se dělá teď, a je to znát). ... Celkem mě z toho vychází, že do žádné masivní přestavby tohoto se pouštět nebudu:-) Nebo to rozřezat a udělat z toho úplně jiný kolo, jak mi navrhuje Jirka...no to už vůbec ne:-)

          [ Zpět ]
          Datum: 03.11.2004
          Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Lineární šlapání

                 

            Aha,tak to jo,sedadlo na nosici by se asi bez vetsi prestavby neobeslo.Nejjednodussi asi budou ty rovny riditka,pripadne "vlastovky" - s tema se ty ruce dostanou jeste o neco vys...

            [ Zpět ]
            Datum: 03.11.2004
            Autor: Neregistrovaný uživatel (lada)
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Lineární šlapání

                   

              Jo, přesně to mám na mysli. Dokonce jakousi podivně zakroucenou řidítkovou trubku snad ze skládačky, nalezenou někde na smetišti, tady mám. Akorát se mi pořád nechce se do toho pustit:-)

              [ Zpět ]
              Datum: 03.11.2004
              Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: Lineární šlapání

                   

              Nebo pouze otočit berany o 180 stupňů, držadlama nahoru.

              [ Zpět ]
              Datum: 03.11.2004
              Autor: Neregistrovaný uživatel (HonzaK)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: Lineární šlapání

                     

                hmmmmmm a ještě nechat brzdový páky přišroubovaný proti směru jízdy:-) .. zas tak pomalu zas nejezdím, abych si mohl něco takévého dovolit...
                I když viděl jsem i jednoho borce, kterej měl tu beranitou trubku nasunutou obráceně už do představce, takže brzdy byly našroubovaný vlastně jakoby normálně. Já ale chci jezdit spíš jakoby v záklonu, takže ty berany (jestli s tím vůbec kdy budu něco dělat) vyhodím úplně.

                [ Zpět ]
                Datum: 03.11.2004
                Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: Lineární šlapání

                       

                  Jediná metoda jak z diamantového rámu udělat ležák je ta co použil Richard. Navrhuju provést to s tou silničkou. Je to levné, nenáročné a se 700 koly to bude vypadat impozantně. Akorát budeš muset vozit s sebou nějaký žebřík:-).

                  [ Zpět ]
                  Datum: 03.11.2004
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: Lineární šlapání

                         

                    Richard...kurňa....už budu taky muset dojet na nějakej ten sraz... to je takovejten s tím dětstým kolem s bílou čepicí, že? ... O něčem takovým jsem taky uvažoval a pak zavrhl právě kvůli výšce. Já myslím, že jediná metoda to není, šlo by udělat i lwb prodloužením dozadu. Ale do toho se pouštět nebudu.

                    [ Zpět ]
                    Datum: 04.11.2004
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (McTorpedo)
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: Lineární šlapání

                           

                      Jo to je on.
                      Jeho kolo má výhodu malých rozměrů a hmotnosti. Taky se původní rám nechává jak byl, jen se k němu něco málo přidá. Metoda výroby LWB ze dvou diamantů způsobem RecycledRecumbent dává nádherně vypadající LWB toho typu, co pře příchodem lowracerů držel všechny rekordy, ale je to kráva veliká a ty původní rámy řežeš na milion kusů a skládáš jinak, takže je to složité. Pak je tu ještě kolo na způsob ninkova nového stroje, tedy zadek z klasiky a předek ze dvou trubek.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 04.11.2004
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Lineární šlapání

                             

                        Já mám takky dělané kolo z bmx s tímrozdílem že vzadu mám prodlouženou vidlici a kolo 26".
                        Je to jesnažší cesta k lehokolu.
                        Ale teď se chystám stavět něco nového - chci mít níže položené sedadlo.
                        Nemůžete mi někdo prosím změřit šířku sedadla na Azubu - v tom nejširším místě. Díky. Tom

                        [ Zpět ]
                        Datum: 04.11.2004
                        Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: Lineární šlapání

                             

                        Můj Azub 2002 má sedadlo v nejnižším místě 59cm nad zemí na zimních gumách, v létě to bude tak 58 nebo 57,5. Mám to nastaveno co nejníž. Otcův Max 67cm, šlo by nastavit i 66cm, letní obutí (Schwalbe Marathon). Oba máme odpružený i předek, jinak by to šlo dostat níž.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 04.11.2004
                        Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Lineární šlapání

         

    Díky ale já jsem potřeboval změřit jak je to sedadlo široké (v nejširším místě) - jestli by jsi byl tak hodný a změřil mi to ... dík.
    Ještě mám dotaz myslím že jsi tu někde v diskuzi psal že ji měl možnost jet na Optimě Baron - jak je tam vyřešeno zatáčení když podle fotek co jsem viděl vede řetěz dost nízko kolem přední vidlice. Mám dojem že kolo při zatáčení musí "chytat" o řetěz?

    [ Zpět ]
    Datum: 05.11.2004
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Lineární šlapání

           

      Moje dřevěné od M5 má 23cm v celé délce, kromě zaoblení konců. Otcovo laminátové optimoidní má dole 28cm, taky se to moc nemění, nejužší místo 26cm.
      Záleží na tom, kterého Barona jsi na té fotce měl. Je Baron, který je kompromisní kolo, sportově turistické, a LowBaron, který je čistě závodní a spíš na dráhu a uzavřené tratě. Ten první má na netahové straně řetězu dvě kladky: pod sedlem je kladka nad řetězem a nad přední vidlicí je kladka pod řetězem. Výsledný klikatec znamená, že netahová strana na dvou místech kříží tahovou: je blíž k rámu a není v trubce. Řetěz pak přednímu kolu vůbec nezavazí. Otočil jsem se s tím v ulici před Azubem, cca 6m kruh. LowBaron má níž sedadlo, výš šlapání (aerodynamičtější než Baron) a nemá kladky na netahové straně řetězu. Ten pak visí kolem předního kola. Shození pneumatikou z převodníku nehrozí, protože tahle strana řetězu jede dozadu, ale i tak by to asi do běžného užívání nebylo ono. Jenže závodníkům to nevadí a asi radši sníží odpor řetězu o dvě procenta.

      [ Zpět ]
      Datum: 05.11.2004
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Lineární šlapání

             

        Díky za to změření. Díval jsem se na ty fotky a i přez ty kladky jsem měl pocit že to může bránit v otáčení kole.
        Jak se tváří to křížení řetězu při řazení? Nemá tendenci drhnou o sebe ?

        [ Zpět ]
        Datum: 05.11.2004
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Tom)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Lineární šlapání

               

          Nepřipadlo mi to, i když na těch několika stech metrech jsem se s touhle stíhačkou nedostal na největší převodník, ten je tak na 50km/h a víc, typnul bych. Ta trubka na tahové straně se posunuje víc doprava při přeřazení na vyšší než ten kousek řeťězu na netahové straně, protože ty kladky jsou různě daleko od převodníku (pod sedlem vs nad vidlicí). Celé je to nastavené tak, aby se řetěz těsně míjel při nejmenším převodníku, takže ty ostatní mají ještě menší šanci dělat potíže. Ostatně dost bych se divil, kdyby na kole za tyhle prachy (nejrychlejší sériově vyráběné kolo roku 2001 a 2002, navíc) existoval tak triviální nedostatek.

          [ Zpět ]
          Datum: 05.11.2004
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Jirka (hebi))
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Lineární šlapání

         

    Po par dnoch bezvysledneho googlenia mam jednu otazku. Videli ste niekde na nete fotku linearneho slapania prakticky pouzitelneho - jednoducheho, s malou hmotnostou a co najlepsou efektivitou. Dokedy to nebude mat efektivnost a hmotnost podobnu klasickemu slapaniu nema zmysel sa tymto sposobom prakticky zaoberat...snad iba v pripadoch, kde je obmedzeny priestor na umiestnenie pedalov (kapotovane vozidla, lode...)

    [ Zpět ]
    Datum: 17.11.2009
    Autor: ra1oo
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Lineární šlapání

           

      kontaktuj Jerguše, má to ve velomobilu a nebo Bzuka, má to na jednostopým kole (oba jsou na pokrytí)

      [ Zpět ]
      Datum: 17.11.2009
      Autor: Jurimír
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku

16.04.2024
Samotnému se jezdí špatně,hledá se holka na kolo,na věku nesejde.

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

16.04.2024
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

15.04.2024
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

279 cyklistů (16 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024