reklama

Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

Moc se o pružení nezajímám (přestože už nějakou dobu vlastním celoodpružené kolo), tak tomu moc nerozumím. Ale vím, že existují tlumiče vzduch/olej. Olej bude asi na tlumení a vzduch na pružení, počítám. A taky vím, že ten vzduch se tam dá nějak přifukovat a měnit tuhost. A to mě hlavně zajímá - v jakém rozsahu se dá ta tuhost měnit (to bych určitě využil, jelikož naložením nosiče se zátěž na zadní kolo skoro zdvojnásobí) a jakou pumpou se to dofukuje (stačila by mi běžná pumpa na pneumatiky do 100 PSI?). A dá se taky nějak měnit charakteristika tlumení?

[ Zpět ]
Datum: 07.06.2006
Autor: PavelŠ
  • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

         

    Nerad to říkám, ale tohle všechno musíš zjistit v manuálu k vidlici... Buď jsi ho k ní dostal nebo hledej na webu u výrobce. A pokud neuvedeš co to je za vidli, tak Ti tu ani nikdo nemůže nic rozumného poradit. U některých (dražších) vidlic se charakteristika měnit dá a u některých zase ne, maximálně nějakým nedovoleným (ztráta záruky) tuningem...

    [ Zpět ]
    Datum: 07.06.2006
    Autor: Jarda
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

         

    Jak rika Jarda - vsechno podstatne najdes v manualu.
    Na nafukovani se pouziva mala specialni hustilka. Stoji zhruba 500-900kc. Slysela jsem i nazory, ze kdyz hustis jen do jedne nohy, tak ti staci obycejna pumpa a tlak odhadovat, ale osobne bych si to neriskla.

    Me by spis zajimalo dual air pruzeni. Trosku uvazuji o RS Revelation s Air U-turnem a Poplock adjust.Hledam zehlicku do terenu (130mm) a na rovinky tvrdou vidli (100mm). Nejake prakticke zkusenosti?

    [ Zpět ]
    Datum: 07.06.2006
    Autor: wewerka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

           

      Přesně. Díky wewerko !

      Ještě bych asi mohl dodat, že některé vidlice jsou "nízkotlaké", takže se dají foukat i obyč pumpičkou. Ale mám takové tušení, že jsou na principu pružina/vzduch, tím vzduchem se jen dolaďuje charakteristika.

      A na Tvůj dotaz Ti rozumně odpovědět nemohu neb zkušenosti nemám ;-)

      [ Zpět ]
      Datum: 07.06.2006
      Autor: Jarda
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

           

      Presne tak, neni nad specialni pumpicku. Je mozne, ze nektera vidle/tlumic pujdou mozna nafouknout i obyc. pumpickou, ale nedelal bych to. Vyhoda vzduchoveho odpruzeni spociva v moznosti jeho nastaveni na konkretni vahu jezdce(+ev.nakladu), pouziti, osobni preference, konkretni druh terenu a tak, neni nad to mit prehled, jaky tlak kam a kdy pouzivam.
      Mam RS Reba Race, Dual Air PopLock, bez U-turnu, co potrebujes vedet?
      Tlumic mam poz. i neg. komoru taky vzduchovou.

      [ Zpět ]
      Datum: 08.06.2006
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

             

        Nad tou take premyslim. Mne vadi u moji MX Comp 100 (obe nohy vzduch), ze je nastup moc tvrdy. Chtela bych neco s citlivosti pruziny (zehlicku), ale zaroven mit moznost regulovat lockout. Takze vaham mezi systemem RS s dual air a MX s Eta.
        Nad Rebou jsem taky uvazovala, dokonce jsem se na ni i projizdela, ale majitel to mel hrozne nafouknute a nemela jsem moznost zkouset jine tlaky.
        Zkousels z toho udelat zehlicku? Pripadne mas nejake porovnani s jinou vidlici?

        [ Zpět ]
        Datum: 08.06.2006
        Autor: wewerka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

               

          Na "novych" RS s DualAir je vyborne prave to, ze se daji nastavit na spoustu variant pruzeni a tlumeni, ze se z toho da udelat prave i ta zehlicka. Budu ale mluvit vicemene o me vidlici, jiny typ se muze lisit. Je pravda, ze me to stalo spoustu casu na vsechno prijit a vyzkouset si to, pro nekoho je mozna toho nastavovani az prilis, ale bavi me to :). Nic nebrani tomu nafouknout klidne negativku i o neco vic nez poz. komoru a ziskas vidli se skvelou citlivosti hned zkraje. Nekdo tvrdi, ze pruzina byva citlivejsi, ale s timhle systemem a pri vyhovujicim nastaveni se pruzine prinejmensim vyrovna + mas dalsi vyhody vzduchove vidle. Sam jsem se s vyssi citlivosti u pruzin tedy nesetkal. Lock out v pravem slova smyslu RS s Motion Control nemaji, jedna se sice o uzamceni vidlice, ale porad je tam jeste minimalni pohyb (nekolik mm, coz asi ani nepostrehnes). Hlavni ale je, ze se jedna o jakysi "inteligentni" system pruzeni - vidlice se pri narazu od terenu temer plne otevira. Bez tohoto podnetu zustava ale imunni vuci napr. slapani ve stoje, neponoruje se ani pri brzdeni apod. Bod odtrzeni z klidu jde regulovat. Nemluvim o progresivite zdvihu a vubec vyuzitelnosti jeho cele vysky, nastaveni je spousta a s trochou snahy si podle mne kazdy muze nastavit, co ocekava. A jde z toho dostat komfortni zehlicku (i kdyz ne pri zdvihu, ktery pouzivam ja) az po nekompromisni zavodni vidlici. A furu moznosti mezi tim.
          K U-turn- nevim, jestli bych jej vyuzil, asi by se mi nechtelo zastavovat nebo behem jizdy menit vysku zdvihu vidlice koleckem na korunce. Urcite ale muze byt super treba pro nekolika km-ove vyjezdy nekde treba v Alpach. Jinak i ta Reba bez U-turn ma menitelnou vysku zdvihu, ale interne. Sam pouzivam Pop Lock s ovladanim na riditkach a v podstate jen na asfaltu, kdyz musim, jinak nechavam vidlici, at pracuje, musi :)

          [ Zpět ]
          Datum: 09.06.2006
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Upřesnění

         

    koukám, že výše odpovídající vůbec nepochopili, o co mi jde. Tedy
    - nejsem vlastníkem vzduchového odpružení, takže nemám ani manuál ke konkrétnímu výrobku, jde mi o obecné vlastnosti podobných systémů
    - ptám se spíš na zadní pružení/tlumič (tedy ne na vidli), ale princip bude asi stejný
    - neptám se, jestli se k tomu prodávají speciální pumpy, nýbrž jaký tlak se do toho přibližně dávává
    - no a taky by mě zajímaly praktické zkušenosti případných vlastníků a srovnání vlastností s jinými systémy.
    - a taky samozřejmě spolehlivost a nároky na údržbu

    [ Zpět ]
    Datum: 08.06.2006
    Autor: PavelŠ
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Upřesnění

           

      tedy mám celoodpružené kolo, ale budu asi potřebovat koupit zadní tlumič (původní už netlumí), tak zvažuju možnosti.

      [ Zpět ]
      Datum: 08.06.2006
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Upřesnění

           

      Koukni o jedno mistecko vys- tak jeste jednou ve zkratce:
      1/ vyhody vzduch. odpruzeni- ze se to da jednoduse nastavit na co to potrebujes a chces (na rozdil od jinych systemu, kde musis menit pruziny, elastomery apod. a vysledek stejne nebude optimalni)
      2/ uvadel jsem ze mam i tlumic, cti pozorne, ano, je to podobne, i tady mas sirokou skalu nastaveni- viz bod 1/, vetsinou jako u vidlic i s moznosti nastaveni tlumeni, nejen pruzeni. Jak u vzduch. vidlic, tak i u tlumicu se pouzivaji nekdy navic i "inteligentni" systemy, kdy se predni ani zadni kolo neponoruje pri zaberu zpusobenem slapanim. U zadni stavby to nekdy resi uz samotny jeji system prepakovani.
      3/ mit jakoukoli vzduchovou pruzici jednotku a nemit na ni spec. pumpu s presnym manometrem znamena, ze nevyuzijes jejich moznosti a zpusob jejich nastaveni bude probihat podobne jako loterie :). Tlak se dava opravdu ruzny- cca podle navodu te ktere konkretni pruzici jednotky (chces-li tlumice), jeho hodnota se opravdu model od modelu i podstatne lisi a pripadne si jej muzes vzdycky upravit poddle prani, terenu, nakladu, .. .
      4/ viz bod 1/- moznost jakehokoliv nastaveni a s tim souvisejiciho pohodli, ev. vlastnosti, ktere ocekavam. Spolehlivost jako u vsech prodavanych systemu- muze byt vynikajici, muzes padnout na spatny kus- ale neni duvod si myslet, ze by nektery system mel byt mene spolehlivy nez ten druhy. Pojem zarucni lhuty funguje snad vsude.
      5/ servis- to uz je jina zalezitost- radeji vetsinu prenechavat odbornikum, je potreba spec. naradi, originalni mazadla atd., jde uz o slozitejsi systemy (a drazsi), tak krome hratek s nastavovanim a zakladni udrzby (cisteni, namazani kluznych pouzder) necham praci rad na servisu.

      [ Zpět ]
      Datum: 08.06.2006
      Autor: vasek
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Upřesnění

             

        no,nakonec to ve zkratce nebylo :) a jeste jsi mezitim neco dopsal- zalezi, co mas za kolo, abys taky zvazil, jestli se ti vyplati investice do kvalitniho vzduch. tlumice?

        [ Zpět ]
        Datum: 08.06.2006
        Autor: vasek
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Upřesnění

               

          dik moc za odpověď, vypadá to, že máš taky vzduchovej tlumič, kolik se u toho tvýho teda dává ten tlak řádově? (jen tak pro zajímavost)
          Jestli se mi vyplatí kvalitní tlumič, o tom taky přemýšlím. Ale nějakej stejně asi budu kupovat (viz paralelní téma http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=2629) a právě to nastavení tuhosti "pružiny" bych z důvodu často se měnícího zatížení kola (nosič) hodně využil. A co jsem se koukal na ceny, tak to není zas takovej rozdíl ve srovnání s jinýma systémama (tedy 3.500 bych do toho asi dal).

          [ Zpět ]
          Datum: 08.06.2006
          Autor: PavelŠ
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Upřesnění

             

        a ještě ta spolehlivost: pojem záruční doba sice funguje všude, ale když třeba někde 1000 km od domova zjistím, že to třeba nějak netěsní, tak mi to bude asi prd platný. Jasněže pružina se může ale taky zlomit......

        [ Zpět ]
        Datum: 08.06.2006
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Upřesnění

             

        a ještě ta spolehlivost: pojem záruční doba sice funguje všude, ale když třeba někde 1000 km od domova zjistím, že to třeba nějak netěsní, tak mi to bude asi prd platný. Jasněže pružina se může ale taky zlomit......

        [ Zpět ]
        Datum: 08.06.2006
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Upřesnění

               

          Jasne ze se slozitosti systemu pribyva taky i teoreticka moznost, ze se to snaz pokazi. Mrkni se, ze ti, co cestuji na kolech i dal od civilizace maji to nejjednodussi, pevnou vidli, ocelovy ram (kdyz neco rupne, zamecnici se svareckou jsou vsude) apod., to je na tobe, co chces. Ale opakuju, ze nevidim duvod pro to mit z toho strach, pokud nejezdis tyhle extremy.
          Mam vzduchovy tlumic udelany pro Giant- NRS. Jednim ventilkem se husti poz. i neg. komora zaroven, navic je tam koleckem ovladane nastaveni odskoku. Kolik tam mam presne tlaku ti ted v noci z hlavy bohuzel nepovim. Inteligentni system pruzeni nepotrebuju, jedna se o system eliminujici pohupovani uz ze sve podstaty. Neni to komfortni zehlicka, ale XC full. http://kolostranky.blog.cz/0605/muj-fullik

          [ Zpět ]
          Datum: 09.06.2006
          Autor: vasek
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Upřesnění

           

      Zadni tlumic mam Fox Float RP3. Hustim ho na 100-110 PSI pri vaze 80+.
      Spolehliva je, jen nema uplny lockout. To mi obcas vadi, ale staci parkrat pootocit cudliky a houpani je minimalni.
      Porovnavat nemam s cim.

      [ Zpět ]
      Datum: 08.06.2006
      Autor: wewerka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Upřesnění

             

        hustíš na 100-110 psi???:-O já tam cpu 200-220 při svých 85kg a rozhodně to není tvrdý. mám sice jen fox float ale řek bych, že objem vzduchový komory se neliší... je možný, že je jinej poměr "přepákování", tím by se to vysvětlovalo. ale stejně mě to mate:-/

        [ Zpět ]
        Datum: 08.06.2006
        Autor: Neregistrovaný uživatel (vette*)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Upřesnění

               

          Dostala jsem ke kolu chytrou knizku a v jedne tabulce to bylo. Ted jsem prohledala byt a ta mrcha se nekam zasila :(
          Jinak jsem pri jizde na Blanik koukala, ze vam to vubec do kopce nehoupe :)

          [ Zpět ]
          Datum: 08.06.2006
          Autor: wewerka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Upřesnění

                 

            Tak jsem se dneska bavila s technikem a rikal, ze na to neexistuji zadne tabulky. Nastavuje se to zcela individualne a podle sagu. Takze si jdu trosku prihustit a promerit to :)

            [ Zpět ]
            Datum: 14.06.2006
            Autor: wewerka
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Upřesnění

           

      Já vozím vzadu Fox Float RL. Má přepínání krátký zdvih/dlouhý zdvih a Lock Out. Tlakuju ho na cca 140 PSI na 75 kg živé váhy. Asi po 15 000 km (celoroční provoz) začal ztrácet tlak a tak jsem ho v Cyklo Švec nechal repasovat. Teď už ho zase asi čtyři měsíce vozím a ještě jsem nedofukoval. Jo abych nezapomněl, vozím na tlumiči neoprenový návlek, aby se na něj dostávalo co nejmíň nečistot - určitě to životnost prodlouží.
      Zkoušel jsem jezdit i 'inteligentní' tlumiče s SPV, ale to mi vůbec nevyhovovalo. Mám i fulla s dlouhým tlumičem se dvěma pružinama - ShockWorks. Nemá sice LO, ale bajk se kupodivu příliš nehoupe - je to čtyřčep s Horst Linkem. Holt záleží i na konstrukci rámu...

      Takže - údržba celkem běžná, očistit a to je všechno. Jednou za čas odejdou futra a ty je třeba vyměnit stejně jako těsnění.

      [ Zpět ]
      Datum: 14.06.2006
      Autor: ckp13
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

         

    A co takhle ho koupit v cykloobchodě,tak pumpičku stopro mají a nastaví ti to jak chceš a když pak dojdeš že pojedeš na dovolenou s baglama tak ti to prifouknou a je to ne?

    [ Zpět ]
    Datum: 08.06.2006
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Egon)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

           

      Tak to už by pro mě bylo jednodušší koupit pružinovej s náhradní tvrdší pružinou a tu pružinu si sám vyměnit, trvá to max 10 minut (vyzkoušeno s mým současným), to je míň než jezdit někam do servisu. Problém je v tom, že já s báglama jezdím daleko častějc, než jednou za rok na dovolenou. Taky bych to možná šteloval (není-li to složité) podle toho, kam se chystám.

      [ Zpět ]
      Datum: 08.06.2006
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Vzduchové pružení - vlastnosti / ano či ne?

             

        Priprav se ze s tema baglama tam budes foukat kolem 20ti atmosfer takze se bez specialni pumpy neobejdes.Normalni pumpou nafoukas tak nejakou nizkotlakou vidlici,treba Marzochu,ale tlumic ne.

        [ Zpět ]
        Datum: 09.06.2006
        Autor: Neregistrovaný uživatel (poradce)
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

včera
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

259 cyklistů (10 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024