reklama

Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

Tak dneska jsem - poprvé od koupi mojí meridy v roce 2004 - potřeboval odvzdušnit přední hydraulickou brzdu. Jsou to shimana, starší typ, mají ještě tu vyrovnávací nádržku. No a nedokázal jsem povolit ten dutý šestihranný šroub dole na třmenu. Zkoušel jsem i silou, ale s citem, nechci zničit ten šestihran. Tak nevím - jsem zvyklý na tohle vždycky kápnou trochu brzdové kapaliny, ta tam nějak proteče a možná by to pak šlo. Ale kapat kapalinu když tam je minerální olej? Neponičí to nějaké těsnění? Nevím...
Nakonec jsem bez problémů odvzdušnil tak, že jsem nahoře na páce doplnil nádobku olejem, asi 20 x zmáčknul páku, vyšly jemné bublinky - a je to naprosto ok. Nicméně stejně by mě zajímalo, jak povolit ten šroub dole.
Díky za radu :-)

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 27.11.2016
Autor: Airline
  • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

         

    Nech zavzlínat ten olej, wédéčko, něco takového. Takapička na povrchu nic neznehodnotí.
    A můžeš tomu ještě opatrně pomoct tak, že toho červíka naklepneš. Ale musí to být to správný naklepnutí. Nesmíš tím něco ohnout, roztemovat atd. Do šestihranu vsadit nějakou tenkou pevnou kulatinku nebo šestihran a kladívkem na něj klepnout "s odskokem". Aby ten červ dostal ostrou ranku, ale nic to nepoškodilo. Ten zatuhlý závit by to mohlo rozvolnit.
    A ten červík musí jít povolit jakoby cuknutím klíčem. Brát tahem takhle malý šestihran je o stržení.
    A to odvzdušnění, jak jsi udělal by v zásadě mělo stačit, pokud z kapaliny ten luft nechceš odsávat. Spodek potřebuješ uvolnit hlavně pro plnění novou (už by si ale zasloužila).

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 27.11.2016
    Autor: ronda
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

           

      Když tam má minerální olej, tak co by se na něm mělo věkem pokazit? Žádná klikovka s ložisky mu trhat a zkracovat molekulární řetězce nemůže, sám od sebe snad příliš nedegraduje. Kolik nasává olej vlhkosti nemám představu. Ale nakonec, čím by vlhkost v brzdách na kole mohla vadit? Mohl bys to trochu rozepsat? O pokažení brzdové kapaliny vlhkostí vím, o oleji nevím nic. A ještě na kole je přehřátím ohrožený tenký kotouč a destičky. Že by se na kole dala přivést brzdová kapalina do varu?

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 28.11.2016
      Autor: Brahma
      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
      • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

             

        Tak v tom pidiobjemu ji přivedeš do varu asi taky. A čím by vlhkost měla vadit ? Zplynováním, změknutím brzd, ztrátou účinnosti. Ale jsou lidé, kterým to ani moc nevadí, berou to jako přednost.
        Životnost minerálu nastudovanou nemám, ale že by byl tak dokonalý, s nekonečnou životností, bez tendence degradovat, nabrat vlhkost, svinčík, ničit těsnění atd - o tom pochybuju. Dost možná, že Shimano nedoporučuje výměnu oleje u brzd - při jejich předpokládané dvouleté životnosti :-) (to jsem si nevymyslel, tak mi to bylo řečeno při shánění dílů do starší vidlice za 11 tisíc)

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 28.11.2016
        Autor: ronda
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
        • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

               

          Jejda, ty jsi ty zavzdušněné brzdy ještě úplně nerozdýchal? :)
          Co mám udělat s Shimaňáckými Tectro brzdami v rámci důkladné zimní údržby? Rozhodně musím odmastit vnitřek třmenu, možná vyměnit zadní destičky, nebo je alespoň vypéct. Mám nějak kontrolovat, rozpohybovávat chod pístků? Mají se ty pístky nějak mazat, kdyby byl třeba jeden zatuhlý? Může to vůbec zatuhnout, když je to zevnitř mazané tím olejem?
          Ony asi budou v celkem pořádku, jsou staré 1 rok. Ale zadní mi minulou zimu na odstaveném kole protekla olejem a zamastila kotouč. V záručním servisu to tehdy jen odmastili a destičky vypekli a pak už se to znovu nestalo. (Asi mi servisák nevěřil, že jsem to nepostříkal nešikovně olejem sám.) Jen na jedné straně je kotouč na omak trochu mastnější, než na druhé. Ale brzdí to slušně a nepíská to. Dá se asi říci, že se to dynamicky stačí čistití samo. Nebo dá se sehnat těsnění kolem pístků na výměnu? U takhle levných brzd asi nikoliv, že?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 28.11.2016
          Autor: Brahma
          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                 

            Jaký nerozdýchal ? Však jen konstatuju, že někomu to vyhovuje ;-)

            Shimaňácký Tectro je krapet protimluv. Něco jako Baworáckej Mercedes. Buďto máš Tectro, nebo Shimano. Ale kromě volby správných desek nebo kapaliny pro případnou výměnu je to asi úplně jedno.

            Nějakou speciální údržbu před zimou neřeším, i kdybych kolo v zimě vůbec nevytáh. Třmeny proplachuju vždycky po důkladnějším zabahnění a desky měním podle potřeby. Trošku zamaštěné několikrát proleju sprejem na odmaštění kotoučů (kupuju ty na auto, jsou stejné jako na kola, akorát že obvykle třikrát levnější). A pístky ve třmenu několikrát ročně podle potřeby maličko přimáznu. Mazání "zevnitř" končí u gumiček. Dál už je sucho. Nevím a netvrdím, jestli je to správné a jestli tím gumkám prospívám, ale osvědčilo se mi přituhující pístky kapičkou !!! wédéčka očistit a promáznout. Brzdy jdou pak pravidelně, pístky se vrací stejnoměrně, nepřidrhávají.
            Asi bude těžko co k dostání i na dražší brzdy, natož na laciné. Domácí kutilství se dneska už (bohužel) moc nepředpokládá a sebemenší servisní zásah by hravě převýšil cenu nových, nevychozených brzd.

            [ Reagovat ] [ Zpět ]
            Datum: 28.11.2016
            Autor: ronda
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
            • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                   

              Promiň, jsou to TEKTRO Draco WH (7").
              Díky za návod, to je to, co jsem chtěl číst. Už jsi se o tom několikrát zmínil, ale jen zmínil. Já v zimě horáka nechám stát, tedy pokud se neoteplí a nevysuší. Zimním bahnem s drapákem opravdu nemusím. Na svém universálním letňo zimáku Favorit s kompletními dlouhými blatníky si na silnici vystačím.
              Ještě jsem si vzpomněl na to vypalování destiček. Ten servisman mi to předváděl, ale už si nevzpomínám, zda ten plamen hořáku směřoval na destičku nebo na kovový nosič. Vypékání přes nosič může ohrozit lepidlo, vypékání přímo destičky zase ohrožuje tu destičku. Ale snad to nebude potřeba.

              [ Reagovat ] [ Zpět ]
              Datum: 28.11.2016
              Autor: Brahma
              Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
              • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                     

                Desky nebo obložení se mi zamastily párkrát jak na kole tak na autě. Sice můj postup asi není ideální, ale nijak moc jsem to neprožíval. Nahřál jsem je horkovzduškou pro snadnější vyvzlínání mastnoty, otřel, odmastil techničákem a perchlorem, později těma sprejema - nasadil a drandil. Po krátké době se samotným brzděním desky samy vypálily. Když od nich člověk hned nepožaduje vlastnosti nových s výkonama jak při závodech, tak jsou "samoočišťující" :-)
                Teď mě tak napadlo, že já tím možná supluju tu bublinku v hydraulickém okruhu :-))
                Ale asi ne, protože to bych poznal při nasazení nových desek na čistém kotouči.
                Prostě se to intenzivnějším brzděním vypaluje samo. Plamenem bych na to asi nechodil.

                [ Reagovat ] [ Zpět ]
                Datum: 28.11.2016
                Autor: ronda
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                       

                  Ten servisman to nahříval natvrdo nad propanovým hořákem. I ten kotouč s tím lehce ojel. (Bylo to ve velice značkovém obchodě. Ale asi viděl zájem, tak mne to doslova učil.)
                  Ano, ty destičky se čistí jasně samy a dokud to není strašně moc mastné, tak to zvládnou.
                  Ty Tektra jsou samy tak gumové, že jsem to dokonce reklamoval. Ale je to jejich vlastnost. Nějaký doraz při stlačení nepocítíš. Ale brzdí to pro turistu moc pěkně. První dva měsíce, jsem brzdil doslova s potěšením. I teď, když přesednu s Favorita na horáka, tak mi to skýtá potěšení.

                  [ Reagovat ] [ Zpět ]
                  Datum: 28.11.2016
                  Autor: Brahma
                  Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                  • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                         

                    Nejsem si jistej, jestli to vypalování plamenem není pozůstatek nějaké "staré školy" z dob předsprejových. Dneska běžné horkovzdušky a čističe jsou krapet někde jinde. Nehledě na to, že "saze" ze spáleného oleje zůstávají zase docela slušným mazivem.

                    [ Reagovat ] [ Zpět ]
                    Datum: 28.11.2016
                    Autor: ronda
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                    • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                           

                      Ta horkovzduška ti to vypálí úplně stejně. Jde přece o to, ten olej spálit. Jestli toho dosáhne horkým dusíkem nebo směsí CO2, propanu a vody je asi skoro jedno. Důležitá je ta teplota. Ta může být u horkovzdušky různá, u plamene je konstantní a jen můžeš regulovat dobou vystavení tomu plamenu. Ale pokud pustíš tu pistoli naplno a zacházíš s ní stejně jako s hořákem, což bude nejběžnější případ, tak je to jedno.

                      [ Reagovat ] [ Zpět ]
                      Datum: 28.11.2016
                      Autor: Brahma
                      Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
                      • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                             

                        Však jsem ale psal, že horkovzduškou to jen nahřejvám, pro snadnější vyvzlínání mastnoty, destičky nepřetavuju. Pak už to jen propláchnu čističem.

                        [ Reagovat ] [ Zpět ]
                        Datum: 28.11.2016
                        Autor: ronda
                        Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                        • Re: Povolení odvzdušňovacího šroubu :-)

                               

                          Jasně, díky.

                          [ Reagovat ] [ Zpět ]
                          Datum: 28.11.2016
                          Autor: Brahma
                          Hodnocení: +1 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé -1
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Další parťáky do skupiny - cykloturistika

dnes
Ahoj, hledají se další cyklisté do party z Pardubic a okolí … Věk cca 50 - 60r. … Na pohodu :-)…. WhatsApp 737 184…

Hledám: Parta cyklistů z Prahy

včera
hledá další do party. Od dubna do září jezdíme 1x za měsíc víkend natěžko, v srpnu máme cykloexpedici na 14 dnů.…

Hledám: Parťačka na kolo, hory, cestování, přátelství

Hledám: Parťačka na kolo, hory, cestování, přátelství
08.04.2024
Ahojky, hledám přátelství, parťačku na cyklovýlety, cyklozájezdy, poznávaní jak okolí, tak cizích zemí, tůry či…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

235 cyklistů (11 přihlášených)

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024