reklama

Azub Max USS x "vertikální" kola v zimě

Budu srovnávat svoje zimní (tedy zejména na sněhu a ledu) zkušenosti s těmito koly:
- Azub Max FS se spodním řízením a drapákovým obutím, model z roku 2004, mírně vylepšený
- "závodní" silniční kolo s plášti bez vzorku a řazením na rámu
- neodpružené horské kolo s drapákama (také tzv. diamantový rám)
Veškeré obutí klasické gumové, bez hřebů.

1. Tepelná pohoda a pohodlí je na ležáku samozřejmě lepší, plocha, která je ve styku s náporem studeného vzduchu je v leže menší, zima je akorát na nohy cca po kolena a pouze při vyšších rychlostech. Asi by pomohl windshield. Záda v teple jsou taky příjemná.

2. Ovladatelnost kola na kluzkém povrchu: Tady mají navrch vertikální kola. Jednak je lépe vidět dopředu před přední kolo, takže je možné lépe vybírat ideální stopu (tedy např. na šikmé ledové plochy najíždět více kolmo, případně v takovém místě kolo nadlehčit), druhá výhoda je vyšší těžiště a třetí výhoda je to, že když kolo uklouzne, tak tím, že ho mám mezi nohama můžu další klouzání svojí váhou zpomalit a smyk lépe vybrat. Naproti tomu lehátko, které je kompletně pode mnou a nemám velkou možnost ho udržet ve svislé poloze, prostě uklouzne a je to, není to jak zachytit.

3. Do kopce: I na silničním kole bez vzorku jsem vyjel na tvrdém sněhu celkem prudké kopce, z důvodů vyjmenovaných v bodě 2. se dá celkem snadno ustát, když zabírající zadní kolo ujede třeba i 30 cm do strany. S drapákama se samozřejmě vyjedou prudší kopce (na ušlapaném sněhu někdy i víc, než v létě na štěrku), na ležáku je však zase o něco těžší se vypořádat s ujížděním kol do stran.

4. Z kopce: To záleží na podmínkách a hlavně na obutí, těžko se to srovnává. např. v 10 cm měkkého sněhu je nejlépe ovladatelné silniční kolo bez vzorku s úzkými plášti, které se do sněhu zaříznou a drží krásně směr. Na ušlapaném sněhu zase krásně drží drapáky.

5. Četnost pádů: Z důvodů vyjmenovaných v bodu 2. je četnost pádů v zimě na ležáku větší (řekl bych, že aspoň dvojnásobně).

6. Riziko při pádech pro jezdce: To bude asi jako v létě: Na ležáku se padá z menší výšky, se spodním řízením ani nehrozí, že se natlučete o nějakou část kola (zejména řidítka)

7. Riziko při pádech pro kolo: Zatímco na vertikálních kolech se kolu při zimním pádu prakticky nic nestane (i v případě pádu na tvrdý led), pro dolní řidítka Azubu jsou pády většinou fatální. Tato řidítka nejsou prostě na pády konstruována. Stručně uvedu, co všechno se může pokazit:
- ohnutí sekundární hlavové trubky
- zlomení nebo ohnutí táhla řízení, plastového kloubového oka, plechu s dírkama navařeného na sek. hlavové trubce
- ohnutí nebo zlomení rukojeti řidítek
- poškození plastových řadicích páček
Odhaduju, že nová naklápěcí řidítka snížila riziko takovýchto poškození tak na třetinu až čtvrtinu, nikoliv však na nulu.
Kromě toho se mi při jednom pádu na sklovitě hladkém ledě hladiny přehrady pootočil šlapací "střed" (stačilo pootočit zpátky, takže se vlastně nic nestalo).

Závěr: Na umírněné ježdění v zimě, zejména po prohrnutých a posypaných komunikacích, vyjímečně kousek po ušlapaném sněhu, je Max zcela použitelný, pro delší cesty po suchých silnicích jednoznačně pohodlnější, na nějaké blbnutí ve sněhu nebo zimní ježdění někde po horách však rozhodně není stavěný (zejména kvůli spodnímu řízení, s horním řízením bych se ale bál padat:-), také horší ovladatelnost). Ještě bych poznamenal, že výše uvedené se týká zejména jízdy na sněhu a ledu (např. v létě se s Maxem dá v terénu jezdit prakticky bez omezení (s vyjímkou prudkých stoupání) a v něčem i předčí horské kolo), při použití hřebíkových pneumatik by se na ledě asi taky jezdilo o dost lépe (na sněhu ale asi stejně).

Předem děkuji za komentáře a připomínky, velice by mě též zajímala vaše zimní zkušenost s (semi-)lowracery a hlavně vícestopými koly (jakože tříkolky a tak).

[ Zpět ]
Datum: 15.01.2006
Autor: PavelŠ
  • Tříkolka v zimě

         

    Zkušenosti s tříkolkou následující:
    Nemožnost spadnout je hlavní pozitivum. Na cestách kde ušlapaný sníh téměř roztál, znovu zmrznul a pak ještě chodci ošlapali hrany do hladka je tříkolka jediný použitelný dopravní prostředek. Viděl jsem borca na horáku co to zkusil, po deseti metrech měl na kontě tři pády, otočil to a opatrnou chůzí se vrátil. Já po tom jel několik km. Potíže nastaly v malém stoupání. Tříkolka má na zadním kole méně než třetinu celkové váhy (cca 30%) takže potíže se záběrem bývají někdy i v létě (prudké kopce se sypkým povrchem). Na zledovatělém povrchu nepomáhá ani zubatá horská pneumatika, prostě nejde vyjet ani malý kopec. Na druhou stranu pokud je to víceméně po rovině, tak nevadí ani boční sklon cesty. Prostě jedete konstantím smykem, neustále trochu šejdrem.
    Na povrchu který není tak zcela ledovatý, je to trochu ve směsi se sněhem, je to v pohodě skoro vždy. Prudší stoupání nejde vyjet, ale pokud není dlouhé, lze nasadit "pohon všech kol". Pedály dál pohání zadní kolo, rukama vemete přední kola a jako vozíčkář si pomůžete vyjet z díry. Často po prvním uvedení do pohybu už adheze vzadu stačí na další jízdu.
    Abych vyřešil jediné mínus tříkolky v zimě - slabou adhezi hnaného kola - navrtal jsem do zadní pneumatiky 384 vrtů podle návodu na bikeforu. Dneska jsem kvůli tomu píchnul, po najetí celkem asi 10km s vruty, když jsem při nájezdu na chodník trefil jeho hranu místem na zadním kole kde nebyla hlavička vrutu dostatečně krytá páskou. Scvaknutí duše mezi ráfek a hlavu vrutu udělalo dvojitý defekt. 30psi tomu určitě moc nepomohlo.
    Jinak jsou zkušenosti s vruty dobré. Dělají sice hrozný kravál na asfaltu, ale na ledu dodávají asi tolik adheze jako má tříkolka v létě na asfaltu pokrytém vrstvičkou písku, takže jdou vyjet i slušně prudké kopce, potíže nastanou až tam kde se blbě jde i pěšky. Je-li takový stoupák krátký, lze vyjet s rozjezdem, během stoupání se neustále hrabe a zpomaluje.
    Drobnou vadou na kráse naší tříkolky je absence předních blatníků (už se na nich pracuje), která při teplotě nad nulou způsobuje blátivé tečky nejen po celé přední straně těla, ale i shora na helmě.

    [ Zpět ]
    Datum: 15.01.2006
    Autor: Jirka
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Tříkolka v zimě

           

      Panove, ke trikolkam se moc vyjadrit nemuzu a k maxovi docela ano. je jasne, ze hreby jsou jen na led, at jich mate kolik chcete. A vice budu vedet az se vratim z Laponska. Pokud se vratim :-) Odjizdim v nedeli 22.1. a vracim se akorat na Sport Prague. Podrobna reportaz bude nasledovat posleze. Kuse zpravy behem cesty na www.eh-adventures.com

      [ Zpět ]
      Datum: 16.01.2006
      Autor: Neregistrovaný uživatel (honza galla ([email protected]))
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tříkolka v zimě

             

        Tak hodně štěstí a nezab se. Jel už takovouhle trasu vůbec někdo na nějakým kole v tuhle roční dobu? Jestli se to vydaří, bude to reklama na Azub jakou má malokterá značka.

        [ Zpět ]
        Datum: 17.01.2006
        Autor: Jirka
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Tříkolka v zimě

             

        Držím palce, a jestli dojedeš podle plánu tak jsi teda borec. Na zkušenosti jsem velice zvědav.

        [ Zpět ]
        Datum: 17.01.2006
        Autor: PavelŠ
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Cyklistika z Prahy

22.04.2024
Ahoj, hledám cyklistku pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody, na pohodu

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky

Hledám: Kamaráda nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky
21.04.2024
Hledám kamaráda, nebo kamarádku na pravidelné vyjížďky, nejlépe z okolí Prahy 6.

Hledám: partnerku na kolo

Hledám: partnerku na kolo
19.04.2024
vysoký, štíhlý, aktivně sportující, mladšího vzhledu hledá sportovně založenou ženu na sdílení společných zájmů,…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

276 cyklistů (4 přihlášení)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 1. část

Sen o krajině s jurtami a divokými koni 1. část - Cesta do budoucnosti Na úvod... Naše první cesta s koly…
Peggy | včera

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024