reklama
Město: Praha

Jak chtějí politici řešit dopravní situaci v Praze

Anketa iniciativy Auto*Mat k řešení dopravní situace v Praze

Iniciativa auto*mat oslovila prvních pět kandidátů šesti nejsilnějších politických stran - ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS, SNK-ED a Strany Zelených kandidujících v letošních podzimních volbách do Zastupitelstva HLMP s dotazníkem, který zjišťuje priority ve způsobech řešení dopravní situace Prahy.
Obdrželi jsme odpovědi od celkem dvanácti kandidátů ze všech oslovených stran, za ODS odpověděl pan Steiner jménem všech prvních pěti kandidátů. Odpovědi jsme získali konkrétně od pánů Poche (3) a Klímy (5) z ČSSD, pánů Hoška (1) a Zápotockého (5) z KDU-ČSL, pánů Pazlera (2), Ambrože (3) a Zajíčka (4) z KSČM, pana Steinera (4) z ODS, pána Witzanyho ( ) z SNK-ED a Kolínské (1), Štěpánka (2) a Jecha (4) ze Strany Zelených.

Tři hlavní dopravní problémy Prahy
Všechny oslovené strany se shodují, že hlavním problémem Prahy je v současné době přebujelá motorová doprava a z ní plynoucí trvalý dopravní kolaps a zničené životní prostředí. Strany se shodují na principech řešení ve dvou bodech: dostavbě vnějšího dopravního okruhu, který má zbavit Prahu tranzitní dopravy a regulaci parkování v širším centru města, které má snížit počet lidí dojíždějících za prací autem do vnitřní Prahy. Současně s těmito kroky strany v široké shodě usilují o zvýšení kvality veřejné dopravy.
Mimo schodu nad nutností vnějšího okruhu, regulace parkování a větší podpoře veřejné dopravy však panuje koncepční rozkol. ČSSD a ODS prosazují názor, že přebujelá motorová doprava vyžaduje stavbu nových automobilových komunikací. Ústředním projektem tohoto postupu je vnitřní městský okruh. Zástupci ČSSD a ODS věří, že množství aut ve vnitřním městě se vybudováním vnitřního městského okruhu sníží. Opačný názor - vnitřní okruh je chybou, která povede k nárůstu automobilové dopravy v centrální Praze - zastává Strana Zelených a zástupce KDU-ČSL. Strana Zelených také připravuje revizi koncepce rozvoje veřejné dopravy.

Jaké podmínky parkování chystají politici?
Současný systém zpoplatnění parkování (na Praze 1) považuje za uspokojivý pouze vládnoucí ODS, jejíž radní je za systém zodpovědný. Prosté zdražení poplatků bez úprav systému by podle většiny politiků situaci příliš nepomohlo. Na principu regulace parkování v širším centru města, který je založen na plošném zavedení placeného parkování v těchto oblastech, se rámcově shodují všichni politici. Kandidáti ODS, CSSD a KSCM chtějí zavedení parkovného paradoxně spojit s dalším nárůstem počtu parkovacích míst a to zejména v podzemních garážích, parkovacích domech či soukromí. Téměř všichni politici počítají se zvýhodněním parkovného pro rezidenty žijící ve zpoplatněných oblastech. Strana Zelených přichází s návrhem tzv. Vídeňského modelu parkování, který nezavádí parkovací automaty, ale využívá systém parkovacích lístků podobných pražským jízdenkám MHD.

Kdy budeme mít mýtné?
Na nutnosti zavést mýtné za vjezd do Památkové rezervace se shoduje větší část stran. Rozpor nastává při debatě o termínu, kdy se má mýtné začít vybírat. ODS a SNK-ED podmiňují zavedení systému dokončením vnitřního i vnějšího městského okruhu. Taková podmínka může znamenat odklad mýtného na dlouhou řadu let. Oproti tomu Strana Zelených považuje za reálné zavést mýtné již v následujících letech, bez nutnosti dokončení okruhů. Strany se shodují, že rezidenti v zóně budou zvýhodněni, soulad nepanuje v otázce podmínek vjezdu vozidel firem, které sídlí v zóně. V ČSSD a KDU-ČSL se vyskytují názory jak na rychlé zavedení mýtného, tak i na ponechání vjezdu do centra bez poplatku.

Podpora veřejné dopravy
Všechny strany volají jednohlasně po zlepšení veřejné dopravy v Praze. Rozdíly lze najít v preferencích, které dopravní prostředky mají zejména posílit. Mezi SNK-ED a ve Straně Zelených převládají hlasy zaměřující se na investice do pozemní veřejné dopravy - rozšíření a modernizaci tramvajové sítě, tramvají a autobusů. A to zejména s přihlédnutím k jejich reálné proveditelnosti - nižší ceně oproti metru. ODS se pokusí realizovat páteřní systém kolejové dopravy, především metra. Ostatní strany buď nejsou ve svém názoru jednotné, nebo přikládají výstavbě metra i povrchové dopravy stejnou váhu. ODS, Strana Zelených i Komunisté se zaměřují na vytvoření komplexního systému Pražské Integrované Dopravy, který zasahuje do Středočeského kraje a prostřednictvím příměstských vlaků a záchytných parkovišť P+R umožňuje bezautomobilovou dojížďku. SNK-ED a KDU-ČSL také klade zvláštní důraz na zatraktivnění veřejné dopravy, snížení ceny a zvýšení komfortu.

Má být Praha pro cyklisty?
Jízdní kolo považují za reálnou městskou dopravní alternativu zástupci až na výjimky všech oslovených stran (viz. tabulka). Všechny strany se shodují na nutnost vytvořit páteřní síť bezpečných cyklostezek. Strana Zelených klade důraz na postavení kvalitní smysluplné dopravní sítě spojující jednotlivé městské části. Avšak SNK-ED a zástupce ČSSD ve svém programu preferují zaměření na rekreační cyklistiku a vytvoření sítě cyklostezek vedoucí na okraji města. SNK-ED a ČSSD také odmítají připustit, že kvůli výstavbě páteřní cyklostezky může dojít ke snížení parkovacích míst. Ostatní strany si dokáží výstavbu páteřní cyklostezky na místě parkovacích stání pro auta - neexistuje li prostor pro jiné řešení - představit. Strany budou usilovat o nárůst cyklistické dopravy do roku 2010 ze současné úrovně na 3 - 10%.

[ Zpět ]
Datum: 27.09.2006
Autor: Jitka
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Na kole z Prahy do přírody

24.03.2024
Ahoj, hledá se cyklistka pro spolujízdy z Prahy ven na kolo, víkendy nebo dle dohody

Hledám: cyklistku co má hodně volného času

14.03.2024
Hledá se cyklistka na Jónské ostrovy od 7.5. do 13.6. Pobyt v domě přímo u moře, dvě horská elektrokola k…

Hledám: Island, s kolem nebo bez

08.02.2024
Neplánuje někdo letní cestu na Island bez cestovky, s kolem nebo bez? Nemá někdo zkušenost s objetím ostrova na…
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

669 cyklistů (7 přihlášených)

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023,…
Stanley58 | 02.01.2024