Chci si pořídit kotoučové brzdy jen nevím jestli mechanické nebo hydraulické..? Pár přátel mě ale od kotoučů varovalo, že se prý někdy brzda kousne a pak nezbývá než hodit kolo na rameno, že nejde ani tlačit... Může mi někdo poradit, případně se podělit o zkušenosti..?
Děkuji
Kousnutou hydru jsem v životě neviděl (samozřejmě nedá se vyloučit žádná závada, kdyby byl třeba vadný pístek a ten se vzpříčil, ovšem to už je třeba pravděpodobnější, že ti praskne rám, těch už jsem viděl prasklých dost) a že jsem těch hyder viděl už mraky včetně 5 kol doma, na kterých je máme.
To jsou zase zprávy JPP.
A rozhodně dnes ber hydry. Dnes už i ty levnější jsou velmi dobré.
0
Dotaz. Kolik přátel z toho páru má na kole kotoučové brzdy?
0
A já si tipnu: žádný :-)
0
Náš tip je stejný ;-)
0
Asi pět lidí, z toho jeden jezdí i závodně. Nevím čemu mám věřit, já osobně s tím žádnou zkušenost nemám.
0
A vsiml sis, jak vsichni ti lide na zavodech (ti co jezdi zaaaavodnei) behaji s kolama na ramenou. Vsem se zasekavaji hydry:-))) Hruza:-)))
0
To jsem přes zimu občas koukal na takové zvláštní závody. Tam běhali každou chvíli a ještě se snažili jezdit na kolech vypadajících jako silničky terénem.
A co jsem si všimnul, tak hydry neměl nikdo a běhali přitom docela často.
Tak to na tom jsou hydry asi se zasekáváním ještě dobře :-)
0
No to je preci jasne....nemaj hydry, pac by jim to v zime zamrzlo.
Ale jsou to divne zavody, to jo. A at mi nikdo nerika, ze je crosove kolo na ho*no:-)) Vzdyt tohle jsou takova crosova kola....:-)) A jak jim to v terenu svisti:-)))
0
pokud to máš na běžný ježdění,stačí kvalitní véčka.
Udělají stejnou službu a údržba je třetinová.
0
Véčka mám teď, neříkám, že nejsem spokojenej. Měl jsem ale možnost půjčit si kolo od kamaráda, kterej má hydrauliky a to se nedá vůbec srovnávat, na víc mají delší životnost, teď měním špalky každej rok...
0
Desky nemají delší životnost než špalky, je to podobné.
Vždy to záleží co a jakým stylem se jezdí a především v jakých podmínkách.
Desky i špalky se dají zničit během jednoho závodu v extrémních podmínkách. A naopak oboje může za sucha a nenáročném ježdění bez pořádných sjezdů i třeba 10tis. km.
0
Mít hydry na nenáročné jezdějí je zbytečnost...
0
To je otázka pohledu, mám hydry i na celopevňáku se kterým jezdím hodně asfalt a v-čka bych na něj rozhodně nechtěl. A přitom samozřejmě bych to s v-čky ubrzdil bez problémů taky.
Manželka žádné náročnější technické věci nedává, takže by se dalo mluvit o nenáročném ježdění i přesto, že jezdí 100mm fulla a přechod na hydry si chválí jako nejlepší změnu oproti původnímu HT s v-čky.
0
Já najezdím za rok max. 2000 km a po každý jsou špalky úplně na odpis. Občas jezdím extrémní převýšení, tak že když jsem třeba minule jel 12 km z kopce s 14% klesáním, tak ty brzdy dostanou trochu zabrat. Potřebuju prostě něco 100% účinýho a spolehlivýho...
0
Kde je prosím tě takovej kopec ? S chutí bych ho dal tam i zpátky.
0
Ve Slovinsku, Julské Alpy, městečko Kranjska Gora a z ní jedeš po silnici, která má 24 serpentýn na sedlo Vršič.
0
12km kopec, který by celý byl 14% v ČR nemůže neexistuje. To by měl převýšení 1680m.
0
Celkový převýšení na těch 12 km je 900m. Jinak je mi upřímě jedno, co si o tom myslíš, ale já osobně jsem to jel nahoru i dolů.
0
900 metrů na 12 km je úplná sranda. Na tom ti špalky nemůžou odcházet. Leda že bys používal místo nich nějaký žu-žu...
(a 14% tam může být tak leda na pár metrech)
0
Pokud brzdí rozumně, tak je to divné, že mu odchází tak rychle, na asfaltu špalky nikdy moc velký záhul nedostanou, tam stačí přibržďovat a nějaké problematické souvislé brždění nehrozí (tedy pokud to cíleně nedělá, při špatném souvislém brždění lze oddělat cokoliv hrozně rychle).
0
Jede-li se natěžko, ubývají špalky velmi rychle. Tam je to o strach, že se přehřeje a pukne duše ...
0
Když je to na asfaltu, tak to pořád nebude tak hrozné, protože pořád to umožňuje brzdit rozumně přerušovaně (to myslím ohledně přehrátí ráfku a následném bouchnutí duše). Samozřejmě záleží na váze jezdce, když ta je ke stovce (nebo ještě více) a ještě se jede na těžko, tak už i tady to může začínat být problém.
Špalky samozřejmě budou ubývat rychleji, ale zase závisí především na váze jezdce.
Duši naposledy bouchnul právě kamarád (který má 95-100kg) s v-čky na žluté z Lysé. Tam ale brzdy dostanou záhul o několik tříd vyšší než na asfaltu a je tam více úseků, které jsou hodně prudké (taky když průměrné klesání toho kopce je 16%, to když nepočítám tu rovinku v půlce a některé úseky jsou výrazně mírnější, takže ty další o to musí být prudší) + se musí brzdit souvisle.
A tak rychle neničí špalky ani ten těžší kamarád, co tam bouchnul tu duši i když jezdím dost takových náročných sjezdů v terénu. Ale nejezdíme ve větších sr....ch, takže tím špalky/destičky netrpí.
0
Mě se zdá, že zadavatel chce kotouče a že je pro ně už rozhodnutý. Teď shání zdůvodnění (pro manželku; rodiče ...) a proto tahá rozumy - "všichni říkají, že ..."
8-)))
0
A tvrdím snad někde, že jsi to nejel nebo že ten kopec neexistuje? Pouze jsem napsal, že takový kopec nemůže existovat v ČR v případě, že by měl celý 14% a to je prostě fakt.
A když měl jen 900m, tedy 14% měl jen sem tam, tak takové se najdou i v ČR, tedy i horší, takže když to bylo v zahraničí ve vyšších horách, tak to není nic divného.
Pro doplnění nějaké kopce v ČR. Souvislý kopec s největším převýšením v ČR je výjezd na Praděd, který má cca 1000m výškových.
A prudké kopce se tu najdou taky zajímavé, třeba z nedávné doby, co jsem jel, tak žlutá z Lysé hory je 7km dlouhá, 800m převýšení a k tomu uprostřed je 2km po rovině, tedy samotné klesání je jen 5km dlouhé.
0
Taky dobrej sjezdík:
http://data.mlok.net/gps/jeseniky/serak.png
0
Tak trošku mimo téma - Lysá je super. Byl jsi na nočním výjezdu v červnu ?
0
Mám to na Lysou trošku z ruky (jsem z Plzně), takže nebyl. Tohle bylo z loňských 14 dnů bikování v Beskydech.
0
To z ruky trošku je. Tak přeju ať ti to jezdí.
0
Největší stoupání co jsem zatím jel bylo 25%, něco neuvěřitelnýho na 4 km z toho asi 2 km rovina, tam většina lidí odpadli z kola jak mouchy.
0
A povrch? Na asfaltu (nebo jiném pevném povrchu a pěkné cestě) 25% ještě v celku jde (i když je jasné, že na delším úseku je i tohle už dobře náročné), při náročnějším terénu často už 20% konečná (při opravdu náročném i při ještě menším sklonu).
0
Ten povrch byl ze začátku normální asfalt, ale pak to přešlo až na hrubší štěrk. Kotoučové brzdy jsou chlazené jen vzduchem nebo jak, nehrozí přehřátí, při takovém sjezdu..?
0
Všimni si kotoučů u aut a zejména motorek. A tam jsou úúúplně jiný váhy a brzdí se z výrazně vyšších rychlostí. Zbytečný obavy, kotouče na kolech jsou už osvědčenou záležitostí.
0
Ale u aut a motorek je pokud vím brzdová kapalina, která to zároveň trošičku chladí nebo ne..? Já si teď stejně dělám jen takový průzkum, chtěl bych je až s novým kolem, na tuhle starou herku, co mám teď by to nemělo cenu...
0
Nevím, jestli to ještě platí, ale když před lety ještě komentoval Pecháček VC F1, zmínil se v komentáři, že piloti musí dávat bacha, aby nešetrným brzděním "nezesklovatěli" brzdy. Ale ty materiály už jsou asi jinde.
0
Pokud by ti kapalina začala "chladit" brzdy, jel by si do svodidel a byl bys za ně vděčný... :-) Nevím teď, jestli si už neděláš srandu. Jakýkoliv průsak brzdové kapaliny je docela průšvih, je do jisté míry mastná.
Chlazení mají od určité doby rychlejší, nebo větší auta v podobě dvojtých kotoučů a mezi žebry proudí luft. Opravdu kapalinou (ale vodou) chlazené mají brzdy akorát tahače při závodech na okruhu, protože tam stále zbržďují těch tuším víc jak pět tun z rychlostí kolem 160 km/hod.
0
Jo a to zesklovatění je docela průšvih hlavně u bubnových brzd kamionů a autobusů. Proto jsou u větších kopců ty únikový pruhy a proto těsně po devadesátým roce skočila jedna Karosa i s lidma do rokle cestou z Grosglocknerskýho sedla.
U osobáků to tolik nehrozí, ale u závodních aut se už hovoří o "vadnutí brzd".
0
Pokud jsi technický typ jako já, který si musí na výměnu špalků vyhradit víkend tak to je potom opravdu velmi náročná operace, narozdíl od jiných lidí, kterým to trvá asi 2 minuty i s umytím rukou.
0
To máme 60 Kč ročně... drahej servis! ;-)
0
Vím že ses na to neptal, ale co bubnové brzdy? Pokud jezdíš cykloturistiku na těžko, myslím že není lepší volba. Budeš sice za exota, všichni sportovně ladění, gramově zatížení a ti co ví co je jediné správné ti to budou vymlouvat, ale ta blbovzdornost těchto brzd je prostě úžasná. Vím o čem mluvím, mám je a naprostá spokojenost. Dělají je i z dynamem nebo převodovkou ale to už tě asi nezajímá. Cena není nijak závratná a náboje budeš muset tak či tak přeplést.
0
posílám ti jeden odkaz na bubnové brzdy, které jsem měl možnost si vyzkoušet - http://www.quickshop.cz/heliosrace/kategorie... - potom jsou ještě bubnové brzdy od Shimana, možná že je výrobců ještě více
0
v ČR má zastoupení i Sunrace
0
přesně, jak uvádí předchozí odkaz :-)), má je třeba na lehohondě Finn a nestěžuje si
0
Sturmey archer mám, ale z letmým uchycením na lehotříkolce. Po zajetí brzdí jak šlak, ale to možná bude těmi dvěma brzdami ve předu a nemožnosti převrácení se, takže brzdím opravdu na doraz a když už to jde do smyku trošku povolím. Ale šel bych do nich i na klasice, než jsem poznal lehokola, chtěl jsem stavět cykloturistický speciál, tam by měly určitě místo.
0
No, nejsem si tak docela jistej. Jestli to jsou bubnovky v pravém slova smyslu, tak to obložení bude dostávat na frak úplně stejně, jako špalky, nebo destičky (leda že by bylo obložení silné a těžké jak u kamionu). A pak ta výměna bude krapet náročnější. Chlazení u nich taky není nic moc, ale zas takové extrémy jako u náklaďáků nepředpokládám. A účinnost nebývala nejvyšší. Však se taky v podstatě všude přešlo na kotouče. Nejsou spíš ty bubny pro městská kola a různé ty cruisery a shopery ? Nebo je to úplně jinak řešený buben ? odkaz ?
0
Tak, bez odkazu na konkretni zalezitost bych taky videl jejich vyhodu "jenom" v naproste nenarocnosti na udrzbu a na tu "cistotu" reseni, danou systemem. Takze v urceni na tebou jmenovane kategorie kol.
0
Když se objevily kotouče, tvrdili experti, že se (i do budoucna) hodí jen pro úzkou skupinu kol.
Dnes ti experti (i titíž) doporučí kotouče i na inlajny ...
8-)
0
Akorát že bubny (v klasické jednoduché podobě) jsou vyloženě krokem zpátky v téměř všech ohledech.
0
Nevím jestli ty moje jsou v klasické jednoduché podobě (za tu směšnou cenu asi jo :-) ), ale ptal jsem se více lidí kteří s nima projeli alpy na těžko a nestěžovali si, ba naopak. Ale jak jsem psal, jsou ideální pro cykloturisty na těžko, ne pro bajkery a závodníky. Když mě to ještě bavilo, taky jsem preferoval kotoučové hydry ale na tříkolku mi nesmí a není to otázka ceny.
0
Na silničku nebo na horáka bych si je fakt nedal, ale myslel jsem si že tu je více cykloturistů a pro ně je to dobrá alternativa.
0
26TKm na kotoučích a no problema. (kdo mě zná tak ví že brzdy nešetřím)
Administruju 3 kola s kotoučema.
Jmenovanou závadu jsem nikdy u nikoho neviděl.
Kup hydraulické kotouče střední třídy (DEORE, SLX, AVID 5...atd) a budeš v klidu.
0
No já mám ty nejlevnější mechaniky od shimana a na mé ježdění my stačí. Dám ročně tak 10-15tis. km vetšinou po silnici, nebo ciklosteskách na severu Čech a nemohu si stěžovat. Vydrželi mne dost. Ale mám treka, tak že žádný náročný terén. Ale až příští sezonu budu měnit destičky, asi vezmu celé nové hydrauliky.
0
Osobně bych upřednostnil kotouče. Lépe se dávkuje brzdná síla, mají vyšší účinek, v mokru a bahně je ten rozdíl znát ještě víc. Při delších terénních vyjížďkách od brždění méně bolí prsty.
O závadě, kterou popisuješ jsem ještě neslyšel. Ale je pravda, že kotouče vyžadují větší údržbu, což pro někoho může být na překážku.
Pro běžné ježdění si však myslím, že i véčka budou plně dostačující. Minulý týden jsem jel jeden den na biku s kotoučovkama, hned následující den stejnou trasu na zimáku s XT véčkama a byl jsem překvapen jak dobře ty véčka brzdí.
0
Taky jsem s véčkama pro treka spokojený, přesto do budoucna počítám s kotoučema. Z jedinýho důvodu - bláta a písku na ráfkách. To se po projetí čurbesu úplně bojím přibrzdit, když vidím ty "špony" a černej čurbes, co jde od ráfků...
0
No ještě bych přidal další úhel pohledu a to je servis. Véčka si opravíš kdekoliv prakticky na koleně s minimem nářadí. Pokud jezdíš jen v ČR, kde je servis na každém rohu, tak ti to může být celkem fuk, ale jestli jezdíš někde mimo civilizaci (východní Evropa, Nepál,...) a navíc vícedenní treky, tak bych s tou hydraulikou váhal. Navíc hadičky jsou podstatně náchylnější k poškození během nešetrného zacházení při transportu (návěs, letadlo,...) než bowdeny a taky se podstatně hůře opravují.
0
Z Nepálu to je kousek do Pákistánu a tam ti udělaj z lopaty kalašnikova. Takže s hadičkou si taky určitě poradí... :-)))
0
poradí. Udělají z ní kalašnikova :o)
0
A bude brzdit pažbou. :-))
0