Tenhle unikát se mi dostal do ruky, alespoň jsem zatím jiný exemplář neviděl. Tedy jezdil na něm už děda nejspíš kolem války. Sloužil pak ještě na dětských kolech s torpedem. Zajímalo by mě, zda se s tím někdo setkal, nebo je to skutečně rarita.
Jedná se o tříkolečko v kuse - na tu dobu s téměř MTB převody (16-20-24) . To se dá namontovat na běžné torpedo (brzdu v náboji). Přehazovačka má jednu posuvnou kladku, ne "pantograf" jako u běžných přehazovaček, a ta se posouvá taháním za mini-řetízek v ose proti pružině.
Brzdění nebylo tak účinné jako na torpedu s jedním převodem, protože se nejprve musela napnout napínací kladka, ale i tak to musela být na tu dobu docela hippie záležitost.
Fotečka by nebyla ? :-)
Asi bych se trošku bál, že při brzdění přeskočí řetěz, není na fest.
0
Po brždění často řetěz spadl, to byla hlavní nevýhoda. Na kole kole kde se to instalovalo byla pak stejně dodaná i zadní ráfková. Ale kolo s třema brzdama, to jen tak někdo neměl. Tohle řešení je asi slepá vývojová větev, nějak se to neujalo. Ale na blbnutí v lese to bylo v dobách před-MTB dobré. Jestli se mi to podaří vyhrabat, pověsím nějaké foto.
0
Ono takový slepých uliček bylo víc. Třeba dvoustupňová převodovka, kde se dopředu šlapalo do rychla a šlapáním dozadu fungoval převod do pomala.
Ostatně zde často zmiňovaný J.K.Jerome popisuje v knize Tři muži na toulkách několik vynálezů svítilny, brzd či odpružených sedel.
0