Tak se zase musim podělit s nepříjemnými zážitky na ležáku. O pádu na lehokole s horním řízením jsem se zde již zmínil, ale v neděli se mi podařilo udělat kotrmelec i se spodním řízením. Tentokrát byl problém ale u mě. Jel jsem se projet s manželkou a s dcerou kousek po šotolinové cestě. Měl jsem džíny a svetr, ale bohužel boty Prestiže i když tam mám nášlapy SPD. No a ve sjezdu jsem to krapet rozjel a v domění že muldu přede mnou přední vidlice pobere, jsem na ní najel. Rozhodilo mě to a skouzla mi nejdřív jedna bota s pedálu a pak i druhá. V jednu chvíli to vypadalo, že to ustojim, ale kolo se rozkmitalo a nakonec jsme si vyměnili pozice. Já dole a kolo nahoře:-) Když jsem se na něj po oklepání snažil zase nasednout, zjistil jsem, že přední kolo je otočeno asi o 150° doleva a táhlo od řidítek k vidlici směřuje šikmo doprava. Což znamená, že aby se do takovéto polohy dotalo, muselo se prohnout. Což jsem taky musel provést, abych jej dostal zpátky. Znamená to tedy, že zapružilo a nejsem si tak jistej, jestli to nebylo i příčinou toho, že jsem to kolo při tom kmitání nezvládl anebo dokonece jestli to nebylo příčinoui toho kmitání. Možná by stálo za to tento prvek udělat z pevnějšího matroše nebo dokonce profilovaného. Naštěstí to skončilo jenom pár oděrkama na kole i na mně. Myslim si, že to je věc do diskuze a možná i pro konstruktérovo zamyšlení pro takovéto nestandardní situace.
A z jakého materiálu to táhlo máš? Já mám na AzubMax už asi 4 verzi, právě po několika podobných zkušenostech. Původně bylo z takové tenoučké ocelové tyčinky zahnuté do S, potom z tlustší hliníkové tyčky zahnuté do S a nejnovější je z té tlusté tyčky nezahnuté - rovné. Druhým slabým místem je ten plech s dírkama, původně tenkej, teď tam mám cca 5 mm, ale i ten se ohýbá nahoru/dolů (naštěstí ale už jen po pádech a tak - taky to mám ale na poslední dírku). Moje zážitky: S tím tenkým ocelovým kupodivu nic (ale měl jsem ho jen krátce). Ta zahnutá hliníková tyčka se mi jednou přetočila jak říkáš (naštěstí při jízdě do kopce cca 10 km/h), při rovnání ve svěráku se zlomila. Pak při rychlosti cca 40km/h z kopce rovně po rovném asfaltu se ulomil ten plech, naštěstí je kolo nouzově ovladatelné i bez řidítek:-) zvlášť při brždění rovně.
Taky mám ten nový představec, kde se dá s řidítkama kývat stranami nahoru/dolů, to taky hodně mechanismus řízení šetří. Celkově je tato nová verze řízení už použitelná, ale v extrémních situacích je na to potřeba pořád myslet (například najíždět na schodky nejradši rovně).
A jinak - bez nášlapů na kole jezdím fakt jen v nutnosti, myslím, že je to pro bezpečnost ještě důležitější než třeba dobré brzdy.
0
Na modelu 2002 bylo táhlo právě z té tenké tyčky jak psal McTorpedo, ale u 20" předního kola nezahnuté. K takovému přetočení předního kola jak píšeš došlo jen jednou, při té nehodě co ohnula i rám. Na nové 4ce není s hliníkovou trubičkou problém, asi tomu nedávám takový záhul jak McTorpedo, protože většinu jím popisovaných potíží ( i z jiných diskuzí) jsem nikdy neměl.
Co se týče nerovností, tak ze začátku mě při vyšších rychlostech děsily, ale pak jsem objevil, jak na ně. Jde to jen s spodním řízením a spočívá to v tom, že ačkoli stále řídím, tak zároveň se řídítek přidržím tak, abych tvořil s kolem jeden celek, aby mě nerovnost nenadhodila nad sedačku. To potom přistane nejdřív kolo na zem, pak jezdec na sedačku a je těžký rychle hned chytit balanc. Nicméně co znám tuhle metodu tak nebrzdím před plastovými retardéry a kdo zná u brněnské přehrady Kočičí žleb, tak tamní asfaltové příčné prahy už jezdím i víc než 60km/h. Stačí najíždět rovně, pořádně se držet a přední kolo přistane pár metrů za prahem.
Horší jsou opačné nerovnosti - díry. S malým předním kolem je to často pěkná pecka, když se na začátku díry začne padat a přistane se přímo na její protější okraj. Občas jdou tlumiče nadoraz. Tady je potřeba víc než jinde mít při nárazu kolo rovně, jinak to asi může provést to přetočení.
0
No já tomu zas takovej záhul nedávám, je to daný tím, že
1. u Maxe jde táhlo nerovnoběžně s působící silou, takže plech se ohýbá nahoru dolů (nové rovné táhlo ne, to už by mělo vyrdržet všechno - mimochodem je to tyčka s vyvrtanými závity na konci, ne trubka, viděl jsem to i zevnitř:-) ).
2. u Maxe je přední kolo větší, takže když se najede na ostrou nerovnost s větším převýšením a balancuje se na ní silou, je to daleko větší páka (vzdálenost místa dotyku se zemí (třeba obrubníkem, na který se najíždí) od osy otáčení přední vidlice je s větším kolem větší i při sejné výšce obrubníku).
3. já mám dané táhlo na poslední dírce (abych nemusel moc s řidítkama mávat, když se chci na místě otočit), takže ten plech je namáhán větší pákou.
Takže řešení (pokud to tady pan konstruktér sleduje) je u Maxe nějak vyztužit ten plech proti ohýbaní nahoru-dolů a/nebo celej ten díl i s tou trubkou na ložiska udělat z pevnějšího (i když třeba těžšího) materiálu - má to tendenci při pádu se ohýbat - i ta trubka. Problém je to hlavně proto, že tento díl se asi v normálním cykloobchodě nekoupí.
Potom už bych se bál jen toho plastového závitu na čepech:-)
Ještě bych teda poznamenal, že všechny problematické díly jsem samozřejmě dostal vyměněné za nový vylepšený typ v rámci záruky.
A ještě ke stylu jízdy na nerovnostech: Podle aktuální situace buď to co říká Jirka (tedy nalepit se na sedačku a spoléhat na tlumiče) nebo naopak se ze sedačky hodně zvednout (napřímit - posadit) a nechat kolo přejet a pak se zase položit. Poloha mezitím je opravdu nepoužitelná. Výhoda toho napřímení je v tom, že při pomalé jízdě v terénu člověk získá lepší výhled před sebe (což je u kola se šlapátky skoro ve výšce očí:-) dost znát).
0
Pravda, pro malý rychlosti naopak. To lepení k sedátku jsem myslel když chceš projet natvrdo rychle přes něco (třeba přes čokla:-)).
0
jak kdy, třeba přes ty plastový retardéry jezdím většinou vsedě i rychle, i když by to ty tlumiče asi taky zvládly..
0
No jo, já mám 60kg, tak asi proto...
0
Hm, s retardérama problém nemám. Mám pocit, že čím rychlejc je člověk jede, tím míň problémů u toho má. Problém je s dírama, jak říká Jirka, tam je to horší, ale s táhlem ani s ničím jiným jsem při tom problémy neměl. Jen s rovnováhou:o))) Řeším to tak, že do děr a pokud možno i na hrboly nenajíždím :o)) Asi to nejde vždycky, ale já zas nejsem žádnej super jezdec. Spíš cykloturista. 90% jízdy na absolvuju tam, kde to znám (cesta z práce a do práce), takže se mi to, že najedu do velký díry nebo na velkej hrbol téměř nestává a na těch malejch je to bez problémů.
0